ANNONS
Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Bara för du log så sött... Tyvärr har jag inget fett objektiv ännu...

Men det har jag! Min (A900, alltså) är större än din:):)

Rätt kul att de här slagskeppen hamnade i en tråd om NEX som gör anspråk på att vara världens minsta systemkamera (självakamerahuset må vara det, men i praktiken med normalzoom så blir faktiskt E-P1 mindre)

Sedan frågade SnuskFia: "Liten fråga, är du själv redan Sony-användare eller har du något annat märke? Den frågan ställer jag till alla som skriver i denna tråd."

Som synes använder jag Sony, men Canon är mitt huvudsakliga märke och vill du verkligen bli nöjd med videokvalitén anser jag att du kanske borde satsa på en EOS 5DMkII eller 7D. De är inte svårare än 550 att hantera för nybörjare. De flesta instegskameror har samma finesser som mellansegmentet och prokameror. Det som skiljer är byggkvalitet, sekvenshastighet, sökarkvalitet, väderbeständighet o dyl.
 

Bilagor

  • 1635ZA.jpg
    1635ZA.jpg
    50.6 KB · Visningar: 251
Senast ändrad:
Wow, mycket intressant läsning! :)

Liten fråga, är du själv redan Sony-användare eller har du något annat märke? Den frågan ställer jag till alla som skriver i denna tråd. Anledningen är att jag vill veta hur opartiska ni kan vara. ;)
...
Det är alltid klokt att kolla vilken erfarenhet de som ger råd har. Överraskande många har bara haft en enda, enklare instegskamera under en kortare tid, men ger ändå glatt massor av råd om att alla andra absolut ska köpa just det märke som de själv (genom ren slump) har råkat välja... Det handlar inte om att hjälpa någon att göra intelligenta val, utan om att "mitt" lag ska vinna.

Jag äger/har genom mitt liv ägt kameror inte bara från Nikon, Canon, Minolta/Sony, Pentax och Olympus (dagens nyckelspelare) utan dessutom systemkameror från ytterligare 25(!) olika systemkameratillverkare, dvs 30 totalt... :)

Är väl därför så "märkesotrogen" det går att bli... Eller det kanske skulle vara bättre att säga att jag är en "multi system user". Detta innebär dock inte att jag är "neutral" och rekommenderar alla märken lika mycket till alla ändamål. Jag rekommenderar den/de alternativ som jag har funnit vara bäst för aktuella användningsområden, och från den/de tillverkare som jag bedömer har de bästa förutsättningarna att utveckla bra grejer framöver.


Och javisst - Sony A900. Den har i mina ögon en underbar retro-design. Sony har till 100% satsat på funktion, och 0% på mode-design och tingel-tangel. Första gången jag såg Canons värstingkamera EOS 1d Mark III stå bredvid en A900 så ändrade denna Canons erkända prokamera för karla-karlar karaktär fullständigt. Med sina rundade former såg den plötsligt alldeles väldigt feminin ut! :)

Medan A900:an fullständigt ozade av maskulinitet och kraft. Det räckte med att A900:an kom i närheten av EOS 1D-kamera, så bokstavligen "dödades" den av A900:an. Trots att den inte ens hade någon Zeiss-glugg påmonterad :)
 
Senast ändrad:
Men det har jag! Min (A900, alltså) är större än din:):)

Rätt kul att de här slagskeppen hamnade i en tråd om NEX som gör anspråk på att vara världens minsta systemkamera (självakamerahuset må vara det, men i praktiken med normalzoom så blir faktiskt E-P1 mindre)

Ojoj! ;) Storleken spelar ingen roll, det handlar om teknik... eller vad säger ni killar? ^^
 
...
Men det har jag! Min (A900, alltså) är större än din:):)
...
Haha! Den tävlingen måste väl förr eller senare dyka upp även här. :)


...
Rätt kul att de här slagskeppen hamnade i en tråd om NEX som gör anspråk på att vara världens minsta systemkamera (självakamerahuset må vara det, men i praktiken med normalzoom så blir faktiskt E-P1 mindre)
...
Visst tusan! Det här är ju NEX-tråden! Jag om någon borde ju ha koll på det, eftersom det var jag som startade den... :)
 
Första gången jag såg Canons värstingkamera EOS 1d Mark III stå bredvid en A900 så ändrade denna Canons erkända prokamera för karla-karlar karaktär fullständigt. Med sina rundade former såg den plötsligt alldeles väldigt feminin ut! :)

Fast som vän av ordning måste jag då ställa frågan varför världens mest kända, största och långskjutande kanon döptes till Tjocka Berta?

Slagskeppet Bismarck omnämndes i femininum som "hon". Även fast farbror Adolf ville att det skulle benämnas "han"

Slutligen: Finns det någon Gay-kamera så att inte RFSL blir sura?
 
Sedan frågade SnuskFia: "Liten fråga, är du själv redan Sony-användare eller har du något annat märke? Den frågan ställer jag till alla som skriver i denna tråd."

Som synes använder jag Sony, men Canon är mitt huvudsakliga märke och vill du verkligen bli nöjd med videokvalitén anser jag att du kanske borde satsa på en EOS 5DMkII eller 7D. De är inte svårare än 550 att hantera för nybörjare. De flesta instegskameror har samma finesser som mellansegmentet och prokameror. Det som skiljer är byggkvalitet, sekvenshastighet, sökarkvalitet, väderbeständighet o dyl.

Du skrev tydligen till detta då jag redan hade hunnit svara. ^^

Jag gillar verkligen bildkvalitén som 5D Mark 2 leverera och mest påtalig blir den kanske på video (bilderna blir givetvis bättre än småbröderna men det ser inte mina amatörögon lika bra). Däremot spränger den min budget och jag väljer kamera efter följande råd som jag har fått från första dagen jag berättade att jag hade ett intresse av att köpa en systemkamera - köp inte för dyrt kamerahus, utan se till att ha pengar över för objektiv, det är de som i slutändan har störst påverkan.

Sen är det ett faktum att NEXarna förutom att vara mer användarvänliga även är smidigare ihop med fler videofinesser. Visst, 5D Mark 2 ger "glasklar" bildkvalité men NEX står sig ändå rätt bra vad det gäller videofunktionen och då ska man ha i åtanke att NEXarna är spegellösa. Det är kul att jämföra hur bra NEXarna är mot värstingkameror som 5D Mark 2 samtidigt som det blir lite "orättvist" eftersom NEXarna är i annan prisklass plus är spegellösa liksom har annat syfte.

Är rätt säker på att NEXarnas storlek ihop med användarvänligheten och videofinessrna överväger den bättre bildkvalité som 5D Mark 2 leverera eftersom jag främst kommer att spontafilma. Visst, jag kanske gör något mer seriöst sen men jag vill gärna kunna plocka fram kameran likt en videokamera och bara slå på i autoläge och få hyfsat resultat.
 
Fast som vän av ordning måste jag då ställa frågan varför världens mest kända, största och långskjutande kanon döptes till Tjocka Berta?
...
Hmm, nu hänger jag nog inte med riktigt? Kanonen var ju onekligen större och tjockare än alla andra kanoner.


...
Slagskeppet Bismarck omnämndes i femininum som "hon". Även fast farbror Adolf ville att det skulle benämnas "han"
...
Självfallet. ALLA fartyg har varit "hon" sedan sekler tillbaka i tiden. Det lär inte ens Adolf ha kunnat ändra på.

Men du kanske av någon anledning la in en tolkning om att jag skulle ha uppfattningen att feminint = mindre bra? Den uppfattningen har jag naturligtvis inte alls. Jag talade enbart om design här, på ett lite lättsamt sätt.


...
Slutligen: Finns det någon Gay-kamera så att inte RFSL blir sura?
Det känner jag inte till, men i så fall får vi väl hjälpa till med att leta rätt på någon. Har du några förslag? :)
 
Det är alltid klokt att kolla vilken erfarenhet de som ger råd har. Överraskande många har bara haft en enda, enklare instegskamera under en kortare tid, men ger ändå glatt massor av råd om att alla andra absolut ska köpa just det märke som de själv (genom ren slump) har råkat välja... Det handlar inte om att hjälpa någon att göra intelligenta val, utan om att "mitt" lag ska vinna.

