Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Det där med filmningen är ett "gammalt" problem. Att den "hackar" fram är inte så konstigt - om du filmar i strålande solljus.... Film är en helt annan typ av bildfångst.

Idealet är om du kan ligga på enskilda exponeringstider runt 1/50s, då får du mjukast möjliga rörelseövergång utan andra konstigheter (höjd ISO, läshastighetsbegränsningar osv). Meningen är ju att varje enskild videobild ("frame") ska innehålla ljuset från den tid som bilden varar, på PAL ca 1/25s.

Rörelseoskärpa är ju en relativ benämning, i videosammanhang VILL du ha rörelseoskärpa - precis lagom mycket så att exponeringarna "hakar i" varandra hela tiden. I solljus hamnar du lätt på 1/500s, och då får du lite stroboskop-effekt på filmen - "hack-hack-hack-hack". Bilderna blir då lättare att plocka ut enskilda skarpa frames från, men filmen kan vara lite jobbiga att titta på i längden.

Prova ta en "vanlig" bild. Hamnar du på 1/500 så blända ner två hack. Går inte detta, köp ett svagt ND-filter (2Ev?) och prova. Tänk på att ha ett ganska djupt motljusskydd på objektivet om du tänker filma med filter monterat - ND-filter är sällan speciellt bra vad det gäller motljusegenskaper.
 
...
Hursomhelst fick NEX'en vara med på en ridkursdag idag. Intrycken till nu är att DEN ÄR SNABB! (Sa jag inte det igår också??;) Den ÄR snabbare än K10D
...
Finns det någon kompakt som heter K10, eller menar du i jämförelse med Pentax K10? Det var ju lite överraskande i så fall. Och mycket lovande...


...
Dock är jag inte jättenöjd över filmerna. De känns flimriga på något sätt. Jag tror jag har läst att man kan sätta på ett ND-filter för att "kameran" ska lugna sig?
...
Det kan inte vara så att problemet ligger i din dator? Jag har alltid problem med att köra videofilmer i min gamla dator, det hackar hela tiden eftersom den inte är snabb nog.


...
Jag förstår inte hur jag har kunnat överleva utan en vinklingsbar skärm innan. Nu kan jag lägga kameran i gräset framför hästens mule men samtidigt titta på skärmen och jag slipper lägga mig på mage bland fästingar och härligheter.
...
Välkommen bland oss nyfrälsta - vi som har skådat ljuset! :)


Till sist, du stärker ytterligare den bild som växer fram när det gäller NEX-kamerorna (samt A500/A550 också för den delen). Världen är tudelad. Den består dels av en del (inte alla) missnöjda och gnälliga testare, och dels mycket nöjda användare. Skulle tro att detta kommer att räcka för att tillförsäkra NEX-systemet mycket goda framtidsutsikter...
 
Nu får du nog lugna dig lite... :)
Jag tillhör definitivt inte gruppen "proffesionella testare", så jag tillhör med ganska stor säkerhet gruppen som då bör benämnas "missnöjda användare"... Vilket det faktiskt finns en hel del av, även om det tydligen inte får lov att uttryckas.

Det får finnas måtta på avgudadyrkandet. Visst är det en på många sätt väldigt bra kamera, men det är ett enormt begränsat system, med ett (ärligt talat) mediokert objektivutbud än så länge. Och en hel del andra begränsningar som gör att kameran i sin nuvarande form på sin höjd kan bli ett "komplement", aldrig en "ersättning" för en riktig kamera för väldigt många.

Kritiken beror i många fall på att många väntade sig något som helt kunde ERSÄTTA en större kamera, och till detta är det faktiskt en ganska bra bit kvar.

Om en teknisk lösning för större pixlar än de i de kameror Fuji nu släppt med "hybrid Phase AF" kommer inom ett par år är vi dock 90% närmre till "DSLR-ersättaren".
http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/f/finepix_f300exr/features/

Avsaknaden av följande AF är den absolut största stötestenen för min del, det på en gång överförenklade och samtidigt alldeles för invecklade menystyrsystemet hamnar egentligen på andra plats. Bristen på vettiga gluggar på tredje, men Sony har ju tidigare uttalat sig om att "samarbetet med Zeiss kommer resultera i ett par E-mount objektiv när produkten mognar in i marknaden" - och de tre stora "piraterna" Tamron, Tokina och Sigma kommer säkert också släppa lite kul. Det handla bara om omsättning, i slutändan alltså vinstmöjlighet. Och det finns det säkerligen.
 
