Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Panasonics system är en bra bit bättre än Sony's på följande. Jag tror proffsdivisionen Panavision haft en del fingrar med i spelet här - tyvärr vägrar ju Sonys videoavdelning beblanda sig med kamerateknikerna, så här är det lite pyrt... :-/

Det var en av sakerna jag specifikt tänkte på att prova. Person gåendes mot dig på 5m avstånd - inga problem. Mycket snabbare än så fick det dock inte gå, då hamnade fokus ganska märkbart bakom.
 
Om motivet rör på sig (inte jättesnabbt dock) men avståndet till motivet är ungefärsamma eller diffar ca 1m från "ursprungsläget" så borde väl motivet hamna i fokus ändå - så länge man inte har jättestor bländare? Fokusområdet vid bländare 8 (tex) är väl flera meter?

Vilket innebär att om motivet rör sig, tex som en flygande fågel, så borde motivet vara i fokus så länge fågeln håller sig inom gränserna för bländaren och fokusområdet?

Eller tänker jag fel nu...
 
Du tänker helt rätt.

Häst, dagsljus, F/8, 20-25m avstånd - inga problem.

Jag tror du bör prova att backa ifrån mer än vad du först tror, och skära ner bildernas storlek i efterhand. Avståndet gör det hela mycket lättare för kameran... du har gott om upplösning att ta av.
 
Tack för tipset! Jag ska backa och testa. Bilderna är inte aktuella att printa ut i jumboformat utan kanske som max i A4-format om man får en guldträff. Så upplösningen borde inte vara något problem även om jag beskär rätt rejält. :)

Ska bli VÄLDIGT spännande att få börja använda kameran. Trist att batteriet tar sånt tid att ladda. ;)
 
Om en häst springer i 5m/s i riktning snett mot dig:

på 25 m avstånd:
20/25 = 0.80 = 20% distans-skillnad per sekund

på 15m avstånd:
10/15 = 0.66 = 33% distans-skillnad per sekund

på 10m avstånd:
5/10 = 0.5 = 50% distans-skillnad per sekund

Avstånd gör det alltså mycket lättare för kameran.....

Om den springer i en linje som går parallellt med dig (sidovy) på 15m avstånd - inga problem. Hästen/ryttaren är ju på samma avstånd (nästan) hela tiden. Att ta fotona från sidan är alltså inga problem heller.

Lycka till! :)
 
Yes, det är jättelogiskt. Det är "lättare" att titta på ett ekipage om man sitter uppe på läktaren flera meter från objektet än alldeles nära det. Man får vrida på huvudet snabbare ju närmre man sitter. ;) Stort tack! :)
 
Kan du inte bara provta lite bilder och se i praktiken vad som är görligt?

Eller har du inte fått din kamera ännu? Det kanske står nått om det tidigare. Men jag minns inte...
 
Batteriet laddas och jag har ingen häst i närheten förrens imorgon. Så testandet idag blir på "stilla" motiv. Jag tror det löser sig med "rörelserna" och 7bps. Jag är ingen 100% skärpenörd helle bara det är i fokus så är jag nöjd. Sen om det skulle vara liiiiiiiite oskärpa tar inte kål på mig. ;)
 
Panasonics system är en bra bit bättre än Sony's på följande. Jag tror proffsdivisionen Panavision haft en del fingrar med i spelet här - tyvärr vägrar ju Sonys videoavdelning beblanda sig med kamerateknikerna, så här är det lite pyrt... :-/

Det var en av sakerna jag specifikt tänkte på att prova. Person gåendes mot dig på 5m avstånd - inga problem. Mycket snabbare än så fick det dock inte gå, då hamnade fokus ganska märkbart bakom.

Tyvärr så testade jag inte/eller kollade om det ens fanns i Nex när jag va med sambon och testade ett ex...tänkte inte på det då....lite trist o höra att Nex inte ligger på samma nivå som Panasonic på just denna punkten för Panasonicen tycker jag funkade bra/räckte till för dom flesta "vanliga" situationerna där motivet rör på sig.

Synd att dom inte lagt lite "krut" på AF-C men den tänkta huvudgruppen som använder/köper denna typen av kameror kanske inte använder den typen av funktion utan Sony räknar med att man "skjuter" på precis som med en vanlig kompaktkamera.
 
Maken Karin.. Maken.. Han får leka häst... Improvisera vet jag.. Min dotter 10 bast leker häst ofta då ridskolan har sommarstängt. Och kan hon så kan maken din...

Om grannar kollar så får dom nått att fundera på dessutom.. Och sådant kan förhöja "Bakomgardintittandet" en hel del såsom nöje.. :)
 
Maken Karin.. Maken.. Han får leka häst... Improvisera vet jag.. Min dotter 10 bast leker häst ofta då ridskolan har sommarstängt. Och kan hon så kan maken din...

