Kul bild med jätteobjektivet, men jag ser en poäng här i alla fall, mängder av instegskameror faller bort om man nu skall se till greppvänlighet kontra stor optik, man bör nästan upp på FF-kameror + extragrepp för att få någorlunda balans, några semipro-modeller kvalar nog in men även där måste nog extragreppet på, stativ bör väldigt ofta ingå också. Jag menar att man måste nog rucka på gamla normer hur man håller en kamera på bästa sett, äldre analoga kameror var ju enbart platta men tunga, inte mycke till grepp där inte. Jag menar att även flertalet av modellerna som säljs i dag så får man även där hålla i optiken för att få det att fungera, jag kan nästan ana en fördel med Nexen då den är betydligt lättare än gängse normer, så med lite vana och tänka omhantering, så kanske en helt ny hanterings era har sett dagens ljus. nu väger liksom bara optiken, och inte tillägget 1,5 Kg kamera. snart får vi se fotojournalisten på TV med 3st Nexar hängande om halsen med olika optik, åtminsonde när generation 2 av Nex dyker upp.
//Bengt.