Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

... men jag personligen tror inte Sony kommer med något objektiv som är mindre än 16mm till Nex...men kanske objektiv i liknande storlek...tex en 30mm...fler fasta objektiv lär komma men som sagt jag tror inte dom kommer vara mindre och det dröjer nog ett tag innan dom kommer....
Sannolikheten för att Sony inom ett år eller så släpper en till pannkaka med motsvarande FF 35mm är riktigt stor tror jag. Det är trots allt en gyllene, beprövad brännvidd om man vill ha en enda fast brännvidd. Dessutom blir det säkert riktigt bra optiskt, och ljusstarkt.

Riktigt märkligt att Sony inte valde den brännvidden(bildvinkeln) i första svängen. Det finns precis hur många fotografer som helst som beställa ett kit med den samma sekund den visades.
 
Skillnaden mellan videokamera och filmförmågan i andra kameror krymper hela tiden. Idag får man i stort sett lika bra film i en dslr som i en videokamera. Nexen har ju dessutom apc vilket borde ge riktigt bra kvalité. Vad jag kunde se på det lilla jag provfilmade så var det också riktigt bra.

Anser detsamma, blir lite sur när folk försöker övertala mig om en videokamera trots att jag klargjort att jag absolut inte tänker köpa någon. Bara för att, så kollade jag in videokamerorna hos CyberPhoto.

Eftersom jag inte alls vet vilka modeller som är populära och inte så valde jag att enbart titta på de som var testade. Jag kryssade endast i önskemålet "Endast HD-kameror" eftersom det är HD-filmning jag tittar på hos stillbildskamerorna också. Fick fram fyra modeller.

Den billigaste testade videokameran går på 6 350 kr, den fick stämpeln Bra köp (märke: Panasonic). Sen finns det bara tre kameror till som går på 8 990 kr (REA, egentligen 9 850 kr), 9 990 kr samt 17 450 kr. Dessa tre fick alla stämplen Toppklass. Två DV-kameror och två med minneskort.

Rätt mycket pengar... När jag mailat med CyberPhoto support så rekommenderar de också 10 000 prisklassen om man vill att videokameran samtidigt ska kunna ta bra stillbilder (då tar den stillbilder i klass med en kompaktkamera på 2000 eller 3000 kr har jag för mig).

Samtidigt slår dig mig att jag knappt se röken av videos från videokameror på Internet i den mångfald man ser videos från kompaktkameror och systemkameror. Trots detta ska systemkameror vara rätt knepiga att filma med också (tänker på Canon EOS-modellerna). Ändå verkar dessa mer motiverade att filma. Jag känner knappt någon som ens har en videokamera eller jo, en, det är min moster. Den tar hon med på semester och dylikt. Däremot blir det mindre bilder från hennes sida... Den är ändå inte stor kan jag meddela.

Ska vi se till bildkvalitén så tycker jag helt ärligt systemkamerorna filmar BÄTTRE än någon video jag sett från en videokamera (nu pratar jag om de i prisklassen 10 000 kr och runt, ner som upp och inte de som används i Hollywood). Skärpan ser perfekt ut och jag fullkomligt älskar när motivet är skarpt och bakgrunden suddig. Ser ut som rörliga bidler! Jag tror möjligheten till utbytbara objektiv gör mycket (såväl för lekfullheten som för kvalitén) och det är något CyberPhoto höll med om.

Det faktum att jag måste uppdatera min stillbildskamera gör också att jag överväger en stillbildskamera som erbjuder mig både och. Sony NEX-5 med kitobjektivet 18-55 går på ca 7 500 kr. För mig ett bra pris om jag får en videokamera och en systemkamera, sen är jag medveten att det är en light systemkamera (brist på manuella inställningar). Bildmässigt är den dock som sina konkurrenter mer eller mindre.