Precis! Det är ju bra att man är nöjd med den systemkamera man har köpt. Man brukar väl förklara det som så att en kamera duger för en själv om man inte själv hittar något fel, även om en proffsfotograf kan göra det. Ska man däremot sitta och jämföra så är det ju bra att ha något att jämföra med.

Jag har bara provat en Nikon D70 och har därmed bara den att jämföra med. Jag älskade den, men det är ju en gammal modell men trots att jag knappt begrep något av vad jag gjorde så fick jag rätt bra bilder. I varje fall blev jag lite less för min kompaktkamera var ju inte i närheten av så snabb som den och jag fotar en hund som ALDRIG behagar att vara still utomhus...

Kan dock konstatera att den var TUNG! Jag vet inte vad det var för objektiv på, men jag gick runt med den i stan för att ta bilder som sen skulle redigeras i PS och lämnas in. Kan konstatera att den var rätt tung faktiskt. Däremot kände man sig som värsta fotografen för folk kunde liksom INTE missa att man kom med en kamera och de backade ju undan när de inte ville komma med i bild. Samtidigt var det massa som gjorde grimaser och ställde sig rakt framför för att de vill vara med på bild. xD

Jag äger/har genom mitt liv ägt kameror inte bara från Nikon, Canon, Minolta/Sony, Pentax och Olympus (dagens nyckelspelare) utan dessutom systemkameror från ytterligare 25(!) olika systemkameratillverkare, dvs 30 totalt... :)

Oj, min kompaktkamera från Canon är den enda digitala kamera som vi har haft faktiskt. Pappa är ingen prylnörd så det var först när min hund kom som valp som jag tvingade honom att köpa en digital kamera. Tidigare har vi bara haft analoga kompaktkameror och de har varit av märkena Minolta och Pentax.

Är väl därför så "märkesotrogen" det går att bli... Eller det kanske skulle vara bättre att säga att jag är en "multi system user". Detta innebär dock inte att jag är "neutral" och rekommenderar alla märken lika mycket till alla ändamål. Jag rekommenderar den/de alternativ som jag har funnit vara bäst för aktuella användningsområden, och från den/de tillverkare som jag bedömer har de bästa förutsättningarna att utveckla bra grejer framöver.

Och javisst - Sony A900. Den har i mina ögon en underbar retro-design. Sony har till 100% satsat på funktion, och 0% på mode-design och tingel-tangel. Första gången jag såg Canons värstingkamera EOS 1d Mark III stå bredvid en A900 så ändrade denna Canons erkända prokamera för karla-karlar karaktär fullständigt. Med sina rundade former såg den plötsligt alldeles väldigt feminin ut! :)

Medan A900:an fullständigt ozade av maskulinitet och kraft. Det räckte med att A900:an kom i närheten av EOS 1D-kamera, så bokstavligen "dödades" den av A900:an. Trots att den inte ens hade någon Zeiss-glugg påmonterad :)

Haha, ja, A900 ser mer maskulin ut än 5D Mark. xD Jag väljer visserligen inte kamera efter utseende men A900 sticker helt klart ut bland proffskamerorna. Kunde inte låta bli att kika på den hos CyberPhoto när jag kikade på NEXarna under Sony. Första intrycket var verkligen "byggd av pansar" och det förknippar jag av någon konstig anledning med Jurassic Park. Så ja, när jag ser den tänker jag på Jurassic Park. Verkligen en konstig koppling... Speciellt med tanke på att de i The Lost World: Jurassic Park gör smygreklam för Nikon. - Är det där en Nikon? *springer och ta den*
 
Må så vara, men A900:an krymper inte om det kommer iskallt vatten på den. Förresten, hur kom det sig att du valde just ditt speciella användarnamn?

Hahaha! ^^

Ja du... Jag vet inte varför jag valde mitt användarnamn. Jag provade flera men alla var upptagna (ville ha något med mitt namn) och tillslut blev jag så trött att jag bara drog till något. Visserligen inte taget från luften, det är väl ett av mina mindre fina smeknamn (men absolut inte det värsta). Kanske inte så lämpligt namn på FS om man vill bli tagen seriöst men tänkte att det kunde lätta upp stämningen lite. ;)
 
Hmm, nu hänger jag nog inte med riktigt? Kanonen var ju onekligen större och tjockare än alla andra kanoner.



