Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Jovisst, det kanske är trevligt med nya NEX och förhoppningsvis med lite bättre styrningar av funktionerna, men jag börjar äcklas (!!!) av alla dessa ständiga "uppgraderingar" när man redan har en kamera som bara funnits ett drygt halvår på marknaden.

För mig känns det som om pryltänkandet börjat få ett konstant och stenhårt grepp över själva fotograferandet utan att bilderna blir så mycket bättre.

Men jag förstår Sony som vill utveckla ett framgångsrecept.

Jo, jag håller med. Men SONY vill nog befästa det spegelösa. Verkar sälja som smör, vilket jag förstår. Detta genererar nog lite pengar till SONY som de dyrarae DSLR gjorde. SÅ man prioriterar säker NEX framför dessa.
Jag hoppas det kommer lite nya objektiv till rimlig kostnad. Både från 3dje part och Sony. Skulle vilja ha ett macro (50-70mm 1:1) och et fast 25-30 pankaka typ 1.4-1,8.... :) gärna automatiska mellanringar vilket borde vara enkelt även för 3djepart. Bara ett rör med lite kontakter
 
Jovisst, det kanske är trevligt med nya NEX och förhoppningsvis med lite bättre styrningar av funktionerna, men jag börjar äcklas (!!!) av alla dessa ständiga "uppgraderingar" när man redan har en kamera som bara funnits ett drygt halvår på marknaden.

För mig känns det som om pryltänkandet börjat få ett konstant och stenhårt grepp över själva fotograferandet utan att bilderna blir så mycket bättre.

Men jag förstår Sony som vill utveckla ett framgångsrecept.

När det kommer uppdaterade produkter små skillnader så måste man ju inte byta. Så det är ingen uppgraderingshysteri ändå, men det gör att de nya som kliver in kan få en lite modernare sak utan att behöva väbta. Gör också att märket blir mer exponerat och uppfattas som att de är aktiva och att det hela tiden händer nåt, så ur det perspektivet är det inte så dumt.

Jag lugnar mig nu när jag har en bra uppsättning så håller ett tag (flera månader .-) )



/Mats
 
---
Skall främst ha dem som reservbatteri eftersom Nexen drar grymt med batteri åtminstone när jag jämför med mina Canon. Jag vet emellertid inte hurvida batteriindikatorn stämmer med hur mycket kraft batteriet har kvar när indikatorn visar 0.
Verkar som att du har missat att Canon inte har någon spegellös mikrosystemkamera överhuvudtaget... :)

Så här är det. Skärmsökare drar flera gånger mer ström än en optisk sökare gör. De spegellösa kamerorna från de andra märkena drar också mycket ström.

Ska du jämföra en Canon med en Sony-kamera, så får du ju jämföra mellan deras DSLR-kameror. Det har jag gjort. Sonys DSLR-kameror ger flest antal bilder per laddning jämfört med samtliga andra märken iinom samma segment, och jämfört med Canon så gick det att få ut 2-3 gånger så många bilder från mina Sony-kameror, än från de Canon-kameror jag disponerade då. Med bildstabilisering inkopplad blev skillnaden ännu större!
 
Verkar som att du har missat att Canon inte har någon spegellös mikrosystemkamera överhuvudtaget... :)

Så här är det. Skärmsökare drar flera gånger mer ström än en optisk sökare gör. De spegellösa kamerorna från de andra märkena drar också mycket ström.

Ska du jämföra en Canon med en Sony-kamera, så får du ju jämföra mellan deras DSLR-kameror. Det har jag gjort. Sonys DSLR-kameror ger flest antal bilder per laddning jämfört med samtliga andra märken iinom samma segment, och jämfört med Canon så gick det att få ut 2-3 gånger så många bilder från mina Sony-kameror, än från de Canon-kameror jag disponerade då. Med bildstabilisering inkopplad blev skillnaden ännu större!

Jag är naturligtvis medveten om att de inte går att jämföra och det var ev dumt att nämna en annan kamera i sammanhanget. Det jag var intresserad av att förmedla var att Nexen drar en j-dra massa ström och att det nog kan vara tryggt att ha med sej både ett och två extrabatterier om jag skall vara ute på någon exkursion längre än över dagen. Jag kan få även Canon att käka batterier genom att köra LV och IS för jämnan.

En annan sak. Det påstods att Nex skulle bli ngt strömsnålare efter senaste (V.3) uppdateringen. Jag uppdaterade min Nex direkt efter uppackningen och kunde därför inte jämföra. Är det någon som körde V.1 eller V.2 som märkte någon skillnad. Eller var det någon energisparfunktion som lades till i menyn.

Mors!
 