Videos à la Sony NEX:
http://www.youtube.com/watch?v=1CSjdobj0IQ
http://www.youtube.com/watch?v=khHmN3tdOxs
http://www.youtube.com/watch?v=RB1dmwPoCc4
http://www.youtube.com/watch?v=bXjd06EvYkk
http://www.youtube.com/watch?v=kFmRujUk1i8
http://www.youtube.com/watch?v=yhgXtogk0yw
http://www.youtube.com/watch?v=XP-Nx55uHT8
http://www.youtube.com/watch?v=ZY1i-ZhSqe4
http://www.youtube.com/watch?v=eptN6AnsJJA
http://www.youtube.com/watch?v=fReOcuAQMJ8

GF1 eller 2 har jag inte tittat på så jag kan inte uttala mig, det skulle bara bli spekulationer. Har kikat lite på PEN och de har ju flest objektiv idag vilket talar för dem. Personligen gillar jag inte 4/3-systemet så av den anledningen så hade jag nog valt något annat. Att jag tyckte NEX var intressant var endast på grund av att jag har en massa minolta och sonyobjektiv. Efter lite funderande så vet jag ärligt sagt inte varför det skulle vara en fördel, det ser ju helt sjukt ut att klämma på sådana monsterobjektiv på en pyttekamera, och jag ser inte heller någon direkt fördel med det...

//Björn

Jaha, ok! :)

Personligen tilltalas jag mer av GF1 än EP-2. Det är nog mer en smaksak ihop med en uppfattning jag har. NEX tycker jag däremot är lite svår att jämföra med GF1, främst för att NEX riktar in sig på andra användare. Upplever väldigt få skillnader i bildkvalité, i dagsläget märker jag endast av skillnaden på utbudet av objektiv, där GF1 vinner. Å andra sidan är även det orättvist jämfört, eftersom NEX är alladeles nya på marknaden.

Angående objektiv, eftersom jag inte äger några så kommer jag bara att köpa nya och förhållandevis små objektiv. Skulle inte sätta på ett mosterobjektiv på NEX om jag köper den. Däremot räknar jag inte med så litet som pannkaksobjektivet, men alla objektiv blir ju allt mindre.
 
Efter att ha lekt lite till med NEX5 så tycker jag inte riktigt lika illa om den, men den är iaf inget jag skulle lägga upp plånboken på disken för. Kameran i sig är "ok", och känns väldigt stabilt byggd, bra kvalitetskänsla och finish. Greppet är mer än ok för en så här liten kamera. Men objektiven... :-/

Normalzoomen är sämst av alla nu existerande konkurrenter, sämre än Sonys egen "normala" 18-55, och definitivt sämre än Nikon/Canon/Pentax motsvarigheter till större kameror. Men jämfört med 16mm-gluggen är den rena hubble-teleskopet.

Med 16mm-gluggen på F/2.8 blir bilderna skarpa om man skalar ner dem till 900x600 (0.5MP). Så länge man inte tittar för nogrannt på hörnen. På F/8 "räcker det" att skala ner dem till 2000x1366 (3MP) för att de ska bli skarpa, men man ser fortfarande ändå att hörnen är helt oanvändbara...

Det kanske finns en anledning till att alla som jublar över bildkvaliten vägrar visa bilder större än web-skalningar. :-/

Detta är en jämförelse mellan ett containerfynd (50kr) på min D90 och 16mm på NEX5. Visst är det lite orättvist att jämföra 28mm med 16 och 12MP vs 14, men iaf... Detta är inte ens ända ut i hörnet, det blir ännu sämre. Exempelbilden är från det näst bästa hörnet, ett är lite, lite bättre, två är tydligt synbart sämre. Gissa vilken som är ett containerfynd från 70-talet (på F/2.8) och vilken som är 16F/2.8?
Det blir dock betydligt bättre om man bara tittar på F/8, och enbart den mittersta tredjedelen av bilden. Då är det hyffsat skarpt, skarpare än alla "vanliga" kompaktkameror.

Släpper inte Sony något mer innan sjuan hoppar jag över den också... Visst är det kul att kunna köra Leica M och Contax G på en kompakt kamera - men NÅGOT vettigt alternativ med AF måste ju finnas - anser jag iaf. Bara adaptrarna blir ju ett par tusen, då ska det verkligen vara värt det.

