Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Ja, det är skillnader mellan det amerikanska elnätet och vårt.

1) USA har 115 V spänning. Vi har 230 V.

2) USA har 60 Hz växelström. Vi har 50 Hz.

3) USA har en annan typ av nätkontakt. Här är en bild:
http://www.asia.ru/en/ProductInfo/998359.html


Problem 3 är enkelt att lösa - det finns adaptrar att köpa. Clas Ohlson och Kjell & Co har säkert sådana.

Men du måste kolla att nätladdaren klarar 230 V och 50 Hz. Numera är det vanligt att laddarna är av universaltyp och passar på de flesta ställen i världen - då står det något i stil med 100-240 V, 50-60 Hz på dem. Dock är det fortfarande ganska vanligt att man har en enklare typ (som bara klarar 115 V, 60 Hz) för just den amerikanska marknaden. Den är ju väldigt stor, så tillverkarna kan tjäna en slant på detta.
 
Måste bara fråga er som vet en sak till.. På cyberphoto står det att blixten medföljer i alla paket.. Men när jag kollar på Supermix så står det inget om blixt i listan "Medföljande tillbehör"... Följer den bara med ibland eller från vissa webbutiker?? Utan blixt tänker jag nämligen inte köpa kameran... Jag menar, ibland fotar man ju faktiskt inte utomhus i dagsljus och kanske vill hålla isot lågt.. och då behöver jag en liten blixt...
 
Från Sony levereras NEX:arna i alla fall inklusive den lillla externa blixten (det finns ju nu som bekant även en något större blixt till dessa). Kanske bäst att du för säkerhets skull drar iväg ett mejl till dem först och frågar.
 
För att inte andra ska bli förvirrade (...)
jag tror att det i själva verket är du som är förvirrad och förvirrande.

'bländartal' definieras i alla seriösare texter jag har varit i kontakt med som: N=f/D, där f är brännvidd och D är effektiv bländardiameter (ingångspupill).

exempelvis 'f/8' motsvarar alltså bländartal 8 och inte 1/8.
 
Jo, och

därav följer D=f / N

M.a.o. ett litet bländartal t.ex. N=2 ger större öppning, D, än 8. Större öppning = mer ljus in i kameran.
Ljusinsläppet är större för ett mindre bländartal. En källa till missförstånd innan man snappat det omvända förhållandet.

F.ö. håller jag med min namne i analysen av jordmånen för missuppfattningars spridning då och nu.
 
Sony kommer med en ny uppdatering av mjukvaran till Nex-3/5 den 20:e Juni som kommer innehålla dom nya effekterna i Picture Effect och den mycket användbara och bra funktionen Peaking för den som använder sig av MF.

Eftersom det skrivits så lite om den senaste uppdateringen (v4) för att inte säga ,ingenting, vill även jag slå ett slag för funktionen Peaking (Konturframhävningsnivå). Funktionen slår det mesta jag använt under åren för fokusering som ex.vis mikroprisma. Jag upplever den lika bra eller kanske t.o.m bättre än min gamla favorit snittbild. Jag behöver inte heller hålla på att förstora upp bilden när jag fokuserar vilket jag tycker är en aning omständligt och tidsödande och dessutom helt oanvändbart vid rörliga motiv.

Jag använder nu konturframhävningsnivå (hög), en ganska klatschig färg (gult) och det känns inte som man kan misslyckas. Den ger mej även en fingervisning om skärpedjupet utan att jag behöver blända ner.

Trevlig fortsättning!
 
Tack för du tog dig tid till att delge oss dina erfarenheter!


Roligt att se att Sony inte har lagt sig bland soffpotatisarna utvecklingsmässigt - gissa vilka som uppenbarligen har gjort detta?


Tips - dessa båda har nu inte längre någon chans att kunna bli bättre än 8.a eller 9.a i kön när det gäller lansering av något spegelöst digitalt minikamera-system - dvs det enda de kan göra är att slåss om vem av dem som ska blir sist, eller "bara" näst sist på marknaden...

Visst, de har i och för sig råd att hamna på efterkälken under rätt många år pga de väldigt stora inlåsningseffekter som finns inom systemkameravärlden (och där investeringarna i ett specifikt kameramärkes utrustningar INTE utgör den största bromsen vid ett ev. systembyte, faktiskt.

Under tiden fortsätter Sony att klura ut funktioner som uppenbarligen ingen annan har tänkt på, och som man som FOTOGRAF, av din beskrivning att döma även i detta fall, verkligen kan ha väldigt stor nytta av! :)
.
 
Senast ändrad:
Ja, det är skillnader mellan det amerikanska elnätet och vårt.

1) USA har 115 V spänning. Vi har 230 V.

2) USA har 60 Hz växelström. Vi har 50 Hz.

3) USA har en annan typ av nätkontakt. Här är en bild:
http://www.asia.ru/en/ProductInfo/998359.html


Problem 3 är enkelt att lösa - det finns adaptrar att köpa. Clas Ohlson och Kjell & Co har säkert sådana.

Men du måste kolla att nätladdaren klarar 230 V och 50 Hz. Numera är det vanligt att laddarna är av universaltyp och passar på de flesta ställen i världen - då står det något i stil med 100-240 V, 50-60 Hz på dem. Dock är det fortfarande ganska vanligt att man har en enklare typ (som bara klarar 115 V, 60 Hz) för just den amerikanska marknaden. Den är ju väldigt stor, så tillverkarna kan tjäna en slant på detta.

Tack för informationen! Ska se om jag har förstått rätt...

Så här står det när jag tittar snabbt på några:
INPUT: AC 100 ~ 240V, 50 ~ 60Hz

Betyder det att det är av universal typ? Vad exakt menas med universal typ? Att de funkar i alla eluttag i världen? Behöver jag ingen konverter då här hemma eller behöver jag något mer ändå?
 
Ja, det betyder att dessa laddare du tittat på är vad jag kallar av universal typ. Därmed menas att de kan användas på många olika ställen i världen, där man har olika elsystem.

Däremot betyder detta inte alls att de passar i alla eluttag världen över - det finns ganska många olika varianter av stickkontakter. Du behöver ingen elkonverter, men ifall du köper från t.ex. USA så kommer du att behöva antingen en adapter från den amerikanska stickproppen och till den svenska, alternativt (ifall laddaren inte har en fast sladd) att du byter denna sladd mellan laddaren och nätet till en med svensk stickkontakt.
 
Ny Nex användare

Nu har jag också blivit en hängiven Nex 5 användare.
Jag var på en resa i Californien och släpade med mig 2 Nikon systemkameror med tillhörande objektiv och Nex 5.
Till 90 % var det Nexen som användes. Fantastiskt smidigt! Bra med panorama och HDR funktionerna.
Endast till några bilder med 70-200 och 14-24 objektiven användes de andra kamerorna.

Apropå konverterare så tog jag med mig en grenkopplingssladd enligt svensk standard med 6 uttag och satte konverterare på den. Det gjorde att vi kunde ladda datorer, kameror och telefoner med endast en konverterare.

En sak som jag inte gillar eller inte har förstått med Nexen är filnumreringen. Den verkar börja om varje gång man tar ut eller formaterar kortet. Finns det någon inställning som gör att att nummerserien fortsätter? Det vore bra för att undvika dubbleringar av namnen på bild och filmfiler.

Lite resebilder tagna med Nexen finns på min bildblogg parastrom.se/wordpress.
 
Tack för du tog dig tid till att delge oss dina erfarenheter!


Roligt att se att Sony inte har lagt sig bland soffpotatisarna utvecklingsmässigt - gissa vilka som uppenbarligen har gjort detta?


Tips - dessa båda har nu inte längre någon chans att kunna bli bättre än 8.a eller 9.a i kön när det gäller lansering av något spegelöst digitalt minikamera-system - dvs det enda de kan göra är att slåss om vem av dem som ska blir sist, eller "bara" näst sist på marknaden...

