Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Det har säkert redan behandlats, men här kommer frågan igen i så fall...

Är det någon som har ersatt sin aps-c-kamera med nex?
Nästa fråga, funkar det bra i så fall?

Jag är i första hand alltså inte ute efter en kompakt. Jag kör själv en 850 och känner att en aps-c hade varit ett bra komplement i vissa läge.

//Björn

Det är vad jag själv tänkt göra. Eller tänkte. Är ff lite tveksam. Har adapter för min A-mountobjektiv till NEX.
Så länge det handlar om lugnare motiv fungerar det jättebra med NEX. Men jag tänker fortfarande.
Men i första hand behandlar jag NEX som en kompakt (som har lika hög bildkvalitet som en APS-C) så det lutar nog åt det hållet. Använder ju mest FF annars.
 
Det har säkert redan behandlats, men här kommer frågan igen i så fall...

Är det någon som har ersatt sin aps-c-kamera med nex?
Nästa fråga, funkar det bra i så fall?

Jag är i första hand alltså inte ute efter en kompakt. Jag kör själv en 850 och känner att en aps-c hade varit ett bra komplement i vissa läge.

//Björn

Beror helt och hållet på vad det tänkta användningsområdet är för APS-C kameran....vilka situationer den skall användas i som komplement till FF-kameran.

Jag ser min Nex som en "kompaktkamera" med ypperlig bildkvalité och använder den främst som en kompaktkamera också då det va min tanke med kameran.

Använder uteslutande den med kit-objektivet(18-55) men det händer att jag anvädner den med adaptern och mina A-objektiv också men det rör sig då oftast om stativfotografering och statiska motiv...Nex handhållet fungerar ok med mina stora/tunga A-objektiv men upplever personligen det som för obalanserat för att det skall fungera optimalt...dessutom blir AF väldigt långsam med adaptern och A-objektiv så rörliga motiv med A-objektiv på Nex är helt uteslutet.

Jag skulle nog personligen inte kunna ersätta en DSLR APS-C rakt med en Nex även om den i många situationer klarar av att ersätta en DSLR APS-C....att jag inte skulle kunna ersätta en DSLR APS-C rakt av beror pgr av att en DSLR är märkbart bättre än Nex på vissa saker som tex AF på rörliga motiv,handhavandet med stora/tunga objektiv mm.

Men som sagt om det fungerar för dig att ersätta DSLR APS-C med en Nex beror helt och hållet på vad det är du använder/tänker använda din DSLR APS-C till.
 
Jag har tid att vänta på a7xx så jag väntar ett tag till... eller så blir det en beg 550 eller så när de kommer ner i pris. Är dock väldigt impad av nex, så jag får se vad det blir :)

Tack för er input i alla fall.

//Björn
 
köp en NEX. Du kommer gilla den lilla kameran skarpt. Det är faktiskt en makalöst skoj kamera med sina funktioner... Och jag tycker inte den känns direkt nått speciellt mycket segare än vad en Canon 5D mkII gör.. Iofs är Canon 5D mkII ingen raket direkt. :)
 
Jag har tid att vänta på a7xx så jag väntar ett tag till... eller så blir det en beg 550 eller så när de kommer ner i pris. Är dock väldigt impad av nex, så jag får se vad det blir :)

Tack för er input i alla fall.

//Björn

Okej, det här är ingen annonssida, men jag har en i princip oanvänd A550. Kör mest Canon 7D när det gäller APS-c eftersom jag har lite bättre aps-c ovjektiv till den.
 
Jag har tid att vänta på a7xx så jag väntar ett tag till... eller så blir det en beg 550 eller så när de kommer ner i pris. Är dock väldigt impad av nex, så jag får se vad det blir :)

Tack för er input i alla fall.

//Björn

Jag är inte alls lika impad av NEX.