Den enda fördelen jag kan se om jag sträcker det hela lite är att på ISO6400 döljs de mesta av de rent ut sagt undermåliga kvaliteerna i objektiven. Och F/2.8 på ISO6400 är så mörkt att om man försöker ta en bild med en kompaktkamera så kommer bilden likna barbapappas spöke bakgrundsbelyst av norrsken, oberoende av vad du pekar kameran mot.

Nu låter jag kanske onödidgt bitsk, men jag blev djupt besviken. Hoppas dom släpper en lite längre (28-35mm?) fast glugg snart, eller att Sigma/Tamron kommer igång med tredjepartstillverkningen.

Men usch, det här lät inte kul. :( Jag som hade tänkt satsa på 18-55 objektivet om det blir en NEX-5. Jag tycker de bilder jag sett ser bra ut, å andra sidan tittar jag på Flickr och där är ju bilderna små och där syns ju inte sånt som du påpekar (alla bilder ser ju dessutom bra ut där).

Är inte alls särskilt haj på alla begrepp men bara det att man kritisera objektiven så hårt gör att jag backar lite. Nu i början har jag ju inte så många objektiv att välja mellan och normalzoom är ett objektiv jag tänkt ha oavsett vilken systemkameramodell jag köper för vardaglig fotografering.

Äsch, beroende på vad CyberPhoto skriver om kamerahuset så kanske jag köper det ändå. Mina amatörögonen ser ju inget. Haha, eller så köper jag bara ett i hopp om att köpa ett bättre senare. Nja... Finns det något annat alternativ? Tänkte på den där adaptern man kunde sätta på för tillgång till fler objektiv. Finns det något intressant objektiv då? Å andra sidan är det väl dessa kitobjektiv som är mest lämpade för filmning? :/
 
Sannolikheten för att Sony inom ett år eller så släpper en till pannkaka med motsvarande FF 35mm är riktigt stor tror jag. Det är trots allt en gyllene, beprövad brännvidd om man vill ha en enda fast brännvidd. Dessutom blir det säkert riktigt bra optiskt, och ljusstarkt.

Riktigt märkligt att Sony inte valde den brännvidden(bildvinkeln) i första svängen. Det finns precis hur många fotografer som helst som beställa ett kit med den samma sekund den visades.

Mats det tvivlar jag inte heller på...jag syftade enbart på storleken....tror inte vi få se objektiv från Sony som är mindre storleksmässigt än nuvarande 16mm.
 
Mats det tvivlar jag inte heller på...jag syftade enbart på storleken....tror inte vi få se objektiv från Sony som är mindre storleksmässigt än nuvarande 16mm.

Antar att jag blev missuppfattad där, menade inte att de skulle komma med ett mindre utan ett lika stort eller bättre. En vidvinkel blir ju ändå kompaktare än en normalzoom (fast jag personligen vill verkligen ha en normalzoom också).
 
Efter att ha lekt lite till med NEX5 så tycker jag inte riktigt lika illa om den, men den är iaf inget jag skulle lägga upp plånboken på disken för. Kameran i sig är "ok", och känns väldigt stabilt byggd, bra kvalitetskänsla och finish. Greppet är mer än ok för en så här liten kamera. Men objektiven... :-/

Normalzoomen är sämst av alla nu existerande konkurrenter, sämre än Sonys egen "normala" 18-55, och definitivt sämre än Nikon/Canon/Pentax motsvarigheter till större kameror. Men jämfört med 16mm-gluggen är den rena hubble-teleskopet.

Med 16mm-gluggen på F/2.8 blir bilderna skarpa om man skalar ner dem till 900x600 (0.5MP). Så länge man inte tittar för nogrannt på hörnen. På F/8 "räcker det" att skala ner dem till 2000x1366 (3MP) för att de ska bli skarpa, men man ser fortfarande ändå att hörnen är helt oanvändbara...

