Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Det går att köpa respektive hus med vilket som helst av dessa objektiv.
Vad jag minns är de ordinare priserna enligt nedan:

NEX-3 med 16/2,8 5,900 kr, med 18-55/3.5-5,6 6.500 kr, med 18-200/3,5-6,3 runt 12-13.000 kr
NEX-3 dubbelkit (16 mm + 18-55 mm) 7.600 kr

NEX-5 med 16/2,8 7,000 kr, med 18-55/3.5-5,6 7.600 kr, med 18-200/3,5-6,3 en tusenlapp mer än för NEX-5
NEX-5 med dubbelkit (16 mm + 18-55 mm) 8.800 kr


Separat kostar 16 mm-objektivet 3.000 kr, 18-55 3.600 kr och 18-200 mm 9.600 kr, så dubbelkitet verkar ju väldigt prisvärt.

Tack! =)

Jag vet inte hur bra alla dessa objektiv är för att vara kitobjektiv (medelmåttiga, sämre eller bättre). Beroende på hur bra de är vill jag faktiskt satsa på allihopa. Ska jag köpa en NEX-kamera så köper jag garanterat pannkaksobjektivet eftersom den är så himla liten och enkel att bära med överallt.

Föresten undrar jag om ni kan ge lite tips på flera seriösa och "proffsiga" (kunniga) sidor/magasin som testar kameror? Finns det någon sida/magasin som även testar kitobjektiv? CyberPhoto testar ju en del men jag hittar inga tester på NEX-konkurrenternas objektiv (GF1, E-P1/2 PEN).

Jag har visserligen en begränsa budget men jag betalar hellre mer för ett bra objektiv än samma summa för flera medelmåttiga objektiv. Kitobjektiven brukar ju inte alltid hålla allt för hög klass. Å andra sidan har dessa objektiv lite andra funktioner för videoinspelning.
 

Ok, svenska sidor då. Fast tack, ska läsa nu. =)

Föresten är ju översättningar långt ifrån korrekta ibland...

Taget från en sida på http://translate.googleusercontent....le.com&usg=ALkJrhgmtKLVI3vz_t5Ag1Kn-vb_Ifiq-g som du länkade till.

Engelska:
What might take you by surprise is just how small the bodies are - the NEX-5 in particular being tiny.

Svenska översättningen:
Vad kan ta dig på sängen är bara hur små de organ som är - NEX-5 i synnerhet vara liten.

Hahahahahaha! Jag dör av skratt! Kanske klockan som är mycket... hoho!
 
Någon som sett/vet när Nex-3/5 kommer att finnas tillgängliga i butik så att man kan gå o klämma på ett ex eller kan man förvänta sig att det blir sån grym åtgång som på deras superkompakt DSC-HX5V så att alla går åt direkt så fort dom kommer in/går till dom som förbokat???
 
Är det någon som anser att bilderna en del folk tar i praktiken stämmer med det testarna uppnår? Eller berättar om.? Dom som praktiskt använder NEX verkar inte ha några större problem direkt med fota med dom. Vilket om man läser tester så ser det ut som kamerorna knappt går att använda...Och klagolåt om felexponering osv....

Undrar ...Därför det jag ser ifrån NEX är rent magnefika resultat.. Tittade lite snabbt och Jämförde bilder tagna med NEX och killens A900 i länken.. Och jag vetetusan om jag inte tycker NEX bilderna ser bättre ut till o med..

Jag tror Sony har hittat "sin gral" med dessa NEX....
 
Är det någon som anser att bilderna en del folk tar i praktiken stämmer med det testarna uppnår? Eller berättar om.? Dom som praktiskt använder NEX verkar inte ha några större problem direkt med fota med dom. Vilket om man läser tester så ser det ut som kamerorna knappt går att använda...Och klagolåt om felexponering osv....

Undrar ...Därför det jag ser ifrån NEX är rent magnefika resultat.. Tittade lite snabbt och Jämförde bilder tagna med NEX och killens A900 i länken.. Och jag vetetusan om jag inte tycker NEX bilderna ser bättre ut till o med..

Jag tror Sony har hittat "sin gral" med dessa NEX....

Naee jag personligen brukar mer se testerna som en "riktlinjer" ....tex A900 blev sågad när det gällde bruset men själv blev jag rätt förvånad för jag tycker inte alls den är så kass på den biten som testarna fick det att låta.
När det gäller användandet/handhavandet av kameran så är vi ju alla olika...testaren kanske tycker handhavandet är skit medans en användare tycker att det är klockrent.