Köpte en för att jag blev övertalad och passade på när det var REA på Elgiganten, men jag ancänder inte kameran speciellt mycket. Har mest provat den, men den är liksom varken-eller. jag har ju "riktiga" kameror när jag ska fotografera och eftersom A850 kan vara lite klumpig och inte riktigt hänger med i alla situationer så har jag A580. Fördelen är att det är samma system, så att blixtar objektiv och andra grunkor passar rakt av. NEX är inte tillräckligt smidig för att alltid vara med, till det har jag min lilla IXUS. Ville sälja NEXen, men min fru stoppade mig .-) Hon vil istället att jag säljer min A850, men det gör jag inte så bägge stannar :).

Tycker inte NEX är lika rapp som en DSLR och det känns inte lika exakt NÄR bilden tas.


/Mats
 
Tjaa, jämför man nya kameror så är den väl inte lika bra som en dslr, men det var inte så hemskt länge sedan den faktiskt var just det. Imponeringsfaktorn styrs väl lite av att

"ojj, kan en kompakt vara så här bra?"

- typ...

Men att klämma på ett objektiv på ett kg med adapter känns ju lite tramsigt, därav min reservation för nexen.
 
Återigen är värdens minsta systemkamera för stor. Den tappar dessutom nästan hela sitt berättigande för att det finns möjlighet att sätta stora objektiv på den. Min Nex går ledigt ner i fickan på samtliga mina ordinära ytterjackor med 18-55. Skulle inte komma på tanken att ersätta min Nex med varken min Ixus eller min Samsung med schneideroptik. Skulle inte, som någon uttryckte det, ens jämföra bilderna på samma dag.

Jag är också jag, förbaskat nyfiken på Fuji's X100. Vacker som en...... vet inte vad. Den kanske får ett enormt berättigande eftersom den har fast objektiv och inte kan bli större.
 
Jag är intresserad av NEX, men bara av ett enda skäl: när jag blir riktigt rik vill jag köpa alla klassiska CZ-, Voigtländer,- Leica/Leitz-objektiv (m.fl.). Allt passar ju med adapter. MF verkar ju inte vara nåt problem med den kameran, och MF är jag uppvuxen med... ;-)

Sen var det bara det där med att bli riktigt rik... Tips nån?
 
Är det så mycket att fundera på egentligen? Är man någorlunda fotoentusiast och lite småsugen på en NEX så är det väl bara att handla? Kostar som en halvtaskig standardglugg till vilken annan kamera som helst. Likaså ixus. Bara att köpa. Många jag känner byter bilar oftare än jag köper kameror och då snackar vi stora pengar som går upp i rök...men den diskussionen har vi haft förut här på FS.
Ett plus är att ha ett jobb också, helst med lön ;)

Att testköpa en F100 är en lite hårdare nöt med sitt högre pris, men allt är ju relativt.
 
Jag står lite mitt emellan ståndpunkterna här. Jag tar gärna min NEX och kitzoom och använder den som en extremt bra kompakt. MEN med adapter och en 50/1.4 blir den faktiskt inte större än med kitzoom och skärpan är väldigt lätt att ställa.

Nu är ju även en ganska ljusstark 30mm på väg med E-fattning.

Å andra sidan verkar ju Fuji X100 vara extremt trevlig och personligen tycker jag om kameror som är "as is". D v s det går inte att byta objektiv och då finns det ett rätt stor charm med att slippa bry sig om vilket objektiv som sitter på och vilket extra man ska ta med sig. Alltså man anpassar sig efter omständigheterna och får visserligen vissa begränsningar.

Men begränsningarna skapar ofta egna kreativa lösningar hur olika motiv ska hanteras. Och det kan vara väldigt utvecklande (och avkopplande).

Jag säger absolut inte att det var bättre förr. Men har ni tänkt på vilka fantastiska bilder av en mängd olika motiv som tagits med hjälp av kameror med fast objektiv.

Och tänk på hur skönt det är att slippa tänka på igendammade sensorer.
 
