Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Vi är ju några glada medlemmar som bor i södra Sverige.. Kunde vi inte ses för en fotodag med lite grillning osv..

Kanske kunde någon ragga upp en NEX som träffämne att klämma och snacka om under träffen..?

Sedan kunde vi redovisa våra åsikter om kameran här som en go grupp glada kameraister oavsett märken vi har.....

Sådana "tester" litar jag betydligt mer på än siter med kommersiella intressen...
 
Plasthölje? De enda yttre ytor på min A900 som är av plast är luckor och displayen. Övriga ytor är svartlackad megnesiumlegering eller gummiklädd magnesiumlegering.

Jag reagerade på samma sak. Men jag tror att Gunnar förväxlade A900 och A700 vars front är av metallegering och därefter klädd med något polykarbonatmaterial.

Och till Fia: Ja, A900/A850 är FF-kameror med 24MP.
 
Det tycker jag hade varit en mycket bra idé, Tobbe. Går det bara att lösa rent praktiskt så...

Fia:
Contax är de gamla Kyocera/Zeiss-kamerorna, såna man stoppade filmrullar i...

Bildmässigt vet jag NEX-kamerorna kämpar jämnt med de bästa spegelreflexkamerorna (APS) på marknaden, här finns det inga speciella tvivel för min del. Videofunktionen vill jag inte uttala mig om... Det vore lite som att fråga en fisk om de senaste cyklarna är nåt bra. Men jag kan i stort sett garantera att både Panasonic och Sony själva kommer slå den videofunktion som finns i dag innan jultomten har kommit nästa gång - med ganska märkbara mängder. Till ett högre pris naturligtvis, men...

AF tyckte jag fungerade bra i NEX-femman + kitzoom, kanske inte i klass med Panasonic-kamerorna (vilket förvånade mig) men mycket bättre än Olympus. De få gånger jag INTE fokuserar manuellt är det för att saker rör sig för snabbt - och jag är betydligt säkrare / snabbare manuellt än Oly-kamerorna i full-auto-läge... Alltså är en långsam eller osäkert irrande AF-funktion samma sak som "ingen" AF för min del. Det är inte lönt - förutom om man räknar de gånger som kameran ska användas som semesterkamera och man inte bryr sig på nåt mer än att det öht ska BLI en bild, även när promillehalten gör att världen lutar / gungar lite.

Det finns egentligen bara en anledning till att jag inte blev nöjd med NEX5, och det är att den inte är "tillräckligt". Den är mer avskalad och mer svåranvänd än många kompaktkameror, och den är ändå alldeles för stor för att stoppa i fickan. Och är den för stor för att stoppa i fickan kan den lika gärna vara en cm större till så att den går att hålla i samt att man kanske t.o.m hade fått plats med FYRA knappar på den.... Detta hade tagit bort säkert ett par hundra menysteg i veckan för min del - inte helt att bortse från rent ergonomiskt.

Jag ser den som en konceptkamera fortfarande, marknaden/Sony själva kommer säkert med massvis med alternativ de närmaste åren. Detta är urmodellen till den nya kameratypen för de allra flesta kameraägare. Interfacet kommer göras om / förfinas vidare - två soft-buttons som används till samtliga funktioner i kameran utom de som finns på styrhjulet är kanske inte det lättaste sättet att lösa ett kamerainterface.

Anledningen till att de började så här har säkerligen betydligt mer med marknadsplanering att göra än att de ville göra en bra/funktionell kamera.
 
Det sitter ju ett ganska tjockt skyddslager av konstruktionsplast runt både A700/850/900, så tjockt att jag skulle tveka att kalla det ett "lack-lager".

Detta är ju bara bra. 1mm konstruktionsplast jmf en naken metallyta är killnaden mellan 30G och 300G när kameran slår i en hård yta eller ett hörn av något - och detta kommer ju säkerligen hända ett otal gånger under en kameras livstid. Man spara alltså kamerans mekanik något helt otroligt mycket genom att göra så här... Metall är knappast bättre än plast i alla sammanhang.

