Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Dom bara tramsar.. Skit i tester .. Kameran kommer ta dom bilder du vill den skall. Och den går att styra på dom sätt man oftast använder en kamera på.. Det räcker ..

och prestanda är bra.. Allt annat är "tull" som dom säger i grannlandet.. massa typist tjafs för spela allan ball. Kameran är inte tänkt som en prokamera någonsin där användaren skall ratta med allt i parti och minut.. Utan den är en P&S kamera med systemkameraprestanda som dessutom går att styra med manuella grejer.. Och där det folk använder mest såsom A läger är utan problem åtkomligt.. osv osv..


Annars om du skall gå på tester och deras svammel så skippa denna sony och gå och köp sådant som får höga vitsord ... Enklare än så kan det inte bli..


:)

Tester betyder mycket för mig och bara för en månad sedan köpte jag en glassmaskin som fick Bäst i test. Dock är det inte så att bara för ett test är bra så är prylen bra för mig. Jag menar, Canon EOS 5D Mark II verkar, om man ska gå på detaljnivå, prestera bäst bildkvalité. Å andra sidan kostar bara huset ca 20 500 kr och den är trots sin bildkvalité inte den kamera som erbjuder bäst filmfinesser. Med andra ord tar jag till mig tester som tar upp sånt jag anser viktigt. Sen beror det självklart på vem som har gjort testet.

Nej, jag vet att NEX inte är en prokamera utan P&S kamera. Den konkurrerar ändå med Olympus och Panasonic, för faktum är att dessa kameror är lika och spela i samma genre. Så det är väl rätt naturligt att jag vill jämföra dem.

Du låter lite Sonyfrälst men jag är helt neutral till precis alla märken. För mig handlar det enbart om kameramodellen, är den bra så är den, är den dålig så är den. Jag skiter fullkomligt i om folk påstår att det ska vara Canon och Nikon eller varför inte Sony osv.

Tycker du är lite naiv som påstår att alla tester är svammel och inget för konsumenter att ta till sig. NEX är alldeles nya på marknaden och klart som fan att konsumenter läser recensioner och tester för ta till sig. Kritik är även viktigt för tillverkarna ska kunna förbättra sina prylar, vilket jag hoppas ändå är vad de vill göra ihop med tjäna pengar.

Vilken kamera det blir för mig återstå att se, funderar nästan på en dyr kompaktkamera. Är sen länge lite sugen på kommande Panasonic Lumix DMC-LX4. Å andra sidan.... en systemkamera av denna storlek med ett pannkaksobjektiv kan också följa med lite överallt. Å andra sidan blir slutsumman av systemkamera större. Hm... svårt... så svårt...

Vill att en proffsfotograf kommer hem till mig och berättar exakt för mig vad jag ska ha. Hahaha, orka inte tänka mer. xD
 
Det ska visst vara helt otroligt skarpt och bra. Synd den inte passar Sonyn. Dessutom har den i mitt tycke klart vettigare brännvidd mot sensorstorleken. Sonypankisen är alldeles för vidvinklig tycker jag för vardagsbruk.

Det menar du? Panasonic verkar i regel ha skarpa dock...
 
Som en liten paralell så tror jag videokameramarknaden kommer dö snart. Kommer förmodligen bara finnas grejjer för professionell broadcasting osv kvar. Jag investerade dyra pengar på en videokamera för ett år sedan. Full HD, tripla sensorer osv.
Nu när vi kom hem efter en semester så hade jag filmat en del med denna kamera samt en del filmsnuttar med min kompaktkamera som förvisso bara kör 720p (men den kostade en tredjedel av vad jag betalade för filmkameran). Skillnaden på kvaliten var så pass liten att jag sålde av min videokamera. Visst var det lite bättre (framför allt ljudet) men också bilden. Jag kunde dock inte försvara bildkvaliten så mycket så det var värt att spara på videokameran. Passade på att sälja medans den fortfarande var värd några pengar.
Om jag inte hade haft något att filma med så hade jag nog alla gånger köpt en NEX istället. Mest på grund av att man faktiskt får en otroligt bra kamera med på köpet.
Hade jag inte haft någon kamera alls, eller om jag av någon konstig anledning endast fick ha en enda kamera så hade NEXen varit något, men ...jag släpar gärna med mig min a700 trots sin storlek och när jag väl inte kan ha med den så vill jag hellre ha något riktigt litet - precis som min lilla FT1:a som dessutom klarar sand och vatten - jag har aldrig tagit så mycket strand som nu :)

