Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Nu vart ni avis va..Jäklars va snygg jag blev..

"Spegelvänd" beror på att bilden är "studsas" via spegeln i badrummet..
 
Rosa är kanske på modet?

Fasiken vilken kamera nexen är.
Provade igår kväll med läget antirörelseoskärpa på min älsta dotter när hon låg och smsade i sängen . Det var mörkt i rummet endast mobilen. Det blev ett helt OK kort (under omständigheterna fantastigskt). Gjorde samma sak med max iso vilket inte blev lika bra.

Har provkört lite ute idag, är mycket nöjd. Skanar dock +-2 i bracketing 0.7 räcker inte för HDR :(, kommer kankse i en uppdatering (eller var detta sista 3 stycken är väl max vad sony haft innan)

Väntar på min M42 adapter. För lite macro .

Letade efter en bra väska (för oss utan läder böjelser ;) ) till nexen, hittade en på MM en Loweproe (Adventura TLZ 15) de sålde den för halva priset :), drygt en hundring. Lite svårt de där. I denna väska går nexen i med objektivet vågrätt och motljusskydd på. Vilket gör att man snabbt kan grabba upp den.....


De hade även rea på en stor SONY orginal väska med ett batteri till t.ex. A700 för 250 kr??? (bara batteriet kostar ju 800 kr normalt)
 

Bilagor

  • 18-2210-IMG1.jpeg
    18-2210-IMG1.jpeg
    5.7 KB · Visningar: 280
---
Fasiken vilken kamera nexen är.
Provade igår kväll med läget antirörelseoskärpa på min älsta dotter när hon låg och smsade i sängen . Det var mörkt i rummet endast mobilen. Det blev ett helt OK kort (under omständigheterna fantastigskt). Gjorde samma sak med max iso vilket inte blev lika bra.
---
Ja, återigen ser man samma mönster. Massor av mycket nöjda NEX-användare, men nedlåtenhet från DPReview. Exakt detsamma som skedde med A550 - den absolut bästa och roligaste kamera jag har haft i hela mitt liv (och jag har haft över 150 st).



Rosa är kanske på modet?

Fasiken vilken kamera nexen är.
Provade igår kväll med läget antirörelseoskärpa på min älsta dotter när hon låg och smsade i sängen . Det var mörkt i rummet endast mobilen. Det blev ett helt OK kort (under omständigheterna fantastigskt). Gjorde samma sak med max iso vilket inte blev lika bra.

Har provkört lite ute idag, är mycket nöjd. Skanar dock +-2 i bracketing 0.7 räcker inte för HDR :(, kommer kankse i en uppdatering (eller var detta sista 3 stycken är väl max vad sony haft innan)

Väntar på min M42 adapter. För lite macro .

Letade efter en bra väska (för oss utan läder böjelser ;) ) till nexen, hittade en på MM en Loweproe (Adventura TLZ 15) de sålde den för halva priset :), drygt en hundring. Lite svårt de där. I denna väska går nexen i med objektivet vågrätt och motljusskydd på. Vilket gör att man snabbt kan grabba upp den.....


De hade även rea på en stor SONY orginal väska med ett batteri till t.ex. A700 för 250 kr??? (bara batteriet kostar ju 800 kr normalt)
 
Citatet i sista delen av mitt inlägg ovan ser ju omotiverat ut. Och det är det också, så som det blev...

Har ingen Internetuppkoppling i min bostad, så jag får kuta iväg till bibliotek och Internetcaféer när jag vill surfa. Och datorn släckte ner just när jag höll på med att redigera mitt inlägg ovan.

Hade för avsikt att den andra delen skulle ha blivit enligt nedan:


*************************************************

---
Har provkört lite ute idag, är mycket nöjd. Saknar dock +-2 i bracketing 0.7 räcker inte för HDR :(, kommer kankse i en uppdatering (eller var detta sista 3 stycken är väl max vad sony haft innan)
---
Närå - simma lugnt!

Sony har haft 4 stycken firmware-uppdateringar (till A700). Finns säkert ingen officiell övre gräns.
 