"Känslan" av metall finns ju dock kvar iom tyngden och stabiliteten i ytan - inget flexar.
 
Det sitter ju ett ganska tjockt skyddslager av konstruktionsplast runt både A700/850/900, så tjockt att jag skulle tveka att kalla det ett "lack-lager".
Tjockt? Det är helt klart att både A850 och A900 har ett lackat metallhölje. Jag har sett en A900 som slagits i så hårt att magnesiumskalet sprack. Det var bara metall och lite svart färg. Jämför en färdig A900 med bilden från länken jag postade. Det finns inte plats för någon plast.
 
Fia:
Contax är de gamla Kyocera/Zeiss-kamerorna, såna man stoppade filmrullar i...

Ok, okänt för mig, fast jag känner helt ärligt talat inte till några märken utöver de som finns på CyberPhoto faktiskt. ^^ I analog väg har vi således bara haft Minolta, Pentax och Kodak tror jag någon hette.

Bildmässigt vet jag NEX-kamerorna kämpar jämnt med de bästa spegelreflexkamerorna (APS) på marknaden, här finns det inga speciella tvivel för min del. Videofunktionen vill jag inte uttala mig om... Det vore lite som att fråga en fisk om de senaste cyklarna är nåt bra. Men jag kan i stort sett garantera att både Panasonic och Sony själva kommer slå den videofunktion som finns i dag innan jultomten har kommit nästa gång - med ganska märkbara mängder. Till ett högre pris naturligtvis, men...

Du menar att Panasonic och Sony kommer att släppa ny modeller innan december med bättre videofunktion än det som idag finns på marknanden? Syftar du på GH2/GF1 och NEX-7 då (eller var Sony kommer att kalla den)?

Instämmer att NEXarna flåsar spegelreflexkamerorna i nacken men då menar jag typ Canon EOS 550D. Fullformatskameror går ju inte riktigt att jämföra med, anser jag. De spelar ju liksom både i olika prisklasser, målgrupper och teknik. Ska bli häftigt om det kommer en spegellös fullformatskamera i framtiden. Det gör det nog och den måste ju vara mindre än dagens fullformatskameror. Å andra sidan vet jag inte om det är så bra att kamerahuset är så litet som möjligt OM inte objektiven således blir mindre. För saken är ju den att jag tror att ett större kamerahus "tål" ett bamseobjektiv bättre än t.ex. NEX-5. Nu blir väl objektiven visserligen mindre med tiden också och då är det ju bara bättre.

AF tyckte jag fungerade bra i NEX-femman + kitzoom, kanske inte i klass med Panasonic-kamerorna (vilket förvånade mig) men mycket bättre än Olympus. De få gånger jag INTE fokuserar manuellt är det för att saker rör sig för snabbt - och jag är betydligt säkrare / snabbare manuellt än Oly-kamerorna i full-auto-läge... Alltså är en långsam eller osäkert irrande AF-funktion samma sak som "ingen" AF för min del. Det är inte lönt - förutom om man räknar de gånger som kameran ska användas som semesterkamera och man inte bryr sig på nåt mer än att det öht ska BLI en bild, även när promillehalten gör att världen lutar / gungar lite.

Enligt olika tester är Panasonics AF bättre än både Olympus och Sony, men samtidigt står det att det inte är stor skillnad på Panasonic och Sony.

Det finns egentligen bara en anledning till att jag inte blev nöjd med NEX5, och det är att den inte är "tillräckligt". Den är mer avskalad och mer svåranvänd än många kompaktkameror, och den är ändå alldeles för stor för att stoppa i fickan. Och är den för stor för att stoppa i fickan kan den lika gärna vara en cm större till så att den går att hålla i samt att man kanske t.o.m hade fått plats med FYRA knappar på den.... Detta hade tagit bort säkert ett par hundra menysteg i veckan för min del - inte helt att bortse från rent ergonomiskt.