Det kanske finns en anledning till att alla som jublar över bildkvaliten vägrar visa bilder större än web-skalningar. :-/

Detta är en jämförelse mellan ett containerfynd (50kr) på min D90 och 16mm på NEX5. Visst är det lite orättvist att jämföra 28mm med 16 och 12MP vs 14, men iaf... Detta är inte ens ända ut i hörnet, det blir ännu sämre. Exempelbilden är från det näst bästa hörnet, ett är lite, lite bättre, två är tydligt synbart sämre. Gissa vilken som är ett containerfynd från 70-talet (på F/2.8) och vilken som är 16F/2.8?
Det blir dock betydligt bättre om man bara tittar på F/8, och enbart den mittersta tredjedelen av bilden. Då är det hyffsat skarpt, skarpare än alla "vanliga" kompaktkameror.

Släpper inte Sony något mer innan sjuan hoppar jag över den också... Visst är det kul att kunna köra Leica M och Contax G på en kompakt kamera - men NÅGOT vettigt alternativ med AF måste ju finnas - anser jag iaf. Bara adaptrarna blir ju ett par tusen, då ska det verkligen vara värt det.

Den enda fördelen jag kan se om jag sträcker det hela lite är att på ISO6400 döljs de mesta av de rent ut sagt undermåliga kvaliteerna i objektiven. Och F/2.8 på ISO6400 är så mörkt att om man försöker ta en bild med en kompaktkamera så kommer bilden likna barbapappas spöke bakgrundsbelyst av norrsken, oberoende av vad du pekar kameran mot.

Nu låter jag kanske onödidgt bitsk, men jag blev djupt besviken. Hoppas dom släpper en lite längre (28-35mm?) fast glugg snart, eller att Sigma/Tamron kommer igång med tredjepartstillverkningen.

Oj det va faeen inget bra resultat....känns som jag gjorde rätt i o hoppa av kön/bokningen som jag hade på en Nex-5....om 18-55an visar upp sämre resultat än detta så vågar jag inte ens tänka på hur 18-200 presterar :S
 
Nej, nej, nej.... 18-55 är mycket BÄTTRE än detta!!!

-Den är bara inte lika bra som man skulle kunna förvänta sig. Jag skrev att Nikons & Canons 18-55 IS/VR är bättre än Sonys kompakt-18-55, men det betyder inte att NEX-femmans kitglugg är dålig. Den är antagligen snäppet bättre än Canons 18-55 utan IS, den gamla versionen.

16mm-gluggen däremot skulle jag inte ge 300kr för, och definitivt inte 3000.
 
18-55 på 18mm och F/4, nästan längst ut i hörnet. Detta är som att ha F/1.0 på en kompaktkamera.

Helt ärligt kan jag inte se att 16mm-gluggen skulle vara något mervärde (förutom storleken - och även om storleken ibland är viktig är den ju inte allt...) :)
 

Bilagor

  • NEX1855F4.jpg
    NEX1855F4.jpg
    90 KB · Visningar: 398
Rätt mycket pengar... När jag mailat med CyberPhoto support så rekommenderar de också 10 000 prisklassen om man vill att videokameran samtidigt ska kunna ta bra stillbilder (då tar den stillbilder i klass med en kompaktkamera på 2000 eller 3000 kr har jag för mig).

Jag skulle mer säga att kvalitén blir i klass med en mobiltelefonkamera på nåra megapixel, dvs kisskass.

Nä, film är nog en av de stora fördelarna med NEXen. Bonus blir väl att man får en hygglig kamera på köpet.
Om du nu funderar på NEX, PEN eller GF så får väl standardsvaret bli: åk och känn på dem.

Men det rådet har du kanske redan fått... :)
 
Jag skulle mer säga att kvalitén blir i klass med en mobiltelefonkamera på nåra megapixel, dvs kisskass.

Nä, film är nog en av de stora fördelarna med NEXen. Bonus blir väl att man får en hygglig kamera på köpet.
Om du nu funderar på NEX, PEN eller GF så får väl standardsvaret bli: åk och känn på dem.