Som kommentar till alla nöjda användare av NEX ovan, vågar jag påstå att ifall det bara hade stått Canon eller Nikon någonstans på dem, så hade nästan alla haft en NEX vid det här laget - inte bara nästan alla japaner... :)
 
Ja, återigen ser man samma mönster. Massor av mycket nöjda NEX-användare, men nedlåtenhet från DPReview.

Personligen tycker jag deras test av Nex inte är speciellt nedlåtande utan bra och ger en rättvis bild av Nex.
Det är en bra och rolig kamera att fota med som är kapabel att producera högklassiga bilder(med rätt man/kvinna bakom spakarna) men Nex är inte perfekt.

Vad är det du anser är så nedlåtande med Dpreviews test??
 
Personligen tycker jag deras test av Nex inte är speciellt nedlåtande utan bra och ger en rättvis bild av Nex.
Det är en bra och rolig kamera att fota med som är kapabel att producera högklassiga bilder(med rätt man/kvinna bakom spakarna) men Nex är inte perfekt.

Vad är det du anser är så nedlåtande med Dpreviews test??

Jomen, jag håller med om att Dpreviews test var seriös och rättvisande på många sätt. Den och liknande tester knuffade dessutom säkert på Sony att göra en för mig riktigt viktig fimwareuppgradering.
I testen finns inget nedlåtande om bildprestanda, tvärtom.

För övrigt känner jag faktiskt 4 st Canonfotografer bara i den den lilla håla jag bor i som skaffat sig NEX och 2 Nikonfotografer. Sedan har MM i grannstaden Växjö liksom Elgiganten där sålt många till folk härifrån orten. Och här är mycket ont om japaner:)
 
Jag är förbannat glad för min NEX 5á. Men har konstaterat att den har en rätt knepig "sak" för sig.. Som jag inte riktigt förstår heller. Man kan fasiken skärpa upp bilder hur mycket som helst utan dom går sönder.. Och bilderna behövs skärpas upp. Så det är ju bra att det går. Men det jag inte riktigt förstår är att man kan skärpa upp så mycket utan bilden förstörs ?? Skulle jag skärpa så mycket med någon kamera jag haft eller har så skulle bilden gå sönder rätt raskt...Men med NEX bild så tycks den palla osedvanligt mycket..

Någon mer än jag som noterat detsamma??
 
Jag är förbannat glad för min NEX 5á. Men har konstaterat att den har en rätt knepig "sak" för sig.. Som jag inte riktigt förstår heller. Man kan fasiken skärpa upp bilder hur mycket som helst utan dom går sönder.. Och bilderna behövs skärpas upp. Så det är ju bra att det går. Men det jag inte riktigt förstår är att man kan skärpa upp så mycket utan bilden förstörs ?? Skulle jag skärpa så mycket med någon kamera jag haft eller har så skulle bilden gå sönder rätt raskt...Men med NEX bild så tycks den palla osedvanligt mycket..

Någon mer än jag som noterat detsamma??

Tobbe, jag undrar om inte detta bara är en väldigt subjektiv känsla hos dig. Kan inte tänka mig att det faktiskt skule vara på det sättet rent objektivt att om man tog bilder tagna med olika kameramodeller med likvärdiga objektiv på samma motiv i samma ljus att NEX-bilden skulle gå att skärpa mer. Det hänger liksom inte ihop rent fysikaliskt . En pixel är en pixel är en pixel... kan du utveckla och verifiera det, eller är det bara en "känsla"?

Jag gillar f.ö. NEXen främst pga. sin litenhet, men jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska ha den till faktiskt. Jag blev ju lurad att köpa den :).

Om jag ska fotografera något speciellt så har jag ju två andra kameror som kompletterar varandra väl och egentligen är "bättre" då man som fotograf har enklare kontroll över alla saker än allt bläddrande i NEXens menyer. I jämförelse med min A580 så tillför den inte något alls i varken funktionsväg eller bildkvalitetsmässigt och A580 blir ju mycket flexiblare då jag har en rejäl uppsättning objektiv och tillbehör att skruva på. Är det planerat foto i lugna situationer och bra ljus och då den tekniska kvaliten är viktig så åker A850 fram som piskar både NEX och A580 rejält i bildkvalitet.

