Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Ja kolla bara på hur alla idag påstår att A550 är "plastig". Och att detta är makalöst negativt.... Knappt kameran ens håller ihop kan man tro då man läser vad folk skriver ..

Och jag påstår att det handlar om att testare skrivit en sak. Vilket få någonsin ens hade tänkt en tanke på om dom inte läst det..

A550 är en kamera med stor fint grepp för sin kameratyp samt nivå den finns i.. Och då den är relativt lätt så skapar det ihop med relativt stora storleken att "känslan" blir ""stor kamera men tom kamera". En stor kartong med tyngd känns betydande mer stabil än en stor tom kartong... Hade den varit tyngre hade vikten ihop med storleken gjort vår hjärna mer säker på att detta är välfylld kvalitet... Och "känslan" som är mest en just "känsla" hade stämmt mer med verkligheten..

Minns nu att jag har A850. Haft A700 .. Och haft a550.. Och tar man bort detta med vikten finner jag inte direkt att A550 är så "mycket plastigare" än varken A700 eller A850.. Den är ju inte heller direkt revolusinerande mycket mindre heller.. Men den ÄR lättare...

Rätt mycket lättare dessutom..Jämför med A850 så ser ni vikt i förhållande storlek vad jag talar om.. Och sätt in dom andras märken i samma ekvation..Kolla via prisjakt .. Sätt in vikt i förhållande storlek så hajar ni nog... Sony A550 är inte en plastig kamera mot andra... Däremot är skribenter inte kunniga om hur våra hjärnor blir lurade till saker då vikt och storlek "blir fel".. Mindre förpackning med större vikt avläser vår skalle som stabilare mer kompakt och därför också mer stabil.. fast den inte är så egentligen.. Men gör ekvationen .. Leta fram vikt och storlek.. Ta en tomkartong och en fylld.... Så kan ni nog erfara vad jag snackar om.. Givetvis finns där tillfällen då verkligen saker är rackligare.. Men ingen har vad jag sett lyckats få en A550 att rasa i bitar som en plastleksak....

137 × 104 × 84 mm 599 g Sony A550
156 × 117 × 82 mm 895 g Sony A85


Och orden ""En stor kartong med tyngd känns betydande mer stabil än en stor tom kartong..""

Jag har kört tradare samt slitit på magasin i många år.. Så jag vet vad jag talar om här ifråga om hur man uppfattar "samma" kartong fast den fyllts till olika viktnivåer.. Våra hjärnor är faktiskt inte helt enkla att lura.. Men vissa saker går våra hjärnor "på saker" enkelt som attan... Och just detta med tom kartong mot en tyngre lika dan är osvikligt exempel för just en sak vi har svårt för.. Den lättare tomma kommer hjärnan inte acceptera såsom hållbar...

Så jag tycker man bör vara svårt noga med hur man kallar saker.. I kameravärlden verkar alla snabbt "gå åt samma håll" helt utan någonsin verkligen kolla. En uttalad sak blir snabbare än kvickt en sanning oavsett det är sant eller ej..
 
Hallå, ordet "tror" dyker upp redan som ord nummer 2 i mitt kontroversiella inlägg. Om man tolkar detta som fakta som jag ska avkrävas belägg för, då läser man lite väl fort tycker jag.

Det belägg jag trots allt har är 70 gram. Försök bygg in en känsla av kvalitet i 70 gram.

Jag kan inte vara tydligare. Ni får vara arga på mej helt enkelt. Nu går jag och äter kebab.
 
Hur mycket det är av varje vet jag inte, men Koenigsegg använder både kolfiber, aluminium och stål i sina chassin. Aluminiumet används bland annat för att styva upp kolfiber delarna. Och den främre delen som håller styrning och fjädring är gjord i stål.

http://www.koenigsegg.com/components.php?PHPSESSID=clxmmuxq

Visst är det så...men grunden/huvudelen...alltså den största delen av chassit är kolfiber...metallen som gjuts in där är för att den har egenskaper som förbättra vissa saker...tex på att ta upp kraften vid en kollision. Sen att dom har valt att ha hjulupphängningen i stål istället för kolfiber beror nog främst på att stålet tål slitaget bättre som kan uppstå i leder/infästningarna där det är stora påfrästningar och smuts kan tränga in...det är som sagt en "bruksbild"...F1 bilar har mer kolfiber på dessa ställen men så underhålls dom på ett helt annat sätt också så där drabbas man inte av samma typ av långvarigt slitage på dessa punkter som på en "bruksbil".
 
