Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Hej!

Ny här efter mycket snikläsande.. Har fastnat för denna kamera (3 eller 5). Är det någon som vet vart man kan göra ett klipp nu när kronan är stark? Finns det någon bra butik att rekomendera?

Mvh
Johan

www.cameranu.nl

Billig frakt och tar bara 2 dagar längre tid än inrikes att skicka. Jag har handlat av dem några ggr och är mycket nöjd så här långt. Betalade 20 euro, ca 180:- för ett paket på 1,5 kg, i frakt.

Mvh //Thomas
 
Hej!

Ny här efter mycket snikläsande.. Har fastnat för denna kamera (3 eller 5). Är det någon som vet vart man kan göra ett klipp nu när kronan är stark? Finns det någon bra butik att rekomendera?

Mvh
Johan

Warehouseexpress har Nex-5 i silver med 18-55 för £399 plus frakten. Ingen moms, tull eller andra avgifter tillkommer.

Inklusive deras (tyvärr ganska dyra) frakt blir det i svenska stålar enligt dagens kurs inte fullt 4650:-
 
Warehouseexpress har Nex-5 i silver med 18-55 för £399 plus frakten. Ingen moms, tull eller andra avgifter tillkommer.

Inklusive deras (tyvärr ganska dyra) frakt blir det i svenska stålar enligt dagens kurs inte fullt 4650:-

Nu verkar den ha gått upp i pris på warehouseexpress.com men skiljer frakten eller något beroende på betalmetod eller finns det bara en sorts betalmetod?
 
Såg att NEX-5 med 18-200 mm kostar 8273,63 SEK i dagens valuta. Vad tillkommer utöver det?

8.446:50 vill de ha av mej inkl sverigefrakt vid förskottsbet. Sen vill banken ha något för sitt arb. Jag betalade sist 10:- för en affär på 5.500:-.

Men gör en beställning och se var Du hamnar. Du kan ju alltid radera best. innan Du slutligen bekräftar den.

Thomas
 
Nex är helt enkelt sååå jävla grym med sin nattfotoläge (flera exponeringar som sätts ihop i kameran med auto)... Man kan ta bilder som bara inte går att ta för hand med en "vanlig" kamera...Men med NEX5 och dess live view.. Och därför möjlighet att hålla kameran stabilt så går det utmärkt i fasiken snudd mörkt rumm med enbart "spill-ljus" ifrån annat rum ändå ta en bild.. Och denna bild togs fast jag till och med skuggade det yttepytteljus som sipprade ut ifrån köket i andra änden av rummet.. Sjukt skoj.. För det var liksom snudd så mörkt så jag inte såg ens att där stod blommor ens.

Make = SONY
Model = NEX-5
Exposure Time = 1/4"
F Number = F4.5
ISO Speed Ratings = 6400
 

Bilagor

  • DSC00234.jpg
    DSC00234.jpg
    13.8 KB · Visningar: 461
Senast ändrad:
Och en sådan här bild är "bara ta som en turist" .. "Klick klick klick osv " så sitter den.. Enklare kan det fasiken inte bli att bli en nattfotograf.. Till och med jag grejar det utan ens lärt mig kameran. Det säger inte lite det..
 

Bilagor

  • DSC00228.jpg
    DSC00228.jpg
    20.8 KB · Visningar: 461
Nu verkar den ha gått upp i pris på warehouseexpress.com men skiljer frakten eller något beroende på betalmetod eller finns det bara en sorts betalmetod?

Man kan betala på flera sätt, men det smidigaste är ju via PayPal. Annars kan man betala direkt med de vanligaste kreditkorten också.

Vet inte om fraktkostnaden påverkas av hur man betalar, jag använder alltid PayPal om den möjligheten finns, och sedan får säljaren skeppa på det sätt de väljer till den adress som PayPal har registrerat för det kreditkort som jag väljer att betala PayPal med.

Sist köpte jag en normalstor systemkamera,och då verkade de ha något slags enhetspris på frakten till Sverige på £49.50 eller något i den stilen (SRS Microsystems tar som jämförelse bara £24.50 för att skeppa samma sak). Har köpt mindre och lättare saker av Warehouseexpress förr men minns inte riktigt vad det gick på. En liten besvärlighet är att du för att få reda på den exakta fraktkostnaden måste gå igenom nästan hela köpet, så när som på betalningen, innan du säkert vet vad det går på.
 
Såg att Nex5 fanns billigare på Elgiganten igen! :D

Så nöjd med kameran så det finns inte, men lär mig den än!

Ett oredigerat kort på en av våra katter kan jag bjuda på här och det har jag bara tryckt av och så otroligt nöjd med kvaliten det blir på bilder utan redigering och avancerade inställningar! MEN sen tycker jag det är super skoj just att "leka"/lära mig inställningarna med, längtar efter sommaren så jag kan få fota lite mer natur med den och egna inställningar!
Bilden på Emil är endast förminskad...
 

Bilagor

  • DSC01793.jpg
    DSC01793.jpg
    60.2 KB · Visningar: 454
Välkommen till Fotosidan!

Och när man har flax och råkar köpa en kamera som man trivs med, så blir det ju så himla roligt att fotografera!


PS Emil ser också ut att var klart nyfiken på din NEX... :)
.
 
Såg att Nex5 fanns billigare på Elgiganten igen! :D

Så nöjd med kameran så det finns inte, men lär mig den än!

Ett oredigerat kort på en av våra katter kan jag bjuda på här och det har jag bara tryckt av och så otroligt nöjd med kvaliten det blir på bilder utan redigering och avancerade inställningar! MEN sen tycker jag det är super skoj just att "leka"/lära mig inställningarna med, längtar efter sommaren så jag kan få fota lite mer natur med den och egna inställningar!
Bilden på Emil är endast förminskad...

??? Kostar ju 6000 med 18-55 och 5000 med pancake på Elgiganten.

Väldig söt katt du har! :) och snyggt fotat!


/Mats
 
??? Kostar ju 6000 med 18-55 och 5000 med pancake på Elgiganten.

Väldig söt katt du har! :) och snyggt fotat!


/Mats

Hmm i reklamen jag fick hem idag stod det att den kosta 4990kr men nu då jag kolla såg jag att det var med pancaks objektivet, kolla bara snabbt förut och trodde det var med 18-55 för det priset, sorry..

Tack ! Ja Emil är fin, speciel då han är oddeyed, ett grön och ett blått öga, men hittills har jag inte fått något kort som verkligen lyfter fram det
 
Hmm i reklamen jag fick hem idag stod det att den kosta 4990kr men nu då jag kolla såg jag att det var med pancaks objektivet, kolla bara snabbt förut och trodde det var med 18-55 för det priset, sorry..

Tack ! Ja Emil är fin, speciel då han är oddeyed, ett grön och ett blått öga, men hittills har jag inte fått något kort som verkligen lyfter fram det

Om du kan få honom att ligga stilla så att du kan ta med stativ på längre slutartider kan du få fram föärgerna tydligare genom att minska bländaren till 16 eller ännu mindre.


/Mats
 
Som sagt det ser lovande ut med att Sony öppnat upp E-fattningen....Sigma har redan visat upp ett 30mm/2,8 för Nex....visst surt att det det första objektivet från Sigma till Nex har samma brännvidd och ljusstyrka(förhoppningsvis är det bättre) som kitobjektivet men det är ett tecken på att dom är villiga att satsa på E-fattningen och det verkar som att Nex-objektiven från Sigma kommer att vara nya från grunden...alltså inte som i fallet m4/3 där Sigma hittills bara bytt fattning på befintliga objektiv.

http://dc.watch.impress.co.jp/img/dcw/docs/425/820/html/011.jpg.html
 
Få skylla på morgontrötthet...hjärnan hade inte riktigt kommit upp i temperatur när tidigare inlägg skrevs :) ....givetvis är det inte samma brännvid som Sonys kit-objektivet som är på 16mm.
Sigmas prototyp är på 30mm och blir perfekt som normal :)
 
Det har säkert redan behandlats, men här kommer frågan igen i så fall...

Är det någon som har ersatt sin aps-c-kamera med nex?
Nästa fråga, funkar det bra i så fall?

Jag är i första hand alltså inte ute efter en kompakt. Jag kör själv en 850 och känner att en aps-c hade varit ett bra komplement i vissa läge.

//Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.