Men det rådet har du kanske redan fått... :)

En videokamera blir det inte oavsett. :)

Ja, film är en av de stora fördelarna med NEXen och det som gör den så lockande i mina ögon. För fotomässigt duger alla systemkamror för mig typ. Inga kan vara sämre än kompaktkameran Canon PowerShot A540 som jag köpte sommaren 2006. ;)

Det finns ett litet problem... Sonycenter finns inte i Halmstad. Närmsta Sonycenter ligger i Helsingborg alternativ Göteborg. Känns liiite galet att åka dit för endast det. Däremot ska kanske jag och en kompis eller två till Göteborg, kan passa på att gå in i Sonycenter då isåfall. Fast i slutändan tror jag NEX-5 känns bra, säkert GF1 med. Handlar mer om att bli övertygad att den tar bra bilder eller min kanske största farhåga nu... objektiven!

Ville köpa alla tre från början bara för ha lite att leka med. Eftersom pannkaksobjektivet inte fått mycket beröm kommer jag inte köpa den. Teleobjektiv känns inte så viktigt nu heller utan det är normalzoomen jag ska ha isåfall. MEN hur bra och dålig är den? Känner mig fullkomligt förvirrad när det gäller kitobjektiven för inte glömma nämna VILKA andra objektiv jag kan köpa till om jag sätter på adaptern.
 
Tillräckligt bra, men inget speciellt. Den är egentligen absolut ingen orsak till att INTE vilja köpa en NEX - trivs man med kameraformen/typen och möjligheterna den har funkar det jättebra.

Problemet JAG hade med den kombinationen är att man förvandlar kameran till något som är alldeles för stort för att ses som "kompaktkamera", snarare då som en väldigt liten systemkamera eller en superzoom modell större - men helt befriad från systemkamerans användarmässiga fördelar.

En bra, kompakt fast normalglug med AF kommer krävas för att jag ska se meningen med att lägga upp mot tio papp på systemet. Normalzoomen vill man ju ha, så den fasta blir ju "extrakostnad" att lägga till de 6500 som grundpaketet kostar.

De flesta kamerasystem jag byggt upp har i slutänden alltid hamnat i: kamerhus med en fast normaloptik, en fast mellantele och en normalzoom, alla med bra AF. Sätt vredet på "grön dutt" eller tryck "full factory reset" och ge kameran till mormor - det ska bli bra bilder vilken kamera det än är, bara hon trycker på knappen. Efter detta tillkommer "rolig-optiken", adapters, längre tele, snabba objektiv, manuella objektiv osv osv.... Allt det där andra som gör det roligt att fotografera lite annorlunda saker.
 
Tillräckligt bra, men inget speciellt. Den är egentligen absolut ingen orsak till att INTE vilja köpa en NEX - trivs man med kameraformen/typen och möjligheterna den har funkar det jättebra.

Problemet JAG hade med den kombinationen är att man förvandlar kameran till något som är alldeles för stort för att ses som "kompaktkamera", snarare då som en väldigt liten systemkamera eller en superzoom modell större - men helt befriad från systemkamerans användarmässiga fördelar.

En bra, kompakt fast normalglug med AF kommer krävas för att jag ska se meningen med att lägga upp mot tio papp på systemet. Normalzoomen vill man ju ha, så den fasta blir ju "extrakostnad" att lägga till de 6500 som grundpaketet kostar.

De flesta kamerasystem jag byggt upp har i slutänden alltid hamnat i: kamerhus med en fast normaloptik, en fast mellantele och en normalzoom, alla med bra AF. Sätt vredet på "grön dutt" eller tryck "full factory reset" och ge kameran till mormor - det ska bli bra bilder vilken kamera det än är, bara hon trycker på knappen. Efter detta tillkommer "rolig-optiken", adapters, längre tele, snabba objektiv, manuella objektiv osv osv.... Allt det där andra som gör det roligt att fotografera lite annorlunda saker.

Grönt läge o ge till mormor. Skön summering.

Eftersom jag inte alls är inne på filmning ville jag ha en kompaktliknande kamera med större sensor.
Efter att tvivlat på Sonys pancakeglugg uppenbarade sig ett tillfälle på Media Markt. Skaffade för 3.990:- en Olympus E-P1 med 18/2.8 pancake (motsvarar 36mm) och optisk sökare. Ett facilt pris för en kamera som presterar otroligt bra för det priset. Efter en firmwareuppgradering blev den kontrastsökande AF lite piggare, men framförallt väldigt exakt och kameran är extremt välbyggd. Fick t o m ett filter på köpet.
Helnojd.

Men sedan det roliga: Med pancakegluggen kan man nästan betrakta den som en fickkamera fast jag ville ha en optik att skifta med. D v s 14-42-zoomen. Det visade sig att den lös kostade 3.990:-, men löjligt nog kostade även E-P1 med 14-42 zoom även den 3.990:-. Så då fick jag dubbla kamerahus och batterier mm.

Tänkte sälja den ena, men ångrade mig.

Pancakeoptiken är skarp och zoomen faktiskt oväntat bra. Jätteskönt att ha dssa kameror och strosa runt "lätt bestyckad". Tänkte komplettera med en Panasonic 40-200. Ett litet kompakt sytem blir det med 2 kamerahus och 3 objektiv men ändå ringa vikt och storlek..
 
Tillräckligt bra, men inget speciellt. Den är egentligen absolut ingen orsak till att INTE vilja köpa en NEX - trivs man med kameraformen/typen och möjligheterna den har funkar det jättebra.

Antar att du skrev till mig. Det kanske verkar som ett dåligt argument till att inte köpa den. Men jag vill verkligen köpa ett riktigt bra objektiv, skulle betala mer för ett bättre om det fanns. Nu är ju detta system så pass nytt att jag inte kan göra som jag hade gjort om jag köpt t.ex. Canon EOS 550D (då hade jag köpt kamerahuset utan något kitobjektiv samt köpt en toppklassad normalzoom för runt 4 000-6 000 kr).

Problemet JAG hade med den kombinationen är att man förvandlar kameran till något som är alldeles för stort för att ses som "kompaktkamera", snarare då som en väldigt liten systemkamera eller en superzoom modell större - men helt befriad från systemkamerans användarmässiga fördelar.

Att den är för stor för ses som en kompaktkamera beror på vad du jämför med. Panasonic Lumix DMC-FZ38 (långzoom) väger 397 g och NEX-5 287 g exkl. objektiv förstås. Det tycker jag är kompakt om något.

Helt befriad från systemkamerans användarmässigaa fördelar? Syftar du på bristen på manuella inställningar då?

En bra, kompakt fast normalglug med AF kommer krävas för att jag ska se meningen med att lägga upp mot tio papp på systemet. Normalzoomen vill man ju ha, så den fasta blir ju "extrakostnad" att lägga till de 6500 som grundpaketet kostar.

Vad är en fast normalglugg? Kan de erbjuda de till NEX-3/5 ens? Eller menar du inför nästa modell isåfall? *novis*

De flesta kamerasystem jag byggt upp har i slutänden alltid hamnat i: kamerhus med en fast normaloptik, en fast mellantele och en normalzoom, alla med bra AF. Sätt vredet på "grön dutt" eller tryck "full factory reset" och ge kameran till mormor - det ska bli bra bilder vilken kamera det än är, bara hon trycker på knappen. Efter detta tillkommer "rolig-optiken", adapters, längre tele, snabba objektiv, manuella objektiv osv osv.... Allt det där andra som gör det roligt att fotografera lite annorlunda saker.

Förstår inte riktigt det där. :p Om jag inte tolkar fel så ogillar du autoinställningar (i kombinationen med de få manuella inställningar)?

För isåfall har vi inte samma problem, vad det gäller inställningsmöjligheter. ;) Däremot lät de andra mer intressant att påpeka. :/
 
Grönt läge o ge till mormor. Skön summering.

Eftersom jag inte alls är inne på filmning ville jag ha en kompaktliknande kamera med större sensor.
Efter att tvivlat på Sonys pancakeglugg uppenbarade sig ett tillfälle på Media Markt. Skaffade för 3.990:- en Olympus E-P1 med 18/2.8 pancake (motsvarar 36mm) och optisk sökare. Ett facilt pris för en kamera som presterar otroligt bra för det priset. Efter en firmwareuppgradering blev den kontrastsökande AF lite piggare, men framförallt väldigt exakt och kameran är extremt välbyggd. Fick t o m ett filter på köpet.
Helnojd.

