Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Jo, den är aviserad att presenteras på Photokina i september med tillgänglighet nån månad senare. Sony har "tvingats" tidigare lägga det pga pressen. Tyvärr kanske det gör att dom inte blir klara med den så att specen blir sämre.
Nu låter det som att du skriver om A7xx. Någon A7x har det inte skrivits något om tidigare, däremot ska A55 och A33 vara de första modellerna av de nya kamerorna med pellix-spegel.
 
Oavsett vad som aviseras och vad som kommer eller inte kommer så är jag övertygad om att SSS i kamerahusen på de större dslr från Sony kommer att finnas kvar. De nya pellixkamerorna har ju det vad jag fattat. Och en bra bildstabilisering i objektiven typ den som sitter i Canons och Nikons IS resp VR är verkligen inte billig. Storleken på objektiven ökar också radikalt om de ska vara ljusstarka samtidigt.

Prisskillnaden mellan en Canon EF 70-200/2.8 L med IS och utan IS är c:a 6000:-. Deras enda ljusstarka zoom för aps-c formatet 18-55/2.8 is usm har en filterdiameter på 77mm. Hur stor skulle den bli på en Zeiss 135/1.8 med bildstabilisering?

Ljussvagare kitzoomar med IS och VR går att hålla nere storleken på (liksom priset), men inte ljusstarka gluggar.

Det handlar inte bara om design att NEX-gluggarna är väldigt stora i förhållande till kamerahusen.

Så, någon generell satsning på att flytta stabiliseringen från de vanlifa dslr-husen till objektiven tror jag inte kommer att ske.

Men med video i FF-husen måste det måhända till en uppdatering(konstruktionsändring av SSS i kamerahusen om Sony bildkvalitetsmäsigt ska kunna konurrera med Canons 5DMKII. Senast jag pratade med representant för Sony sades det fortfarande att man i första hand satsade på stillbild i FF-husen, men utsagor och rykten blandas om varandra. Så det blir väl det klassiska avslutet; Vi får se!
 
Dom deltagare i Sonytrådarana, är inte inte särskilt många, hur blir det för alla gamla Konica/Minoltaägare som sitter med sina objektiv runt om i våra stugor inte bara i Sverige utan i hela världen. Skall Sony byta system och helt gå över till pellixkameror, tycker det ser ut som en rörig djungel av adaptrar hit och dit, inte AF på vissa, du får köra manuellt. Ingen vet till 100% vad som funkar till vad. Det enda alla dessa har att välja på är då A550 eller kanske en A450 i och för sig inga dåliga val men borde vi inte få åtminstonde några ytterligare val. Verkar som att Sony och Nikon följs åt i kamerasläppen den ena väntar in den andra, Canon och Pentax kör sina egna släpp, på semiprosidan har tex Canon släppt 3 modeller på Sonys en (A700) 40D var ju samtida med A700 sedan kom 50D och 7D som exempel. Nikons D90 blev en dundersucce så där förstår man att dom inte har bråttom att byta. av vilken anledning behöver Sony mera tid på sig än andra märken som någon uttrycker sig i spalterna, Vänl./Bengt.
 
Man glömer fort.. Sony är rätt nya på sätt o vis i systemkamera.. Iofs med Minolta liggande där i baklgrunden..

Men mitt i den uppgående trenden slog en jättelik ekonomisk katastrof till.

Hela världen stannade..

Ganska givet gör det att Sony som nya.... Som ej redan har ett antal projekt liggande förarbetade som dom gamla uvarna har rätt givet.. Så får Sony helt enkelt slå stopp i maskineriet och invänta vad som sker på marknaden..

Och då man ser A550.. Och ryktet som sa att Sony hade väl redan ersättaren klar till A700.. Så tror jag helt enkelt Sony fick ta nya tag och göra en liten nystart . Där kom NEX först. Troligen PGA den typen har legat i pipline ett tag även under krisen. Men att där har man ju sett att typen av kameror säljer...

Däremot systemkamera tror jag det hade varit dyrt att släppa den nya A700 som dom väl snudd var klara med men stoppade.. (Om det jag läst stämmer ? )

Man skyllde på filmandet om jag inte minns fel.. Men jag tror helt enkelt det hade varit för dyrt att i brinnande lågkonjuktur sälja en ny Sony systemkamera som ända hade enbart fått gnäll gnäll gnäll för den inte filmar..


Nej jag tror att då folk tänker för mycket så skapas det massa ohyggliga scenarier om den olyckliga framtid vi skall se.. Och ryktena skapar en massa rent ut sagt trams..

Om så Sony skulle byta spår och resolut lägga ner hela A-mount.. Skita i varenda objektiv som finns i världen.. Och skapa ett helt nytt märke med Sony som 100% uppfinnare tillverkare mm.. Så skulle Sony helt frankt till och med tjäna på det..

Dom nya kameraköparna i världen skiter högaktningsfullt i oss gamla köpare... Och vi vore snabbt bortglömda i världen såsom gnällande parkbänksaktevister från stenåldern... Vi kunde sitta och svära bäst vi ville.. Och sedan kanske få ändå krypa till korset och köpa Sony därför det nya skulle kunna bli så förbaskat mycke bättre än det gamla..

Sådant kallas utvekling...

Nu är nog allt detta surr onödigt som vi surrar om....Bzzzz bzzzz :)
.. Sony har många års avtal kvar med CZ tex.. Och det avtalat skrev ju under tiden A700 blev "missing in action" .. Så Sony vet säkert vilken framtid dom tänkt sig.. Och A-mount ligger med i den framtiden..

Nä.. Så tänk mer possetivt nyfiket.. Framtiden kan innebära förändring.. Men fan.. Det är ju förändring som är utvekling och som håller en mäniska levande från bli ett fosil på parkbänken..

Men minns framför allt.. Världen har just gått igenom en utav dom värska ekonomiska katastrofer som skett.. Och sviterna finns där fortfarande..

Och i det läget sp är det givet att den som kommit kortare. Har mindre saker förarbetat.. Den spelaren får också stoppa upp mest ...

Så jag ser med spänning på fortsättningen i den urspännande serien som spelas globalt.. DVS såpan

"Kamera"...

:) :)
 
Skall Sony byta system och helt gå över till pellixkameror, tycker det ser ut som en rörig djungel av adaptrar hit och dit,

Nja, nu blandas det päron och äpplen. Det finns ju flera tekniker som utvecklas samtidigt och olika lösningar i olika kameror. De kameror med Pellix-spegel som talats om är fortfarande traditionella systemkameror med Alpha-objektiv, fast elektronisk sökare. Pellix går väl som teknologi att implementera på kameror med andra objektivsysystem också om de skulle vilja det. Pellix har dock ingenting alls att göra med objektivstandarder och adaptrar.

Det jag reagerar på som negativt är det nya systemet med E-fattning att kompatibiliteten med Alpha försvinner.

Även om Torbjörn har en poäng att en ny generation kameraköpare struntar i om det är kompatibelt bakåt eller ej eftersom de inte sitter med en hög alpha-linser, men det saknas lite där. Det tar ju tid att bygga upp en bas med objektiv och och ett helt nytt system utan begagnat-marknad och tredjeparts-objektiv är en stark hämmande faktor för förstagångsköpare, speciellt om dom gör lite research innan och pratar med lite Canon-folk t.ex.

Den andra saken är att en fantastisk sak som Sony haft är "SSS Inside". Det gör att objektiv inte behöver uppgraderas för att få bättre antiskakfunktion och även blir smidigare mm. Om video, som är en självklarhet i framtiden oavsett omman gillar det eller ej, inte går att implementera bra med stabilisering i huset så har Sony råkat i riktigt, riktigt svår knipa. Att överge det och övergå till stabilisering i objektiven är ju rena katastrofen och nu verkar det faktiskt så med NEX och de nya videokamerorna med e-fattning. Vi har ännu inte sett Sony DSLR med video och jag fruktar att det kommer bli dåligt.


Jaja, vi får se.

Göran:
Jag menade A7x, alltså traditionell semipro DSLR i metallhus och massa finesser. A33 och A55 kommer att presenteras innan Photokina och tillgänglig i handeln då. "Aviserats" var inte rätt ord, Sony säger ju inte flasklock, utan jag syftade på rykten som cirkulerar, men verkar väldigt initierade och övertygade.

Lennart:
Även om du pratar med en "representant" från Sony så tror jag inte dom heller vet särskilt mycket. Vad Sonys utvecklingsavdelning gör och som hemlighålls för konkurrenter mm. talas inte om för personal på regionkontor som pratar bredvid mun.