Visst, de har i och för sig råd att hamna på efterkälken under rätt många år pga de väldigt stora inlåsningseffekter som finns inom systemkameravärlden (och där investeringarna i ett specifikt kameramärkes utrustningar INTE utgör den största bromsen vid ett ev. systembyte, faktiskt.

Under tiden fortsätter Sony att klura ut funktioner som uppenbarligen ingen annan har tänkt på, och som man som FOTOGRAF, av din beskrivning att döma även i detta fall, verkligen kan ha väldigt stor nytta av! :)
.

Vart i kön man hamnar spelar mindre roll...ibland kan det vara smartare att vänta in o se hur marknaden svarar o se vilket av alternativen som är det mest lyckosamma.
Dessutom har Sony misslyckats totalt på en punkt...och det är objektiven...det fattas fortfarande originalobjektiv(och tredjeparts för den delen) vilket gör att avändarna av Nex inte har låst upp sig speciellt mycket så ett systembyte skulle verken vara speciellt kostsamt eller krångligt om någon av dom två stora skulle svara upp med något riktigt bra och mer intressant.

Nex är riktigt bra men för att det skall blir riktigt intressant och "låsa upp" användare så behövs mer bra originaloptik(eller tredjeparts)....det räcker inte med att kunna använda andra objektiv via adapter i längden för både Canon och Nikon lär med all säkerhet se till att detta också är möjligt på deras spegellösa system om dom få för sig att släppa sådana.

Vad är det Sony har utvecklat nu som är nytt och banbrytande som gör dom andra till soffpotatisar??...för inte är det Peaking-funktionen då den är långt ifrån något nytt....det har använts i filmkameror(inte bara hos Sony) ett bra tag och jag skulle tippa på att detta är något som Sonys film/video-division har bidragit med till stillbild/kamera-divisionen när samarbetet uppstod då E-fattningen blev "bryggan" mellan stillbild och film.
 
Har visserligen ingen NEX-kamera själv, men är ändå helt övretygad om att ditt problem kan lösas tämligen enkelt.

Leta i menyn efter något som heter 'Filnumrering' eller motsvarande. Där kan du välja antingen "Serie" eller "Nollställ" (eller något motsvarande). Du kommer att finna att denna står på "Nollställ". Är detta valt så sker just det du säger. Något man brukar vilja börja med när man har en ny kamera, men de flesta vill ju inte att kameran sedan ska fortsätta med att nollställa filnummerräknaren varje gång man byter kort eller formaterar om.

Då är det bara att välja läget "Serie" istället så fort nollställningen är klar (t.ex. efter att man har tagit den första bilden), så kommer räkneverket inte att nollställas, utan fortsätta att räkna uppåt även när man formatterar eller byter kort.


Ja, att kunna ha med sig en bra APS-C sensorförsedd kamera i fickan är något som jag själv har väntat länge på. När Zeiss/Sonys 24/2,0 pannkaka med E-fattning kommer ut hoppas jag att jag har lyckats spara ihop till en NEX med denna glugg ...
.
 
Senast ändrad:
Ja, det betyder att dessa laddare du tittat på är vad jag kallar av universal typ. Därmed menas att de kan användas på många olika ställen i världen, där man har olika elsystem.

Däremot betyder detta inte alls att de passar i alla eluttag världen över - det finns ganska många olika varianter av stickkontakter. Du behöver ingen elkonverter, men ifall du köper från t.ex. USA så kommer du att behöva antingen en adapter från den amerikanska stickproppen och till den svenska, alternativt (ifall laddaren inte har en fast sladd) att du byter denna sladd mellan laddaren och nätet till en med svensk stickkontakt.

Intressant. Sladden sitter ju inte fast i laddaren så jag kan alltså köpa en svensk sladd som passar laddaren och svenska eluttag då?
 
