SonofFlynn
Aktiv medlem
Riktigt coolt! Undrar vad som skulle säga på tex ett modemagasin om man kom med en Sony Nex istället för senaste Hasselbladaren för 300.000 kr.. Haha..
Funderar på att köra tennisveckan med nex:en
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Riktigt coolt! Undrar vad som skulle säga på tex ett modemagasin om man kom med en Sony Nex istället för senaste Hasselbladaren för 300.000 kr.. Haha..
Är lite sugen att att köpa en Voigtländer Nokton 35mm f/1.4 (alternativt 40mm) till min Nex-5:a.
Någon av er som har kombinationen och kan dela med er av erfarenheter och gärna bilder?
http://www.bhphotovideo.com/images/images345x345/543261.jpg
Jag tror att det handlar om ett problem som lätt kan uppstå när man filmar med en systemkamera, istället för med en dedicerad videokamera. Med en stillbildskamera så är det vanligen fördelaktigt att ha en kort exponeringstid, men icke så när man filmar. Kör man med avsevärt kortare exponeringstid än 1/vald bildfrekens, så kan det se väldigt hackigt ut. Denna är ju vanligen 24, 25 eller 30 bilder per sekund, och kör man då med t.ex. 1/250 sekund när man filmar, så ser det lätt ryckigt ut när något rör sig.Tjena,
Filmar en del med nex och ibland känns det som att det blir ett flimmer efter saker som rör sig... är det någon som har detta problem? samt hur kan man minimera det?
Själv filmar jag nästan uteslutande på stativ för att slippa onödiga rörelser, men då förlorar man lite av doku känslan.
/SoF
Jag tror att det handlar om ett problem som lätt kan uppstå när man filmar med en systemkamera, istället för med en videokamera. Med en stillbildskamera så är det vanligen fördelaktigt att ha en kort exponeringstid, men icke så när man filmar. Kör man med avsevärt kortare exponeringstid än 1/vald bildfrekens. Denna är ju vanligen mellan 24, 25 eller 30 bilder per sekund. Kör man då med t.ex. 1/250 sekund när man filmar, så ser det lätt hackigt ut när något rör sig. Kör man istället med, säj, 1/40 sekund, så blir visserligen de enskilda bilderna lite suddiga, men till skillnad från stillbildsfotografi så är detta inte störande. Det gör istället att rörelser flyter fram jämnt och ser naturligt ut, istället för att se "stroboskopigt" ut.
Rent bokstavligt blir svaret nej, eftersom jag inte har skaffat någon NEX-kamera - än (kör med en videokamera vid de få tillfällen som jag för min del känner något behov av att filma) ...
Jag hoppas att du har kläm på att du själv måste kolla att exponeringen blir OK när du kör manuellt. Kamerans exponeringsmätare visar vad den tycker att du ska använda för bländare.
.
.
Som bekant lägger ju Sony ner en hel del ansträngning på att lösa problemet med den långsamma autofokusen i Liveview-läge. Orsaken är att enbart kontrastdetekt-AF hittills har varit tillgänglig för detta, och den är ju väsentligt långsammare än konventionell fasdetekt-AF.
Panasonic tillsammans med i stort sett alla övriga har valt att försöka förbättra CD-AF:en (Panny har lyckats bäst här), medan Sony och Fuji tydligen lägger mesta krutet på att gå andra vägar, eftersom det är tveksamt ifall CD-AF någonsin kommer att kunna komma upp i samma hastighet som dagens FD-AF ens, och (enligt min bedömning) pga dess grundprincip aldrig kommer att kunna konkurrera med FD-AF när det gäller att följa rörliga motiv (fast oavsett detta så har Sony i och för sig jobbat med att försöka förbättra även CD-AF-funktionen).
Hursomhelst, nu har Sony lämnat in ett nytt patent på en bildsensor med integrerad fasdetekt-sensor (har för mig att de redan tidigare har lämnat in flera andra patent med samma huvudtanke).
Se www.sonyalpharumors.com 2011-06-18
"New patent discloses a new Sony sensor with 'on board' phase detection."
När (om) denna blir klar att sättas i produktion så kommer den att möjliggöra för kommande NEX-kameramodeller att kunna fokusera sina E-mount objektiv med samma snabbhet som DSLR-kamerorna. Även adaptermonterade skruvdrivna Alpha-objektiv kommer då att få AF (med full snabbhet) på dessa NEX:ar. Förutsatt att Sony också plockar fram en A till E-mount adapter med inbyggd fokusmotor, vilket de säkert kommer att göra i det läget (om inte, så finns det ju gott om tredjepartstillverkare som säkerligen inte kommer att vara sena att utnyttja denna möjlighet till att göra ytterligare affärer).
.
Mja, jag tror inte att detta handlar om något (kraftigt förbättrat) kontrastdeteckt-system överhuvudtaget, utan istället om ett fasdetekt-system liknande det som beskrivs i Sony-patentet jag nämnde i mitt inlägg #1789 ovan.Enligt rykten så kommer dom nya Olympuskamerorna vara riktigt snabba när det gäller AF...snabbare än många kameror med fasdetekt-AF.
---
Mja, jag tror inte att detta handlar om något (kraftigt förbättrat) kontrastdeteckt-system överhuvudtaget, utan istället om ett fasdetekt-system liknande det som beskrivs i Sony-patentet jag nämnde i mitt inlägg #1789 ovan.
Att detta system anges vara mycket noggrannt kan också vara en indikering på detta. BF/FF-problemet t.ex. elimineras med ett sådant system (AF-sensorcellerna sitter ju i samma plan som bild-sensorcellerna).
Nej, det går aldrig att stänga av skärmen. Det är ju kamerans enda riktmedel så det känns väl logiskt egentligen. Fast jag håller med om att det hade varit en bra funktion vid exempelvis time lapse och liknande grejer. EV nollställer sig inte på min NEX-5 i alla fall.Funderar allvarligt på att slå till på en Nex 3 nu när den ligger bra i pris.. Tänkte jag skulle kolla med er som har den eller Nex 5 om det går att stänga av displayen helt när man fotograferar..? Finns det exponeringskompensation som INTE nollställer sig när man startar om kameran?
För att inte andra ska bli förvirrade - "de lägre bländartalen" skriver du, men du menar förstås 'vid stora bländare'. Bländarvärderna är också större vid stora bländare - inte mindre, som många tyvärr tror idag. Bländare 1:2 är ju definitivt större än 1:11 ...---
Med min Zeiss 50mm f1,4 som har rakbladstunt skärpedjup vid de lägre bländartalen så funkar detta kalas, och så även på tele, som Tamron SP 300mm f5,6.