Eftersom jag aldrig har haft en systemkamera (förutom lekt med en D70 men jag kommer knappast ihåg hur den fungerade nu) så tror jag inte att jag ser på systemet likadant som du. Med andra ord tror jag inte att jag kommer sakna några fyra knappar eller dylikt. Angående storleken så fick jag uppfattningen att NEX-5 trots sin storlek har ett bra grepp, till och med bättre grepp än NEX-3 som är något större. Det "enda" jag väntar på är manuell filmkontroll och 1920 x 1080p istället för 1920 x 1080i. ;)
 
Någon som klämt på både Nex-3 och Nex-5....om man endast ser till skillnaden i byggkvaliten mellan dom två är Nex-5 då värd dom extra kronorna eller känns/upplevs Nex-3 som solid utan massa "knirrande o knarrande"...eller är det stor skillnad i den upplevda kvaliten?? Sambon funderar nämligen på att köpa sig en Nex...hon har fallit för den röda Nex-3 men är lite osäker på hur den "känns" kvalitetsmässigt jämfört med Nex-5....tyvärr så ligger det ingen butik i närheten som har båda kamerorna hemma så man kan jämföra dom båda på plats.
 
Snudd man skäms som man att erkänna . Fast bara "snudd"..Men en röd söt liten kamera med helst ett silverfärgat objektiv som kontrast skulle jag vilja ha faktiskt... Klart gulligt...

Det gäller att vara öppen med sin feminina sida.. :)
 
Någon som klämt på både Nex-3 och Nex-5....om man endast ser till skillnaden i byggkvaliten mellan dom två är Nex-5 då värd dom extra kronorna eller känns/upplevs Nex-3 som solid utan massa "knirrande o knarrande"...eller är det stor skillnad i den upplevda kvaliten?? Sambon funderar nämligen på att köpa sig en Nex...hon har fallit för den röda Nex-3 men är lite osäker på hur den "känns" kvalitetsmässigt jämfört med Nex-5....tyvärr så ligger det ingen butik i närheten som har båda kamerorna hemma så man kan jämföra dom båda på plats.

Inte så står skillnad alls. Ska väl vara bateriluckan som känns lite solidare på 5:an. Tycker övriga luckor för externa anslutningar känns ganska lika. NEX-3 knarrar inte. Jag har provat ett lånex under många timman (den var i siverfärg). Jag har klämt på den röda-Ingen skillnad. Inte heller den svarta uppvisar någon variation.

NEX-5 finns ju inte ute ännu heller. Sony Style hade ju exemplar som gick att klämma på. Menybläddring o dyl upplevde jag som detsamma. Och PASM-ratten som kommer upp på displayen kommer man åt fort på NEX-3. Fortare än jag någonsin föreställt mig.

Förresten vet jag inte (rättare sagt har glömt) när 5:an ska finnas för försäljning. Någon som vet?

jag skulle i alla fall inte vara rädd för att skaffa en 3:a istället för en 5:a. I vissa lägen skulle jag t o m föredra en 3:a p g a att åtminstone jag upplevde att man med en normalzoom på fick lite bättre grepp.
Fast med ett pancake kan det nog kvitta.
 
Snudd man skäms som man att erkänna . Fast bara "snudd"..Men en röd söt liten kamera med helst ett silverfärgat objektiv som kontrast skulle jag vilja ha faktiskt... Klart gulligt...

