Snuskfia
Avslutat medlemskap
Filmkvaliten lär det inte skilja så mycket på trotts att NEX-VG10 erbjuder 24Mbps i full HD men för seriös filmning där handhavandet,manuell kontroll,ljudupptagning,tillbehör mm är viktigt så är NEX-VG10 överlägsen en Nex-3/5..NEX-VG10 är som sagt gjord för video...en videokamera som man även kan fota JPEG bilder med.
Självklart förstår jag att den har andra saker som inte NEXarna har. Nu är NEXarna som gjorda för mig, jag vill ha systemkamera + kompetent videokamera (vilket jag vill kalla "NEX-7" enligt dess rykten). Däremot om man vill ha en renodlad videokamera så verkar den sannerligen intressant. Ska jag börja filma storfilmer ska jag nog satsa på Sony, de verkar ju rätt grymma på just den punkten. Kanske bara jag som inbillar mig men även deras Sony Cyber-Shot filmar bra för vara en kompaktkamera (som långzoomare lider den likt andra av brus dock).
Listpriset på €2000 är grymt billigt(om man kollar vad man får för pengarna jämfört med konkurenterna) för kitet med tanke på vad bara 18-200 kostar löst. Jag är imponerad av att Sony satsar så hårt på Nex som dom gör och jag tror deras Nex-system kan plocka många användare från andra tillverkare(både video och kameranvändare) med tanke på att man med adapter kan motera/använda sig av i stort sätt vilket objektiv som helst på antingen Nex-kameran eller Nex-videokameran.
Ja, jag har aldrig ens tänkt på Sony förrän jag fick höra om dessa NEX-kameror. Kikade snabbt på YouTube och Flickr och de filmade skitbra! Sen dess har jag inte kunnat släppat dem. Kan inte tänka mig någon annan nu, även fast jag från börjat har trott att jag skulle köpa en Canon EOS (troligen 550D).
Film-specen som NEX-VG10 innehåller är kanske det man kan vänta sig att "Nex-7an" kommer att ha...alltså manuell kontroll och 24Mbps i full HD.
Ja, enligt rykterna är det precis det den ska få. Jag kanske till stor del filmar semestern och dylikt (spontanfilmar) men jag har en känsla av att jag även vid några tillfällen vill filma lite mer seriöst och därför vill jag vänta in "NEX-7" för att få möjlghet att ha full kontroll över filmningen.