Tycker NEX mer passar för en lite annan målgrupp. De som egentligen inte vill köpa sig en systemkamera, men ändå vill kunna fotografera "på riktigt" och att dessutom kunna använda kameran som en "sikta-och-tryck"-kamera på steroider. Det fysiska formatet är ju klart bättre än en DSLR, men den är ändå lite för stor för att verkligen kunna tas med överallt. En liten Cybershot är då överlägsen genom att den alltid kan vara med och ger avsevärt bättre bildkvalitet än en mobil t.ex.

Nä, jag vet faktiskt inte om den passar mig. Tycker NEX är "varken eller" och förstår uppriktigt inte all "hype" kring den. Den är helt enkelt för stor för att ersätta en kompakt och för oflexibel för att ersätta en DSLR. Så resonerar jag, är jag helt udda, eller? (Förmodligen finns det väl fler som tycker som jag, men de har väl inte köpt nån NEX antar jag.)

Har i allafall beställt en adapter för att använda mina gamla Konica Hexanon AR-objektiv. Det ska bli kul, för det är verkligen fina pjäser med en känsla som är svår att hitta i moderna objektiv.

Ska ge NEXen en chans och ha den en tid, men kan mycket väl vara så att den hamnar på annons om ett tag. köpte den trots allt ganska förmånligt på REA, så gissar att man kan få tillbaka pengarna i alla fall.


/Mats
 
Tjaa. Tror jag har fotat så pass så att min "känsla" kan stämma. Men just för att kolla så frågar jag om någon annan "tycker sig" kunna känna på liknande sätt... För det går att skärpa rätt hårt..
 
Tjaa. Tror jag har fotat så pass så att min "känsla" kan stämma. Men just för att kolla så frågar jag om någon annan "tycker sig" kunna känna på liknande sätt... För det går att skärpa rätt hårt..

Jag tror det är mer en subjektiv känsla du upplever, Tobbe. Eller så menar vi olika saker med att skärpa sönder en bildfil.
Jag har inte märkt/känt på liknande sätt i alla fall. Har jämfört med 2 Canon-dslr och 2 Sony-dslr.

Ha det bra//Lennart
 
Vad jag menar är kanske att Sony kunde haft en del högre skärpning som standardutgångsläge. Och att dom lagt stadard väldigt lågt. Förklarar jag bättre nu? Så därför blir utrymmet man kan dra på skärpa så stort....
 
Vad jag menar är kanske att Sony kunde haft en del högre skärpning som standardutgångsläge. Och att dom lagt stadard väldigt lågt. Förklarar jag bättre nu? Så därför blir utrymmet man kan dra på skärpa så stort....

Förklaringen till dina tankar förstår jag. Fast mina övriga kameror är ställda i 0 vad gäller skärpa, färgrymd Adobe RGB och bilderna i rawformat. Skärpningsnivån i NEX är väl också ställbar internt vad jag gäller jpeg har jag för mig. Har inte min här så jag kan kolla i menyerna. Ska kolla sedan vad den står på. Men skärpningsnivån påverkar mest jpeg, men exporterar den med raw också till dedicerade rawkonverterare och jag undviker Sonys rawkonverterare. Dock har jag aldrig upplevt NEX:s jpegfiler som speciellt mjukt skärpta direkt ur kameran. Måste undersökas.
 
Förklaringen till dina tankar förstår jag. Fast mina övriga kameror är ställda i 0 vad gäller skärpa, färgrymd Adobe RGB och bilderna i rawformat. Skärpningsnivån i NEX är väl också ställbar internt vad jag gäller jpeg har jag för mig. Har inte min här så jag kan kolla i menyerna. Ska kolla sedan vad den står på. Men skärpningsnivån påverkar mest jpeg, men exporterar den med raw också till dedicerade rawkonverterare och jag undviker Sonys rawkonverterare. Dock har jag aldrig upplevt NEX:s jpegfiler som speciellt mjukt skärpta direkt ur kameran. Måste undersökas.

Visst är det så.....går att ställa från -3 till +3.
Har inte heller upplevt mina JPEG från NEX som mjuka....tvärt om....ställer jag skärpan på +2 till +3 så är bilderna riktigt krispiga o behöver inte skärpas upp mer(om man nu inte tex förminskar för visning på web)....dock kör jag alltid på 0 och skärper upp lite efteråt istället när bilderna skall printas eller visas på web.
 
Tobbe, jag undrar om inte detta bara är en väldigt subjektiv känsla hos dig. Kan inte tänka mig att det faktiskt skule vara på det sättet rent objektivt att om man tog bilder tagna med olika kameramodeller med likvärdiga objektiv på samma motiv i samma ljus att NEX-bilden skulle gå att skärpa mer. Det hänger liksom inte ihop rent fysikaliskt . En pixel är en pixel är en pixel... kan du utveckla och verifiera det, eller är det bara en "känsla"?

Jag gillar f.ö. NEXen främst pga. sin litenhet, men jag vet fortfarande inte riktigt vad jag ska ha den till faktiskt. Jag blev ju lurad att köpa den :).

Om jag ska fotografera något speciellt så har jag ju två andra kameror som kompletterar varandra väl och egentligen är "bättre" då man som fotograf har enklare kontroll över alla saker än allt bläddrande i NEXens menyer. I jämförelse med min A580 så tillför den inte något alls i varken funktionsväg eller bildkvalitetsmässigt och A580 blir ju mycket flexiblare då jag har en rejäl uppsättning objektiv och tillbehör att skruva på. Är det planerat foto i lugna situationer och bra ljus och då den tekniska kvaliten är viktig så åker A850 fram som piskar både NEX och A580 rejält i bildkvalitet.

Tycker NEX mer passar för en lite annan målgrupp. De som egentligen inte vill köpa sig en systemkamera, men ändå vill kunna fotografera "på riktigt" och att dessutom kunna använda kameran som en "sikta-och-tryck"-kamera på steroider. Det fysiska formatet är ju klart bättre än en DSLR, men den är ändå lite för stor för att verkligen kunna tas med överallt. En liten Cybershot är då överlägsen genom att den alltid kan vara med och ger avsevärt bättre bildkvalitet än en mobil t.ex.

Nä, jag vet faktiskt inte om den passar mig. Tycker NEX är "varken eller" och förstår uppriktigt inte all "hype" kring den. Den är helt enkelt för stor för att ersätta en kompakt och för oflexibel för att ersätta en DSLR. Så resonerar jag, är jag helt udda, eller? (Förmodligen finns det väl fler som tycker som jag, men de har väl inte köpt nån NEX antar jag.)

Har i allafall beställt en adapter för att använda mina gamla Konica Hexanon AR-objektiv. Det ska bli kul, för det är verkligen fina pjäser med en känsla som är svår att hitta i moderna objektiv.

Ska ge NEXen en chans och ha den en tid, men kan mycket väl vara så att den hamnar på annons om ett tag. köpte den trots allt ganska förmånligt på REA, så gissar att man kan få tillbaka pengarna i alla fall.


/Mats

Tänkte skoja lite med dig, precis när du köpt Nexen, du var exalterad när du bromsa in vid Elgiganten, och sedan berättade om ditt kap. jag tänkte skriva att du behåller nog kameran ett halvår, sedan säljer du. nu har du beställt adaptrar och tänker snart sälja.

Vad är det som driver dig Mats, känns som att du inte så långt framåt meddelar att A580 går till försäljning, och var inte frun förtjust i Nexen. Först exalterad, sedan hittar du svagheterna för att motivera försäljning. Jag hoppas att du kan komma till lugn och ro i din Fotokarriär, blir det inte jobbigt med alla dessa byten. Vänl.//Bengt.
 
