Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

...
Nu när jag tänker efter så tycker jag nog Sony skulle ha gjort i allafall Nex-3 i fler "klatshiga" färger...kanske i samma färgeralternativ som dom har på sina kompaktkameror....tror det hade lockat ännu fler till att fatta intresse för kameran med tanke på vilken målgrupp kameran främst riktar sig till.
Kan mycket väl dyka upp fler färger senare. Jag har sett bilder på blåa NEX-3.
 
Såg att det diskuterades tidigare i tråden när nex5 kommer till butik.
Både NEX3 och 5 finns sedan ca 3 veckor både som demo och till försäljning på Sony Center.
 
Såg att det diskuterades tidigare i tråden när nex5 kommer till butik.
Både NEX3 och 5 finns sedan ca 3 veckor både som demo och till försäljning på Sony Center.

Säker på att Nex-5 gick att köpa på centret?? För det går endast att förbeställa/boka Nex-5 på Sonystyle.se mendans Nex-3 går att köpa.
 
Jag vet inte vilken färg jag vill ha. Har liksom bara fokuserat på funktion och färg/design spelar med andra ord ingen roll för mig. Eftersom jag vill ha full HD så skulle jag inte ha möjlighet att köpa en röd i dagsläget och jag väljer inte NEX-3 framför NEX-5 pga. färg. ;)

Undrar om "NEX-7" kommer i röd, av någon anledning tror jag att den bara kommer i svart eller också svart och silver som NEX-5. Men man kan ju hoppas att det kommer med en röd också. :)

Tycker den röda är fin med, men jag gillar köpar feminina "varianter" så jag skulle lätt köpt en rosa om det fanns med eller varför inte en lila. ^^
 
Läcker! Jag vill verkligen filma men NEXarna filmer helt perfekt i mina ögon. Fast den här måste väl vara bättre. Å andra sidan såg den rätt klumpig ut mot en NEX. ^^

Filmkvaliten lär det inte skilja så mycket på trotts att NEX-VG10 erbjuder 24Mbps i full HD men för seriös filmning där handhavandet,manuell kontroll,ljudupptagning,tillbehör mm är viktigt så är NEX-VG10 överlägsen en Nex-3/5..NEX-VG10 är som sagt gjord för video...en videokamera som man även kan fota JPEG bilder med.

Listpriset på €2000 är grymt billigt(om man kollar vad man får för pengarna jämfört med konkurenterna) för kitet med tanke på vad bara 18-200 kostar löst. Jag är imponerad av att Sony satsar så hårt på Nex som dom gör och jag tror deras Nex-system kan plocka många användare från andra tillverkare(både video och kameranvändare) med tanke på att man med adapter kan motera/använda sig av i stort sätt vilket objektiv som helst på antingen Nex-kameran eller Nex-videokameran.

Film-specen som NEX-VG10 innehåller är kanske det man kan vänta sig att "Nex-7an" kommer att ha...alltså manuell kontroll och 24Mbps i full HD.
 
Jag måste erkänna att jag är så extremt snuddande nära att lämna systemkamera helt och gå till NEX 3 eller 5 man kan komma utan att ännu gjort det..

Sitter fasiken dagligen med beslutet hängande där .. Varför inte det sker nu på en gång vet jag helt ärligt inte..

Liiiite hänger det ju på att efter en stund då kamerorna släppts så kommer priserna väl sjunka lite.. Men å andra sidan har Sony inte gjort direkt några stora skillnader prismässigt sett heller föränn en god stund gått.. Och den stunden kan kan vara värd en tusenlapp extra för att ha en kamera i stället för vänta.. Går man på tivoli så får man knappt ett skit för 1000 kr.. Så sett så är 6 månaders skoj fotande ju urbilligt...


Såg telezoomet på en nex.. Och det är min stil 100%.. Inget tjafs.. Rediga grejer och ändå så smidigt det kan vara troligen.. Och så förbannat snyggt det objektivet är........ Ja alla dom där med silverlooken är såå balla... Och med live view så spelar ju greppet ingen roll.. Så ... Sugen som fan... :)
 
Jag måste erkänna att jag är så extremt snuddande nära att lämna systemkamera helt och gå till NEX 3 eller 5 man kan komma utan att ännu gjort det..
Sony lyckas verkligen ställa till det för många av oss... :)