Senast ändrad:
Hallå, ordet "tror" dyker upp redan som ord nummer 2 i mitt kontroversiella inlägg. Om man tolkar detta som fakta som jag ska avkrävas belägg för, då läser man lite väl fort tycker jag.

Det belägg jag trots allt har är 70 gram. Försök bygg in en känsla av kvalitet i 70 gram.

Jag kan inte vara tydligare. Ni får vara arga på mej helt enkelt. Nu går jag och äter kebab.


arg.. Hoppas inte du uppfattade mig så.. Jisses.. Det är bara materia vi samtalar om.. Och jag skrev mest almänt.. Just för ordet plastighet snackas så ofta runt A550..

Hoppas Kebaben va goooo!!

:) :)

Mvh
Tobbe..
 
Hallå, ordet "tror" dyker upp redan som ord nummer 2 i mitt kontroversiella inlägg. Om man tolkar detta som fakta som jag ska avkrävas belägg för, då läser man lite väl fort tycker jag.

Det belägg jag trots allt har är 70 gram. Försök bygg in en känsla av kvalitet i 70 gram.

Jag kan inte vara tydligare. Ni får vara arga på mej helt enkelt. Nu går jag och äter kebab.

Varför skulle inte det vara möjligt...min HTC Legend väger 126g...är i både metall och plast men har en grym känsla av kvalite.
 
Det belägg jag trots allt har är 70 gram. Försök bygg in en känsla av kvalitet i 70 gram.
När jag höll i E16/2.8 fick jag ingen känsla av dålig kvalité, endast att objektivet var oväntat lätt. Du kanske tycker att kvalité är samma som vikt, men det finns faktiskt kvalité i annat än vikt.

Nu går jag och äter kebab.
Tänk på hur kebab tillagas. En köttklump, kall längst in och varm på ytan, som snurrar på en pinne i en vecka. Det finns alltid en ideal temperatur för bakterietillväxt någonstans i klumpen. Kebab.är.inte.mat.
 
arg.. Hoppas inte du uppfattade mig så.. Jisses.. Det är bara materia vi samtalar om.. Och jag skrev mest almänt.. Just för ordet plastighet snackas så ofta runt A550..

Hoppas Kebaben va goooo!!

:) :)

Mvh
Tobbe..

Nej nu är det jag som är arg! Pizzerian hade semesterstängt! :-(

Åter till materialdiskussionen.

Jag har ju hållt i din A550 Torbjörn och jag tyckte att den var plastig. Plastigare än en D5000 tex. Jag hade inte läst någon testares åsikt innan dess. Däremot hur pass negativt det är med den här plastigheten är väl upp till var och en. Det är väl bra om folk säger vad dom tycker. Om grej A är lätt och plastig och grej B är tung och plåtig så ska de väl beskrivas som just så. Det är väl upp till var och en vilka egenskaper som man uppskattar/besväras av. Om man inte vill ha en kamera som känns "stor men tom" så ska man väl inte köpa en sådan. Vill man ha något lätt och smidigt ska man inte ha en D3. Att A550 är en bra kamera i övrigt inte har med plastigheten att göra borde folk försöka lära sig. Det går ju mot lättare och mindre hela tiden.

Om nu Sony verkligen tappar försäljning av A550 på grund av att "alla" tycker den är plastig, så är det väl bra om Sony får reda på varför A550 säljer sämre än den "borde".

Jag tycker det är förvånansvärt många här i trådarna som har prylar av den ena sorten men som hellre vill ha den andra. Att förneka plastighet i en A550 eller en 70grams-glugg förvärrar bara sådant. Det förnekas ju inte i Canontrådarna att Canon borde se över sin kvalitetskontroll till exempel.