Tänkte skoja lite med dig, precis när du köpt Nexen, du var exalterad när du bromsa in vid Elgiganten, och sedan berättade om ditt kap. jag tänkte skriva att du behåller nog kameran ett halvår, sedan säljer du. nu har du beställt adaptrar och tänker snart sälja.

Vad är det som driver dig Mats, känns som att du inte så långt framåt meddelar att A580 går till försäljning, och var inte frun förtjust i Nexen. Först exalterad, sedan hittar du svagheterna för att motivera försäljning. Jag hoppas att du kan komma till lugn och ro i din Fotokarriär, blir det inte jobbigt med alla dessa byten. Vänl.//Bengt.

Man kan väl säga att jag har flera intrressen. Fotografering är ett och tekniska prylar ett annat. Min fotokarriär går absolut framåt på en hel massa plan, ibland hit och ibland dit. Det viktigaste är att det är roligt och det tycker jag definitivt det är.

Sen är det det här med prylarna :), det är förbaskat kul det med och om man ska ha möjligheten att skaffa sig förstahandsinformation om något måste man ha det i sin ägo själv för att verkligen kunna använda grejerna. Om det då är en del Zeiss-objektiv och flaggskepps-modeller av kameror så blir det lite väl dyrt om man ska samla allt på hög, så därför behövs det lite omsättning för att man ska ha möjligheten. Om man är rädd om sakerna så att de är i "mint condition" ,behåller alla kartonger osv. intakt och lyckas fånga tillfällen så att man köper grejerna hyggligt billigt på reor mm., så är det inga problem att få tillbaka pengarna så att man går jämt upp och att det i praktiken blr gratis. Om det så innebär en del handlande med prylar så gör det mig ingenting.

Så, det är klart att A580 kommer att säljas om ett halvår eller så efersom det lär komma andra modeller som man då vill ha istället. A850 får dock stanna i huset för evigt, den vill jag inte skiljas från överhuvudtaget. Annars kan kamerorna få komma och gå för min del.

Jag hade en lite grinig dag igår som smittade av sig på inläggen här, men just med NEXen även om det är en superbra kamera så passar den nog inte riktigt mitt sätt att fotografera. Jag har ju riktiga DSLR-kameror som gör jobbet bättre än NEX och NEXen är ändå lite för stor för att alltid kunna ha med sig. Får se med läderhölstret om det förändrar saken. Min fru tyckte den passade bra att ha i handväskan.

Men om jag ångrar köpet av NEX? Absolut inte, man kan ju inte säkert veta innan man har provat och då jag betalade bara 4500 kr. så är det inget problem att få igen det om ett par månader, så det blir ju gratis det med att prova den ett tag. Det är ju ett nollsummespel och det är lite roligt tycker jag.

Ska nog sälja av något av de dyrare objektiven, t.ex. Zeiss 85/144, inte alls för att jag inte vill ha det - det är är ett helt underbart objektiv som det är en ynnest att få ha under en tid, men jag måste skaffa mig lite utrymme för att för att skaffa en A55 också :).

Så teknikbiten och prylarna lever sitt eget liv och mitt fotograferande är en helt "annan sak" där jag utvecklas och lär mig nytt hela tiden och är väldigt roligt det med. Det enea utesluter inte det andra.


/Mats
 
Jag personligen tycker det låter som väldigt mycket prylhysteri...suget fter nya prylar....betydligt mer prylhysteri än teknikintresse faktiskt....jag är också väldigt teknikintresserad men inte går jag o köper massa prylar(trotts att jag har råd) för att senare sälja dom kort därefter...naee jag läser mig till hur saker o ting fungerar/hänger ihop...att köpa tex en kamera för att få förstahandsinformation ger inte speciellt mycket för teknikintresset/kunskapen om tekniken i kameran...man lär sig hur kameran fungerar/beter sig men det är ju totalt meningslöst o kunna om man nu säljer den kort därefter.

Men men det är min uppfattning...alla är vi olika o det är väl tur det annars hade världen varit bra trist :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.