Intressant. Sladden sitter ju inte fast i laddaren så jag kan alltså köpa en svensk sladd som passar laddaren och svenska eluttag då?
Om det är den amerikanska laddaren du skall köpa så behöver du en adapter. Kontakten sitter integrerad i laddaren och fälls ut till skillnad mot den europeiska som har en sladd mellan laddare och uttag. USA-modellen sätts således direkt i vägguttaget (i USA). Jag har en USA-inhandlad NEX-5 så jag talar av egen erfarenhet. Och ja, den klarar 240V. :)
 
Då var det precis som jag misstänkte ...

Dina "real world"-erfarenheter är förstås värdefulla för Rebecka - nu vet hon att allt som behövs är en stickproppsadapter.
 
Rebecka, du bör dock ta dig en ordentlig funderare på ifall det verkligen lönar sig att köpa från USA. Vanligen blir det inte lönsamt i längden, såvida det inte handlar om dyrare objektiv. Där kan det vara lönt.

Skulle börja skriva om anledningarna om varför, när jag kom ihåg att Mats hade gjort ett inlägg om detta i en annan tråd, och allmän mänsklig lathet gör att jag helt enkelt kopierar in hans inlägg här... Visserligen var detta i tråden "Sony Pellix A33 och A55", men det gör inte så mycket - informationen är tillämplig även för NEX:arna.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1687057&postcount=899


Edit: Efter att ha utsatt min stackars hjärna för en synnerligen ansträngande intellektuell arbetsinsats kom jag på att du inte skulle köpa någon kamera nu, utan enbart en laddare ...

Men informationen kan kanske komma att vara någon annan till nytta i alla fall. :)
.
 
Senast ändrad:
Adapter och AF

Fick idag hem min LA-EA1 adapter och ett Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di till Sony/Minolta AF.

Jag har varit ute och lekt lite i trädgården och fotat lite macro och haft skoj en stund. Men hur får jag igång AF? Går det? Jag har sökt runt lite men inte hittat något bra svar.

Så ett snabbt svar söker jag. Går det inte att få igång eller har jag bara missat något?

Jag äger en Nex-5 om det har någon betydelse.

/Andy
 
Tror inte den adptern fungerar till Tamronobjektivet om det inte har motsvarande SAM-drift eller SSM-drift, d v s objektivet ska ha egen fokuseringsmotor. Har det s k skruvdrift (en klokoppling som passar in i ett spår från en tapp som sitter kamerahuset) så fungerar bara manuell fokus. Bara SSM och SAM-objektiv från Sony med Alphafattning fungerar med AF.
 
Dessutom måste du ha installerat någon av de två senaste firmware-versionerna för att AF ska fungera med adaptern (senaste FW är version 04). Och som redan sagts, så måste objektiven ha inbyggd fokusmotor. Alla Minolta och Sony-obektiv som är märkta SSM har detta, liksom alla Sony-objektiv märkta SAM.

Har för mig att kameran först ska uppgraderas, och därefter Alpha-E-mount adaptern via denna. Jag har själv ingen NEX, så du får kolla detta själv. Eller vänta på att någon som redan har gjort detta gör ett inlägg här.
.
 
Senast ändrad:
Dessutom måste du ha installerat någon av de två senaste firmware-versionerna för att AF ska fungera med adaptern (senaste FW är version 04). Och som redan sagts, så måste objektiven ha inbyggd fokusmotor. Alla Minolta och Sony-obektiv som är märkta SSM har detta, liksom alla Sony-objektiv märkta SAM.

Har för mig att kameran först ska uppgraderas, och därefter Alpha-E-mount adaptern via denna. Jag har själv ingen NEX, så du får kolla detta själv. Eller vänta på att någon som redan har gjort detta gör ett inlägg här.
.

Såvida nytillverkade NEX inte har senaste firmwaren (det borde de ha) så stämmer detta. Jag fick först uppdatera kamerans firmware. Därefter adaptern som också har ett litet chip. Det är viktigt att det sker i den ordningen och att adptern INTE sitter på kameran när kameran uppgraderas. Däremot MÅSTE adaptern sitta på kameran när adaptern ska uppgraderas..

Det gick smidigt och fungerar bra, men det blir långsammare AF på A-mountobjektiven än om man använder E-mountobjektiven.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.