Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Du fotar inte sport inomhus i dåligt upplysta hallar får jag förmoda?
Där är brus fortfarande ett praktiskt problem, även med dom bästa kamerorna.
Nä, längesedan jag hade barn som spelade ishockey. Brus är verkligen oerhört sällan ett problem för mig idag på det sätt jag fofograferar. Ser aldrig på ishockey numera eller ännu mindre på fotboll (det är ju mörkt ibland även när folk utövar den idrotten också). Jag var ung under VM i Stockholm på 60-talet och jag plankade in på ett antal matcher på Hovet bl.a. för slutminuterna i finalen Sovjet-Kanada och när Starchinov och bröderna Majorov höjde bucklan under ärevarvet till de flestas jubel trots att Kanada förlorat. Trots "kalla kriget". De var bäst. Jag var 11 år då 1961 och inget jag sett efter det har toppat det minnet. Jag växte upp 5 minuter från Hovet så jag har sett massor av hockey där redan innan de hade betongläktare ovan mark och man frös genom matcherna utomhus.
Stockholmslagen har f.ö. inte gjort någon glad senaste åren om man inte håller på Djurgårn. Dessutom är jag dödligt trött på allt halvfullt slödder med dåligt ölsinne på våra idrottsarenor. Den typen av arr. har jag slutat stödja med mina privata pengar för länge sedan. Att jag tvingas bidra med mina skattepengar är en av de saker som gör mig onödigt sur. Fotbollen är dock värst. Men det är klart - har man betalat många hundralappar för biljetten och inte bjudits på tillstymmelse av underhållning utan bara mer eller mindre planlöst spring i 90 minuter plus förlängning, så har jag en viss förståelse för att en del vill fixa underhållningen på egen hand.
Kan bara se en sak som slår den tråkigheten och det skulle väl vara en bandymatch. Ingen ser nåt förrän bollen ligger i mål typ. Men fördelen med den bandysporten är väl att folk umgås mer på läktarna (men de ser ju ändå inte vad som händer på planen), så de får väl tydligen ut nånting men det beror säkert mer på innehållet i bandyportföljerna än vad ingen ser händer på plan. Konstigt nog så har jag noterat att man inte slår varandra på just de tillställningarna normalt trots drickandet av tämligen koncentrerad sprit. På fotboll lyckas man bli redlöst berusad en masse av blaskig folköl. Varför har jag alltid undrat över - det måste snarare vara masspsykos i det fallet än vanlig fylla. Kunde kanske annars vara kul att få en bild av läktarlivet? Det går säkert hyfsat med bruset för här kan man ju stödja sig på stativet.
Jag har idrottat mycket själv och spelat både fotboll, ishockey och handboll organiserat när jag var ung. Tycker idrott är bäst när man själv deltar (t.o.m. bandy är kul!) och det var längesedan jag gjorde det - organiserat. Idag är mitt idrottsintresse mycket lamt. Min son har heller aldrig riktigt varit intresserat av lagidrotter och han är närmast helt indifferent. Ska fråga honom om han tycker sig ha gått miste om något vid tillfälle.
Dagens kameror tillsammans med dagens fantastiska generation RAW-konverterare har lyft kamerornas mörkeregenskaper flera steg. Fortfarande finns folk som ältar brusproblemen som om det vore oöverstigliga problem. Man undrar hur dessa fotografer överhuvudtaget överlevt med sitt fotointresse med tanke på hur problemet måste upplevts för tre fyra år sedan. Kanske lyckades man ta sig igenom den första tidens usla kompaketer också. Det kallar jag värnplikt!
Senast ändrad: