Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Okej, tack Joakim. Då var jag ju inte helt ute och flaxade i det blå. När bilderna blir sådana på en minst sagt inte speciellt billig kamera av anrikt märke börjar man ju annars misstänka att man själv gjort fel.

Min gamla FF Kodak pro SLR/c betedde sig i stort sett lika illa vid iso 400 (men var bra vid basiso 160 upp till 320). men då visste jag om kamerans egenskaper i förväg. Den saknade också AA-filter, men gick att köra på iso 12 och uppåt och lämnade då otroligt detaljrika bilder. Speciellt i högdagrar och de ljusare mellantonerna. Skuggbruset kunde hållas i schack.

Nåja, den kameran (M8) ligger totalt utanför min budget och mitt behov. Så inget att sörja över. NEX-kameran är mer uppnåerlig och den har jag ju provat med utmärkta bildresultat, även i lågljussituationer.

Har dock svårt att utvärdera rawfilerna från den. Mig veterligen finns bara Sonys egna konverterare som kan hantera rawfilerna hittills och den är inte så särskilt bra. Tror det finns mer att hämta ur rawfilerna. Jpeg processas ganska snyggt i NEX.

Oja. Lite mer exempel på jpg-ur-kamera, men med lite CA-korrigering och skärpning pålagd i efterhand:
NEX5 med Contax G90/2.8 (fullstorleks-jpg, knappt 3MB)

Med rätt objektiv monterat är ju resultatet knappast något man skulle skämmas för.

Tror att detta är framtiden - spegellösa kameror. Men om dom ska lyckas så tror jag att det måste till en genomsiktssökare eller en riktigt bra EVF.
Köpte en GF1:a som jag stortrivs med men var tvungen att köpa en EVF för att klara användningen i starkt solljus men särkilt för att kunna använda mina Nikon objektiv.
//Leif

Förutspår att NEX kommer att bli världens mesta sålda kamera

Ja, NEX verkar sälja väldigt bra. I en annan tråd vågade jag mig på att förutspå att NEX skulle komma att segla upp som världens mest sålda systemkamera.

Först i Japan - eftersom det sägs att japanerna dels älskar små kameror, och att de dels väntar sig något innovativt från Sony ifall de skall köpa dessa, så måste ju NEX-kamerorna komma att blixtsnabbt segla upp i toppen där (ifall dessa uppgifter stämmer). I Europa kommer det att ta lite längre tid, och USA kommer att vara trögast (enligt min bedömning).

I den andra tråden skrev jag också:
"Vi får se ifall jag kommer att få äta upp mina ord... Vem är det nu här i Fotosidans innegäng som brukar skriva upp sådana här förutsägelser och sedan psyka de av oss som spår fel? :)"
Tack pet, verkar vara läge att citera mig själv här... :)

Från ingenting seglade alltså Nex-5 i Japan förbi alla Canon och alla Nikon förutom D90, som alltså blev etta under juni månad. Detta trots att produktionen av NEX-kamerorna väl knappt har hunnit komma igång riktigt ännu.

Senast ändrad:
Tack pet, verkar vara läge att citera mig själv här... :)

Från ingenting seglade alltså Nex-5 i Japan förbi alla Canon och alla Nikon förutom D90, som alltså blev etta under juni månad. Detta trots att produktionen av NEX-kamerorna väl knappt har hunnit komma igång riktigt ännu.

Ja det är kul att det går bra för Nex/Sony...Sony går för övrig bra just nu och går med vinst.
Dock jäkligt imponerande att Nikon D90 fortfrande säljer så bra som den gör.

Ang D90. Bra produkter brukar sälja bra. Den kameran kommer säkert att vara eftersökt långt efter att den försvunnit från ÅF-leden. Kommer att gå lätt att sälja på beg.marknaden. Ungefär som Canon 5D.

Att Nex skulle sälja bra är en sak, men sen ska man vara medveten om att den japanska marknaden knappast kan tas som riktmärke för världsmarknaden. De är fanatiskt inriktade på "chic" och kortfilms-snuttar, vilket skevar marknadsandelarna ganska starkt.

Som exempel kan jag nämna att Panasonic, med ca 270.000 enheter [kameror med utbytbara objektiv] utgjorde ca 2.7% av världsmarknaden kalenderåret 2009, men de hade nästan 10% av Japan-marknaden. Eftersom kamerorna som Pana för är anpassade till "lifestyle"-generationen i Japan säljer den alltså knappa fyra gånger mer här än i övriga världen. Samma sak i kvadrat gäller ju NEX-kamerorna.

Sony som helhet när det gäller stillbildskameror verkar faktiskt ha backat en del på världsmarknaden (årsrapporterna från de stora marknadsanalytikerna har börjat läcka så långsamt nu). Från 1.3 miljoner enheter (WW) kalenseråret 2008 till ca 1.1M enheter kalenderåret 2009. De nya 2xx- och 3xx-serierna var ingen hit.