//Björn

Det är det här jag menar! Varför skrivs det bara vettiga saker här och inte i köprådsforumet?

Jag är jätteintresserad av filma men likt förbaskat intresserad av fota med. Alla menar dock att man inte kan få båda delarna i ett utan ska köpa en stillbildskamera och en videokamera. Problemet jag ser är bara en enorm summa pengar och därtill två prylar att släpa omkring på. Jag tycker en pryl får räcka! Jag har kikat på videos länge av kompaktkameror och systemkameror och de filmar bra i mina ögon, systemkamerorna bättre än kompaktkamerorna givetvis.

Du skrev att du har en FT1, funderade faktiskt på den eller FT2. Tyckte det var lockande att ha en så tålig kamera, då kan den hänga med en ut på vilda äventyr och utan att jag ska oroa mig att den stöter i något.

Du skriver att du hade valt NEX om du inte hade haft din A700. Hade du alltså valt den före GF1 (eller kommande GF2) liksom Olympus? Förklara gärna varför isåfall.
 
Provade NEXen och skulle nog kunna leva med användargränssnittet för den sortens fotografering jag skulle använda den till resefoto/carry-always/video på stativ. Stillbildskvaliteten och handhavandet är nog vassare än micro-4/3-modellerna och E-mount-fästet har intressant potential med extra kontakter som t.ex. kanske kan tillåta motorzoom i objektiv etc. (kommer dock inte alls nuvarande kameraköpare till glädje).

Panasonic har dock tre stora fördelar jämfört med NEXen:
1) Mer och intressantare optik (fler pannkakor med vettigare brännvidder som t.ex. den ljusstarka Panasonic 20mm f1.7 normalen, och fler gluggar öht med hela micro-4/3 sortimentet). Sony skulle kunna eliminera mycket av den här nackdelen för A-mountanvändare om deras A-E-mountadapter stödde AF, men det gör den inte än.
2) Mer kontroll över slutartid och annan exponering vid videofilmning, och tydligen möjlighet att fixa riktigt bra enkodning på inspelningarna med hackad GH1 firmware.
3) Riktig blixtsko som gör att Panasonicen funkar med studioblixttriggers och andra entusiasttillämpningar när man fäster tillbehör i blixtskon. NEX-kameran är varken kompatibel med Alpha- eller standardblixtskor.

Olympus har fördelen att bildstabiliseringen är inbyggd i husen och alltså även funkar med pannkaksgluggar, men förutom Olympusens autofokusproblem så faller deras kameror liksom Panasonics GF1 för mig på att de inte stöder 1080-video.
 
Provade NEXen och skulle nog kunna leva med användargränssnittet för den sortens fotografering jag skulle använda den till resefoto/carry-always/video på stativ. Stillbildskvaliteten och handhavandet är nog vassare än micro-4/3-modellerna och E-mount-fästet har intressant potential med extra kontakter som t.ex. kanske kan tillåta motorzoom i objektiv etc. (kommer dock inte alls nuvarande kameraköpare till glädje).

Panasonic har dock tre stora fördelar jämfört med NEXen:
1) Mer och intressantare optik (fler pannkakor med vettigare brännvidder som t.ex. den ljusstarka Panasonic 20mm f1.7 normalen, och fler gluggar öht med hela micro-4/3 sortimentet). Sony skulle kunna eliminera mycket av den här nackdelen för A-mountanvändare om deras A-E-mountadapter stödde AF, men det gör den inte än.
2) Mer kontroll över slutartid och annan exponering vid videofilmning, och tydligen möjlighet att fixa riktigt bra enkodning på inspelningarna med hackad GH1 firmware.
3) Riktig blixtsko som gör att Panasonicen funkar med studioblixttriggers och andra entusiasttillämpningar när man fäster tillbehör i blixtskon. NEX-kameran är varken kompatibel med Alpha- eller standardblixtskor.

Olympus har fördelen att bildstabiliseringen är inbyggd i husen och alltså även funkar med pannkaksgluggar, men förutom Olympusens autofokusproblem så faller deras kameror liksom Panasonics GF1 för mig på att de inte stöder 1080-video.

Fast GF2 är nog påväg och förhoppningsvis erbjuder den full HD. För mig är det inte aktuellt att köpa vare sig EP-2 PEN eller GF1, däremot deras efterföljare. Den som har en efterföljare på G här är GF1, för EP-2 PEN är väl ändå relativt ny. Dessutom är GF1 överlag bättre än EP-2 PEN.

Jag har inte bestämt mig, funderar på invänta GF2 och se vad den erbjuder. Finns ingen Sonybutik i Halmstad (kollade på Sonycenter) och samtidigt... det där med batteritid plus pannkaksobjektivet lät inte bra. Jag har relativt höga krav på just pannkaksobjektivet eftersom det är den jag ska utnyttja för få en riktig systemkamera i kompaktkameras storlek.
 
Föresten hur är de andra två kitobjektiven, normalzoomen och telezoomen? Tror ni att det är möjligt att det kommer att komma fler objektiv för dessa kameror samt ett bättre pannkaksobjektiv?

Har för mig att någon skrev att Panasonic har flera pannkaksobjektiv? Korrekt?
 
Föresten hur är de andra två kitobjektiven, normalzoomen och telezoomen? Tror ni att det är möjligt att det kommer att komma fler objektiv för dessa kameror samt ett bättre pannkaksobjektiv?

Har för mig att någon skrev att Panasonic har flera pannkaksobjektiv? Korrekt?

Kit objektivet OK optiskt och bra byggkvalite...superzoomen..tja där kan man väl vänta sig att den också bra är OK optiskt(bruka vara så med superzoom) och har samma fina byggkvalite som kitobjektivet..alltså med metallhölje...Sonys objektiv har dock en fördel och det är att dom är anpassade för film..af-motor och bildstabiliseringen...dom bygger på samma teknik(af-motor och bildstabilisering) som i filmkamerorna.

Omöjligt att svara på men jag personligen tror inte Sony kommer med något objektiv som är mindre än 16mm till Nex...men kanske objektiv i liknande storlek...tex en 30mm...fler fasta objektiv lär komma men som sagt jag tror inte dom kommer vara mindre och det dröjer nog ett tag innan dom kommer...menar Nex-systemmet har precis släppts på marknaden men det böjar dyka upp adaptrar från andra tillverkare som gör det möjligt att montera små fasta MF-objektiv med andra fattningar än E-fattning på Nex så kan man leva med MF kommer det finnas gott om små och fasta objektiv att välja på inom en snar framtid.

Nej Panasonic själva har bara ett och det är deras 20mm(om man bortser från deras fisheye) men eftersom micro 4/3 är en öppen standard så kan man ju använda andra micro 4/3 tillverkares objektiv på tex GF1...tex Olympus 16mm pankaka så det finns lite mer objektiv att välja på i mico 4/3 men som sagt Nex-systemet är helt nytt så det är det inte så konstigt att Sony har färre objektiv att välja på i dagsläget.
 
Jag var in och klämde lite på Panasonic GF1 och Sonys Nex 3 samt Olympus PEN på Mediamarkt i Göteborg. Sonyn kändes lite mindre och inte så plastig som Panasonicen. Olympus föll mig inte alls i smaken förutom kanske att den var minst ful av dom 3. Däremot är tyvärr Sonyn embarmligt ful men utseendet på den kanske vinner i längden ;)

För min egen del så har jag hellre en riktigt bra kompaktkamera som komplement till min systemkamera och jag väntar nog några generationer innan jag möjligen köper en sån här. Då kanske Sony har en snyggare modell som är helt kompatibel med alpha-fattningen också :)

Fast iden med dessa kameror är ju bra och utvecklingen ska som sagt bli intressant att följa.

Snuskfia: Jag läser också tester med stort intresse och jag är övertygad om att dom fototidningar som ständigt dissade vissa märken skulle få svårt att överleva. Jag tror att dom gör sitt bästa och skriver så ärligt som möjligt om hur dom upplever prestandan hos kamerorna dom testar. Däremot är det nog viktigt att försöka läsa mellan rederna lite och fundera ut vilka finesser man själv är mer eller mindre intresserad av. Dessutom är ju ergonomin mycket personlig och väldigt viktig när man väljer sin kamera. Dock kan nog många tester fungera som en slags grovsållning.
 
Kit objektivet OK optiskt och bra byggkvalite...superzoomen..tja där kan man väl vänta sig att den också bra är OK optiskt(bruka vara så med superzoom) och har samma fina byggkvalite som kitobjektivet..alltså med metallhölje...Sonys objektiv har dock en fördel och det är att dom är anpassade för film..af-motor och bildstabiliseringen...dom bygger på samma teknik(af-motor och bildstabilisering) som i filmkamerorna.

Ok, så kitobjektiven prestera medelmåttigt rent bildmässigt? Jo, de har ju lite fler ändamål än normala objektiv.

Omöjligt att svara på men jag personligen tror inte Sony kommer med något objektiv som är mindre än 16mm till Nex...men kanske objektiv i liknande storlek...tex en 30mm...fler fasta objektiv lär komma men som sagt jag tror inte dom kommer vara mindre och det dröjer nog ett tag innan dom kommer...menar Nex-systemmet har precis släppts på marknaden men det böjar dyka upp adaptrar från andra tillverkare som gör det möjligt att montera små fasta MF-objektiv med andra fattningar än E-fattning på Nex så kan man leva med MF kommer det finnas gott om små och fasta objektiv att välja på inom en snar framtid.

Min poäng var inte om det kommer med ett _mindre_ pannkaksobjektiv, utan fler pannkaksobjektiv och som kanske är bättre.

Leva med MF? Vad står den förkortningen för?

Du har rätt, NEX är ju så pass nya att det inte lär ske imorgon men tänkte mer om det är troligt att det kommer senare. Tänker i banor som att om jag köper en NEX nu så kommer det erbjudas bättre (gärna pannkaksobjekitv) till den längre fram. Har ingen lust att köpa en ny kamera på ganska lång tid framöver...

Nej Panasonic själva har bara ett och det är deras 20mm(om man bortser från deras fisheye) men eftersom micro 4/3 är en öppen standard så kan man ju använda andra micro 4/3 tillverkares objektiv på tex GF1...tex Olympus 16mm pankaka så det finns lite mer objektiv att välja på i mico 4/3 men som sagt Nex-systemet är helt nytt så det är det inte så konstigt att Sony har färre objektiv att välja på i dagsläget.

Ok, då förstår jag. :)
 
Alla menar dock att man inte kan få båda delarna i ett utan ska köpa en stillbildskamera och en videokamera.
.........................

Du skriver att du hade valt NEX om du inte hade haft din A700. Hade du alltså valt den före GF1 (eller kommande GF2) liksom Olympus? Förklara gärna varför isåfall.

Skillnaden mellan videokamera och filmförmågan i andra kameror krymper hela tiden. Idag får man i stort sett lika bra film i en dslr som i en videokamera. Nexen har ju dessutom apc vilket borde ge riktigt bra kvalité. Vad jag kunde se på det lilla jag provfilmade så var det också riktigt bra.