Självfallet. ALLA fartyg har varit "hon" sedan sekler tillbaka i tiden. Det lär inte ens Adolf ha kunnat ändra på.

Men du kanske av någon anledning la in en tolkning om att jag skulle ha uppfattningen att feminint = mindre bra? Den uppfattningen har jag naturligtvis inte alls. Jag talade enbart om design här, på ett lite lättsamt sätt.



Det känner jag inte till, men i så fall får vi väl hjälpa till med att leta rätt på någon. Har du några förslag? :)

Mitt inlägg var inte seriöst, bara nattflamsigt.
Men då menar du alltså att kanonen fick ett kvinnligt namn bara för att den var större och tjockare? Kanske något för DO att granska retroaktivt:) Sannolikt smällde hon högst också. Då är det mer förståerligt, ty mig veterligen kan karlar inte bli på smällen:).

Då jag legat i flottan är jag i högsta grad medveten om detta faktum att fartyg benämns "hon". Fast det roliga är att att varje bestyckat fartyg i en nations tjänst bemämns örlogsman. Alltså är substantivet örlogsman femininum.

Jag tror vi slopar sista punkten då den inte har något att göra med könstillhörighet.
 
Mitt inlägg var inte seriöst, bara nattflamsigt.
Men då menar du alltså att kanonen fick ett kvinnligt namn bara för att den var större och tjockare? Kanske något för DO att granska retroaktivt:) Sannolikt smällde hon högst också. Då är det mer förståerligt, ty mig veterligen kan karlar inte bli på smällen:).

Hahahaha! xD
 
...
Haha, ja, A900 ser mer maskulin ut än 5D Mark. xD Jag väljer visserligen inte kamera efter utseende men A900 sticker helt klart ut bland proffskamerorna. Kunde inte låta bli att kika på den hos CyberPhoto när jag kikade på NEXarna under Sony. Första intrycket var verkligen "byggd av pansar" och det förknippar jag av någon konstig anledning med Jurassic Park. Så ja, när jag ser den tänker jag på Jurassic Park.
...
Jo, A900 ser verkligen oerhört strong ut (vilket den också har visat sig vara när den utsätts för den ruffa verkligheten). Kan kanske vara intressant att känna till att teknikerna fick order om att den skulle vara stark och av metall, men ändå inte fick väga mer än 850 g. De löste det till slut genom att göra ett skelett av en magnesiumlegering innanför ett plasthölje. Detta blir faktiskt mycket stöttåligare än en ren helmetall.kamera. Och det finns ju gott om redogörelser över hur A900:eek:r har utsatts för hårresande misshandel och klarat detta utan minsta lilla hickning, men där Canon 5D Mark II-kameror har lagt av an masse, trots att Canon kallar sin kamera för en pro-kamera. Vilket inte Sony gör när det gäller A900, de kallar den för sitt "flaggskepp", eller en kamera för avancerade amatörer. Men den fungerar förstås alldeles utmärkt hos många pro-fotografer.

...
Verkligen en konstig koppling... Speciellt med tanke på att de i The Lost World: Jurassic Park gör smygreklam för Nikon. - Är det där en Nikon? *springer och ta den*
Ja, smygreklamen är mycket utbredd.


Hoppsan, nu blev det Off Topic igen...
 
Bogserbåtar samt isbrytare är maskulinum, och får även djur alt. mansnamn. Minsvepare och röjdykarnas supportbåtar har inte alltid namn eller könsbehörighet - kanske för att man inte vill ge dem en identitet så att man fäster sig för mycket vid dem....? :)

Fia, här är det Sony/Nikon/Contax. D700/D90/A850/H20. Och ibland, när andan faller på PO-P45+, eller när jag behöver lite tuffare objektiv, Canon 50D/1Ds3. Och storleken spelar visst roll, det är därför en NEX har en 24x16mm sensor.