Det gäller att vara öppen med sin feminina sida.. :)
Haha! Måste erkänna att jag har tänkt exakt samma sak - den röda NEX-kameran är ju kolossalt läcker... :)

Och du är nog en av dem som kan erkänna att din feminina sida (finns ju hos de flesta av oss, i större eller mindre grad), utan att du behöver känna den minsta oro. För ditt utseende är ju supermanligt - typ A900 ifall du hade varit en kamera... :)
 
Senast ändrad:
...
jag skulle i alla fall inte vara rädd för att skaffa en 3:a istället för en 5:a. I vissa lägen skulle jag t o m föredra en 3:a p g a att åtminstone jag upplevde att man med en normalzoom på fick lite bättre grepp.
Fast med ett pancake kan det nog kvitta.
Det finns naturligtvis alltid ett subjektiv inslag när det gäller hur man upplever en kameras grepp. I flertalet av de tester jag sett där man kommenterat detta, så har testarna tyckt tvärtom mot dig, och en smula förvånat konstaterat att greppet på NEX-5 kändes lite bättre (för dem) trots att den kameran är lite mindre än NEX-3. Ingen har dock sagt att NEX-3:an har ett dåligt grepp. Istället har de brukat uttrycka förvåning över att så små kameror ändå kan ge såpass bra grepp - betydligt bättre än de hade förväntat sig när de bara hade tittat på dem.


Pet,
föreslår att du väntar lite tills någon har båda kamerorna inne. Det bör förhoppningsvis ske innan månadens slut.
 
Inte så står skillnad alls. Ska väl vara bateriluckan som känns lite solidare på 5:an. Tycker övriga luckor för externa anslutningar känns ganska lika. NEX-3 knarrar inte. Jag har provat ett lånex under många timman (den var i siverfärg). Jag har klämt på den röda-Ingen skillnad. Inte heller den svarta uppvisar någon variation.

NEX-5 finns ju inte ute ännu heller. Sony Style hade ju exemplar som gick att klämma på. Menybläddring o dyl upplevde jag som detsamma. Och PASM-ratten som kommer upp på displayen kommer man åt fort på NEX-3. Fortare än jag någonsin föreställt mig.

Förresten vet jag inte (rättare sagt har glömt) när 5:an ska finnas för försäljning. Någon som vet?

jag skulle i alla fall inte vara rädd för att skaffa en 3:a istället för en 5:a. I vissa lägen skulle jag t o m föredra en 3:a p g a att åtminstone jag upplevde att man med en normalzoom på fick lite bättre grepp.
Fast med ett pancake kan det nog kvitta.

Låter lovande Lennart..tror dock inte hon kommer klaga på byggkvaliten utan det är nog mer att hon har vant sig vid metallfinish då hennes kompaktkamera är i metall..ang greppet så har jag läst lite olika..endel föredrar det bredare greppet på Nex-3 och en del föredrar det djupare på Nex-5 så där får man nog testa själv för att se vilket av dom man föredrar så det få blir en tripp till Bankeryd/Jönköping så hon får känna på greppet på Nex-3.

Ang den röda så tycker jag personligen också den är riktigt snygg ihop med silverfärgat objektiv....fast hade jag köpt en själv så hade det nog blivit den svarta då den är mer diskret...tycker dessutom designen är snyggare på Nex-3.
 
Pet,
föreslår att du väntar lite tills någon har båda kamerorna inne. Det bör förhoppningsvis ske innan månadens slut.

Det är som sagt inte jag som ska ha den utan min sambo....jag hade en Nex-5 bokade till mig själv men valde att hoppa av kön efter att jag hade tänkt om.

Dlir en tur till Bankeryd/Jönköping så hon få känna på en Nex-3...gillar hon greppet och känslan i materialet så blir det med all säkerhet den då den röda färgen tilltalar henne och säkerligen är "viktigare" för henne än själva materialet.
 
Jo, jag fattade att det var din sambo som ville ha den röda varianten... Jag borde ha skrivit "ni", eftersom jag utgick från att du skulle följa med.

Säkert en helt riktig bedömning att den röda färgen är viktigare för hennes del än de trots allt tämligen små skillnaderna i övrigt mellan dessa båda modeller. Och jag anser att ingen av oss "förståsigpåare" ska skaka på huvudet över detta - ifall man trivs med sin kamera och blir glad varje gång man drar fram den, så blir det fler bilder tagna, och de har dessutom en klar tendens att bli tusan så mycket bättre!
 