GF1 eller 2 har jag inte tittat på så jag kan inte uttala mig, det skulle bara bli spekulationer. Har kikat lite på PEN och de har ju flest objektiv idag vilket talar för dem. Personligen gillar jag inte 4/3-systemet så av den anledningen så hade jag nog valt något annat. Att jag tyckte NEX var intressant var endast på grund av att jag har en massa minolta och sonyobjektiv. Efter lite funderande så vet jag ärligt sagt inte varför det skulle vara en fördel, det ser ju helt sjukt ut att klämma på sådana monsterobjektiv på en pyttekamera, och jag ser inte heller någon direkt fördel med det...

//Björn
 
Efter att ha lekt lite till med NEX5 så tycker jag inte riktigt lika illa om den, men den är iaf inget jag skulle lägga upp plånboken på disken för. Kameran i sig är "ok", och känns väldigt stabilt byggd, bra kvalitetskänsla och finish. Greppet är mer än ok för en så här liten kamera. Men objektiven... :-/

Normalzoomen är sämst av alla nu existerande konkurrenter, sämre än Sonys egen "normala" 18-55, och definitivt sämre än Nikon/Canon/Pentax motsvarigheter till större kameror. Men jämfört med 16mm-gluggen är den rena hubble-teleskopet.

Med 16mm-gluggen på F/2.8 blir bilderna skarpa om man skalar ner dem till 900x600 (0.5MP). Så länge man inte tittar för nogrannt på hörnen. På F/8 "räcker det" att skala ner dem till 2000x1366 (3MP) för att de ska bli skarpa, men man ser fortfarande ändå att hörnen är helt oanvändbara...

Det kanske finns en anledning till att alla som jublar över bildkvaliten vägrar visa bilder större än web-skalningar. :-/

Detta är en jämförelse mellan ett containerfynd (50kr) på min D90 och 16mm på NEX5. Visst är det lite orättvist att jämföra 28mm med 16 och 12MP vs 14, men iaf... Detta är inte ens ända ut i hörnet, det blir ännu sämre. Exempelbilden är från det näst bästa hörnet, ett är lite, lite bättre, två är tydligt synbart sämre. Gissa vilken som är ett containerfynd från 70-talet (på F/2.8) och vilken som är 16F/2.8?
Det blir dock betydligt bättre om man bara tittar på F/8, och enbart den mittersta tredjedelen av bilden. Då är det hyffsat skarpt, skarpare än alla "vanliga" kompaktkameror.

Släpper inte Sony något mer innan sjuan hoppar jag över den också... Visst är det kul att kunna köra Leica M och Contax G på en kompakt kamera - men NÅGOT vettigt alternativ med AF måste ju finnas - anser jag iaf. Bara adaptrarna blir ju ett par tusen, då ska det verkligen vara värt det.

Den enda fördelen jag kan se om jag sträcker det hela lite är att på ISO6400 döljs de mesta av de rent ut sagt undermåliga kvaliteerna i objektiven. Och F/2.8 på ISO6400 är så mörkt att om man försöker ta en bild med en kompaktkamera så kommer bilden likna barbapappas spöke bakgrundsbelyst av norrsken, oberoende av vad du pekar kameran mot.

Nu låter jag kanske onödidgt bitsk, men jag blev djupt besviken. Hoppas dom släpper en lite längre (28-35mm?) fast glugg snart, eller att Sigma/Tamron kommer igång med tredjepartstillverkningen.
 