Ang. Sony's överlägsenhet...
Gunnar - jag är ganska säker på att Sony ligger TREA som volymtillverkare av CMOS i de mer avancerade divisionerna. Och om inte den nya sensorn som är aviserad visar på enorma prestandaökningar i fullproduktionsexemplaren ligger de också TREA vad det gäller prestanda i sina produkter.

Mest för att dämpa lite av en eventuell övertro på Sony som tillverkare.

Sen får man ju lägga lite Cred där den bör ligga också, Nikons utvecklingsavdelning visade Sony hur man BÖR bygga en sensor (i maskinerna Sony köpt av Nikon) :) för att få ut lite prestanda, i utbyte mot tillverkningskapacitet de annars hade lagt hos andra minst lika kompetenta fabs. Sen tog det två (tre?) generationer IMX innan Sonys egen implementering av denna teknik var ikapp det som Nikon pysslade med i sitt lilla hörn av fabriken våren 2008... Nu är Sony ikapp det som Nikon tillverkade då för att sätta i D90. Jag har kört både NEX5 och A550
sida/sida med D90 - och jag skulle nog inte säga att sonymaskinerna är märkbart bildmässigt bättre än gamla bettan på någon punkt förutom färg... På vissa punkter är D90 trots sin tre år gamla blueprint fortfarande bättre än det bästa Sony kan åstadkomma. Och dennes ersättare med en ny generation Nikon-sensorer räknas komma hyffsat snart.

Dom bästa sensorerna från Kumamoto tillverkas f.ö fortfarande i den för Sony stängda delen (de äger den, men har inte tillgång till den...). Iaf om vi räknar de produkter som sedan hamnar i konsumentorienterade prylar.

Jag är helt säker på att NEX kommer sälja riktigt bra, och det förtjänar den i egenskap av vad den är. Men för att köra en liknelse - är en BigMac "bättre mat" än en middag på en god restaurang - bara för att det säljs fler av den "rätten" än vad det görs av t.ex filet Mignons?
 
Mitt inlägg var inte seriöst, bara nattflamsigt.
...
Jo, det förstod jag. :)


...
Men då menar du alltså att kanonen fick ett kvinnligt namn bara för att den var större och tjockare?
...
Nä, det menar jag inte, för det har jag inte en aning om. Det finns väl lika gott om tjocka män som om tjocka kvinnor. :)


...
Sannolikt smällde hon högst också. Då är det mer förståerligt, ty mig veterligen kan karlar inte bli på smällen:).
...
Haha! Jo, det skulle vara mera logiskt, men jag tror förstås inte alls att det var så tanken gick en gång i tiden. Tror att dessutom att uttrycket "vara på smällen" kom efter att kriget var slut.
 
Jo, A900 ser verkligen oerhört strong ut (vilket den också har visat sig vara när den utsätts för den ruffa verkligheten). Kan kanske vara intressant att känna till att teknikerna fick order om att den skulle vara stark och av metall, men ändå inte fick väga mer än 850 g. De löste det till slut genom att göra ett skelett av en magnesiumlegering innanför ett plasthölje. Detta blir faktiskt mycket stöttåligare än en ren helmetall.kamera. Och det finns ju gott om redogörelser över hur A900:eek:r har utsatts för hårresande misshandel och klarat detta utan minsta lilla hickning, men där Canon 5D Mark II-kameror har lagt av an masse, trots att Canon kallar sin kamera för en pro-kamera. Vilket inte Sony gör när det gäller A900, de kallar den för sitt "flaggskepp", eller en kamera för avancerade amatörer. Men den fungerar förstås alldeles utmärkt hos många pro-fotografer.

Hm... Är A900 likt 5D Mark en fullformatskamera?

Ja, smygreklamen är mycket utbredd.


Hoppsan, nu blev det Off Topic igen...

Ja, nu ska vi fokusera på trådämnet. :)
 
Fia, här är det Sony/Nikon/Contax. D700/D90/A850/H20. Och ibland, när andan faller på PO-P45+, eller när jag behöver lite tuffare objektiv, Canon 50D/1Ds3. Och storleken spelar visst roll, det är därför en NEX har en 24x16mm sensor.

Vad är Contax för märke?