Oj, det var billigt! Jag har sett flera modeller som jag varit "halvintresserad" av reas ut. Varit riktigt nära att slå till... MEN jag försöker hålla kvar mitt fokus på målet. Jag har varit inne på såväl EP-2 som GF1 men de erbjuder inte full HD så därför blir det ingen av dessa. Jag ska köpa en kamera som jag ska ha i flera år framåt. Vill helst inte köpa något annat än full HD bara för att jag inte kan lugna ner mig lite.

Är man inte intresserad av filmning är ju detta skitsamma, då tycker jag EP-1 lät som ett klokt val om man vill ha en liten systemkamera. :) Sen kan jag ju påpeka att EP-1 inte precis är den sämsta systemkameran på filma heller, men den erbjuder inte full HD och en del annat som NEX erbjuder. Rätt lik GF1 dock, även om GF1 autofokusera lite bättre.

Men sedan det roliga: Med pancakegluggen kan man nästan betrakta den som en fickkamera fast jag ville ha en optik att skifta med. D v s 14-42-zoomen. Det visade sig att den lös kostade 3.990:-, men löjligt nog kostade även E-P1 med 14-42 zoom även den 3.990:-. Så då fick jag dubbla kamerahus och batterier mm.

Tänkte sälja den ena, men ångrade mig.

Hahahaha! Så du har två E-P1? Ja, varför inte. Bra reserv! xD

Pancakeoptiken är skarp och zoomen faktiskt oväntat bra. Jätteskönt att ha dssa kameror och strosa runt "lätt bestyckad". Tänkte komplettera med en Panasonic 40-200. Ett litet kompakt sytem blir det med 2 kamerahus och 3 objektiv men ändå ringa vikt och storlek..

Låter bra! :) Synd att jag är så inne på filmning. :( Fast hade jag inte varit det hade jag nog suttit med en Canon EOS 550D nu. Rätt klumpig ändå... men ack så bra!
 
Skulle jag vilja filma har jag ju mitt vanliga system med Canon 5DMkII och 7D att tillgå. Men stillbild är min grej liksom.

Ovannämnda kameror med skarpa, ljusstarka objektiv är inget man direkt går runt och gatuplåtar med eller "bara har med sig". Fick faktiskt lite gammal "Leicakänsla" med E-P1+optisk sökare+pancake och därtill en stor portion fotoglädje tillbaks.
 

Bilagor

  • olyep1.jpg
    olyep1.jpg
    26.6 KB · Visningar: 484
Senast ändrad:
Skulle jag vilja filma har jag ju mitt vanliga system med Canon 5DMkII och 7D att tillgå. Men stillbild är min grej liksom.

Ovannämnda kameror med skarpa, ljusstarka objektiv är inget man direkt går runt och gatuplåtar med eller "bara har med sig". Fick faktiskt lite gammal "Leicakänsla" med E-P1+optisk sökare+pancake och därtill en stor portion fotoglädje tillbaks.

Oj, det är fina grjejer det. ;) Nej, det är sant som du skriver. De är inga grejer man flänger runt med överallt. :(

Det är orsaken till att jag övergivit Canone EOS 550D för dessa ny system. ;) Visserligen är de inte exakt lika bra som dessa med spegel osv. Men de är fullt dugliga för mig, deras storlek väger för att den kommer ge mig mer än de bästa. Risken är för stor att den annars ligger hemma och samla damm...
 
NEX-7 i september

OJ, jag är verkligen inte med i svängarna men ni verkade redan veta.

NEX-7 har nämnts flera gånger i tråden och jag trodde det var liksom "långt fram" men eftersom ni nämnt den flera gånger tänkte jag för skojs skull googla på den.

Fick fram att den ska lanseras redan i september:
http://www.alltomprylar.se/2010/05/15/sony-nex-7-med-1080p-kommer-i-slutet-av-2010/

Ryktade specifikationer:
* Helt manuell filmning
* 1080p@60
* 1080p@24
* 720p@120 eller 60 (slow motion!)
* Ny sensor

Japp, jag ska vänta! :D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.