ANNONS
Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Sony har själva sagt att det inte funkar med FF utan att modifiera fattningen.
Bland annat sitter nog de elektriska kontakterna i vägen för en FF sensor.

Edit:
http://asia.cnet.com/reviews/digitalcameras/0,39001469,62200455,00.htm

Misstänker att även det korta avståndet mellan sensor och fattning gör att fattningen måste göras större för att ljuset ska falla in i rätt vinkel mot sensorn. Annars måste sensorn modifieras som på Leicas kameror, men det blir väldigt dyrt,

Ok där ser man.

Precis varit och hämtat en Nex-3 så nu ligger batteriet på laddning.
Någon som har nyttiga tipps ang inställningar mm som kan vara bra att veta/göra innan man beger sig ut på en testrunda imorgon(om vädret tillåter det)??

Precis varit och hämtat en Nex-3 så nu ligger batteriet på laddning.
Någon som har nyttiga tipps ang inställningar mm som kan vara bra att veta/göra innan man beger sig ut på en testrunda imorgon(om vädret tillåter det)??

Färg?
...............

Färg?
...............

Nu är blev det jag som köpte mig en Nex-3 och inte sambon så det blev en svart eftersom jag ville ha en liten och diskret kamera....sambon kom fram till att hon klarade sig med sin kompaktkamera ett tag till annars så hade hon köpt en röd.

Ja, Nex verkar svalare i USA än i övriga världen... :-/ -Ren spekulation från min sida.

Men helt ärligt, på ett par års sikt är det faktiskt Europa ("old money") och Asien som är de två viktiga marknaderna. Lyckas Sony liksom Panasonic sälja in sig med Japan som bas och övriga Asien som "utökningsområde" ligger de väldigt bra till inför kommande modeller.

Inställningar? Grundinställningarna fungerar bra, det är bara att knappa runt bland menyerna så att du lär dig var basfunktionerna ligger... Man får lära om greppet lite, så att man kommer åt exponeringsjusteringen med tummen utan att släppa kameran. Att hålla kameran i "hela handen" låser i stort sett alla justeringar man kan göra... Greppa ner lite, och plåta på... :)

Både Adobes ACR62Beta och DCraw stöder NEXmodellerna, de har varit ute en stund nu.

Ja, Nex verkar svalare i USA än i övriga världen... :-/ -Ren spekulation från min sida.

Men helt ärligt, på ett par års sikt är det faktiskt Europa ("old money") och Asien som är de två viktiga marknaderna. Lyckas Sony liksom Panasonic sälja in sig med Japan som bas och övriga Asien som "utökningsområde" ligger de väldigt bra till inför kommande modeller.

Inställningar? Grundinställningarna fungerar bra, det är bara att knappa runt bland menyerna så att du lär dig var basfunktionerna ligger... Man får lära om greppet lite, så att man kommer åt exponeringsjusteringen med tummen utan att släppa kameran. Att hålla kameran i "hela handen" låser i stort sett alla justeringar man kan göra... Greppa ner lite, och plåta på... :)

Både Adobes ACR62Beta och DCraw stöder NEXmodellerna, de har varit ute en stund nu.

Ok ja greppet/hur man håller den mm är ju helt annorlunda än vad man är van vid men det ska nog gå att lära sig/vänja sig vid det rätt snabbt.

Dom gångerna man vill "resa lätt" så kommer det inte vara svårt att välja vilken kamera som ska följa med :)

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    99 KB · Visningar: 453
Att nexen är en bra resepolare kan jag intyga!! Återkommer om ett tag med en ordentlig redogörelse. Kan än så länge säga att det är ganska ballt att ta fram den lelle, trycka på avtryckaren och höra slutarljudet. Folk med stora tunga systemare kikar lite konstigt på mig. "Vad är det för konstig superzoom hon har och varför har hon det där fejkade slutarljudet påslaget?!?"... ;) Sen att jag just då fotar på M är också lite kul... ;) Att fota manuellt fungerar förvånansvärt bra!! :)

Den blir spännande att ta del utav.. Jag har ju haft en Pentax K10 som du haft också.. Därav kan jag liiiite förstå saker du berättar i det förhållandet...

Har inte varit ut speciellt mycket pgr av dåligt väder så jag får nog också återkomma vid ett senare tillfälle men hittills så imponerar kameran....live view ihop med den underbara o vinklingsbara skärmen är grymt bra/smidigt. AF är snabb och träffsäker i dom flesta situationerna...även AF-C funkar hyffsat bra(dock inte lika bra som Panasonic)...bildkvaliten är riktigt bra(bara fotat JPEG) och den spöar lätt min A900 på höga ison...speciellt om man kör hand held twillight mode...även kit-objektivet(18-55) presterar över förväntan...läst många som klagat på skärpa mm men ser inget av detta i mitt ex...skärpan är lika bra/om inte bättre än andra kit-objektiv dock är distortionen rätt kraftig.

Menysystemet va inga som helst problem att vänja sig vid och inte alls så bökigt som man till en början uppfattade det som...kör dock i stort sätt bara på bländarprioritet ihop med autoiso och det funkar riktigt bra men visst det blir lite grävande i menyerna då och då men inget man stör sig direkt av.

HDR,Hand held twillight mode och Sweep panoram funkar riktigt bra och kommer att användas flitigt om några veckor på den kommande semesterresan.

Vad jag hittills har "hittat" som är mindre bra/lite störande är:
Blixten...hur man ansluter den..känns inte riktigt hundra och är grymt pilligt att skruva åt/av....kommer dock troligtvis aldrig att använda den.
Batteriluckan känns lite "vek" och batteritiden är inte speciellt bra....dock blev den bättre efter uppdatering till nyaste programvaran men fortfarande inte speciellt bra.
Vid filmning så hörs/får man med "knäppljudet" från movieknappen när man trycker på den för att sluta filma....inget jätte problem men lite störande.

Nu hoppas jag bara på att Sony snart kommer med/släpper några fasta,små och ljusstarka objektiv till Nex.

Någon som köpt en Nex och fått med locken till objektivet och huset??? Enligt manualen så ska dessa följa med(jag fick inget av dom :( ).

Någon som köpt en Nex och fått med locken till objektivet och huset??? Enligt manualen så ska dessa följa med(jag fick inget av dom :( ).
Jag köpte NEX 5-kit med två objektiv, så jag fick med ett bakre objektivlock. 16mm-objektivet levererades med bakre objektivlock medan zoomen hade ett NEX 5-hus som objektivlock.

Som jag har förstått det får man bara med de lock som behövs för transporten från Sony. Vill man ha alla lock måste man nog köpa kamerahus och objektiv var för sig.

Jag köpte NEX 5-kit med två objektiv, så jag fick med ett bakre objektivlock. 16mm-objektivet levererades med bakre objektivlock medan zoomen hade ett NEX 5-hus som objektivlock.

Som jag har förstått det får man bara med de lock som behövs för transporten från Sony. Vill man ha alla lock måste man nog köpa kamerahus och objektiv var för sig.

Okej...vad jag läst i vissa forum så sägs det/endel hävdar att Sony glömt bort o skicka med locken just pgr av kameran skickas med objektivet monterat....några hade fått lock både till huset och objektivet när dom hade ringt o klagat/påpekat att dom saknades vid leverans(ska se om jag hittar forumtråden senare)..inget direkt problem men om man nån gång skulle vilja ha objektivet och huset delat vid transport så blir man tvungen till att köpa lock både till huset och objektivet så lite snålt av Sony o inte skicka med dessa om det nu verkligen är så att dom inte ska ingår...men som sagt i manualen där dom visar vad som skall ingår/finnas med i lådan så är lock med(se sida 7 och även sida 17)...om locken nu är/vad tänkt som tillbehör så borde dom funnits med i tillbehörsbroschyren.

...men som sagt i manualen där dom visar vad som skall ingår/finnas med i lådan så är lock med(se sida 7 och även sida 17)...
Min NEX-5 är köpt i England så jag har den engelska manualen. På sidan 10 (antagligen svensk sidan 7) står det vad som kommer med uppdelat i gemensamma delar, för NEX-5A, för NEX-5D, NEX-5H och NEX-5K.

För NEX-5A (med 16mm) ingår ett 16mm med ett främre lock. 18mm monterat på kamerahus.

För NEX-5D (med 16mm och 18-55mm) ingår ett 16mm med främre och bakre lock + 18-55mm med främre lock och motljusskydd. 18-55mm monterat på kamerahus.

Får NEX-5H (med 18-200mm) ingår ett 18-200mm med främre lock, bakre lock och motljusskydd. 18-200mm. Lock för hus monterat på kamera. Jag antar att 18-200mm är för stort för att levereras monterat på kamerahuset.

För NEX-5K (med 18-55mm) ingår ett 18-55mm med främre lock och motljusskydd. 18-55mm monterat på kamerahuset.

Jag köpte en NEX-5D och innehållet stämmer med manualen. Jag vet inte vad Sony skulle ha glömt, mer än beskriva vad som ingår om man endast köper kamerahuset.

Du har säkert rätt Gunnar o allt är i sin ordning....
Får blir till o beställa lock till kameran och objektivet samtidigt som adapter beställs från E-bay.

Märkligt snålt att spara på locken...om jag köper en NEX (funderar allvarligt att en gång för alla befria mig från tunga hus) så vill jag kanske kunna stoppa huset i en ficka och objektivet i en annan. Ibland är Sony lite lustiga...

Tack förresten Peter för den bästa jämförelsebilden av storlek jag sett, helt underbar.

Men som sagt, med en NEX kompletterat med min underbara lilla TX5 skulle man resa lätt och komplett.

Märkligt snålt att spara på locken...
Visst är det irriterande? Sony skickar bara med exakt så många lock som krävs för transporten till kunden, inte så många lock som kunden kan tänkas behöva. De flesta kunder klarar sig nog helt ok utan extra lock, menm de som vill ha fler lock kan inte ens köpa lösa lock, i alla fall har jag inte hittat några lösa lock, varken hos Sony eller på eBay.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar