Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Det har säkert redan behandlats, men här kommer frågan igen i så fall...

Är det någon som har ersatt sin aps-c-kamera med nex?
Nästa fråga, funkar det bra i så fall?

Jag är i första hand alltså inte ute efter en kompakt. Jag kör själv en 850 och känner att en aps-c hade varit ett bra komplement i vissa läge.

//Björn
Har inga planer på att skaffa mig ett FF-system (åtminstone inte under min nuvarande ekonomiska situation - det får räcka med min gamla Minolta Dynax 7), så för mig är svaret förstås enkelt - en NEX kan inte ersätta mitt APS-C system. Men en NEX kan man alltid ha med sig, det kan man inte med en APS-C kamera.

Jag har ingen NEX-kamera ännu, men har provat den, och kommer att skaffa en. Den och Ricoh GXR är de enda två kameror som jag får ner i mina jeansfickor (när detta skrivs). GXR-kameran var trevlig, men AF:en var markant sämre än NEX:ens, så den gick bort.

Och jag är fortfarande häpen över vilken bildkvalitet som NEX:en, denna lilla "skrutt"-kamera, kan åstadkomma! Och som många redan har sagt - den är kolossalt rolig att fota med (en kvalitet som de ju har lyckats begåva även A550, och dess efterföljare, med).
 
Måste bara kommentera, den svenska läkarkåren har blivit inkompitensförklarade, fins mängder av fall där inte ens Fk har träffat dom berörda fallen, fins exempel på att tre läkare har försökt berätta att människan kan inte jobba, FK säger annat. och det mest skrämmandeär att ingen poltiker talar om det, inte eller journalisterna tar upp det.
Min gnagande oro beror på detta och på många andra vettlösa beslut. Hur har det kunna gå så här långt - att vi accepterar hur mycket inkompetens som helst?
 
Nja...APS-C sensorn får ju plats i Nexen, och tydlingen tillhörande elektronik, så varför skall den inte ta lika bra bilder som en mera ¨vanlig dslr. det som inte får plats är mera direktknappar.
kommande Nex7 skall enligt rykten bli något större om jag fattat rätt.
//Bengt.
 
Måste bara kommentera, den svenska läkarkåren har blivit inkompitensförklarade, fins mängder av fall där inte ens Fk har träffat dom berörda fallen, fins exempel på att tre läkare har försökt berätta att människan kan inte jobba, FK säger annat. och det mest skrämmandeär att ingen poltiker talar om det, inte eller journalisterna tar upp det.

Måste också bara kommentera, det värsta är ändå råden som diabetiker får, ät massor kolhydrater (kolhydrater= det som diabetiker inte tål) och medicinera med insulin - vilket leder till massor följdsjukdomar- det såkallade naturalförloppet. Drar de ner drastiskt på kolhydraterna kan de också minska drastiskt på insulinsprutorna - vilket leder till ett långt frisk och normalt liv. Fast utan pasta potatis mjöl och socker då.

Hursomhelst, jag vill ha en Nex 5.. Skulle bara vilja se nåt liknande Panasonics 20mm/1.7 till den.. Jag hoppas den beryktade Nex 7 har åtminstone en EVF, men helst nåt liknande Fujis hybridsökare.. Bara tiden kan utvisa hur det blir med den saken..
 
Nja...APS-C sensorn får ju plats i Nexen, och tydlingen tillhörande elektronik, så varför skall den inte ta lika bra bilder som en mera ¨vanlig dslr. det som inte får plats är mera direktknappar.
---
Har förstås fullständigt klart för mig varför NEX:arna rent tekniskt ger lika bra bildkvalitet som de bästa APS-C kamerorna (och bättre än den förra generationen av APS-C modeller), bara man stoppar i lika bra gluggar.

Den känslomässiga delen av hjärnan tar däremot betydligt längre tid att uppdatera än den intellektuella - känslan ser fortfarande bara en liten kompaktkamera framför sig, och hävdar BESTÄMT att denna "skrutte"-kamera OMÖJLIGT kan åstadkomma så fin bildkvalitet som den faktiskt gör... :)
 
Jag tycker om nexen (tilld et priset som ett billkigt objektiv). Dock snuskit dyra batterier i sverige......
En klar bra kamra om man reser. Panorma och lite film med bra iso och super nattbilder.