Om man i stället tittar på det ekonomiska året, som för Sony avslutas i April, så har ökningen 2007-2008 då jämnat ut sig så att siffrorna ser mer jämnt stigande ut.
2007-08: 0.4M enheter,
2008-09: 0.9M enheter,
2009-10: 1.1M enheter.

Den stora skillnaden mellan säljsiffrorna kalenderår/budgetår kommer sig av tiden för modellsläppen, samt att 2007 var ett dåligt kalenderår - de sålde tydligen knappt nåt alls på hösten.

Att en enskild NEX-modell skulle bli världsrekordinnehavare i "sålda enheter" tvivlar jag dock starkt på...

Under sin glansperiod (som var ganska lång) såldes det lika många D40 per kvartal som Pentax, Samsung, Sony samt Olympus sålde av SAMTLIGA sina samtida modeller på ett helt år. Jag tror detta blir svårslaget under en bra tid framöver. Det finns någon modell i Canons x00-serie (KissX) som ligger och nosar i samma härad.

Joakim har du någon länk som hänvisar till att dom har backat i kameraförsäljningen/hur det ser ut totalt för Sonys olika divisioner??...vore intressant o läsa det....Wall St Journal skrev idag följande ang Sonys vinst/försäljning för andra kvartalet:

"This is surprisingly good news for investors," said Mizuho Investor Securities analyst Nobuo Kurahashi. Sony's forecasts in May disappointed many investors, but this revision shows that the company was being very cautious, perhaps overly cautious.
The most significant factor was an earnings rebound in the critical consumer, professional and devices division, which produces core electronics products such as LCD televisions, Blu-ray video players and digital cameras. The division posted a Y50.1 billion profit in the quarter, versus a Y8.9 billion loss a year earlier"

Öh... Ja? Dessa siffror (WSJ-siffrorna) gäller ju Sony Electronics, paraplyorganisationen för Consumer Electronics. Kameraavdelningens påverkan på dessa siffror är så låg att om hela kameraavdelningen kursat är det inte ens säkert att denna händelse hade påverkat tiondelsavrundningen på procentsatserna i "the bottom line"....

Siffrorna jag redovisade kommer från Macquarrie & JPM, som visar god korrelering trots det olika redovisningssättet. De bör vara ganska tillförlitliga, eftersom marknadsanalyser av den här typen oftast kostar beställaren allt mellan ett par hundratusenlappar och ett par miljoner, beroende på hur ingående man vill ha analysen. Av förståeliga orsaker ligger alltså inte dessa rapporter ute på nätet.

Det intressanta i trenden är att ökningen fortfarande är en ökning globalt, samt att Nikon och Canon dubblat antalet sålda enheter per år sedan 2005, en tidsperiod då Sony (som trend) tredubblat sin försäljning. 2005: 2-2.5M enheter var för N/C och ca 0.3M för Sony, 2009-10: ca 4M enheter var för N/C och 1.1M för Sony.

Den sammanlagda årsförsäljningen för marknads-segmentet "kamera med utbytbart objektiv" ligger nu ganska exakt på 10 miljoner enheter.

Det senaste halvåret räddas dock enbart av NEX-modellerna, då de "större" kamerorna säljer ganska dåligt.

Öh... Ja? Dessa siffror (WSJ-siffrorna) gäller ju Sony Electronics, paraplyorganisationen för Consumer Electronics. Kameraavdelningens påverkan på dessa siffror är så låg att om hela kameraavdelningen kursat är det inte ens säkert att denna händelse hade påverkat tiondelsavrundningen på procentsatserna i "the bottom line"....

Siffrorna jag redovisade kommer från Macquarrie & JPM, som visar god korrelering trots det olika redovisningssättet. De bör vara ganska tillförlitliga, eftersom marknadsanalyser av den här typen oftast kostar beställaren allt mellan ett par hundratusenlappar och ett par miljoner, beroende på hur ingående man vill ha analysen. Av förståeliga orsaker ligger alltså inte dessa rapporter ute på nätet.

Det intressanta i trenden är att ökningen fortfarande är en ökning globalt, samt att Nikon och Canon dubblat antalet sålda enheter per år sedan 2005, en tidsperiod då Sony (som trend) tredubblat sin försäljning. 2005: 2-2.5M enheter var för N/C och ca 0.3M för Sony, 2009-10: ca 4M enheter var för N/C och 1.1M för Sony.

Den sammanlagda årsförsäljningen för marknads-segmentet "kamera med utbytbart objektiv" ligger nu ganska exakt på 10 miljoner enheter.

Det senaste halvåret räddas dock enbart av NEX-modellerna, då de "större" kamerorna säljer ganska dåligt.

Okej.

Nex-modellerna har ju nyss kommit ut på marknaden så dess försäljning borde väl i princip räknas i in/till nästa kvartals försäljningsiffror?? då detta kvartalet avslutades 30Juni.
Att Nex-modellerna som funnits ute i butik 1-2 månader räddade hela detta halvårets försäljning för kameradivisionen tror jag inte riktigt på...dock så minskade hela "Digital Imaging" sin försäljning med 4,5% jämfört med förra årets andra kvartal.

Okej nu till något som är On Topic...vet att det har varit uppe innan och jag själv trodde inte det skull gå men nu när man vet måtten mm för Nex-fattningen så börjar man fundera/spekulera igen...skulle det vara möjligt att klämma in en FF sensor i ett Nex 3/5 hus?? Kan Sony ha tagit med FF i sina beräkningar/planer när dom tog fram E-fattningen...A-fattningen är 49,7mm och E-fattningen är 46,1mm...den är alltså 3,6mm mindre i diameter än A-fattningen men E-fattningen är samtidigt 2,1mm större i diameter är Nikons F-fattning.

Sony har själva sagt att det inte funkar med FF utan att modifiera fattningen.
Bland annat sitter nog de elektriska kontakterna i vägen för en FF sensor.

Edit:
http://asia.cnet.com/reviews/digitalcameras/0,39001469,62200455,00.htm
We asked Katsumoto if it was possible to deploy a 35mm full-frame sensor in a NEX shooter, and he answered that from a technical standpoint, it is possible, though modifications would have to be made to the lens mount. This is because the current E-mount is optimized for only APS-C-sized sensors.

Misstänker att även det korta avståndet mellan sensor och fattning gör att fattningen måste göras större för att ljuset ska falla in i rätt vinkel mot sensorn. Annars måste sensorn modifieras som på Leicas kameror, men det blir väldigt dyrt,

Senast ändrad:
Peter: Jag misstänker att det är skeppning till grossist som räknas, hur många enskilda kvitton som går till slutkund är nog lite svårt att kontinuerligt hålla i räkenskaperna som bas för statistik. Man får helt enkelt räkna med att de kameror som skeppas ut på något sätt säljs i slutändan.

FF i E-mount är nog lite optimistiskt... Både rent praktiskt OCH marknadsföringsmässigt. Det är ju inte direkt så att kropparna tilltalar dem som skulle kunna tänka sig att betala 15k + för en kompaktkamera. Och de sensorer som finns är ju bra? Det finns ju än så länge inga Sony-objektiv som kan utnyttja specielt mycket av dem, så det finns ju en stor utvecklingspotential här också - en utvecklingsmarginal som nog ger betydligt mer för slutresultatet än att klämma in en ännu större sensor i kameran.
Se alla exempel med adapterade objektiv som ligger ute. Den största skillnaden mellan FF/APS ligger ju i den verkliga bildprestanda man kan få ut vid en viss relativ bländare - en liten motsvarighet till den nya 35F/1.8 är nog betydligt mer intressanta ur systemets säljsynvinkel än att göra kameran mer än dubbelt så dyr med en större sensor (som hade krävt 50F/2.4 för att ta "samma bild").

Peter: Jag misstänker att det är skeppning till grossist som räknas, hur många enskilda kvitton som går till slutkund är nog lite svårt att kontinuerligt hålla i räkenskaperna som bas för statistik. Man får helt enkelt räkna med att de kameror som skeppas ut på något sätt säljs i slutändan.

FF i E-mount är nog lite optimistiskt... Både rent praktiskt OCH marknadsföringsmässigt. Det är ju inte direkt så att kropparna tilltalar dem som skulle kunna tänka sig att betala 15k + för en kompaktkamera. Och de sensorer som finns är ju bra? Det finns ju än så länge inga Sony-objektiv som kan utnyttja specielt mycket av dem, så det finns ju en stor utvecklingspotential här också - en utvecklingsmarginal som nog ger betydligt mer för slutresultatet än att klämma in en ännu större sensor i kameran.
Se alla exempel med adapterade objektiv som ligger ute. Den största skillnaden mellan FF/APS ligger ju i den verkliga bildprestanda man kan få ut vid en viss relativ bländare - en liten motsvarighet till den nya 35F/1.8 är nog betydligt mer intressanta ur systemets säljsynvinkel än att göra kameran mer än dubbelt så dyr med en större sensor (som hade krävt 50F/2.4 för att ta "samma bild").

Sant men jag tvivlar ändå på att Sony skeppat ut så pass många Nex från start fram till 30Juni till alla återförsäljare så att det skulle vara räddningen för det gångna halvåret.

"Digital Imaging" gick back -7,8% i Japan och -3% i USA detta kvartalet jämfört med förra året så fortsätter Nex att sälja så bra som den gör i dagsläget i Japan så kommer den siffran för Japan att se bättre ut vid nästa kvartalsmätning.

"Digital Imaging" gick +2,3% i Europa och +25,2% i övriga världen jämfört med förra året.

Ja det är nog som du säger Joakim...va mest intresserad om det va möjligt och att dom hade tagit med FF i beräkningarna när dom tog fram fattningen för man vet ju som sagt inte hur/vad konkurrenterna kommer med i framtiden.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto