Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sony NEX-3 & NEX-5
- Trådstartare FlyerOne
- Start datum
Znutt
Aktiv medlem
Rajala hade i allafall svenska manualer somman fick vid sidan av. Kanske samma hos Elgiganten, de ligger nära där jag bor så jag tar en sväng dit på en gång och frågar.
/Mats
Hej
Har du frågat?
frunck
Aktiv medlem
Knas på min Nex-5
Var ute på Torö idag och fotograferade för att fortsätta testa mitt tamron 70-200 på Nexen. Allt flöt på bra och det blev fina bilder. Jag förundrades ännu en gång över hur lätt det var att sätta skärpan manuellt på långa avstånd genom att förstora upp bilden. Jag fotograferade med stativ, kameran på helt manuellt och 2 sek självutlösare eftersom jag ej fått min fjärrkontroll ännu och ville minimera ev skakningsoskärpa.
Efter ett par timmars fotograferande blev skärmen plötsligt helt vit och jag trodde naturligtvis att kameran var riktad mot snön. Men det var den inte. Allt fungerar på kameran i övrigt utom ljusmätningen som mäter, jag vet inte vad. Sätter jag progr.ratten på P får jag tiden 1/4000 och F22 samtidigt som under/överexp. blinkar. Sätter jag den på A får jag 1/4000 oavsett bländare. Sätter jag den på S får jag bländare 22 oavsett tid.
Det verkar m a o som om kameran tycker att det är j..ligt ljust. Har jag missat något enkelt eller vad är det? Ljusmätningen har ju brakat ihop men är det därför skärmen är vit? Jag har testat återst. till fabriksinställningar, tagit ur batteriet en stund, laddat upp batteriet ordentligt, eftersom det började bli lite svagt när jag var ute, men utan resultat. Allt startade precis när jag tryckte på knappen för man fokushjälp. Blev det för mycket för kameran just då? Verkar f ö konstigt eftersom den inte behövde tänka så mycket då jag körde helt manuellt. Men det är väl just det kanske. Ovan vid arbete.
Har sökt lite på nätet men inte hittat något förutom vit skärm på Sony Vaio som tydligen berodde på ngt programvarufel. Så är det...får väl gå till Fotokungen på fredag och köra Canon ett tag. Fast det är ju så förbaskat kul att fota med Nexen och manuellt med vad glas som helst framför kameran. Varje bild blir en liten historia för sej själv. Samtidigt lär jag mej igen att få en känsla för ljuset, tider, bländare mm. Något som försvann för 25 år sen ungefär. Jag är kanske hysteriskt konservativ men jag tycker att själva fotograferandet är precis lika kul som resultatet. Speciellt när jag får till det.
Hare bra!
Var ute på Torö idag och fotograferade för att fortsätta testa mitt tamron 70-200 på Nexen. Allt flöt på bra och det blev fina bilder. Jag förundrades ännu en gång över hur lätt det var att sätta skärpan manuellt på långa avstånd genom att förstora upp bilden. Jag fotograferade med stativ, kameran på helt manuellt och 2 sek självutlösare eftersom jag ej fått min fjärrkontroll ännu och ville minimera ev skakningsoskärpa.
Efter ett par timmars fotograferande blev skärmen plötsligt helt vit och jag trodde naturligtvis att kameran var riktad mot snön. Men det var den inte. Allt fungerar på kameran i övrigt utom ljusmätningen som mäter, jag vet inte vad. Sätter jag progr.ratten på P får jag tiden 1/4000 och F22 samtidigt som under/överexp. blinkar. Sätter jag den på A får jag 1/4000 oavsett bländare. Sätter jag den på S får jag bländare 22 oavsett tid.
Det verkar m a o som om kameran tycker att det är j..ligt ljust. Har jag missat något enkelt eller vad är det? Ljusmätningen har ju brakat ihop men är det därför skärmen är vit? Jag har testat återst. till fabriksinställningar, tagit ur batteriet en stund, laddat upp batteriet ordentligt, eftersom det började bli lite svagt när jag var ute, men utan resultat. Allt startade precis när jag tryckte på knappen för man fokushjälp. Blev det för mycket för kameran just då? Verkar f ö konstigt eftersom den inte behövde tänka så mycket då jag körde helt manuellt. Men det är väl just det kanske. Ovan vid arbete.
Har sökt lite på nätet men inte hittat något förutom vit skärm på Sony Vaio som tydligen berodde på ngt programvarufel. Så är det...får väl gå till Fotokungen på fredag och köra Canon ett tag. Fast det är ju så förbaskat kul att fota med Nexen och manuellt med vad glas som helst framför kameran. Varje bild blir en liten historia för sej själv. Samtidigt lär jag mej igen att få en känsla för ljuset, tider, bländare mm. Något som försvann för 25 år sen ungefär. Jag är kanske hysteriskt konservativ men jag tycker att själva fotograferandet är precis lika kul som resultatet. Speciellt när jag får till det.
Hare bra!
jelu1661
Aktiv medlem
Ljusmätningen har ju brakat ihop men är det därför skärmen är vit?
Lustigt fenomen, om det är för ljust för aktuella inställningar så blir det väl just vitt på skärmen, så det verkar ju stämma väl med symptomen du beskriver.
Är det vitt även i menyerna? Isf beror det nog på något annat.
Om du ställer kameran manuellt på något som borde ge hyfsad exponering och tar en bild, blir den
lika överexponerad som det visas på skärmen då?
frunck
Aktiv medlem
Lustigt fenomen, om det är för ljust för aktuella inställningar så blir det väl just vitt på skärmen, så det verkar ju stämma väl med symptomen du beskriver.
Är det vitt även i menyerna? Isf beror det nog på något annat.
Om du ställer kameran manuellt på något som borde ge hyfsad exponering och tar en bild, blir den
lika överexponerad som det visas på skärmen då?
Menyerna ser ut precis som vanligt. Jag kör med svart botten.
Om jag fotograferar med någon form av automatik P, A eller S så blir bilderna helt vita. Om jag istället sätter den på M, nu inomhus och ställer in den på iso 1600 1/10, F 3,5 =vit bild och så fortsätter det med allt snabbare slutartider. Från 1/8 F 3,5 och längre slutartider blir bilden svart.......Hhhmmm.
frunck
Aktiv medlem
Menyerna ser ut precis som vanligt. Jag kör med svart botten.
Om jag fotograferar med någon form av automatik P, A eller S så blir bilderna helt vita. Om jag istället sätter den på M, nu inomhus och ställer in den på iso 1600 1/10, F 3,5 =vit bild och så fortsätter det med allt snabbare slutartider. Från 1/8 F 3,5 och längre slutartider blir bilden svart.......Hhhmmm.
Kan tillägga att den blinkar +2.0 exp. vid både svart och vit bild.
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Hej
Har du frågat?
javisst, men jag glömde att rapportera.
Nej, dom hade inga svenska handböcker.
Säljaren försökte förklara att Sony inte har svenska manualer utan hänvisar till nedladdning av pdf-fil, men när jag berättade att Rajala hade tryckta svenska manualer som dom delade ut till köparna så slingrade han sig och hittade på nån annan anledning som inte heller höll osv.
Hursomhelst så erbjöd han att skriva ut den i A4 åt mig.
För mig så är det inget större värde, eftersom enda anledningen att ha en manual möjligen är att kunna ha med den i fickan, men man släpar ju knappast med sig en pärm.
Kan f.ö. skriva ut själv i så fall.
Tobbe, vill du ha en utskriven i A4?
Vet inte om det är annorlubda till NEX än de andra Sony-kamerorna, men visst borde det finnas svenska handböcker?
Ni andra som har köpt era NEXar på andra ställen, fick ni med svensk brux?
/Mats
Avslutat medlemskap
F 3,5 =vit bild och så fortsätter det med allt snabbare slutartider. Från 1/8 F 3,5 och längre slutartider blir bilden svart.......Hhhmmm.
Snacka om för hög kontrast .-)
Du var inte ute igår och försökte fota solförmörkelsen? Det kan bränna sönder en kamera tydligen.
Uppenbarligen har den gått sönder och måste garantirepareras. Räkna med en till två veckor hos Assist Workshop i Linköping :-(.
/Mats
frunck
Aktiv medlem
Snacka om för hög kontrast .-)
Du var inte ute igår och försökte fota solförmörkelsen? Det kan bränna sönder en kamera tydligen.
Uppenbarligen har den gått sönder och måste garantirepareras. Räkna med en till två veckor hos Assist Workshop i Linköping :-(.
/Mats
Nä nån solförmörkelse har jag inte fotograferat men jag var bra sugen. Satt på bussen då solen tittade fram.
Köpte min kamera hos fotokungen och fick med en handledning på svenska plus några andra språk. En ganska enkel sak egentligen som inte är speciellt djupgående. Den stora bruksanvisningen var ju på skiva och är riktigt bra. Ta med laptopen i väskan
benganboy
Aktiv medlem
Köpte min Nex-5 hos cyberphoto fick med en svensk manual,har köpt en adapter för C/Y så jag kan testa mina zeiss gluggar planar 50/1.7 använder jag för tillfället.Måste säga att jag snudd på älskar min nex och att tomten även hadde en ipad med sig i säcken var inte helt fel.kanonbra att kolla på bilder plus lätt att ta med sig.
God fortsättning.
God fortsättning.
mayro
Aktiv medlem
Det vore snällt utav dig om du gjorde detta... oerhört snällt..Som alltid du är iofs.. Hjälpsam och en riktig go kompis
pet
Aktiv medlem
javisst, men jag glömde att rapportera.
Nej, dom hade inga svenska handböcker.
Säljaren försökte förklara att Sony inte har svenska manualer utan hänvisar till nedladdning av pdf-fil, men när jag berättade att Rajala hade tryckta svenska manualer som dom delade ut till köparna så slingrade han sig och hittade på nån annan anledning som inte heller höll osv.
Hursomhelst så erbjöd han att skriva ut den i A4 åt mig.
För mig så är det inget större värde, eftersom enda anledningen att ha en manual möjligen är att kunna ha med den i fickan, men man släpar ju knappast med sig en pärm.
Kan f.ö. skriva ut själv i så fall.
Vet inte om det är annorlubda till NEX än de andra Sony-kamerorna, men visst borde det finnas svenska handböcker?
Ni andra som har köpt era NEXar på andra ställen, fick ni med svensk brux?
/Mats
Det är Svensk manual med om kameran är "svensk-impoterad"...jag köpte min Nex-3 på scandinavianphoto o fick Svensk manual....syrran/hennes sambo och min far/mor köpte sina Nex-5 på MM...ingen manual med på svenska till nån av dom ...kamerorna va tagna från Frankrike fick vi förklarat för oss i båda MM-butikerna(Jönköping och Norrköping då kamerorna köptes i dessa butiker) som vi frågade i ang manualen.
Senast ändrad:
Avslutat medlemskap
Det vore snällt utav dig om du gjorde detta... oerhört snällt..Som alltid du är iofs.. Hjälpsam och en riktig go kompis
Visst, jag fixar det när tillfälle ges.
Har förresten beställt både ditt och mitt skinnfordral, svart till mig och rosa till dig .
Ska se hur lång tid det tar med frakten hit så kanske jag kan skicka både papper och läderpung på samma gång. Vi hörs IRL.
/Mats
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Hare bra!
Har du kollat så att det inte är objektivet det är fel på? Min 50mm/1,7 kärvade och fastnade i helöppet läge alltsom oftast för något år sedan. Olja på lamellerna och taskig fjäder låter ju som om vi pratar moppemotorer men det var faktiskt problemet jag hade. Krävdes lite service bara - rengöring.
Photocon
Aktiv medlem
En redig karl klär i rosa..
Tycker du det?
Bilagor
frunck
Aktiv medlem
Har du kollat så att det inte är objektivet det är fel på? Min 50mm/1,7 kärvade och fastnade i helöppet läge alltsom oftast för något år sedan. Olja på lamellerna och taskig fjäder låter ju som om vi pratar moppemotorer men det var faktiskt problemet jag hade. Krävdes lite service bara - rengöring.
Ja, jag har kollat objektivet och bländare och även andra objektiv. Åker in till Fotokungen i morgon bitti. Tack i alla fall.
Thomas
pet
Aktiv medlem
Tycker du det?
Hahahaha vet inte varför men jag kom o tänka på Hugh Hefner när jag såg bilden.