---
Det jag var intresserad av att förmedla var att Nexen drar en j-dra massa ström och att det nog kan vara tryggt att ha med sej både ett och två extrabatterier om jag skall vara ute på någon exkursion längre än över dagen.
---
Yapp, den drar kräm. Extrabatteri torde vara behövligt.


---
En annan sak. Det påstods att Nex skulle bli ngt strömsnålare efter senaste (V.3) uppdateringen. Jag uppdaterade min Nex direkt efter uppackningen och kunde därför inte jämföra. Är det någon som körde V.1 eller V.2 som märkte någon skillnad. Eller var det någon energisparfunktion som lades till i menyn.

Mors!
Har läst någonstans (inte här på FS dock) att det gorde viss skillnad, men inget spektakulärt.
 
En liten fråga som kanske är enkel..

Jag tänkte börja fota lite mat med nex5 och jag undrar om någon vet iaf det är möjligt att direkt få upp bilderna i datorn än att behöva ha dem på minneskort och därefter föra över och granska bilderna..?

Vänliga hälsningar
Alex
 
Intressant fråga!

Har inte sett detta nämnas någonstans (vilket i och för sig inte betyder att det inte skulle gå), men kanske att Sony inte har ansett denna funktion vara behövlig i dessa två första NEX-kameror. De har ju sagt att den huvudsakliga målgruppen för NEX-3 och NEX-5 var kompaktkamera-användare som ville ha bättre bildkvalitet än vad kompakternas små sensorer klarar att ge, men utan att behöva släpa omkring på en en stor, tung och otymplig DSLR-kamera.

Sony-gubbsen blev uppenbarligen förvånade över att så många "avancerade" användare ville använda NEX till sina gamla klassiska manuella objektiv-guldklimpar, och den därmed följande förbluffande snabba explosionen av adaptrar på nätet för i princip alla objektiv från alla kameror som någonsin tillverkats... De blev självfallet också väldigt glada för detta, så glada att de t.o.m. beslöt att släppa iväg källkoden för NEX:arnas objektiv/kamerahus-protokoll till de adaptertillverkare som verkar seriösa, så att det skulle bli möjligt för entusiastplåtarna att få autoexponering, EXIF mm. till sina gamla ärevördiga gluggar. Detta är första gången jag har hört någon kameratillverkare släppa ifrån sig sådan här information (och i varje fall raka motsatsen till vad Sony hittills har gjort, där man tvärtom ansträngt sig väldigt för att ingen källinformation skulle läcka ut).

F.n. finns det programvara för "Tethered control" till Konica Minolta Dynax 7D samt Sony A700/A850/A900. Jag bedömer det som troligt att denna möjlighet kommer i framtida NEX:ar (åtminstone hoppas jag det). Sony har ju sagt att de kokmmer att "experimentera" med NEX-systemet och utveckla kameror i många olika riktningar. Alla behöver inte ens vara små!
 
Senast ändrad:
En liten fråga som kanske är enkel..

Jag tänkte börja fota lite mat med nex5 och jag undrar om någon vet iaf det är möjligt att direkt få upp bilderna i datorn än att behöva ha dem på minneskort och därefter föra över och granska bilderna..?
Alex

Vet inte om det är relevant i sammanhanget, men på fotomässan var åtminstone en NEX kopplad direkt till en stor skärm. Man såg samma sak på den stora skärmen som på kamerans egen.

Det kanske finns någon som vet hur det gick till?
 
En liten fråga som kanske är enkel..

Jag tänkte börja fota lite mat med nex5 och jag undrar om någon vet iaf det är möjligt att direkt få upp bilderna i datorn än att behöva ha dem på minneskort och därefter föra över och granska bilderna..?

Vänliga hälsningar
Alex

Kallas "Thetered capture" och det går att koppla kameran via usb till datorn. Finns inbyggt i Lightroom 3 och jag tror även att det stöds av Sony PMB som följer med kameran.

Har inte provat med NEX, men det borde ju funka lika som på DSLR kan jag tänka mig, så jag är inte tvärsäker på att ja lämnat korrekt information. Blir till att prova när tilfälle ges.

Med HDMI-kabel (med mini HDMI-kontakt i ena änden) så kan du replikera det som syns på skärmen till en tv. Blir supersnyggt för att kameran optimerar bilden för hdtv, men det för ju ine över filen till dator, men om det är för granskning är det kanon. Har själv kört så och byggt upp en "självporträtt-studio" på det sättet.


/Mats
 
Har inte provat med NEX, men det borde ju funka lika som på DSLR kan jag tänka mig, så jag är inte tvärsäker på att ja lämnat korrekt information. Blir till att prova när tilfälle ges.