Har just nu 3 adaptrar, en för "klumpobjektiv" (A mont mest för mit tilt objektiv.... snacka klump.... tur att det finns stativfäste), en M42 och en Konica adapter
Till dessa kan man hitta bra objektiv utan att bli ruinerad. Kanske dock lite långa....

Konica har många super skarpa objektiv i billig prisklass. Köpte bla ett 40 1.4. Mycket trevligt
Har även en Yashika som jag fick jätte billigt och den levrerar bra skärpa. DOck MF som gäller.
Vad jag saknar är ett macro (då jag är macro nörd) eller mellanringar och en hffsat panka.
Typ 25-35 mm 1.4-2
 
Har förstås fullständigt klart för mig varför NEX:arna rent tekniskt ger lika bra bildkvalitet som de bästa APS-C kamerorna (och bättre än den förra generationen av APS-C modeller), bara man stoppar i lika bra gluggar.

Den känslomässiga delen av hjärnan tar däremot betydligt längre tid att uppdatera än den intellektuella - känslan ser fortfarande bara en liten kompaktkamera framför sig, och hävdar BESTÄMT att denna "skrutte"-kamera OMÖJLIGT kan åstadkomma så fin bildkvalitet som den faktiskt gör... :)

Du har en klar poäng där, sedan när 16Mp kommer i den så höjs kvaliteten en bit till, om inte Sony har ytterligare ideer med mera pixlar som kanske kommer i en A77.
 
Den känslomässiga delen av hjärnan tar däremot betydligt längre tid att uppdatera än den intellektuella - känslan ser fortfarande bara en liten kompaktkamera framför sig, och hävdar BESTÄMT att denna "skrutte"-kamera OMÖJLIGT kan åstadkomma så fin bildkvalitet som den faktiskt gör... :)

Jag va med min far när han köpte sin Nex-5 på Scandinavianphoto och precis detta tog säljaren upp när vi pratade lite allmänt om Nex...han sa att Nex va rätt svårsåld till den vanlige "Svensson" för han/hon har svårt att greppa/förstå att en så lite kamera kan ge lika bra bildkvalité som en stor systemkamera för dom tror/är övertygade om att "ju större desto bättre blir det".
 
NEX är bäst med småå objektiv

Aha, det låter ju inte så dumt. Men jag är ganska sugen på Fuji X100 också, så jag avvaktar några månader. Vi får se.

24mm för NEX? Låter intressant men jag är mer tänd på X100. Man borde klara sig långt på den. Intressant för NEX är alla Leica M objektiv man kan använda med adapter. Har ni sett alla adaptrar på Cyberphoto? Man kan ju även ta en titt på KEH.COM. Objektiv från Leitz, Zeiss och Voigtländer....
 
Jag står lite mitt emellan ståndpunkterna här. Jag tar gärna min NEX och kitzoom och använder den som en extremt bra kompakt. MEN med adapter och en 50/1.4 blir den faktiskt inte större än med kitzoom och skärpan är väldigt lätt att ställa.

Nu är ju även en ganska ljusstark 30mm på väg med E-fattning.

Å andra sidan verkar ju Fuji X100 vara extremt trevlig och personligen tycker jag om kameror som är "as is". D v s det går inte att byta objektiv och då finns det ett rätt stor charm med att slippa bry sig om vilket objektiv som sitter på och vilket extra man ska ta med sig. Alltså man anpassar sig efter omständigheterna och får visserligen vissa begränsningar.

Men begränsningarna skapar ofta egna kreativa lösningar hur olika motiv ska hanteras. Och det kan vara väldigt utvecklande (och avkopplande).

Jag säger absolut inte att det var bättre förr. Men har ni tänkt på vilka fantastiska bilder av en mängd olika motiv som tagits med hjälp av kameror med fast objektiv.

Och tänk på hur skönt det är att slippa tänka på igendammade sensorer.

Jo Konica släppte en Hexarmodell som jag inte kommer ihåg riktiga namnet på, fast 28mm optik som var ruskigt vass. Men canons G12 får toppbetyg av Foto, 28-140mm optik som när man stänger av kameran försvinner in i kameran, ingen systemare klarar detta.
 