Nu får du nog lugna dig lite... :)
Jag tillhör definitivt inte gruppen "proffesionella testare", så jag tillhör med ganska stor säkerhet gruppen som då bör benämnas "missnöjda användare"... Vilket det faktiskt finns en hel del av, även om det tydligen inte får lov att uttryckas.

Det får finnas måtta på avgudadyrkandet. Visst är det en på många sätt väldigt bra kamera, men det är ett enormt begränsat system, med ett (ärligt talat) mediokert objektivutbud än så länge. Och en hel del andra begränsningar som gör att kameran i sin nuvarande form på sin höjd kan bli ett "komplement", aldrig en "ersättning" för en riktig kamera för väldigt många.

Kritiken beror i många fall på att många väntade sig något som helt kunde ERSÄTTA en större kamera, och till detta är det faktiskt en ganska bra bit kvar.

Om en teknisk lösning för större pixlar än de i de kameror Fuji nu släppt med "hybrid Phase AF" kommer inom ett par år är vi dock 90% närmre till "DSLR-ersättaren".
http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/f/finepix_f300exr/features/

Avsaknaden av följande AF är den absolut största stötestenen för min del, det på en gång överförenklade och samtidigt alldeles för invecklade menystyrsystemet hamnar egentligen på andra plats. Bristen på vettiga gluggar på tredje, men Sony har ju tidigare uttalat sig om att "samarbetet med Zeiss kommer resultera i ett par E-mount objektiv när produkten mognar in i marknaden" - och de tre stora "piraterna" Tamron, Tokina och Sigma kommer säkert också släppa lite kul. Det handla bara om omsättning, i slutändan alltså vinstmöjlighet. Och det finns det säkerligen.

Missnöjda användare är superviktigt för utvecklingen av en kamera, man får bara solla bort den konstiga kritiken som alltid förekommer, att våras egna barn alltid uppför sig som änglar i mammas ögon bådar inte alltid gott för framtiden, hoppas många fler förstår vad viktigit det är med vad du har skrivit ovan. /Bengt.
 
Benämner mig själv "kritisk" användare vilket tyvärr övergår till missnöjd sådan ibland. Speciellt när klart och rent utskrivna specar/egenskaper inte visar sig överensstämma med verkligheten.

Jag slutade upp med att förvänta mig något revolutionerande vid varje ny kameralansering för ganska längesedan och i vissa fall visade sig modelluppgraderingen inte tillföra ett smack för mitt fotograferande. Ibland t o m en försämring i mina ögon. Ett praktexempel för min personliga del var modellskiftet mellan Canon 40D och 50D. Egentligen har jag bara 2 exempel på när resultatet överträffade mina mycket små förväntningar. Gällde hoppet mellan Canon 1D och 1DMkII samt hoppet mellan Nikon D2Xs och Nikon D3.

På NEX hade jag inga andra förväntningar än att systemet med liten systemkamera skulle visa sig kraschlanda. Ingen optisk sökare, objektiv vars storlek på intet vis motiverade kamerans litenhet.

Men efter att noggrant provat en NEX-3 med kitglugg 18-55 måste jag ändå säga att kameran överraskade positivt. Vilket säkert berodde på den låga graden av förväntningar till stor del. Bildresultaten blev väldigt bra.

För min personliga del hade kameran dock fått vara aningen större så att en EVF-sökare fanns integrerad, X-sync, åtminstone en liiiten direkt åtkomlig PASM-ratt och ytterligare ett litet inmatningshjul. Menyerna är inte dåliga, men för ostrukturerat upplagda.

Men imponerad av bildresultatet, vilket måste ses som det viktigaste. Har i vilket fall aldrig sett NEX-systemet som en ersättare för en stor DSLR, men just ett komplement som fixar liknande bildkvalitet och "nästan" gör fickkompakten överflödig.

Nu verkar emellertid NEX få ett genomslag och därmed mer intäkter till projektet varför jag tror att vi kommer att få se lite smartare lösningar framöver. Objekivsidan oroar mig inte på sikt. Det kommer fler alternativ då NEX tenderar att bli kameravärldens svar på iPod och troligen en arektyp.