Ang. Sony's överlägsenhet...
Gunnar - jag är ganska säker på att Sony ligger TREA som volymtillverkare av CMOS i de mer avancerade divisionerna. Och om inte den nya sensorn som är aviserad visar på enorma prestandaökningar i fullproduktionsexemplaren ligger de också TREA vad det gäller prestanda i sina produkter.

Vilka ligger ETTA respektive TVÅA? ;) Canon, Nikon...

Mest för att dämpa lite av en eventuell övertro på Sony som tillverkare.

Ingen "övertro" här mer än att jag gillar det jag har sett hittills från NEXarna. :)

Sen får man ju lägga lite Cred där den bör ligga också, Nikons utvecklingsavdelning visade Sony hur man BÖR bygga en sensor (i maskinerna Sony köpt av Nikon) :) för att få ut lite prestanda, i utbyte mot tillverkningskapacitet de annars hade lagt hos andra minst lika kompetenta fabs. Sen tog det två (tre?) generationer IMX innan Sonys egen implementering av denna teknik var ikapp det som Nikon pysslade med i sitt lilla hörn av fabriken våren 2008... Nu är Sony ikapp det som Nikon tillverkade då för att sätta i D90. Jag har kört både NEX5 och A550
sida/sida med D90 - och jag skulle nog inte säga att sonymaskinerna är märkbart bildmässigt bättre än gamla bettan på någon punkt förutom färg... På vissa punkter är D90 trots sin tre år gamla blueprint fortfarande bättre än det bästa Sony kan åstadkomma. Och dennes ersättare med en ny generation Nikon-sensorer räknas komma hyffsat snart.

Jag tror dig eller mer korrekt, vad jag har kunnat avläsa på olika test är NEXarna grymma och kanske klå instegsmodellerna (D3000/5000, 1000D) men däremot klår de inte de lite mer kompetenta modellerna såsom 500D/550D även om det är marginellt. Däremot bör man ju ha i åtanke att alla dessa kameror, liksom D90, är spegelreflexkameror. Vad jag har förstått är spegellösa systemkameror framtiden, men ännu är de inte bra nog att konkurrera ut spegelrelexkamerorna för de som är proffsfotografer.

Med andra ord, NEXarna prestera bra men de är kanske inte det bästa. Nu menar jag endast bildmässigt för videomässigt tycker jag de ligger etta faktiskt, om man bortser från att t.ex. 5D Mark 2 ger lite bättre bildkvalité. Dock är NEXarnas videofunktion mycket lättare att använda (lämplig för spontanfilmning) och autofokusera, autoexponera osv. vilket inte 5D Mark 2 gör. Är man då intresserad av filmning så vet jag inte om jag tycker att 5D Mark 2 är bättre, trots något bättre bildkvalité (inte konstigt med tanke på att 5D Mark 2 är en fullformatskamera!). GH1 som flera under köpråd ansåg att jag skulle satsa på framför NEX håller jag inte med om. GH1 har inte lika många funktioner, är större så dess sökare (och blixt?) väger inte tungt nog. Det finns ju externt för NEX om jag tvunget måste använda det. Dessutom undrar jag hur bra GH1 är om man jämför den med NEX-5 likt GF1 jämfördes. För GF1 var en riktigt besvikelse mot NEX-5 och även EP1/2... bildmässigt nu då (med det menar jag stillbilder) för GF1 filmar ju bra och autfokuseringen har fått mycket beröm.

Dom bästa sensorerna från Kumamoto tillverkas f.ö fortfarande i den för Sony stängda delen (de äger den, men har inte tillgång till den...). Iaf om vi räknar de produkter som sedan hamnar i konsumentorienterade prylar.

Jag är helt säker på att NEX kommer sälja riktigt bra, och det förtjänar den i egenskap av vad den är. Men för att köra en liknelse - är en BigMac "bättre mat" än en middag på en god restaurang - bara för att det säljs fler av den "rätten" än vad det görs av t.ex filet Mignons?

Nej, jag gillar inte NEXarna för att de förväntas att sälja bra/bli populära (förutom att utbudet av objektiv då troligtvis ökar) utan för att de verkar vara som gjorda för mig personligen. ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.