Jo Konica släppte en Hexarmodell som jag inte kommer ihåg riktiga namnet på, fast 28mm optik som var ruskigt vass. Men canons G12 får toppbetyg av Foto, 28-140mm optik som när man stänger av kameran försvinner in i kameran, ingen systemare klarar detta.

Uppriktigt sagt så ger jag f-n i vad FOTO tycker och tänker om en kompakt (alla zoomkompakter i G-serien har objektiv som fälls in i kamerahuset sedan Hedenhös) när det gäller i jämförelse med en APS-C bestyckad kamera med utbytbara objektiv.

Den dagen man presenterar en systemkamera där såväll bajonett som obejektiv fälls in i kamerahuset och lyckas få den smal på djupet lovar jag att stå naken och endast iklädd krans och gitarr (nästan som Näcken) där Lagaån bildar Hammarsjön och spela utdrag ur "Bordellmammans Visor".

//Lennart
 
24mm för NEX? Låter intressant men jag är mer tänd på X100. Man borde klara sig långt på den. Intressant för NEX är alla Leica M objektiv man kan använda med adapter. Har ni sett alla adaptrar på Cyberphoto? Man kan ju även ta en titt på KEH.COM. Objektiv från Leitz, Zeiss och Voigtländer....

Woops kolla på x100. Såg fin ut tills jag såg priset 12 kkr X-)
Jämföra en 4500 kr kamera med 12000 .... Klart utanför mina ramar. Men säkert super fin. Köper deffenitivt hellre än A77. eller spara till cz 135......

Finns en mängd billiga bra adaptrar på ebay....
 
Men canons G12 får toppbetyg av Foto, 28-140mm optik som när man stänger av kameran försvinner in i kameran, ingen systemare klarar detta.


No shit...undrar varför det inte är nån DSLR som klarar av/eller är konstruerad på samma vis :)

Men att kalla G12 kompakt är o ta i...det är en rejäl klump o inget man stuvar ner lätt o smidigt i byxfickan...den må ha mer direkt val/knappar än Nex men jag personligen väljer en Nex över en G12 alla dagar i veckan pgr av bildkvalitén.
 
Uppriktigt sagt så ger jag f-n i vad FOTO tycker och tänker om en kompakt (alla zoomkompakter i G-serien har objektiv som fälls in i kamerahuset sedan Hedenhös) när det gäller i jämförelse med en APS-C bestyckad kamera med utbytbara objektiv.

Den dagen man presenterar en systemkamera där såväll bajonett som obejektiv fälls in i kamerahuset och lyckas få den smal på djupet lovar jag att stå naken och endast iklädd krans och gitarr (nästan som Näcken) där Lagaån bildar Hammarsjön och spela utdrag ur "Bordellmammans Visor".

//Lennart

I have a dream, Canon har ju presenterat en optik med inbyggd konvertor 1.4. kanske kunde bli nått att bygga på i kameror med fast optik. vad jag är ute efter är att om bara fabrikanterna vill så skulle dom nog kunna bygga en ljussvag 28-120 av hög kvalitet. Varför jag tjatar om G12 ibland är just för att den till viss del visar vad som är möjligt. Men vi är nu mera ohjälpligt fast i lågljus iso, vad kameran kan upp till Iso 400 betyder nästan ingenting i dag. Innan nya Sonysensorn kom i olika kameror med sina höga parametrar så var bas-iso och där omkring helt ointressant, gamla A700 har ju högre DR än vad en nyproducerad 60D har, men den var sämre på högre isotal så den får inte vara med längre.
 
Grundpoblemet med kompaktkameror är ju den många gånger mindre sensorn. Absolut ingenting kan kompensera för detta faktum, inte ens på en G12.
För övrigt har jag fortfarande inte begripit varför det är så stört omöjligt att göra en slags Minox GT med FF sensor, eller åtminstone en APS-C sensor. Är det verkligen oöverstigliga problem med ljuset i hörnen?
Jag skulle köpa en Minox GT Digital på tre röda sekunder om den lanserades.
 