Men jag ser NEX.3/5 mest som en fungerande prototyp som gjorts tillgänglig fför konsumenterna. Och koncepetet kan växa sig riktigt stort.
 
Jag personligen tror inte NEX är byggd utifrån proffs eller högre nivå av entusiasters "behov".. Utan den är byggd för "vanligt folk" som enbart har ett önskemål.. DVS att ha en liten smidig systemkamera med prestandan att ta lika bra bilder som bästa systemarna gör i klasserna runt om gör.. Samt att den har funktioner som ytterligare hjälper den bildhungrande "vanlige" användaren med bra bilder enkelt i dom flesta situationer. Samt kan vara ett finfint komplment för den med fet stor systemare.

Det är vad jag tror. Och där tror jag den gör exakt vad kameran är byggd för..
 
Jag personligen tror inte NEX är byggd utifrån proffs eller högre nivå av entusiasters "behov".. Utan den är byggd för "vanligt folk" ...
Detta stämmer nog om du endast tittar på NEX-3 och NEX-5, men vad är Sonys planer för hela NEX-systemet?

Var passar Sonys nya videokamera, NEX-VG10, in? Är den för "vanligt folk" eller entusiaster?

Sony har meddelat att objektiv från Carl Zeiss kommer till NEX-systemet. Är dessa objektiv avsedda för "vanligt folk"?
 
Detta stämmer nog om du endast tittar på NEX-3 och NEX-5, men vad är Sonys planer för hela NEX-systemet?

Var passar Sonys nya videokamera, NEX-VG10, in? Är den för "vanligt folk" eller entusiaster?

Sony har meddelat att objektiv från Carl Zeiss kommer till NEX-systemet. Är dessa objektiv avsedda för "vanligt folk"?

Nej det är för kommande Nex-kameror, jag tror för övrigt att flera pro.fotografer även använder konsumentkameror som backupp, säkert används även vanliga bättre kompakter av vissa. den flitige fotografen med en semiprokamera som han/hon haft några år, dribblar nog inte så mycket längre i dom enorma inställningsmenyerna som finns, utan man har hittat vad som passar, många kör autoiso och ändrar lite bländare, andra har färdiga customläge för olika fototillfällen, Konica/minolta D7D har visst en 22 knappar förutom på/av och avtryck, ja knappar och knappar det är väl en del rattar också på den bildmaskinen, hur många StenÅke knäppte och vred på vet jag inte som exempel. /Bengt.
 
Detta stämmer nog om du endast tittar på NEX-3 och NEX-5, men vad är Sonys planer för hela NEX-systemet?

Var passar Sonys nya videokamera, NEX-VG10, in? Är den för "vanligt folk" eller entusiaster?

Sony har meddelat att objektiv från Carl Zeiss kommer till NEX-systemet. Är dessa objektiv avsedda för "vanligt folk"?

Jag är övertygad om att NEX-systemet är en ny språngbräda för Sony. Tror vidare att en rad varianter redan finns i mynningen på pipelinen.

Vi kommer troligen att få se en serie fasta objektiv i det dyrare segmentet, mer utbyggda kameror än 3:an och 5:an, men trots allt ett totalt integrerat system för såväl "vardagsfotografen" som den mer avancerade som är villig att lägga till extraslantar.

Så m a o går mina tankar åt samma håll som dina. MEN det fordrar ett ordentligt genomslag för de första modellerna. Och försäljningsmässigt verkar det ju börjat bra.
 
Så m a o går mina tankar åt samma håll som dina. MEN det fordrar ett ordentligt genomslag för de första modellerna. Och försäljningsmässigt verkar det ju börjat bra.
Det har verkligen börjat intressant hos tredjepartstillverkarna. En snabb sökning på eBay hittar mer objektivadaptrar än vad en vanlig fotograf förväntas behöva!

M42
Leica 39mm
Leica M
Leica R
Nikon F G AI AIS
Canon EOS
Canon FD
Minolta MC/MD
Minolta/Sony AF
Olympus OM
Olympus Pen
Pentax K
Yashica C/Y
Contax G G1 G2
Alpa Macro Switar
Contax/Nikon RF S-MT
Zeiss Cooke K-35
16mm C Cine
Panavision

Kan det vara så att tredjepartstillverkarna tror på NEX?
 
