Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Jag är intresserad av NEX-kamerorna och hoppar in i tråden så snart någon skrivit något.
Nu är det sjuttioelfte gången det svamlas om nåt helt annat. Lägg ner babblet eller tråden helt!

80 sidor och du har ine hittat något om NEX,?! Det finns ju allt från spekulationer före lanseringen, erfarenheter av den, bildexempel och en och annan utvikning för perspektivets skull, så var så god.
 
Här finns massor om NEX. Att jämföra ljuskänslighetsavvikelser och angivna icke korrekta isovärden är mycket viktigt. Och det är väl egentligen ingen OT eller "babbel" att jämföra dels med andra kameror, redovisa Dx0:s mätningar samt påvisa att nominell avvikelse historiskt sett förekommit ända sedan (nästintill) Hedenhös. Sådant skapar perspektiv vilket är viktigt i en tråd.

Så jag kan bara instämma i det Ingjus skriver. ALLA trådar står lite still ibland. Ang NEX beror det sannolikt på (i varje fall vad gäller mig personligen) att man inväntar firmwareuppgraderingen som ska komma i dagarna (enl Sony).

Och jag vet att förväntningarna på den firmwaren är mycket stora. När vi sett hur den fungerar i praktiken skjuter tråden fart igen. Och igen så snart nya tillbehör kommer ut på marknaden.

Men nu är vi på sid 81 och hela tråden är så vitt jag kan bedömma on topic på de flesta sidor. Därtill med en massa trevliga exempel.
 
Mycket välkommen uppdatering...nu behöver jag i princip aldrig gå in i menyerna...dom inställningarna som jag oftast ändra/använder mig av kommer jag nu åt via nån av direktknapparna.

Va ute o testade mitt Sonyzeiss 16-35 på Nex-3 och det fungerade bra men som väntat så blir af väldigt långsam(ca 2sek med mitt Sonyzeiss 16-35) med SAM och SSM objektiven på Nex eftersom objektiven inte är gjorda för kontrast-af...dock verkar af träffsäker o sätter skärpan där man siktar.
 
Tack för tipsen om V03!! Har just laddat ner den och ja, blir mer och mer "förälskad" i min NEX-5. Med de de nya Softkeys, så kommer det ju att bli Betydligt smidigare att nå de funktioner man önskar. Kungligt bra!!

Imponerande hur Sony tagit till sig kritiken. Och, fixat till det!!
 

Bilagor

  • 2010 07 18_NEX_0084A.jpg
    2010 07 18_NEX_0084A.jpg
    25.6 KB · Visningar: 468
Det första som kom upp var priset, och jag tänkte - ointressant.
Sedan såg jag bilderna - och milda makter vad läckert! Klass, alltså.

Ja priset är inte roligt precis men personligen så har jag inte sett nått snyggare halvkropps-fodral till Nex än detta...som sagt det ser ut att hålla mycket hög klass/kvalité och samtidigt ha bra funktion.
Tur för min plånbok att det inte finns till Nex-3 :)
 
Jag brukade alltid ha beredskapsväskans nederdel monterad på min gamla systemkamera tills den mer eller mindre vittrade sönder pga ålderdom (väskan alltså). Anledningen var att kameran blev inte lika hal att hålla i då. Men det där fodralet ser ut att ha rakt motsatt effekt.
Vad fyller det för funktion annat än att vara snyggt?

Olle

PS Man får hoppas att det var dammfritt i lokalen där dom tog de där bilderna ;-) DS
 
Med en skalan på bilderna (700x470) går det nästan omärkt att köra en "dust&scratches" med ganska aggresiv arbetspunkt på orginalen innan man skalar ner...

-Men jag förstår vad du menar... :)
 
Groteskt men j'*ligt bra! Kan bara konstatera att NEX är en rolig kamera att använda. Den nya firmwaren uppfyllde ju en del önskemål jag hade tidigare.

Körde mina Zeissgluggar på NEX. 85/1.4 ZA och 135/1.8ZA fungerar mycket bra med MF-assist, men trots fördröjningen p g a kontrast-AF blev jag extremt imponerad av resultaten med 16-35/2.8 ZA och 28-75/2.8 SAM. Full öppning ger imponerande resultat.

En kombination med NEX (som bakre objektivlock:):) och Zeiss 16-35/2.8 SSM må se aningen grotesk ut men faktiskt helt acceptabel att hantera och skärpa, upplösning på testobjekt blir otroligt bra.
 

Bilagor

  • NEX5Zeiss.jpg
    NEX5Zeiss.jpg
    51.8 KB · Visningar: 376
Groteskt var ordet, sa Bull. :)

Det förfelar ju hela tanken med ett litet kamerahus som jag ser det, men det är förstås inte fel att det går att göra om man nu har något tillfälligt behov.
 
Kul bild med jätteobjektivet, men jag ser en poäng här i alla fall, mängder av instegskameror faller bort om man nu skall se till greppvänlighet kontra stor optik, man bör nästan upp på FF-kameror + extragrepp för att få någorlunda balans, några semipro-modeller kvalar nog in men även där måste nog extragreppet på, stativ bör väldigt ofta ingå också. Jag menar att man måste nog rucka på gamla normer hur man håller en kamera på bästa sett, äldre analoga kameror var ju enbart platta men tunga, inte mycke till grepp där inte. Jag menar att även flertalet av modellerna som säljs i dag så får man även där hålla i optiken för att få det att fungera, jag kan nästan ana en fördel med Nexen då den är betydligt lättare än gängse normer, så med lite vana och tänka omhantering, så kanske en helt ny hanterings era har sett dagens ljus. nu väger liksom bara optiken, och inte tillägget 1,5 Kg kamera. snart får vi se fotojournalisten på TV med 3st Nexar hängande om halsen med olika optik, åtminsonde när generation 2 av Nex dyker upp.

//Bengt.
 
Jag menar att man måste nog rucka på gamla normer hur man håller en kamera på bästa sett, äldre analoga kameror var ju enbart platta men tunga, inte mycke till grepp där inte. Jag menar att även flertalet av modellerna som säljs i dag så får man även där hålla i optiken för att få det att fungera, jag kan nästan ana en fördel med Nexen då den är betydligt lättare än gängse normer...
Att man håller i optiken är iaf för mig en självklarhet, oavsett kameramodell (undantaget små kompakter, förstås). Men problemet med Nex-modellerna är ju att man måste hålla dem ungefär 30 cm från ögonen, vilket riskerar att bli väldigt vingligt.
 
Att man håller i optiken är iaf för mig en självklarhet, oavsett kameramodell (undantaget små kompakter, förstås). Men problemet med Nex-modellerna är ju att man måste hålla dem ungefär 30 cm från ögonen, vilket riskerar att bli väldigt vingligt.

Om man har unga ögon, eller läsglasögonen på sig.
Annars får man hålla kameran på utsträckta armar. :)

Kameror utan en riktig sökare fungerar inte för mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.