En 70-grammare har ju fördelen av att endast väga 70 gram. Detta för ju dock med sig nackdelen att den bara väger 70 gram. Hur är det korrekta sättet att se på det?
 
Det är just det jag talar om.. Då kamerakroppen blir större. Utan den större förpackningen blir tyngre. Då avläser man auto det såsom det är "tomare" och "känslan" blir då "fel".. Men hade tex Sony gjort A550 mindre. Vilket skulle gjort den fysiskt sett "känns" mindre och därmed stabilare kompakt med motsvarande vikt som då matchat den mindre storleken mer än den nu större storleken kamerahuset nu... Men samtidigt hade greppet som trotts sitt segment kameran tillhör är enormt bra tack vare sin storlek då försvunnit. Vilket vid ett snabbt klämmande i en butik kunde renderat att den "känns bättre". Fast kameran de fakto vore en sämre kamera att använda. Och speciellt med stora tunga objektiv..Och sökarfotograferande..

Däremot så spelar inte kamerahusets storlek någon större roll om man fotar med Sonys snabba funktionella live view anser jag... Därmed kan en NEX bli gissar jag exakt lika stabil trotts pyttestorlek mot en A550..Om inte än bättre kanske... Skriver "gissar / kanske " då jag inte provat i verkligheten. Däremot har jag fotat så pass mycket med A550 så jag tror jag kan gissa och inte hamna så fel direkt.. Men givetvis finns därmed reservationen att jag kan gissa helt fel.. Fast jag tror inte det..

Så jag säger inte emot dig. Utan försöker bara förklara lite om hur vi också kan bli "lurade" utav vår egen hjärna då vi bedömmer storlek vikt stabilitet ihop.. Och kallar det "känsla".

Men det betyder ju ändå inte att saker är plastiga. Bara att dom känns så..

Samma kortong med vikt i känns stabilare än en tom ihopsatt.. Men dom är ändå exakt lika hållbara samt exakt lika bra... Men man tycker ändå tomkartongen känns sämre... Frågan är då om känslan skall bestämma över sunda förnuftet?

Jag använder hjärnan mer än känslor.. Andra får givetvis göra som dom vill...

Men å andra sidan så tycker inte jag en Sony FF kamera är tung med CZ objektiv... Utan den är bara "rätt" enligt mig .. Andra anser nog helt tvärtom.. Så jag är nog inte helt normal .. Hehe..
 
Ang plastighet: Hade ju förmånen att testa en NEX-3 med kitzoom 18-55 flera timmar. Jämfört med den vanliga 18-55 SAM så känns den allt annat än plastig. Precisonen ÄR högre. Inget sladder i zoom- eller avståndsring. Och inget spel i inre objektivrör när det sätts i sitt längsta läge. Därtill riktig metallbajonett.

Ang A550 och plastighet: Den kameran har väldigt många förbisedda fördelar, men enligt min åsikt känns den aningen för plastig. Man glömmer det efter att sett resultaten kameran presterar, men den känns ju inte plastigare än en gammal Nikon D100.

Däremot förhöjs känslan av plastighet beroende på toppkåpan i avvikande lilagrå färg, enl min åsikt.
liksom strömbrytaren runt avtrycket av "kromad" plast och den verkliga plastkänslan förhöjs av omkopplarna för AF/MF samt LV/OVF som känns så hårda och sköra att man knappt vågar dra i dem.

Hade sannolikt inte kostat så mycket att göra dessa detaljer annorlunda. Kameran hade sannolikt blivit mycket bättre mottagen. Jag själv stod och fnös åt den när den kom. Kände bara på den och tappade helt och hållet intresset för den.

Så personligen tror jag Sony gjort en miss att inte kosta på den lite mer av gedigen feeling (man har dock gjort en väldigt stabil fällbar LV-konstruktion) för att förstaintrycket skulle bli bättre.

Har man använt A550 ett tag blir missen ännu tydligare för det är en oerhört snabb och exakt liten rackare som säkert många fler hade upptäckt om några detaljer känts mer gedigna. Toppkåpa i samma färg som resten av huset, plastklädd lättmetallfront som A700 samt omkopplare som känts stabilare hade visserligen höjt kostnaden en del, men Sony hade sålt mer av den. Jag är övertygad om det.