Som sagt, vi får se. Jag har dock blivit lite pessimistisk.


/Mats
 
Jag tycker det verkar rätt kasst. Förstår ärligt talat inte uppståndelsen kring NEX.
Jag hade tänkt mig att köpa videokameran och kunna filma med bra kvalitet och använda mina Alpha-objektiv och komplettera med en billig NEX3 med fast 16 mm.

Men utan AF och en adapter som kostar 3K och det ändå inte funkar någe vidare gör att det knappast är nån vits med.

Om sony inte löst problemet med AntiShake och video så är väl framtiden att DSLR med video inte helller funkar och att sony går över till SSS i objektiven istället, vilket gör att värdet på de "gamla" Sony och Minoltaobjektiven rasar. Tråkig utveckling.

Planen nu är att sitta still i båten och köra på det jag har, skippa både NEX och FF, samt vänta tills i höst då då A7x släppps. Om den har bra Video och SSS och 21 Mpx eller så och bra hus och uppdaterade finesser från A550 så är det ett givet val att ha ytterligare minst ett år. Det har ryktats om ett uppdaterat Zeiss DT 16-80 med SSM och fast f 2,8. Mums!

Om SSS försvinner och NEX inte funkar med Apha-objektiv och nya A7x inte blir nåt extra säljer jag hela klabbet och handlar en Canon 5D Mk3 när den kommer. :-(


/Mats

SSS kommer med all säkerhet inte försvinna i DSLR...som sagt det fungerar med filmning(kolla på Pentax) men inte optimalt enligt Sony...därför valde dom istället att satsa på objektiv som har AF och bildstabilisering som är av liknande typ som sitter i deras handycam filmkameroro...sen så hade storleken på Nex-kamerorna ökat en hel del om dom hade haft kvar SSS på APS-C sensorn(SSS-konstruktionen tar endel plats).

AF med konverten fungerar med SSM/SAM men den fungerade inte fullt tillfredställande så därför valde Sony att stänga av funktionen i kamerorna mjukvara till dom har löst så att AF:en fungerar så tillfredställande/säkert som det är tänkt att den skall göra...när dom har fått det till att fungerar så kommer funktionen låsas upp via en ny mjukvaruuppdatering.

Om man ska filma lite mer seriöst o med stora bländaröppningar så är MF att föredrar...och adaptern fyller ju funktionen att du kan använda dina A-objektiv på Nex....kolla på Nikon och Canon...har dom AF vid filmning??? Har dom några objektiv som är i närheten av att ge så snabb/exakt AF vid filmning som Nex objektiven??

Nex är helt nytt...ny fattning och nytt tänk så ska man nog inte förvänta sig att A-objektiven skall fungerar fullt ut...och man ska nog inte heller förvänta sig att SSS letar sig in i kommande Nex heller.

Vad tror du händer när/om Canon släpper ett hus likt Nex???...man kan med all säkerhet vänta sig en ny fattning/ny typ av objektiv....dessutom så har Canon redan två fattningar som inte är kompatibla med varandra på deras egna FF kameror...deras egna EF och EF-S fattning.

Pris på gamla objektiv lär inte rasa speciellt mycket om SSS skulle försvinna...Canons varianter utan IS står sig bra i pris fortfarande idag.

A7** har ju visats upp och lär sökert komma i slutet på året allt i början till nästa år....någon Zeiss DT 16-80/2,8 SSM tror jag inte vi kommer att få se på ett tag...så det lär dröja om det ens kommer något sådant objektiv.

Här är en film gjord med Sonys nya NEX-VG10 och dom nya Nex-objektiven plus Sonyszeiss ihop med A-adaptern....samma resultat går att få med Nex-3/5 om man kan/är duktig på att filma.

http://vimeo.com/13344064
 
Det är rätt som Mats skriver att få (även representanter) utanför vilken kameratillverkares som helst innersta krets vet särskilt mycket om vad som är på gång.

Nya köpare, som Tobbe tar upp, struntar ganska säkert i vad som var anno dazumal. MEN det finns en hake där. För alla kameratillverkare är det IDAG och några kvartal framöver som gäller. Lockar man inte nya köpare och får gamla att börja tvivla sitter man på den berömda pottan.

Egentligen är rykten, och "målafanpåväggen-tankar" destruktiva för för både producenter, ÅF och konsumenter. Finns ingen som helst grund för att byta själva bajonettfattningen i kommande Alphasystem.

Bakåtkompabilitet var väl det som räddat Nikon genom åren. Canon bytte bajonett 1985-86 därför att man var tvungna. Detta i en tid då AF var den springande punkten.

Men oavsett om bildstabilisering ska ske i objektiven eller kamerahus finns det inget som hindrar, eller en motiverar att nuvarande Alpha-bajonett behålls.

Och titta på Canons objektivsortiment! Kolla hur många gluggar med hög ljusstyrka som verkligen har inbyggd IS. Det är inte många i förhållande till Canons totala objektivutbud. +20k-gluggarna 50/1.2, 85/1.2 samt 135/2, 35/1.4 i L-serien har ingen IS. Inte heller deras välrenommerade 24-70/2.8L.. Steget under finns 50/1.4, 100/2, 85/1.8 m fl, ja åtskilligt flera Mesta krutet på IS har lagts på dyrare telezoomar.

Nikon har en liknande struktur på VR-funktionen.

Att det sedan finns i billigare, ljussvagare zoomar är en annan sak. Men det är mycket billigare att göra en ljussvag optik med inbyggd IS eller VR.

Det må vara som det är. Jag ser NEX och Alpha-systemen som 2 olika system. Med en liten brygga emellan.

Men Alphabajonetten kommer att bestå. Hur sedan Sony löser videofrågan i aps-c segementet återstår att se. Pentax kör ju med stab i sensorm. På FF-kameror kan det bli knivigare.
 
SSS kommer med all säkerhet inte försvinna i DSLR...som sagt det fungerar med filmning(kolla på Pentax) men inte optimalt enligt Sony....

...

Om man ska filma lite mer seriöst o med stora bländaröppningar så är MF att föredrar...och adaptern fyller ju funktionen att du kan använda dina A-objektiv på Nex....kolla på Nikon och Canon...har dom AF vid filmning??? Har dom några objektiv som är i närheten av att ge så snabb/exakt AF vid filmning som Nex objektiven??

...

Pris på gamla objektiv lär inte rasa speciellt mycket om SSS skulle försvinna...Canons varianter utan IS står sig bra i pris fortfarande idag.

Kommer att fungera, men inte optimalt.
Jo, men jag vill inte ha en funktion som finns, men är dålig. Om de tom. innan säger att det inte är optimalt, så översätter jag det till att det är helkass och inget jag vill ha. Vill hellre ha en som är bra och byter märke om Sony inte kan fixa det men dom andra kan.

Har Canon/Nikon filmning med AF? Nä, men det har ju inte ett enda dugg att göra med om Sony har en lösning med bildstabilisering eller inte. Eller hur? AF kommer att lösas med Pellix eller förbättrad kontrast-AF eller någon upppfinning vi inte sett ännu från alla tillverkarna.

Om Sony skulle överge SSS i huset så är dom körda. Tror visst att alla objektiv, framförallt telen, skulle tappa häftigt i värde. Nä, Sony har råkat rejält i klistret med problemet att SSS inte funkar bra med video. De kan säkert utveckla den tekniken, eller ersätta att sensorn rör sig med optiska element framför, men fortfarande i huset, rör sig. Problematiskt, dyrt och försenande hur som helst. Tycker faktiskt synd om Sony om dom råkar ut för ett sånt bakslag.


/Mats
 
SSS kommer med all säkerhet inte försvinna i DSLR...som sagt det fungerar med filmning(kolla på Pentax) men inte optimalt enligt Sony...därför valde dom istället att satsa på objektiv som har AF och bildstabilisering som är av liknande typ som sitter i deras handycam filmkameroro...sen så hade storleken på Nex-kamerorna ökat en hel del om dom hade haft kvar SSS på APS-C sensorn(SSS-konstruktionen tar endel plats)
Iom att det är så stora skillnader mellan Pentax SR och Sonys SSS så ska man nog inte dra för stora slutsatser från hur den ena fungerar till hur den andra kan fungera.

Pentax SR använder använder magnetism för att få sensorn att hänga fritt och använder elektromagneter för att flytta sensorn, medan Sonys SSS fungerar genom att sensor sitter på en släde som är upphängd på x- och y-axlar och flyttas mha "motorer". Det ger nog rätt olika förutsättningar för kontinuerlig drift vid filmning. Tex kan jag tänka mig att Sonys variant har högre inbyggd friktion vilket leder till ökad strömförbrukning och genererar mer värme.