...
Liiiite hänger det ju på att efter en stund då kamerorna släppts så kommer priserna väl sjunka lite.. Men å andra sidan har Sony inte gjort direkt några stora skillnader prismässigt sett heller föränn en god stund gått.. Och den stunden kan kan vara värd en tusenlapp extra för att ha en kamera i stället för vänta.. Går man på tivoli så får man knappt ett skit för 1000 kr.. Så sett så är 6 månaders skoj fotande ju urbilligt...
Sant. Eller en kväll på krogen, har jag hört. Där många kastar ut en tusenlapp utan att blinka. :)

Men vi fotogalningar brukar ju aldrig tänka så vettigt. Vi väntar synnerligen otåligt tills priset har sjunkit, och när vi sedan till slut slår till och köper, så går vi därefter omkring med svår ångest för att priset sedan ska sjunka ytterligare under det vi gav för kameran... :)


...
Såg telezoomet på en nex.. Och det är min stil 100%.. Inget tjafs.. Rediga grejer och ändå så smidigt det kan vara troligen.. Och så förbannat snyggt det objektivet är........ Ja alla dom där med silverlooken är såå balla... Och med live view så spelar ju greppet ingen roll.. Så ... Sugen som fan... :)
Intet är som väntans tider! :)
 
Reklamfilm för nya Nex-videokameran.

http://www.youtube.com/watch?v=jxJiJH1YsrQ

Sorry för lite off-topic men det har ju lite med Nex att göra :)
Tycker nog inte att man kan säga att NEX-VG10 är direkt off-topic. Den har ju samma E-fattning som stillbilds-NEX-kamerorna, och använder samma objektiv. Samt Minolta AF/Sony/Zeiss objektiv med adaptern som redan tagits fram till NEX:arna.

Anser också att det bör ha en viss signifikans när jag säger att det är OK, eftersom det var jag som startade den här tråden... :)

F.ö. anser jag att, med tanke på att det är på väg/redan finns adaptrar för praktiskt taget alla objektiv som finns och har funnits på marknaden, så borde väl inlägg om NEX-VG10 kunna platsa i nära nog alla trådar man kan hitta!
 
Föresten.. Vad kostar ett NEX paket med dom 3 gluggarna egentligen... Ser inte på prisjakt nått sådant paket... Kanske inte finns? Eller så får jag putsa glasögonen..
 
Den fotar ju också...
Alldeles riktigt!

Tror faktiskt att detta är den första kamera-video-kombination någonsin som klarar att ge såväl utmärkt videokvalitet som stillbilds-dito. Tidigare har ingen kommit runt dessa tekniska problem. Man har ju fått fram DSLR-kameror med utmärkt stillbildskvalitet, men bristfällig videokvalitet (Canon 5D Mark II ger visserligen video med hög upplösning och kort skärpedjup, men det blir problem så fort man ska fokusera, zooma eller ändra bländare, samt gele-hallon-effekt så fort något rör sig eller ifall man panorerar). Eller också umärkt videokvalitet, men dassiga stillbilder (inte ens Red-kamerorna ger särskilt bra bildkvalitet).
 
Föresten.. Vad kostar ett NEX paket med dom 3 gluggarna egentligen... Ser inte på prisjakt nått sådant paket... Kanske inte finns? Eller så får jag putsa glasögonen..
Du klarar dig ifrån att behöva putsa brillorna. :)

Det finns inget paket med alla tre gluggarna, åtminstone inte än. Och eftersom 18-200 mm objektivet är så väsentligt mycket dyrare än de båda andra två, så är det mindre sannolikt att dessa tre objektiv skulle komma i ett paket. Möjligen skulle detta kunna tänkas ifall dessa tre objektiv skulle vara ALLA som Sony hade tänkt att komma ut med till NEX-systemet - då skulle man kunna skaffa ett "komplett" set på en gång. Men så är ju definitivt inte fallet - det kommer fler. Det finns ju faktiskt redan 3 + 2 objektiv - en vidvinkel-tillsats (ger ungefär 11 mm brännvidd) samt en fisheye-tillsats.
 
En annan sak som förbryllar mig är .. Vilken ÄR de fakto bäst av 3 eller 5? Jag får inte riktigt kläm på vad man får mer med en 5á ?

Så finns inte 5án i rött tydligen.. Skamligt... :-( För skall man ha en NEX så skall den vara röd.. Givetvis...

Båda NEXárna samt Sony A550 verkar ju gå hand i hand prestandamässigt sett... I alla fall om man kollar på DXO...Och vad folk skriver .
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.