No shit...undrar varför det inte är nån DSLR som klarar av/eller är konstruerad på samma vis :)

Men att kalla G12 kompakt är o ta i...det är en rejäl klump o inget man stuvar ner lätt o smidigt i byxfickan...den må ha mer direkt val/knappar än Nex men jag personligen väljer en Nex över en G12 alla dagar i veckan pgr av bildkvalitén.

Självklart är det gammalt som gatan att optiken åker in i kameran, men det gamla självklara är inte mindre genialiskt för det, men man ser inte skogen för alla träden i bland.
Helt riktigt som du nämner så kan man nog inte kalla G12 för kompakt, en riktig klump är det.

Jag tänker på hela debatten som ständigt figurerar om storlekar på våra kameror, debatten drog i gång när Canon 300D kom, att den var för liten med större optik, men dom som köpte den vande sig vid hur dom skulle hålla i kameran, samma med Nexen man håller den på annat vis.

Äldre analoga modeller hade inga grepp överhuvud taget, men vi körde på för det utan att tänka så mycket. Vi skäller ibland på testarna att dom har svårt att se tanken bakom olika modeller, Nexarna får oberättigad kritik för det tycker jag, väldigt populärt att visa Nex med jätteoptik som exempel. Kände på K7 för ett tag sedan, oj vad liten den var, inte heller idealisk med stor optik fast den blir toppklassad.

På den analoga tiden så hade ju även billiga kompakter FF-format men med film då i stället för sensor som i dag, där kunde då sämre optik ställa till det så klart, men även zoomförmåga fanns ju på flera modeller.
 
I have a dream, Canon har ju presenterat en optik med inbyggd konvertor 1.4. kanske kunde bli nått att bygga på i kameror med fast optik. vad jag är ute efter är att om bara fabrikanterna vill så skulle dom nog kunna bygga en ljussvag 28-120 av hög kvalitet. Varför jag tjatar om G12 ibland är just för att den till viss del visar vad som är möjligt. Men vi är nu mera ohjälpligt fast i lågljus iso, vad kameran kan upp till Iso 400 betyder nästan ingenting i dag. Innan nya Sonysensorn kom i olika kameror med sina höga parametrar så var bas-iso och där omkring helt ointressant, gamla A700 har ju högre DR än vad en nyproducerad 60D har, men den var sämre på högre isotal så den får inte vara med längre.


Ja G12 visar vad som är möjligt i det formatet/storleken och med en sensor som har arena på 43.3kvadratmillimeter....medans en motsvarande APS-C sensor från Canon ligger på ca 330kvadratmillimeter.

Ja och inte blev objektivet mindre med den inbyggda konvertern...utan det bygger på i princip lika mycket som en extern konverter/extender gör.

En APS-C kamera av kompaktkamerakonstruktion med ett infällbart 28-120 skulle blir gigantisk ovs om det va en ljussvag optik....finns ju som sagt en anledning till varför denna lösning/är möjlig på kompaktkamerorna och det är den fjuttiga sensorn.
 
Senast ändrad:
Ja G12 visar vad som är möjligt i det formatet/storleken och med en sensor som har arena på 43.3kvadratmillimeter....medans en motsvarande APS-C sensor från Canon ligger på ca 330kvadratmillimeter.

Ja och inte blev objektivet mindre med den inbyggda konvertern...utan det bygger på i princip lika mycket som en extern konverter/extender gör.

En APS-C kamera av kompaktkamerakonstruktion med ett infällbart 28-120 skulle blir gigantisk ovs om det va en ljussvag optik....finns ju som sagt en anledning till varför denna lösning/är möjlig på kompaktkamerorna och det är den fjuttiga sensorn.

Ja så är det, kameraskåpet får nog innefatta några modeller, så tar man med det som passar för det specifika fototillfället.

Sedan vad gäller G12 så är jag förbryllad över toppbetyget, speciellt vad gäller optiken 28-140, ljusstyrkan är inte så dålig 2.8-4.5 och skärpan perfekt på alla brännvidder inga olater alls. Canons 17-85 kostar en del och har inte märkvärdig ljusstyrka, så jag fattar inte riktigt hur det kan vara så bra enligt Foto. så när jag nämner G12 i alla möjliga sammanhang fins det några skopor ironi inkastat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.