/Mats


Finns ett program som heter "Remote Camera Control Ver.2.0" med i "Image Data Suite" som tillbehör. http://support.sony-europe.com/dime/downloads/downloads.aspx?f=sids_win&site=odw_sv_SE

Funkar dock bara med A700,850 och 900. Så om man vill ha filen till datorn är det nog Eye-Fi (http://uk.eye.fi/) någon som provat. Det sura är att det bara är den dyraste som föröver raw :(
 
Riskerar kameran att ta skada av dåligt batteri?

Hej

Jag har följt tråden ett tag och här gäller det att ha fog för sina påståenden, annars får man snabbt veta att man är ute och cyklar. Vilket i och för sig är bra! :)
Vilken otrolig hjälp det är med fotokunniga människor som hjälper mig och andra att snabbt komma igång med fotograferande och vägledning för bra tillbehör för NEX-kameror.

Jag tänkte gå in på det här med batteri som har tagits upp tidigare. Jag ska ut och resa i tre veckor snart och har tänkt att ha med mig ett extra batteri till min NEX-5 (som jag tillsammans med ett fåtal andra hann köpa från Elgiganten för otroliga 4 500 kr)

De batterier som säljs på cms.kreativfotografi.se/ :
Li-ion 1080mA samt 1500mA

...om kvalitén är dålig, riskerar man inte att förstöra kameran? Som någon annan påstod gör det inget om batteriet är dåligt (dvs att enda effekten blir att batteriet har dålig effektivitet). Vad tror ni om det? Riskerar kameran att ta skada eller inte?



Förresten, tips för er som söker väska etc:

Har köpt min väska LowePro Adventura 100 på Japanphoto i Göteborg (dock hittar jag den inte på hemsidan..?)

Filter Kenko UV 49mm DMC Pro1 Digital (...samt linsrengöringspapper) köpte jag här:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=UV49kenko

Minneskort:
http://www.brc.se/sd-sdhc/sandisk-sdhc-extreme-16gb/




Mvh Lars
 
Senast ändrad:
Slutare fastnade + batteri

Hej alla,

Skaffade en Nex-5 för ett par månader sen, blev tvungen att lämna in den idag p.g.a slutaren fastnade. Dagen innan detta tog jag en del bilder i seriemode, men när det hände satt jag inomhus med enbildstagning + kit-glugg och bytte mellan AF och manuel - sen låsningen. Någon annan som varit med om det?

Undrar också (liksom andra) över erfarenheter med 3:e partstillverkare på batterier. Kaffebrus säljer till en bråkdel av Sonys priser... Finns det risker med att använda dessa?
 
När det gäller batteri så är det bäst att köra på rekommendationer, alltså att någon annan använder just det batteriet från just den leverantören....
Mitt första extrabatteri till Nexen köpte jag på eBay hos en säljare jag köpt mycket av förr, men detta batteri var uruslet, inte ens lönt att sätta i kameran innan det var slut. Risken att man förstör kameran av 3-parts batteri är nog liten, jag har använt ej original till alla mina kameror under en massa år.
Så vi tar gärna emot tips på batteri som man faktiskt har köpt och använt ett tag.
 
När det gäller batteri så är det bäst att köra på rekommendationer, alltså att någon annan använder just det batteriet från just den leverantören....
Mitt första extrabatteri till Nexen köpte jag på eBay hos en säljare jag köpt mycket av förr, men detta batteri var uruslet, inte ens lönt att sätta i kameran innan det var slut. Risken att man förstör kameran av 3-parts batteri är nog liten, jag har använt ej original till alla mina kameror under en massa år.
Så vi tar gärna emot tips på batteri som man faktiskt har köpt och använt ett tag.


Måste ju vara flera här som har köpt 3-e parts batterier som kan berätta hur bra de funkar.
-Om nu någon känner att de är beredda att kommentera 3-e partsbatterier....! :) *Trum-virvel-hi-hat*




Mvh Lars
 
Inköp

Hej!

Ny här efter mycket snikläsande.. Har fastnat för denna kamera (3 eller 5). Är det någon som vet vart man kan göra ett klipp nu när kronan är stark? Finns det någon bra butik att rekomendera?

Mvh
Johan
 
Välkommen till Fotosidan!

Japan Photo säljer f.n. Sony NEX-3 med 18-55/3,5-5,6 OSS zoomen för 4.485 kr. Knappast lönt att beställa från utlandet då. Vid utlandsköp tillkommer kostnader för frakt och betalningsöverföringar (som ibland kan bli ganska dryga) och som redan detta kan göra utlandsköp olönsamt. Blir det dessutom så att du behöver returnera kameran för service eller av någon annan anledning, så kommer dina kostnader definitivt att ha överstigit ett köp i Sverige.

Köper du dessutom utanför EU, så tillkommer förutom frakter etc även tull (mellan 0 och 8% ungefär) samt moms 25%. Generellt är det endast rejält dyra objektiv som säkert brukar löna sig att köpa från utlandet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.