Är det så mycket att fundera på egentligen? Är man någorlunda fotoentusiast och lite småsugen på en NEX så är det väl bara att handla? Kostar som en halvtaskig standardglugg till vilken annan kamera som helst. Likaså ixus. Bara att köpa. Många jag känner byter bilar oftare än jag köper kameror och då snackar vi stora pengar som går upp i rök...men den diskussionen har vi haft förut här på FS.
Ett plus är att ha ett jobb också, helst med lön ;)

Att testköpa en F100 är en lite hårdare nöt med sitt högre pris, men allt är ju relativt.

Jag vet inte om du svarade på just mitt inlägg, men om du gjorde det så får du mitt svar här.

NEXen i sig är inte dyr, den klarar jag av. Det som blir dyrt är alla läckra MF-objektiv som jag bara måste köpa, tysk kvalitet kostar!

<Off topic>Lite kul var din kommentar "Ett plus är att ha ett jobb också, helst med lön" . Jag är arbetslös, men jobbar heltid för ett företag utan betalning. Det där med "helst med lön" hade funkat bra för mig! </Off topic>
 
---
Jag är arbetslös, men jobbar heltid för ett företag utan betalning. Det där med "helst med lön" hade funkat bra för mig!
En Off-topic kommentar från mig också:

Är detta den nya arbetslinjen?

Måste erkänna att jag på senare tid känt en alltmer ökande gnagande oro över vart vårt samhälle är på väg.
 
En Off-topic kommentar från mig också:

Är detta den nya arbetslinjen?

Måste erkänna att jag på senare tid känt en alltmer ökande gnagande oro över vart vårt samhälle är på väg.

Som jag ser det är i alla fall en avart av den "nya" arbetslinjen som inte är så ny. Statartiden håller på att reinkarneras. Och personligen anser jag att vi får skylla oss själva. Vi har inte gjort mycket för att bromsa detta och det sägs ju att ett folk i en representativ demokrati har det styre det förtjänar.

Folk med obotliga sjukdomar blir fråntagna sin sjukpenning eftersom politiska beslut tagit ifrån läkarna bedömningen och överlämnat avgörandet till medicinskt okunniga på FK.

Förtidspensionärer blir kallade "bidragsfuskare" etc.

Vill inte dra igång någon debatt om detta. Det är bara en OT-kommentar på ett OT-inlägg. men vi är inte inne på någon bra väg, anser jag.

Så back to NEX (för de som har råd att skaffa den och andra kameror)
 
Återigen är värdens minsta systemkamera för stor. Den tappar dessutom nästan hela sitt berättigande för att det finns möjlighet att sätta stora objektiv på den.
---.
Har sett detta också. Vi kameranördar blir aldrig nöjda...

För egen del tror jag största felet med NEX:en är vad den saknar - att det inte står Canon eller Nikon på den någonstans....

Är övertygad om att mycket av gnället i så fall skulle ha varit utbytt mot hyllnijngskörer över detta "Nya, sensationella, innovativa, tekniksprång!" som NEX-systemet representerar...
.
 
Senast ändrad:
Som jag ser det är i alla fall en avart av den "nya" arbetslinjen som inte är så ny. Statartiden håller på att reinkarneras. Och personligen anser jag att vi får skylla oss själva. Vi har inte gjort mycket för att bromsa detta och det sägs ju att ett folk i en representativ demokrati har det styre det förtjänar.

Folk med obotliga sjukdomar blir fråntagna sin sjukpenning eftersom politiska beslut tagit ifrån läkarna bedömningen och överlämnat avgörandet till medicinskt okunniga på FK.

Förtidspensionärer blir kallade "bidragsfuskare" etc.

Vill inte dra igång någon debatt om detta. Det är bara en OT-kommentar på ett OT-inlägg. men vi är inte inne på någon bra väg, anser jag.

Så back to NEX (för de som har råd att skaffa den och andra kameror)

Måste bara kommentera, den svenska läkarkåren har blivit inkompitensförklarade, fins mängder av fall där inte ens Fk har träffat dom berörda fallen, fins exempel på att tre läkare har försökt berätta att människan kan inte jobba, FK säger annat. och det mest skrämmandeär att ingen poltiker talar om det, inte eller journalisterna tar upp det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.