Och hade Sony sålt mer hade merkostnaden för ändringen av dessa detaljer kunnat sänkas.

Men plast eller inte så är kameran förbaskat bra, tycker jag (som är van vid A900 och Zeissgluggar).

Med kitzoom på A550 jämfört med kitzoom på NEX-3 blir det optiska resultatet ungefär detsamma vid autolägena PAS. Dock lite giftigare skärpa i NEX-zoomen vid full öppning jämns över zoomområdet. Kan även skönja lite bättre brusegenskaper hos NEX, men den har sannolikt bättre signalhantering eftersom den är modernare.

Reservation för att de exemplar jag provat kan avvika, men det är ändå mina intryck.
 
Hallå, ordet "tror" dyker upp redan som ord nummer 2 i mitt kontroversiella inlägg. Om man tolkar detta som fakta som jag ska avkrävas belägg för, då läser man lite väl fort tycker jag.
...
Ja, jag tror att flertalet som häckar här FAKTISKT LÄSER VÄLDIGT FORT, för annars är det svårt att hinna med allt man vill följa. Det brukar man inte hinna med riktigt ens ifall man läser väldigt fort. Läser själv fort, men hinner ändå inte alls med allt det jag vill ta till mig och vill delta i...

Läs ännu en gång igenom sista delen av mitt inlägg #520, det jag skrivit efter detta citat av dig:
"Jag har rätt att tro vad jag vill. Men jag tror även att de funkar bra"

När du skriver, tänk på att alltid skriva så att det går att snabbläsa! Aldrig några mer eller mindre inlindade reservationer. Skriv rakt. Går det inte att skriva rakt, så överväg ifall det är något som bör skrivas överhuvudtaget.


...
Det belägg jag trots allt har är 70 gram. Försök bygg in en känsla av kvalitet i 70 gram.
...
Enkelt. Jag ska inte nämna t.ex. schweiziska precisionsur, utan ta ett exempel direkt från fotovärlden. Jag säger bara - Minox A! Där är det inte bara objektivet, utan hela dj-kla kameran som inte väger mer än runt 70 gram totalt! Den känns lätt som en fjäder när den ligger i handen. Men ta i den, operera den, och du känner omedelbart att det är ett fantastiskt precisionsbygge. Den känslan försvinner inte bara för att den känns lätt som en fjäder.

Jaga upp en sådan (går bra med en Minox B också, även om den väger hela 90 g pga att den är lite mer utrustad),, ta i den, dra iväg några bilder (man drar fram filmen genom att dra ut kameran ett litet stycke och sedan trycka ihop den igen - fanns väl inte plats för någon traditionell framdragningsarm).

Eller kanske inte? Kan kanske skapa hjärnkaos? :)


...
Jag kan inte vara tydligare. Ni får vara arga på mej helt enkelt. Nu går jag och äter kebab.
Du kan visst vara tydligare! Skriv rakt på det du vet, fråga om det du inte vet, och skippa resten! :)

Skriver den envise Gunnar...
 
Jag har inte hängt riktigt med i svängarna och ärligt talat så har inte NEX tilltalat mig speciellt mycket, men tänkte ändå börja kolla lite, så ursäkta om detta säkert är utrett innan, men jag orkar inte läsa om hela tråden.

Läste i specen för NEX-5 på Cyberphoto detta:

"Systemet bygger på en 1,5x FOV crop sensor i APS-storlek, dvs 23,4x15,6mm, och som är av den senaste generationen av bakbelyst Exmor CMOS, och kallas APS HD."

Alltså, sitter det verkligen en backlit Exmor-R i NEX???!!! Det är ju supercool i så fall, trodde att Sony inte ännu utvecklat någon sådan annat än för de mindre sensorerna i kompakt och videokamerorna.

Eller är det bara Cyberphoto som fått sakerna om bakfoten?


/Mats
 
Några fler frågor om NEX.

Hur är det nu, funkar det med Alpha-objektiv eller inte?
Alltså om man skaffar adaptern vill säga. Skillnad på skruv-AF, SAM, SSM?

Adaptern innehåller väl ingen optik alls som kan sabba bilden, utan gör så att objektivet kommer längre ut och replikerar elkontakterna och bländarstyrningen. Har NEX inbyggd fokusmotor?

Varför är adapterns så hiskeligt dyr om det bara är en rörbit?
Finns det andra adaptrar från Sigma e.d.?

(Nåt riktigt coolt skulle ju vara om det togs fram adapters så att det gick att montera Canon och Nikon-objektiv, finns det sådana?)

Kan man använda blixt lika smidigt på NEX som Alpha? Alltså med stöd för WL och så. kan den pyttelilla NEX tillbehörsblixten användas som trigger för WL med Sony och Minolta (D)-bilxtar?


/Mats
 
Ytterligare en fråga.
Har NEX Super Steady Shot-inside?

(Ursäkta alla dumma frågor som säkert redan retts ut, men jag har inte orkat sätta mig in i NEX förut och är för lat att leta själv. Kan också vara bra med en sammanfattning).


/Mats
 
Hur är det nu, funkar det med Alpha-objektiv eller inte?
Alltså om man skaffar adaptern vill säga. Skillnad på skruv-AF, SAM, SSM?

Adaptern innehåller väl ingen optik alls som kan sabba bilden, utan gör så att objektivet kommer längre ut och replikerar elkontakterna och bländarstyrningen. Har NEX inbyggd fokusmotor?

Varför är adapterns så hiskeligt dyr om det bara är en rörbit?
Än så länge ger adapter ingen AF på några objektiv, men det säjs att Sony jobbar på att få till AF på SAM och SSM objektiv. Men det återstår att se om det blir så. Hur som helst så skulle AF på A-fattade objektiv bli klart långsammare än E-fattade objektiv.
Något stöd för AF på skruvdrivna objektiv finns inte eftersom varken NEX-kamerona eller adaptern innehåller en AF-motor.

Att adaptern är dyr beror till delvis på att den har mekanik för bländarstyrning, vilket gör den ganska komplicerad. E-fattningen styr bländaren helt elektroniskt, men A-fattningen styr den både elektroniskt och mekaniskt, så adaptern måste delvis översätta elektroniska signaler till mekaniska rörelser.
Dessutom så lär adaptern inte säljas i så stora volymer vilket gör att utvecklingskostnaden får fördelas på rätt få enheter. Hade det bara varit en rörbit så skulle den inte innehållet någon bländarstyrning.

De finns adaptrar för de flesta andra fattningar, men det är i regel helt "dumma" adaptrar som inte kommunicerar med kameran så då kan tex bländarstyrningen bli begränsad om inte objektivet har en bländarring. Utan kommunikation med objektivet kommer inte eventuell optisk stabilisering fungera heller, och objektiven tappar givetvis autofokusen.
 
Senast ändrad:
Jag har inte hängt riktigt med i svängarna och ärligt talat så har inte NEX tilltalat mig speciellt mycket, men tänkte ändå börja kolla lite, så ursäkta om detta säkert är utrett innan, men jag orkar inte läsa om hela tråden.

Läste i specen för NEX-5 på Cyberphoto detta:

"Systemet bygger på en 1,5x FOV crop sensor i APS-storlek, dvs 23,4x15,6mm, och som är av den senaste generationen av bakbelyst Exmor CMOS, och kallas APS HD."

Alltså, sitter det verkligen en backlit Exmor-R i NEX???!!! Det är ju supercool i så fall, trodde att Sony inte ännu utvecklat någon sådan annat än för de mindre sensorerna i kompakt och videokamerorna.

Eller är det bara Cyberphoto som fått sakerna om bakfoten? /Mats

Backlit? Nu skriver jag som jag TROR efter att testat en NEX-3 under några timmar tillsammans med dess kitzoom. Kördes sida vid sida med A500+kitzoom.

Jag TROR inte det rör sig om äkta backlit, men det finns en viss skillnad i bildresultateten till fördel för NEX. Det tillskrev jag då NEX:s kitobjektiv som i handen ger större kvalitetskänsla och( iaf på exemplaret jag provade) och som jag upplevde det ett jämnare resultat över hela zoomområdet. Och lite mer sting!
Bruset på färdiga jpeg syntes något bättre behandlat utan synbar kvalitetsförlust. Rawfilerna lite svåra att bedöma då ingen av de större märkena, typ LR3 eller PS CS har möjlighet att öppna NEX-filer. Medföljande rawkonverterare är av samma gamla typ.

Med 50mm/1.4 på A550 jämfört men NEX+kitzoom har skillnaden jämnat ut sig, vilket jag tror beror på att Sonys kitzoom till A550 inte håller samm klass som NEX-varianten.

I medföljande teknisk beskrivning nämns inget om backlit. Sensorn anges som Exmor RPS HD CMOS.

Displayen är i fotograferingsläge en förbättring jämfört med A550. Märks bäst inomhus då ingen ftersläpning märks. Vid visning av bild ser det i princip lika bra ut. Utomhus i solsken är NEX-skärmen lättare att se, tycker jag.

Ang adapter: Enl medföljande infoblad i kartongen går det att plåta med manuell fokusering med samtliga Sony G, ZA, SSM och SAM samt alla tidigare DT. Stativgänga under adaptern. MF-assist fungerar minst lika bra som på A550.

Helt klart en fascinerande kamera som ger bra bildresultat. Med adaptrar för exv Leicagluggar och kommande optiska sökare är den attraktiv, men jag gissar att man inte skulle känna sig så hemma med den med ett 70-300 SSM plus adapter vid manuell fokusering i 300mm-läge på rörliga föremål.
 
Jag har inte hängt riktigt med i svängarna och ärligt talat så har inte NEX tilltalat mig speciellt mycket, men tänkte ändå börja kolla lite, så ursäkta om detta säkert är utrett innan, men jag orkar inte läsa om hela tråden.

Läste i specen för NEX-5 på Cyberphoto detta:

"Systemet bygger på en 1,5x FOV crop sensor i APS-storlek, dvs 23,4x15,6mm, och som är av den senaste generationen av bakbelyst Exmor CMOS, och kallas APS HD."

Alltså, sitter det verkligen en backlit Exmor-R i NEX???!!! Det är ju supercool i så fall, trodde att Sony inte ännu utvecklat någon sådan annat än för de mindre sensorerna i kompakt och videokamerorna.

Eller är det bara Cyberphoto som fått sakerna om bakfoten?


/Mats

Det är dom som har fått det om bakfoten...det är en Sony Exmor APS HD CMOS som sitter i Nex...alltså inte en Exmor R sensor.
 
Dom har väl objektivstabilisering och inte SSS vad jag förstått..

Visst är det så....och vad Sony har sagt så valde dom den vägen för att SSS inte fungerar optimalt ihop med filmning...dom nya objektiven har ju AF och bildstabilisering som är gjort för filmning.
 
Jag tycker det verkar rätt kasst. Förstår ärligt talat inte uppståndelsen kring NEX.
Jag hade tänkt mig att köpa videokameran och kunna filma med bra kvalitet och använda mina Alpha-objektiv och komplettera med en billig NEX3 med fast 16 mm.

Men utan AF och en adapter som kostar 3K och det ändå inte funkar någe vidare gör att det knappast är nån vits med.

Om sony inte löst problemet med AntiShake och video så är väl framtiden att DSLR med video inte helller funkar och att sony går över till SSS i objektiven istället, vilket gör att värdet på de "gamla" Sony och Minoltaobjektiven rasar. Tråkig utveckling.

Planen nu är att sitta still i båten och köra på det jag har, skippa både NEX och FF, samt vänta tills i höst då då A7x släppps. Om den har bra Video och SSS och 21 Mpx eller så och bra hus och uppdaterade finesser från A550 så är det ett givet val att ha ytterligare minst ett år. Det har ryktats om ett uppdaterat Zeiss DT 16-80 med SSM och fast f 2,8. Mums!

Om SSS försvinner och NEX inte funkar med Apha-objektiv och nya A7x inte blir nåt extra säljer jag hela klabbet och handlar en Canon 5D Mk3 när den kommer. :-(


/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.