Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Jag minns då Ford slutade lacka insidan av askkopparna.. Dom sparade larviga en kr per bil.. helfjantigt...

Men...


1 kr ggr miljoners bilar........ Inte så fjantigt längre ...
 
Märkligt snålt att spara på locken...om jag köper en NEX (funderar allvarligt att en gång för alla befria mig från tunga hus) så vill jag kanske kunna stoppa huset i en ficka och objektivet i en annan. Ibland är Sony lite lustiga...

Tack förresten Peter för den bästa jämförelsebilden av storlek jag sett, helt underbar.

Men som sagt, med en NEX kompletterat med min underbara lilla TX5 skulle man resa lätt och komplett.

Visst är det snålt...Precis så vill jag också kunna göra för 18-55 tar en del plats så om man har två små fickor på en jacka så skulle det vara kanon o ha locken så man kunde dela på objektivet och kameran.

Jag va skepptisk först och avbokade den Nex-5 som jag hade bokat men för nån dag sedan så köpte jag mig en Nex-3 och hittills så är det mesta positivt...liten,lätt,snabb och bra bildkvalite.

Det är bara till o säga till om det önskas fler jämförelsebilder så skall jag försöka ordna det...närmsta jag kan jämföra med är med min A900 med 16-35.
 
Senast ändrad:
Här ser man lite bättre hur liten Nex-3 verkligen är jämfört med A900.
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    90.1 KB · Visningar: 393
Visst är det irriterande? Sony skickar bara med exakt så många lock som krävs för transporten till kunden, inte så många lock som kunden kan tänkas behöva. De flesta kunder klarar sig nog helt ok utan extra lock, menm de som vill ha fler lock kan inte ens köpa lösa lock, i alla fall har jag inte hittat några lösa lock, varken hos Sony eller på eBay.

Håller med dig...men man är ju van vid att det alltid följer med lock för både hus och objektiv men den målgruppen som Nex främst är riktad till kommer nog aldrig tänka på detta "problemet".
Finns lock till objektiv på E-bay....finns orginal Sony men det som är konstigt är att Sony själva inte har dom listade på Sonystyle.

Sony orginal dåde till objektiv och hus:

http://www.ogisaku.com/html/products/list.php?category_id=790

Lock för objektiv E-bay:

http://cgi.ebay.com/2-rear-lens-cap...ccessories&hash=item53e2a95859#ht_2724wt_1137
 
Tack. Med artikelnummer går det att beställa från Sony.


Detta har jag hittat tidigare, men det är inte original.

Nej jag vet men dom lär fungera lika bra som orginal :)...det va jag skrev lite klumpigt...menade att orginal lock finns men att Sony själva inte listar dom på Sonystyle vilket är lite märkligt.
 
Göran, Vad fick du ge för ett sånt kitt i England? Hur funkar det med garanti i Sverige? Ska själv England snart och det verkar svårt att få tag i en NEX-5 med båda objektiven här i Sverige.
Anledningen till att jag köpte i England var att jag inte hittade någon i Sverige som kunde leverera. Priset spelade inte så stor roll. Tanken från början var att beställa Sony 35/1.4G plus Zeiss 135/1.8 och det lägre priset i England var ganska nära vad hela NEX-5 med två objektiv plus adapter kostade. Jag skulle alltså få en NEX-5 "gratis". :) Nu beställde jag inte en 135/1.8 denna gång, så helt gratis blev min NEX-5 inte.

Jag betalade £669 för NEX-5 med två objektiv, dvs ca 7600 jämfört med 8190 hos Cyberphoto.

För 35/1.4G skiljer det dock mer i pris. Jag betalade £1139 (ca 12900) medan Cyberphoto vill ha 19290!

Jag vet inte vad som gäller med garanti, men det är lika enkelt att skicka ett paket till England som till Norrland. :)
 
Slänger in en till jämförelsebild...tog med sambons Canon Ixus 100IS vilket är en riktigt liten kamera...i princip inte högre och bredare än ett kreditkort.
 

Bilagor

  • 4.jpg
    4.jpg
    93.9 KB · Visningar: 328
Tack Torbjörn...kul att det uppskattas.
Förhoppningsvis så få dom som inte ha möjligheten att kolla/känna och jämföra en Nex med andra kameror en liten uppfattning om hur den förhåller sig storleksmässigt jämfört med en DSLR.

En sista bild(om ingen önskar från nån annan vinkel/sida eller nått)...o som sagt Canon Ixus 100IS är Canons minsta Ixus och är nog en av dom minsta ultrakompaktkamerorna som finns på marknaden med måtten 87 x 56 x 18 mm
 

Bilagor

  • 5.jpg
    5.jpg
    95.5 KB · Visningar: 328
Hehe. Med en sådan sista bild får du nog köra en repris utav den med A900 som jämförande.. Annars tror man NEX är en jättelik kamera... Snudd A900 storlek..
 
Hehe. Med en sådan sista bild får du nog köra en repris utav den med A900 som jämförande.. Annars tror man NEX är en jättelik kamera... Snudd A900 storlek..

Hahahaha sant...ville bara visa hur Nex förhåller sig storleksmässigt jämfört med en av marknadens minsta ultrakompaktkamera...jämförelsen är ju inte riktigt rättvis då Nex skärm i princip är lika bred och hög som Canonen totalt...dessutom innehåller Nex ju betydligt större sensor och har utbytbar optik.
 
Hehehe okej bara för att folk inte ska tror att det är en jättekamera :)
 

Bilagor

  • 7.jpg
    7.jpg
    76 KB · Visningar: 328
  • 6.jpg
    6.jpg
    71.7 KB · Visningar: 332
Adapter

Hej!

Ni vet säkert så jag frågar här. Det kanske redan står någonstans i forumet men men.. Finns det adapter till NEX till Minolta MC/MD som skickar bländarinställning till kameran? Eller, det kanske inte spelar någon roll om kameran får reda på bländare?

Någon som kan förklara hur det skulle fungera med en NEX med MC/MD-gluggar? Hur blir ljusmätning tex. Fungerar det att kolla skärpan med prisman i objektiven?
 
Senast ändrad:
Hej!

Ni vet säkert så jag frågar här. Det kanske redan står någonstans i forumet men men.. Finns det adapter till NEX till Minolta MC/MD som skickar bländarinställning till kameran? Eller, det kanske inte spelar någon roll om kameran får reda på bländare?

Någon som kan förklara hur det skulle fungera med en NEX med MC/MD-gluggar? Hur blir ljusmätning tex. Fungerar det att kolla skärpan med prisman i objektiven?

Ja det finns adapter för det men inte som skickar bländarinställningen till kameran så om man använder adapter(förutom Sonys egna för A-objektiv) så är det helmanuellt som gäller.
Man ställer kameran i läget 'shoot without lens' då adapter likt en för Minolta MC/MD skall användas.
Ställer man in "MF assist" så får man automatiskt upp bilden i 7x eller 14x gångers en inzoomning så fort man vrider på fokusringen(se videon nedan för att se hur MF assist fungerar)

http://www.youtube.com/watch?v=PhkU3iJLl10

Adapter E-bay:

http://shop.ebay.com/?_from=R40&_tr...C/MD+Lens+To+Sony+NEX-3+NEX-5+E-mount+adapter
 
Senast ändrad:
Efter att ha varit ute idag o kört enbart på M-läget så har jag kommit fram till att det fungerar hur smidigt som helst och utan problem om man kör det ihop med autoiso(så slipper man gräva i menyn :) ) ...fungerar precis som i A-läget...vrider man på ringen/ratten så ändrar man bländare...trycker man två gånger neråt på ringen/ratten så ställer man slutartiden med ringen/ratten och i o med att man ser resultatet/hur ändringarna påverkar bilden direkt på skärmen och live histogrammet så kan man i princip inte misslyckas :)

Så efter att ha använt kameran bara några timmar totalt sen jag fick den så ser jag inte alls menysystemet eller hanteringen av kameran som krånglig ovs vilket läge man kör i.
 
Ställer man in "MF assist" så får man automatiskt upp bilden i 7x eller 14x gångers en inzoomning så fort man vrider på fokusringen ...
Detta gäller endast NEX-systemets egna objektiv. Hur ska kameran veta att man vrider på fokusringen på ett manuellt objektiv?

Med manuella objektiv får man aktivera denna funktion manuellt. ;-) När man använder adapter får den nedre knappen till höger om LCD:n funktionen att aktivera "MF assist" i 7x eller 14x förstoring. Den övre knappen återgår till hel bild.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.