Om grannar kollar så får dom nått att fundera på dessutom.. Och sådant kan förhöja "Bakomgardintittandet" en hel del såsom nöje.. :)

Hahahaaa....... Ja så får det bli och jag lovar att lägga upp resultatet.... ;)
 
Jag väntar med spänning på hans iscensättning av tölten. Förskjuten fyrislagstakt med två ben borde vara ganska lätt för kameran, då han antagligen kommer ligga still med ansiktet ner i marken större delen av tiden. Video är nog att fördra, då hör man mer av svordomarna.
 
Jag väntar med spänning på hans iscensättning av tölten. Förskjuten fyrislagstakt med två ben borde vara ganska lätt för kameran, då han antagligen kommer ligga still med ansiktet ner i marken större delen av tiden. Video är nog att fördra, då hör man mer av svordomarna.

Hahahaaaa...... Höga lyft och bra bakbensaktion... tur att jag valde 1080-NEX5 och inte 3'an... så får ni se allt i detalj. ;)
 
Detta kan som man säger bli "Skitkul".. Skynda dig Karin.. Bilder!

Edit
Glöm ej att gnägget bör vara med också då du provar filmandet..
 
Senast ändrad:
Snudd på ännu bättre brudmagnet är i ankommande då.. En lättrosa NEX 5á bör bli oemotståndlig för kvinnor att vilja titta på..

Så där ungkarlar har ni er färg klappad o klar vid köp av NEX... Lättrosa..!! Och sedan ut och fota .. Det tar sedan bara en kort stund innan första kvinnan kommer fram och vill klappa på er fina NEX som om det vore en hundvalp.. Och så var kontakten färdig...
 
Ja det var många fina färger. :D Hade en orange NEX5 kommit så hade jag väntat. Då hade den matchat min FT1. :D Men nu får den svarta duga så fint så fint... :D
 
Mina första intryck av kameran. Snabb!!! Snabb!!!! Fokuserar snabbt och tar bilden snabbt. Känns som ljusår bättre än min K10!!
 
Karin. Skall det verkligen ta så här lång tid för en kvinna med bestämd röst få sin make att leka lite häst utomhus så kvinnan får testa sin kamera.. Och visa polarna på nätet ?

Hota med att du går med i Fi om han inte direkt ställer upp.. Finns nog inte många makar som vill få en en "Gudrun" i köket.. Se bara vad som skedde i Skogarna här nere i söder då "Gudrun" hälsade på..Tänk då en "Gudrun" i köket... Så ta ni i med hårdare nypor..

Vi lovar att inte skratta åt maken då han hoppar och skuttar runt på bild samt i film..

LOVAR....









:) :) :)
 
Ledsen att göra er besvikna mina herrar. Maken vägrade och hotade med försäljning av den äkta hästen om jag tvingade honom till förnedringstv. :( Illa. Älskar ju pållen så det gick ju bara inte. :(

Hursomhelst fick NEX'en vara med på en ridkursdag idag. Intrycken till nu är att DEN ÄR SNABB! (Sa jag inte det igår också??;) Den ÄR snabbare än K10D och 7bps-läget funkar nog bara man står lite längre ifrån - jag glömde bort det idag. :S Jag känner nog att jag kan lyckas få bilder i rätt moment.

Dock är jag inte jättenöjd över filmerna. De känns flimriga på något sätt. Jag tror jag har läst att man kan sätta på ett ND-filter för att "kameran" ska lugna sig?

Jag förstår inte hur jag har kunnat överleva utan en vinklingsbar skärm innan. Nu kan jag lägga kameran i gräset framför hästens mule men samtidigt titta på skärmen och jag slipper lägga mig på mage bland fästingar och härligheter.

Jag älskar även dess storlek, Grymt behändig och man märker knappt att man har den med sig.

Efterbehandlingen krävde inte lika mycket som med K10an. Lite kontrast, highlighta skuggor, lite unsharp och lite pill på levels och de blir kanon. Även PSElements "auto-lägen" fungerar bra om det är bilder som skall till blogg eller Facebook.

Jag är efter denna första riktiga fotodag mycket nöjd! Eftersom kameran är så smidig och behändig så vill jag bära med den oftare utan att behöva ha en dedikerad fotoväska med mig. Därför är jag på jakt efter LCD-skyddet och detta tillbehörspaketet http://www.sony.se/product/dsa-accessory-kits/acc-fwca. Med det där skyddet kan jag lägga kameran i min nuvarande handväska. :)


Något jag är sugen på att testa är att köpa ett billigt objektiv och sätta på en adapter. Har inga objektiv liggandes, kanske har svärfar några gamla MF Nikon-objektiv jag kan få låna... Jag gillade inte MF på K10, vet itne om jag kommer gilla det på NEXen...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.