Det har verkligen börjat intressant hos tredjepartstillverkarna. En snabb sökning på eBay hittar mer objektivadaptrar än vad en vanlig fotograf förväntas behöva!

M42
Leica 39mm
Leica M
Leica R
Nikon F G AI AIS
Canon EOS
Canon FD
Minolta MC/MD
Minolta/Sony AF
Olympus OM
Olympus Pen
Pentax K
Yashica C/Y
Contax G G1 G2
Alpa Macro Switar
Contax/Nikon RF S-MT
Zeiss Cooke K-35
16mm C Cine
Panavision

Kan det vara så att tredjepartstillverkarna tror på NEX?

Verkar ju onekligen så, men hur ska man exempelvis lyckas styra Eos-fattningen? De objektiven har ju motordriven bländarstyrning. Och Olympus Pen likaså som delar micro 4/3-fattningen med Panasonic.
Nåja, allt går ju att fixa på mer eller mindre komplicerade sätt. Men har du läst om någon sådan lösning?

Eller menar man de riktigt gamla gluggarna till original Olympus Pen?

De andra objetiven med spakstyrd springbländare eller egen manuell bländarring måste ju vara lättare att fixa adaptrar för.

Men onekligen mycket intressant.
 
Verkar ju onekligen så, men hur ska man exempelvis lyckas styra Eos-fattningen?
Manuell fokus och manuell exponering enligt texten. Ingen bländarring på adaptern enligt bilder, så det blir fotografering med full bländaröppning.

Eller menar man de riktigt gamla gluggarna till original Olympus Pen?
Objektivet på denna sida är gammalt, så 4/3 är det inte.
http://viewitem.eim.ebay.se/Olympus_penF_pen_F_to_Sony_NEX3_NEX5_E_mount_adapter/360282435249/item

Det är full möjligt att någon tillverkare senare lyckas lista ut hur E-fattningen fungerar och därefter tillverkar adaptrar till elektroniskt styrda objektiv. Det intressanta nu är vilken aktivitet NEX verkar ha startas hos tredjepartstillverkare.
 
Gjorde en snabb sammanställning med prisindikeringar över vilka leverantörer som hittills har aviserat att de kommer ut med adaptrar för objektiv från andra fattningar till NEX E-fattning.


1) Rayqual, Japan $220 - $275
Har "länge" tillverkat adaptrar till Oly/Pannys Micro FourThirds-system. Dyra, men av mycket hög kvalitet.


2) Novoflex, Tyskland 89€ - 169€
Lite billigare, men säkert bra kvalitet.


3) Kipon, Kina $60 - $135
Det är Kipon som har aviserat alla de NEX-adaptrar som Göran Larsson har listat i sin post #631 ovan.
Dessa adaptrar förefaller att vara lite grovt "tillyxade", dock.
Se t.ex http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=35737840&page=2


De tre nedanstående redovisar ett 4-5 siffrigt antal ebay-försäljningar (av olika tillbehör - några NEX-adaptrar har väl knappast börjas säljas ännu):

4) jinfinance, China $85

5) Cam.plus Photographic equipment, Hong Kong $85

6) Adplo Photography accessories, Hong Kong $85


2.000 ebay-försäljningar:

7) gobido.cn Erbin Camera Accessory $40


Ett par hundra ebay-försäljningar:

8) freephoto168 $60

9) Lengril $85


10) Voigtländer (namnet ägs numera av japanska Cosina) har kommit ut med adaptrar till Olympus Micro FourThirds-system, vilka kostar runt $210.
Mycket möjligt att de kommer med adaptrar till NEX också. Har förutsättningar för att kunna bli av god kvalitet.


Skulle vara försiktig med de kinesiska ebay-säljarna. Möjligen skulle jinfinance kunna vara värd att kollas upp.
 
Intressant!

Initialt så gillade Steve Huff inte användargränssnittet (låter bekant), men efter att han fått vänja sig ett tag, så tyckte han att det trots allt var ganska snabbt och intuitivt. Han var framförallt imponerad av NEX-kamerans bildkvalitet (förutom litenheten, förstås), trots att han denna gång körde med JPEG enbart.