Den dagen jag ägen en NEX så SKALL den vara röd.. Den skall ha silverfärgat objektiv om den färgen finns..

Och jag kommer stå där stolt med min söta lilla kamera och flina så glatt då kvinnorna tittar med avund på min flörttiga kamera..


Och detta är ett tips till er ungkarlar...
Det blir som ha med en söt liten vovvsing eller kissemiss unge.. Kvinnor vill klappa o kela lite...

Kommer gärna fram och samtalar om hunden / I detta fallet kameran,, den söta röda kameran.. Då passar ni på och smyger in detta om en fika ?? och titta lite på den röda söta... Ev fråga under fikat medans hon tittar och klämmer om hon som är så vacker funderat på modela lite ev .. Eller sjäv skulle va intresserad av att prova fota så... Att hon kan få testa er lilla söta röda...osv osv.....

resten får ni fixa själva... Intrott är ju klappat o klart.. En söt röd NEX med silverfärgat objektiv.. Sedan är saken biff...Flörten är igång.

Lycka till.. :)
 
Jo, jag fattade att det var din sambo som ville ha den röda varianten... Jag borde ha skrivit "ni", eftersom jag utgick från att du skulle följa med.

Säkert en helt riktig bedömning att den röda färgen är viktigare för hennes del än de trots allt tämligen små skillnaderna i övrigt mellan dessa båda modeller. Och jag anser att ingen av oss "förståsigpåare" ska skaka på huvudet över detta - ifall man trivs med sin kamera och blir glad varje gång man drar fram den, så blir det fler bilder tagna, och de har dessutom en klar tendens att bli tusan så mycket bättre!

Ahh jo jag lär åka med ifall det dyker upp frågor ang funktioner mm...hon litar av nån anledning mer på mig än säljarna när det gäller kameror :).

Yes det är ju bara till att kolla på kompaktkamerorna....där spelar designen/färgen stor roll när köparen kollar/ska välja kamera...vet tex när min syster skulle köpa kamera då va den tvungen till att vara liten,snygg och antingen i färgen röd eller grön...bildkvalite och funktioner kom i andrahand....dock slutade det med ett köp av en röd Canon ixus 110is som visade sig vara riktigt bra och i en snygg liten röd förpackning.
 
Den dagen jag ägen en NEX så SKALL den vara röd.. Den skall ha silverfärgat objektiv om den färgen finns..

Och jag kommer stå där stolt med min söta lilla kamera och flina så glatt då kvinnorna tittar med avund på min flörttiga kamera..


Och detta är ett tips till er ungkarlar...
Det blir som ha med en söt liten vovvsing eller kissemiss unge.. Kvinnor vill klappa o kela lite...

Kommer gärna fram och samtalar om hunden / I detta fallet kameran,, den söta röda kameran.. Då passar ni på och smyger in detta om en fika ?? och titta lite på den röda söta... Ev fråga under fikat medans hon tittar och klämmer om hon som är så vacker funderat på modela lite ev .. Eller sjäv skulle va intresserad av att prova fota så... Att hon kan få testa er lilla söta röda...osv osv.....

resten får ni fixa själva... Intrott är ju klappat o klart.. En söt röd NEX med silverfärgat objektiv.. Sedan är saken biff...Flörten är igång.

Lycka till.. :)


Hahaha underbart Torbjörn.

Nu när jag tänker efter så tycker jag nog Sony skulle ha gjort i allafall Nex-3 i fler "klatshiga" färger...kanske i samma färgeralternativ som dom har på sina kompaktkameror....tror det hade lockat ännu fler till att fatta intresse för kameran med tanke på vilken målgrupp kameran främst riktar sig till.
 
Hahaha Tobbe!

Jag tror att du snillrikt har identifierat en tjej-magnet... :)

NEX-objektiven har en färg som väl ligger rätt nära silver, så allt verkar klappat och klart !
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.