Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Om man har unga ögon, eller läsglasögonen på sig.
Annars får man hålla kameran på utsträckta armar. :)

Kameror utan en riktig sökare fungerar inte för mig.

Nej man har skärmen utvinklad och tittar ner i skärmen...precis som man gör när man använder sig av kameror med schaktsökare...inga som helst problem o fota med en nex och större objektiv på det viset.
Med lätta/små objektiv som tex kitobjektivet är det inga som helst problem o hålla kameran med utsträckta armar i ögonhöjd.
 
Med lätta/små objektiv som tex kitobjektivet är det inga som helst problem o hålla kameran med utsträckta armar i ögonhöjd.
Det är inte lättare att hålla små lätta objektiv stadigt. Tvärtom blir det stadigare ju tyngre (inom vissa gränser) objektivet är.

Men framför allt blir det stadigare om man har tre stödjepunkter istf två och om man håller armarna nära kroppen istf långt ifrån.
 
Det är inte lättare att hålla små lätta objektiv stadigt. Tvärtom blir det stadigare ju tyngre (inom vissa gränser) objektivet är.

Men framför allt blir det stadigare om man har tre stödjepunkter istf två och om man håller armarna nära kroppen istf långt ifrån.

Skrev inte att det blir stadigare med lättare objektiv...dock så är det inga problem o hålla kameran+kitobjektivet stilla/stadigt med utsträckta arma utan det fungerar mycket bra .....om du nu har testa en längre tid/har erfarenhet av Nex så vet du antagligen att det inte är några som helst problem o göra det.
Jag personligen har inga som helst problem o hålla min Nex stadigt vare sig det är med kitobjektivet eller med mina a-objektiv men läser ofta kommentarer i diverse forum att det är svårt/ostadigt mm....dock kommer oftast dessa kommentarer från personer som inte har kameran eller bara testat kameran lite hastigt.
 
Det har väl knappast med en specifik kameramodell att göra, utan helt enkelt att det är mindre stadigt att hålla vad som helst på utsträckta armar jämfört med att hålla det intill kroppen och med en extra stödpunkt (huvudet). Det är vi många som provat med mindre kameror, behöver inte stå NEX på den för att testa det.
 
Jag tillhör den äldre skolan och tycker det känns bra med kameran mot ögat, visst ligger det en sanning i att stadigheten ökar, i och med att man har armarna mot kroppen. Men sedan hände någonting den digtala kompakten kom, i början var det viktigt att kameran var lite tjock och inte för lätt, det sas att man vinglade och horisonten vart sned.

Visst, men tiden gick och kompakten vart tunnare och tunnare, pilligt och trångt, men man vann någonting annat, bärbarheten, en vikt på kanske 130-150 gram, tusentals står där med sina utsträckta armar och fotar för glatta livet, men varför då, jag själv har jäkligt långa armar, ingenting säger att man måste hålla på det viset, vart kommer det i från att man skall hålla så, den vikbara skärmen är visserligen förnämlig här, men det går utmärkt att hålla kameran närmare, när jag viker i hop mina långa armar så behöver man inte heller hålla kameran i ögonhöjd, man kan titta snett neråt vinkla en aning för att fånga in motivet, kameran hamnar mera i brösthöjd, prova med era kompakter så får ni se.

Här fungerar Nexen på samma vis, den har ju dessutom vinklingsbar skärm, man behöver ju inte sluta att läsa böcker, för att ljudböcker har slagit igenom, bägge får plats liksom, i min KM5D tittar jag gärna i sökaren, i kompakten tittar jag i monitorn även om den också har en liten sökare som jag provar ibland.

//Bengt.
 
Som jag skrev ovan så är det egentligen inte det som är mitt problem i första hand, utan att jag inte kan se skärmen skarpt utan läsglasögon längre. Visst kan jag ta en bild men då får jag göra det utan att t.ex. verifiera att fokus sitter på rätt ställe. Det är inga sådana problem med en riktigt sökare, men dom nya kamerorna är väl gjorda för yngre ögon som sagt.
 
Det har väl knappast med en specifik kameramodell att göra, utan helt enkelt att det är mindre stadigt att hålla vad som helst på utsträckta armar jämfört med att hålla det intill kroppen och med en extra stödpunkt (huvudet). Det är vi många som provat med mindre kameror, behöver inte stå NEX på den för att testa det.

Nej det är jag medveten om det men det är ju för att i stort sätt alla andra kamerorna inte har vinklingsbar skärm...man är tvungen till o hålla kameran med utsträckta armar i ögonhöjd...men med Nex så behöver man inte hålla den på det viset eftersom skärmen är vinklingsbar så kan man använda den/fota precis så som man gör med en kamera med schaktsökare....dom jag känner som har en Nex använder/fotar nästan alltid med den på just det viset och då har man stöd av kroppen viket gör att det blir stadigt....men visst det är stadigare o hålla en kamera så som man gör när man använder sig av vanlig sökare inget snack om den saken.
 