Han har lagt upp jämförelsebilder med Leica X1, och där tycker jag att NEX-bilden är förvånansvärt mycket bättre, speciellt färgåtergivningen (förmodligen har han väl inte utfört särskilt mycket PP, dock).

*******************************************************************

Bland kommentatorerna tycks det vara populärt att häkta på Leica-objektiv på NEX. Förefaller att funka rätt bra:

" 5. Vilsonius says:
July 27, 2010 at 3:52 am

Great review Steve, the NEX is indeed a unique camera. I am using all my Leica lenses with the NEX and the image quality is great (much better than the kit lenses of course, Leica lenses work great with the NEX). It’s also great to be able to actually see through a Leica lens and use filters like polarizers and ND grads, plus focus is very easy even without the Manual Asist function !!! "


" 12. John Griffith says:
July 27, 2010 at 11:07 am

Fair and balanced review. You really need to try it with some Leica lenses, even the old Rokkor 40/2 just shines on this and creates images reminisent of the CLE. The images are better than the images I got on the M8 with the same lens. As others have pointed out you also needed to upgrade the firmware which makes startup time fast and fixes a few other minor issues.

I too have been blown away by handheld twilight. You get ISO 6400 images that are virtually noise free at any practical print size up to 13 x 19. Once a couple of fast small primes with high quality are available this will be a tough camera to beat when everything is factored in. "


Får den bara en Leica-glugg monterad, så ger NEX enligt denna herre bättre bildkvalitet än M8 med Leica-gluggar! Här skakas legenderna om... :)
 
Senast ändrad:
Det var ju ingen överaskning precis, men Leicafilerna får ju krupp när man nämner detta. Jag håller f.ö. med om detta (jmf M8).
 
Det var ju ingen överaskning precis, men Leicafilerna får ju krupp när man nämner detta. Jag håller f.ö. med om detta (jmf M8).

Har bara hållit i en M8 med en 35:a en mycket kort stund. Fick ta 6 exponeringar. Blev inte överförtjust av resultatet på skärm i 100%. Väldigt störande färgbrus redan vid iso 400. Kanske handhavandefel från min sida. Jag vet inte riktigt. Tror inte att rikligare exponering hjälpt.

Är den verkligen så brusig som jag uppfattade den, Joakim? Har den svagt AA-filter. På lägsta iso (tog 2 bilder där) såg det väldigt bra och detaljrikt ut.
 
M8 är helt utan AA-filter.

Detta är bra under vissa omständigheter, om kameran är helt brusfri. Att ha absolut noll korrelation mellan kanalerna i interpoleringen gör dock processen väldigt känslig - härav kommer mycket av "brustillskottet" redan på ISO400... Det fins inte en algoritm i världen som kan balansera färg/luminans/brus mot varandra på ett bra sätt under dessa förhållanden.

Så, i bra ljus, med rätt motiv är M8 bättre än NEX-kamerorna. Annars inte...

Tänk själv att du är en interpoleringsalgoritm. Du får reda på var fjärde värde (egentligen var sjätte värde, eftersom täckningen på sensorn är så dålig) och ska på grundval av dessa försöka lista ut de tre mellanliggande värdena. Så länge ditt utgångsmaterial är friskt och väldigt exakt går detta faktiskt rätt hjälpligt att göra. Lägg sedan till en ganska stor, helt okänd, kaotiskt varierande konstant på in-värdena du får och gör om övningen.... Vackert blir det inte.

Om du har ett AA-filter på kameran har du åtminstone lite stöd av omkringliggande pixlar, du kan utesluta vissa "omöjliga" färgvariationer. Utan AA-filter är det var pixel för sig. En ren gissningslek.
....................................................

Användargränssnittet på kameran är ju inte värdelöst, men jag tilbringade inte en sekund av användandet av kamerorna utan tänka:
-"Men OM dom bara lagt till den här knappen extra, ont om plats är det ju inte, och FEM knappar kan väl den värsta knappfobiker tänka sig att stå ut med på en sådan här produkt så.... Hade allt blivit så himla mycket enklare!"

Nej nu är det mest gröt i huvudet. Säng, och på det i morgon igen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.