Olympus som använder liknade teknik som Sony, använder inte sin "mekaniska" bildstabilisering till video utan använder istället "digital" stabilisering. Gissningsvis är anledningen till det att de inte lyckades lösa alla problem som behövdes fixas för att få deras mekaniska stabilisering att fungera tillräckligt bra vid kontinuerlig drift.

Att storleken på NEX-kameran ökar lite med sensorstabilisering tror jag de flesta kunnat tagit, speciellt då objektivens storlek och vikt minskar utan optisk stabilisering. Det blir lite väl suboptimerat kan jag tycka om man bara minskar storleken på kameran så mycket som möjligt, men att systemets totala storlek ökar genom att objektiv blir större istället. Speciellt om man vill ha flera zoomobjektiv med stabilisering där varje objektiv blir onödigt stort. Dock tror jag de små ostabiliserade pannkaksobjektiv är de som kommer bli populärast (åtminstone om man priorierar ett kompakt format), men då har man en kamera utan stabilisering.

Vilken lösning man gillar bäst beror på vad man prioriterar högst av stillbild eller video?
Tycker det verkar som Sony på senare tid satt video främst i deras nya satsningar, och det har gjort att förutsättningarna för stillbild försämrats något. (ingen SSS i NEX och Pellix spegel ger förbättrad AF i video, men försämrad ISO-prestanda och den optiska sökaren går förlorad).
Förhoppningsvis kommer de även komma med kameror som sätter fotograferingen i första rummet. Kanske blir det med uppföljaren till A700, men även där har ju Sony lovat att ta fram bästa möjliga funktion för video.
 
Jag menade A7x, alltså traditionell semipro DSLR i metallhus och massa finesser.
Du menar alltså efterföljaren till A700? Den brukar benämnas A7xx på nätet. A7x låter som ett hus med pellix-spegel och några rykten om en sådan har inte börjat cirkulera ännu. Vet du att efterföljaren till A700 kommer att ha en pellix-spegel?
 
Jag menar efterföljaren till A700, en traditionell DSLR med vanlig spegel och optisk sökare.

Ingen vet ju vad den kommer att heta, men jag kalllade den för A7x för att gissningsvis kommer den att ha A och en sjua och nåt mer. Använde X som ett wildcard likt *, inte ?. Troligt A707 eller A750 eller A75 eller A77 eller B66! Vi vet inte och ingenstans finns kopplingen att tvåställiga modellbeteckningar automatiskt skulle vara likvärdigt med Pellix-spegel, bara nån gissning för att det talats om A33 och A55.



/Mats
 
Du menar alltså efterföljaren till A700? Den brukar benämnas A7xx på nätet. A7x låter som ett hus med pellix-spegel och några rykten om en sådan har inte börjat cirkulera ännu. Vet du att efterföljaren till A700 kommer att ha en pellix-spegel?
Det kommer den säkert INTE att ha, vågar jag påstå.

Tror att du har identiferat Mats mening - han syftade på A7XX även om han skrev A7X. Vilket förstås leder våra tankar till en lite mera avancerad Pellix-kamera, som det dock inte finns några rykten om ens ännu...


Edit: Medan jag skrev svarade Mats själv
.
 
Senast ändrad:
Dom deltagare i Sonytrådarana, är inte inte särskilt många, hur blir det för alla gamla Konica/Minoltaägare som sitter med sina objektiv runt om i våra stugor inte bara i Sverige utan i hela världen. Skall Sony byta system och helt gå över till pellixkameror, tycker det ser ut som en rörig djungel av adaptrar hit och dit, inte AF på vissa, du får köra manuellt. Ingen vet till 100% vad som funkar till vad. Det enda alla dessa har att välja på är då A550 eller kanske en A450 i och för sig inga dåliga val men borde vi inte få åtminstonde några ytterligare val.
...
Du har nog missuppfattat en del här.

1) AF kommer att fungera med Minolta-AF objektiv på Pellix-kamerorna.

2) Du kan räkna med att Minolta-AF-objektiven kommer att funka på ALLA kommande Sony DSLR-kameror under överskådlig tid, som t.ex. A33, A55 och A7XX.


...
av vilken anledning behöver Sony mera tid på sig än andra märken som någon uttrycker sig i spalterna, Vänl./Bengt.
1) Även om Sony köpte Minoltas kameraavdelning, så är det dock ett faktum att Sony satte sin första systemkamera på marknaden för så lite som fyra år sedan. Canon och Nikon har över ett halvt århundrades erfarenhet när det gäller systemkameror.

2) CaNikon har redan utvecklat ett flertal DSLR-kameror i olika segment och prisklasser, och kan relativt snabbt komma ut med nya modeller genom att bygga på dessa. Sony måste i de flesta fall utveckla kameramodeller inom nya segment från scratch (bortsett från instegskamerorna A2XX/A3XX, där de har kommit ut med flera generationer).

3) Sony måste vara mycket noggrannare innan de släpper en ny modell. Den FÅR INTE STRULA! Den får inte innehålla några systematiska fel, och den måste ha HÖGRE driftsäkerhet än de etablerade konkurrenternas, samt dessutom LÄGRE PRIS ovanpå detta. Ingen enkel ekvation precis! Men - Sony har faktiskt lyckats med detta. Vilket vare sig Canon eller Nikon har - det finns en hel uppsättning av systematiska problem med de flesta av deras modeller - främst när det gäller Canon, men även Nikon.

4) Sony har trots detta varit betydligt snabbare i vissa fall. De gick från ingenting och till sin första fullformatskamera på bara 2 år blankt. Canon och Nikon behövde 6-8 år på sig, trots sin ENORMA erfarenhet.

5) Sony är redan igång och producerar ett spegellöst system. Vare sig Canon eller Nikon har fixat detta ännu, eller hur?


Enligt min mening förekommer det en ohygglig mängd av tomgångs-gnäll på Sony för alldeles fel saker. Detta tenderar att dränka seriös kritik och vettiga förslag till förbättringar. Vi vet att japaner i allmänhet har lite svårt med engelska (även om det inte är lika mycket som de problem vi har med japanska...), så de lär väl bara klara att läsa mindre delar av allt som skrivs på nätet, och när de måste traggla sig igenom alla dessa evighetslånga klagotirader på hur långsamma de är, så lär detta knappast inspirera dem till att arbeta sig igenom extra mycket av världens alla Forum-diskussioner.

Jag är ingenjör och har lite hum om hur lång tid det tar att utveckla en teknisk produkt ända till massproduktion. En produkt som dels ska fungera bra ute i verkligheten, och dels (inom vårt intresseområde) vara lite bättre i åtminstone några avseenden än det som redan finns, och alldeles särskilt om Sony, som i detta fall, ger sig ut i okända marker som de inte tidigare har beträtt.

Det Sony har lyckats åstadkomma inom systemkamera-området är faktiskt mycket imponerande.
 
Kommer att fungera, men inte optimalt.
Jo, men jag vill inte ha en funktion som finns, men är dålig. Om de tom. innan säger att det inte är optimalt, så översätter jag det till att det är helkass och inget jag vill ha. Vill hellre ha en som är bra och byter märke om Sony inte kan fixa det men dom andra kan.

Har Canon/Nikon filmning med AF? Nä, men det har ju inte ett enda dugg att göra med om Sony har en lösning med bildstabilisering eller inte. Eller hur? AF kommer att lösas med Pellix eller förbättrad kontrast-AF eller någon upppfinning vi inte sett ännu från alla tillverkarna.

Om Sony skulle överge SSS i huset så är dom körda. Tror visst att alla objektiv, framförallt telen, skulle tappa häftigt i värde. Nä, Sony har råkat rejält i klistret med problemet att SSS inte funkar bra med video. De kan säkert utveckla den tekniken, eller ersätta att sensorn rör sig med optiska element framför, men fortfarande i huset, rör sig. Problematiskt, dyrt och försenande hur som helst. Tycker faktiskt synd om Sony om dom råkar ut för ett sånt bakslag.


/Mats

Ja med den lösningen/konstruktionen som Sony använder sig av för SSS så är den inte optimal...skulle dom göra/bygga SSS med en lösning likt den Pentax har så skulle det fungera utmärkt och precis som det skall.

AF med Canon och Nikon va mer som ett svar på att du tyckte det va dåligt att man inte få AF med konvertern...som sagt med Canon och Nikon så har man ingen AF.(Eller den finns där men inte användbar)...med Nex så har man AF och bildstabilisering om man håller sig till Nex-objektiven och Sony kommer lösa AF med konverten och A-objektiven...och nej Canon eller Nikon kommer ej att lösa en bra fungerande AF på deras nuvarande kameror med en Pellix-lösning eller förbättrad kontrast-AF.

Både Canon och Nikon kommer att vara tvugna till o ta fram nya objektiv med ny fattning om dom skall kunna bygga ett spegellöst kamerahus som är i närheten av att vara så litet och kompakt som Nex och då kommer troligvis även dom få samma problem med AF när man kör med konverter ihop med F eller EF objektiv.

Nej det är bara till att kolla på Canon och Nikon...deras ljusstarka och väldigt dyra objektiv har inte IS/VR utan det är på dom ljussvagare objektiven och supertelen som har IS/VR så jag tror knappast Sonys objektiv(om man bortser från telena) skulle falla nämnvärt i pris om dom valde att köra med bildstabiliseringen i objektiven i framtiden och Sony har ju med Nex visat att dom har kunskapen o bygga bildstabilisering i objektiven så om dom skulle slopa SSS så skulle det nog ganska snabbt komma nya objektiv med inbygg bildstabilisering...men som sagt tror inte dom kommer att överge SSS i dom valiga DSLR med A-fattning utan man få se NEX som ett annat/eget system.
 
...
Om Sony skulle överge SSS i huset så är dom körda. Tror visst att alla objektiv, framförallt telen, skulle tappa häftigt i värde.
...
Det är ytterst osannolikt att Sony skulle komma att överge SSS i husen i sina DSLR-kameror. Detta system är utan tvekan det enklaste, smidigaste, mest generella och mest ekonomiska systemet på marknaden.

När det gäller NEX-kamerorna är det en helt annan sak, som redan sagts (där utvecklade de OSS i objektiven i första hand för att få bra resultat med video-filmning).
 
Hallå hallå..

Är det inte rätt mycket "måla fan på väggen" här nu... Jisses... Maken till klagolåt på en tillverkare som byggt ett fint sortiment för många olika användartyper på enormt kort tid har jag fasen inte sett.. A550.. Underbart fin kamera.. Tar suveräna bilder.. Samt rätt nyutkommen..

Nex.. Tar riktigt fina bilder.. Filmar tydligen enligt vad folk säger kanonfint...

Två nyutkomna kameror från detta nya företag i systemkamera avdelningen.. Och under en brinnande lågkonjuktur som världen inte sett maken till ....


Och dom SJÄLVA stoppar AF i NEX med Amout motorobjektiven fast det fungerar.. Men för dåligt.. Ändå tror man inte på bolaget ATT dom kommer rätt givet fixa nått framöver.. Hade dom inga tankar så hade dom inte spillt en minut på ämnet ens.. Utan sagt .."" Detta är vad ni får ""

Men det gjorde dom inte.. Utan dom stänger kiosken och säger.. "Detta duger inte. Vi återkommer med bättre fungerande lösning.. Och detta för ni våra trevliga kunder skall få bästa möjliga valuta för era surt betalda kr ni lagt på era objektiv med motorer som ofta varit dyra att köpa..""

Och ändå klagas det....??

Äsch.. Lägg av nu gubbar o gummor som har katastrof-feelings.. Känn förstroende för ett bolag som INTE släpper en funktion loss som inte fungerar enligt deras standard..... Det är så jag gör i alla fall... Dom andra har bara släppt sina grejer som dom är med sina brister. Inte sagt. "Ni får vänta tills systemet lirar bättre"..

Och med dessa mindre bra fungerande filmanden har dom lyckats i test efter test få Sony utan filmande att få sänkta omdömen pga det... Och då Sony INTE vill släppa ej bra fungerande grejer så hängs dom högt och snabbt i närmaste träd...

Nä jag tycker det är ett onödigt gnäll ...Samt en massa massa katastrotillstånd uppmålade utan minsta täckning... Och ni kan ju bara gissa hur sådant här skitsnackande skadar märket för oinvigda som läser här.. Vem fasen skulle våga köpa en kamera från ett märke där användarna inte ens litar på att en kamera knappt ens kommer byggas som något fungerar på längre från förr...

Asså alvar. Sony vet nog extremt noga hur landet ligger.. Och att ta bort hela kundbasen från 1985 och fram till idag. Samt hela sin kundbas.. Så jävla korkade är dom förbanne mig inte..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.