Bilagor

  • NEXref.jpg
    NEXref.jpg
    39.1 KB · Visningar: 330
  • NEX16.jpg
    NEX16.jpg
    41.6 KB · Visningar: 334
Jag var in och klämde lite på Panasonic GF1 och Sonys Nex 3 samt Olympus PEN på Mediamarkt i Göteborg. Sonyn kändes lite mindre och inte så plastig som Panasonicen. Olympus föll mig inte alls i smaken förutom kanske att den var minst ful av dom 3. Däremot är tyvärr Sonyn embarmligt ful men utseendet på den kanske vinner i längden ;)

För min egen del så har jag hellre en riktigt bra kompaktkamera som komplement till min systemkamera och jag väntar nog några generationer innan jag möjligen köper en sån här. Då kanske Sony har en snyggare modell som är helt kompatibel med alpha-fattningen också :)

Fast iden med dessa kameror är ju bra och utvecklingen ska som sagt bli intressant att följa.

NEX-5 ska ju ha bättre ergonomi än NEX-3 också. Har faktiskt inte tänkt ett dugg på hur de ser ut. Av någon anledning verkar jag totalt blind när jag tittar på elektornik, kanske för att funktion går före utseende när jag väljer elektornik. När det gäller andra mer otekniska prylar så tittar jag betydligt mer på utseendet. I val av kamera skiter jag fullständigt i utseendet, men det kanske hade varit häftigt om något kameramärke kombinerade vacker design med hög prestenda.

Snuskfia: Jag läser också tester med stort intresse och jag är övertygad om att dom fototidningar som ständigt dissade vissa märken skulle få svårt att överleva. Jag tror att dom gör sitt bästa och skriver så ärligt som möjligt om hur dom upplever prestandan hos kamerorna dom testar. Däremot är det nog viktigt att försöka läsa mellan rederna lite och fundera ut vilka finesser man själv är mer eller mindre intresserad av. Dessutom är ju ergonomin mycket personlig och väldigt viktig när man väljer sin kamera. Dock kan nog många tester fungera som en slags grovsållning.

Kunde inte skrivit det bättre själv!

Det är precis så jag använder och som jag tycker att man ska se på tester och använda sig utav dem. Jag tror inte det lönar sig för testarna att dissa vissa märken om de faktiskt är bra, för de vill väl ha bra resultat de också. Möjligtvis att de kanske får betalt från tillverkaren för att de ska skriva gott om just deras kameror/kamera men jag tror inte att tillverkarna betalar alla dessa testare (för man ska jämföra tester också!). Det lönar sig nog mer att betala en kändis för bära eller uttala sig om den för en del människor ska köpa deras pryl.

Samtidigt gäller det mycket korrekt som du skrev att inte bara titta på testresultatet utan att faktiskt läsa vad som står. Jag har snabbläst igenom dpreviews recension av NEX-kamerorna och även läst något lite om GF1 och EP-1/2.

Skrev lite i den här tråden som kan misstolkas så ska reda ut några saker. Här är en länk till dpreviews recension föresten http://translate.googleusercontent....le.com&usg=ALkJrhhp_3B8C0yMwVDLafcsRzGrswuJwQ och engelska http://www.dpreview.com/reviews/SonyNex5Nex3/

Pannkaksobjektivet
Jag citerade följande text från dpreview i tråden här:
The majority of people walking into camera shops will be very badly served if they leave with a camera and nothing but an ultrawide angle lens. And, still more disappointingly, despite its F2.8 maximum aperture, the 16mm lens will not offer much scope for blurring backgrounds, so shouldn't be sold on that basis either.

När man läser det här tänker man kanske att pannkaksobjektivet är rätt dåligt. I varje fall vinklade jag det så. Men om man fortsätter läsa igenom testet så förklarar de senare varför de anser just det som de skrev här ovan:
What's wrong with 16mm?
No doubt some of our readers will be wondering why we don't think the 16mm is the best choice for the NEX system at launch. Let's make it clear that we don't object to the lens at all per se; indeed we actually like the idea of having a compact wideangle prime to complement the kit zoom (arguably every system should have one). What concerns us more us is that it's being bundled with the bodies as the cheapest available kit, which is likely to tempt beginners to buy it in the promise of getting a portable, high image quality package for everyday shooting.

The problem here is that a wideangle prime like the 16mm isn't really a general purpose lens, but instead better suited to specific subjects - typically landscapes, architecture, interiors and the like. It's certainly not a great choice for photographing friends or family on a day out; because of its short focal length, that F2.8 aperture isn't going to give you significantly blurred backgrounds, and the inevitable wideangle distortion means anyone towards the edge of the frame will look unflatteringly fat. Overall it's certainly less capable an all-rounder than the fast normal primes available for competing systems, such as the Samsung NX 30mm F2, or the Panasonic 20mm F1.7 for Micro Four Thirds.

Because of this, we wouldn't recommend anyone buys the 16mm F2.8 as their only lens for a NEX unless they are absolutely sure they know what they are doing. Yes we know it's going to give the most compact, portable combination, but we'd advise against sacrificing function for form so dramatically. It would be great as the second or third prime for the system, it's just not an ideal kit lens.

Det framgår att Panasonics pannkaksobjektiv är bättre för alltiallo men inte att Sonys pannkaksobjektiv är kasst heller. Däremot menar de bara att det inte är ultimat att endast köpa detta vidvinkelobjektiv för vardaglig fotografering, eftersom den inte passar för det.

Deras slutsats:
The NEX-5 is a dramatic and original approach to camera design - the downside being that it can't fall back on years of evolutionary improvement. Instead its small, sleek, well built body contains one of the strangest interfaces we've encountered in a long time. The images are up with the best in its class but the user experience is disappointing.

Good for
Gadget lovers, Panoramics, Alpha system users wanting a compatible micro system

Not so good for
Users wanting manual control over their camera.

Det framgår klart och tydligt i testet att kameran är en peka-och-tryck-kamera liksom att den i huvudsak vänder sig till de som vill ta steget från kompaktamera till systemkamera.

Hittade även detta YouTube klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=hBox_wfAM08

I slutsummeringen säger han att de som vill ha en kompaktkamera med en "bump" (typ lyft, rejäl förbättring) så passar NEX-5 bra, men om du vill fota lite mer seriöst så ska du titta på något annat (i det här fallet GF1).

Procenten ser ut enligt följande hos dpreview:
Sony NEX-5 65 % (NEX-3 63 %) = Procentskillnaden handlar om ergonomin
Olympus PEN EP-1/2 = 69 % / 69%
Panasonic Lumix DMC-GF1 69 %

Värt att tänka på här är att det trots allt inte är stor procentskillnad, med andra ord är omdömet rätt gott för NEX-kamerorna ändå. Däremot fick de ingen award eller rekommendation vad jag kunde se likt EP och GF1. Dock tror jag det hela handlar om just bristen på manuella inställningar. Det är nog väldigt ovanligt att en systemkamera ha så pass lite manuella inställningar.

Med andra ord kanske denna kamera inte gör något stort intryck hos redan vana systemanvändare. Men för nyblivna systemanvändare (idag kompaktanvändare) är det här kanske en perfekt kamera. Säkert även perfekt för de som är vana med system men som av någon anledning vill ha en peka-och-tryck-kamera (på Flickr var det en användare med Canon EOS 5D Mark II som köpte NEX-3 för sin semester). Så det beror med andra ord mycket på vad man söker, huruvida NEX-kamerorna är bra eller ej. För den fick god kritik för sin autofotografering.

Oj, vad långt det blev. Stor chans att ingen orkar läsa igenom antar jag. Haha! Nåja, vill inte sudda ut allt nu.
 
Underligt att dom släpper sådana objektiv då dom vet att sådant sabbar för dom själva.....Korkat rent ut sagt..

Men det verkar vara lite olika resultat här o där..(?). Jag tycker mig ha sett bilder som sett bra ut också ...

Hur det än är så är det skam att Sony släpper ens ett ända kasst objektiv efter dom genom åren fått så mycket skit för just objektiv som följer med kameror.. Men även för andra dyrare objektiv.. Även 16-80 CZ har ju exemplar som är rena dyngan...

Dom vet ju att folk tittar per pixel och även utöver om det går...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.