Nej man har skärmen utvinklad och tittar ner i skärmen...precis som man gör när man använder sig av kameror med schaktsökare...inga som helst problem o fota med en nex och större objektiv på det viset.
Med lätta/små objektiv som tex kitobjektivet är det inga som helst problem o hålla kameran med utsträckta armar i ögonhöjd.

Precis! På köpet får man lite annorlunda vinklar. Har sett många gånger hur fotografer varit lite bekväma av sig och inte gått ned i knähöjd. Man ser väldigt många bilder som är tagna "von oben" när de skulle varit bättre att använda en lägre position.

Med objektivet vilande i vänsterhanden känns det inte alls så problematiskt som många kanske tror. Och jag är övertygad om att de flesta fotografer som har viss vana låter handen vila under objektivet.

Precis som Erland skriver föredrar jag givetvis trepunktsstödet som med en vanlig dslr. Men NEX är ju inte vanlig.

Vitsen med NEX är ju att man kan använda den som en lättransportabel halvkompakt med mindre gluggar. Men också använda sina bästa A-gluggar vid lugnare fotografering. Själv skulle jag önska att det kom en bra zoom helt anpassad för aps-c i formatet 16-35 med ljusstyrka F/2,0. Motsvarar ungefär en 24-50mm.

Kan tillägga att med en 50/1.4 A-glugg blir det väldigt bra och bekvämt. Även med manuell fokusering.

Man får ta NEX:en som den är. Och den är rolig att plåta med. Men en fullvärdig ersättare för en konventionell dslr med A-mount blir den aldrig om man ska använda den som allroundkamera och därmed inkludera actionfoto med tyngre gluggar och följande AF.
 
Tillägg. Ni kommer väl ihåg när Canons 300D-350D kom. det vart ett jäkla liv dom var för små, går inte att fota med större optik sa dom, kommer ni i håg, men hualigen vad dessa kameror såldes, på något vis så gick det i alla fall. Detta påminner om att humlan kan inte flyga, och det missförståndet byggde helt enkelt på mycke illa underbyggt vetenskap, det bara spreds från mun till mun en sorts myt som var och är seglevad än i dag, men i dag vet dom bättre. Min Canon AE1 som jag fick av brorsan är en liten platt kamera i stål, som på den tiden var Sveriges mest köpta systemkamera, jag undrar hur den känns med ett 24-70 på 1,2 kg påmonterat.
 
Tillägg. Ni kommer väl ihåg när Canons 300D-350D kom. det vart ett jäkla liv dom var för små ...

Jag har inte ändrat mig sedan jag höll i en 350D (300D är väl lite större), jag tycker fortfarande att den är för liten. Med mina händer kan jag inte ta ett bekvämt grepp utan att naglarna skär in i fronten på kameran. Men det är personligt, jag har aldrig sagt att den är för liten för alla, bara för mig själv. Den ultimata storleken för mina händer är fortfarande min första dSLR, 10D med batterigrepp, snäppet mindre än dom 1D jag har nu.

Jag har inte provat någon mindre kamera som jag kan hålla på ett bra sätt, det blir att man håller med fingrarna istället för hela handen. Det hinrdar förstås inte att jag ändå har såna, men bra grepp blir det inte.
 
Som jag skrev ovan så är det egentligen inte det som är mitt problem i första hand, utan att jag inte kan se skärmen skarpt utan läsglasögon längre. Visst kan jag ta en bild men då får jag göra det utan att t.ex. verifiera att fokus sitter på rätt ställe. Det är inga sådana problem med en riktigt sökare, men dom nya kamerorna är väl gjorda för yngre ögon som sagt.

Jag har inte precis några nya ögon men upplever inte ditt problem med fokus.
Och att sätta manuellt fokus är iallafall för mig lättare med skärmen.även på min 5DII
Däremot besväras jag emellanåt av infallande ljus.

Den vinklingsbara skärmen är en klar fördel och jag har den nästan alltid vinklad.
Man kan på så sätt fota lite mer diskret och också lättare komma ner i lägre vinklar.

Vikten och storleken är naturligtvis en stor fördel. Hade från början tänkt ha den i en jackficka men fann att det var lite för tidsödande att trassla fram den så nu får den hänga över axeln och den är nästan omärklig där och hänger kvar även under hundpromenader och hundträning.

Har sällan problem med att hålla den stadigt trots att jag mycket ofta går i MBT-skor som inte precis gör det lättare.
 
Som jag skrev ovan så är det egentligen inte det som är mitt problem i första hand, utan att jag inte kan se skärmen skarpt utan läsglasögon längre. Visst kan jag ta en bild men då får jag göra det utan att t.ex. verifiera att fokus sitter på rätt ställe. Det är inga sådana problem med en riktigt sökare, men dom nya kamerorna är väl gjorda för yngre ögon som sagt.

Det absolut bästa med digitala kameror är att man kan ta så himla mycket bilder, det var lite av en sensation för mig, och sedan kan man ta bort redan i kameran, helt fantastiskt eller hur, jag sänker och höjer min KM5D, jag har mittfokuspunkten aktiverad, ock jag känner nu när AF:en tar, även om jag håller högt över huvudet, sedan får man radera förståss men man har liksom råd, helt fantastiskt.
 
Nej man har skärmen utvinklad och tittar ner i skärmen...precis som man gör när man använder sig av kameror med schaktsökare...inga som helst problem o fota med en nex och större objektiv på det viset.
Med lätta/små objektiv som tex kitobjektivet är det inga som helst problem o hålla kameran med utsträckta armar i ögonhöjd.
Precis lika som med schaktsökare blir det ju inte. På schaktsökare brukar det finnas ett uppfällbart okular som man kan, men viss förstoring, betrakta sökarbilden genom på nära håll. Nu kan man väl förstora skärmbilden ännu mer än vad schaktsökarens okular gör, så kanske går det bra att fininställa skärpan manuellt ändå, trots det mycket större avståndet mellan öga och skärm. Vad säger ni som prövat?

Olle
 
Nex säljer fortfarande mycket bra i Japan...för September månad låg Nex-5 och Nex-3 på 3 reps 8 plats även A55 har hittan in på topp tio-listan med en 6e plats....värt att notera är att Sony ökade sin marknadsandel i Japan från 19,4% till 21,2% vilket innebär att dom ligger hack i häl på tvåan Nikon som har 24,4% av den Japanska marknaden:

http://translate.google.com/transla...p://bcnranking.jp/news/1010/101015_18375.html
Intressant. Canon toppar, Nikon ligger på andra och Sony på tredje plats.

Fast Sony har tre modeller på 10-i-topp listan, Canon och Nikon två och Olympus, Pentax och Panasonic var sin.
 
Precis lika som med schaktsökare blir det ju inte. På schaktsökare brukar det finnas ett uppfällbart okular som man kan, men viss förstoring, betrakta sökarbilden genom på nära håll. Nu kan man väl förstora skärmbilden ännu mer än vad schaktsökarens okular gör, så kanske går det bra att fininställa skärpan manuellt ändå, trots det mycket större avståndet mellan öga och skärm. Vad säger ni som prövat?
Olle

Jag skulle säga att det är bättre än schaktsökaren på min Pentax67. Överlägset bättre än schaktsökaren på en Canon F1.

Dessutom kan man ju flytta den inzoomade delen på skärmen istf att bara se mitten uppförstorad med luppen

/Andreas
 
Nu har jag haft min Nex-5 ett par veckor. Ett par betraktelser:
- Eftersom man måste hålla kameran en bit framför ansiktet upplever jag det som att man tappar ganska mycket av närvaron i sammanhanget. Ungefär som man skulle börja fippla med telefonen när det är dags att plåta. Jag gillar att plåta människor och ser det som en nackdel, men det kanske delvis är en övningsfråga?
- För övrigt funkar det utmärkt att hålla kameran mot magen och titta på displayen uppifrån, precis som på vilken Hasselblad eller tvåögd Rollei som helst.
- Med firmware 3.0 blev kameran riktigt bra att hantera. Finns nästan inget att klaga på från mig.

Vad 17 betyder den där röda ramen längs kanterna som tänds upp ibland efter AF-fokusering? Ser ut som en genomsiktssökarram ungefär.
 
Precis lika som med schaktsökare blir det ju inte. På schaktsökare brukar det finnas ett uppfällbart okular som man kan, men viss förstoring, betrakta sökarbilden genom på nära håll. Nu kan man väl förstora skärmbilden ännu mer än vad schaktsökarens okular gör, så kanske går det bra att fininställa skärpan manuellt ändå, trots det mycket större avståndet mellan öga och skärm. Vad säger ni som prövat?

Olle

Tycker det går utmärkt, Men enbart alternativen 7x resp 14x magnifikation finns. Skulle önskat att man kunde ställa exempelvis 3x också eller helt enkelt steglöst 1-14x. Men resultaten tycker jag ändå blir klockrena. Speciellt kul med gluggar som har f/1.4.

Fördelen en äkta schaktsökare med uppfälld lupp ger är ju bl a att man stänger ute det ljus som stör jämfört med display i starkt solsken.

Men i det stora hela fungerar det väldigt bra, tycker jag.
 
Jag ser hela sökarbilden med luppen/okularet på mina Rolleicord och Rolleiflex.

Olle

Var tvungen att leta fram pentaxen och kolla. Visst man kan se hela mattskivan med luppen, men man får titta väldigt snett och det blir inte så bra.

Jämförde att försöka fokusera på samma punkt i hörnet på bilden med på pentaxen och nexen och nexen var överlägsen. Förstoringsgraden är enormt mycket större; som Lennart skrev så saknar man snarare en inställning med mindre förstoring ibland.

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.