Jag tillhör den äldre skolan och tycker det känns bra med kameran mot ögat, visst ligger det en sanning i att stadigheten ökar, i och med att man har armarna mot kroppen. Men sedan hände någonting den digtala kompakten kom, i början var det viktigt att kameran var lite tjock och inte för lätt, det sas att man vinglade och horisonten vart sned.
Visst, men tiden gick och kompakten vart tunnare och tunnare, pilligt och trångt, men man vann någonting annat, bärbarheten, en vikt på kanske 130-150 gram, tusentals står där med sina utsträckta armar och fotar för glatta livet, men varför då, jag själv har jäkligt långa armar, ingenting säger att man måste hålla på det viset, vart kommer det i från att man skall hålla så, den vikbara skärmen är visserligen förnämlig här, men det går utmärkt att hålla kameran närmare, när jag viker i hop mina långa armar så behöver man inte heller hålla kameran i ögonhöjd, man kan titta snett neråt vinkla en aning för att fånga in motivet, kameran hamnar mera i brösthöjd, prova med era kompakter så får ni se.
Här fungerar Nexen på samma vis, den har ju dessutom vinklingsbar skärm, man behöver ju inte sluta att läsa böcker, för att ljudböcker har slagit igenom, bägge får plats liksom, i min KM5D tittar jag gärna i sökaren, i kompakten tittar jag i monitorn även om den också har en liten sökare som jag provar ibland.
//Bengt.