Det jag sett i bildväg från användare av Nex är en rätt mixad kompott.
Det som killen visar upp säger inte speciellt mycket mer än att Nex är en bättre JPEG-kamera då bilderna är JPEG direkt från kamerorna....för att göra en rättvis/bra bedömning så krävs bild/bilder från båda kamerorna där man fotat samma motiv och i samma ljus...dock är jag säker på att Nex skulle leverera bättre JPEG-bilder än A900 då Sony har gjort rätt stora framsteg när det gäller JPEG sedan A900an släpptes.
 
Var inne i en sonybutik och provklämde lite idag. PASM-läget som jag frågade om tidigare fanns ju där och man kommer åt det snabbt och bra. Nu har jag en kompakt som filmar 720p så det blir nog inget byte inom det närmsta.
Den ersätter inte min dslr och den är lite för klumpig som kompakt, passar nog inte mig skulle jag tro.
Den är ju dock lika liten som en kompaktkamera var för några år sedan, så den är ju inte SÅÅ stor...
Kommer definitivt rekommendera den till vänner och bekanta som vill ha något bättre än kompaktkamera

//Björn
 
Jag vill och känna på den i verkligheten, men den verkar inte finns på mina lokala elektronikbutiker. Verken OnOff, Expert, Siba eller Elgiganten dyker upp ännu i Prisjakt. Så antar att de inte har dem?

Någon som vet om det finns någon butik i Halmstad som har den inne?
 
Var inne i en sonybutik och provklämde lite idag. PASM-läget som jag frågade om tidigare fanns ju där och man kommer åt det snabbt och bra. Nu har jag en kompakt som filmar 720p så det blir nog inget byte inom det närmsta.
Den ersätter inte min dslr och den är lite för klumpig som kompakt, passar nog inte mig skulle jag tro.
Den är ju dock lika liten som en kompaktkamera var för några år sedan, så den är ju inte SÅÅ stor...
Kommer definitivt rekommendera den till vänner och bekanta som vill ha något bättre än kompaktkamera

//Björn

Japp visst är det så...det är ju bara när man vill göra vissa inställningar/ändra nån parameter i dessa lägen som det kan/blir lite grävande i menyerna.
Känner lite som dig också Björn trotts att jag inte har klämt på den...antar att det va ett demo-ex som du fick klämma på...du vet inte om den fanns hemma o köpa över disk alt beställa över nätet o få den hemlevererad "direkt"??
 
http://translate.google.com/transla...//www.dpreview.com/&rurl=translate.google.com

Läst lite på den sidan. NEX fick ingen "award" alls hos dem. Jag har inte läst igenom exakt hela recensionen ännu (de är ju skitlånga!) men ska göra det sen.

Hittills förstår jag att de klagar över bristen på manuella inställningar, att den i huvudsak riktar sig till de som kommer från kompaktkameror. Alltså att de ska vara enkelt för nybörjare, tydligen står det i kameran/menyn hur du ska göra. Coolt kan jag tycka! :D Manual i kameran, varför klaga? ;)

Eftersom jag kommer från en kompaktkamera har jag inget emot dess enkelhet även om jag inte motsäger att manuella funktioner inte skadar att ha med också. Men jag tror helt ärligt att många och kanske även jag ändå kommer fota i autoläge och då känns det onödigt att köpa en annan systemkamera med mindre filmfinesser än vad jag önskar.

Däremot skrev de inte gott om pannkaksobjektivet, att man skulle känna sig besviken om man bara kom ut med det. Nu ville jag ha alla tre, men vadå, är pannkaksobjektivet dåligt? Den beskrivningen gillade jag inte...

En sak till jag inte gillade var batteritiden, tydlingen inte så bra pga. skärmen.

Med andra ord, autoinställningar har jag inget emot. Det här med pannkaksobjektivet och batteritiden lät dock inte så bra. De jämför mycket med Olympus och Panasonic vilket jag gillar. De konkurrerar verkligen med varandra. Panasonic verkar väldigt bra på flera plan, Olympus med men mellan Olympus och Panasonic vinner Panasonic. Panasonic vinner över NEX-5 också, men det beror ju lite på hur man läser recensionen.

Jag är kluven... GF2 är utan tvekan intressant att vänta på. Troligen i full HD, men kommer den erbjuda autoexponering också (för den har väl bara autofokusering)?

Hm... Hur bra är Panasonics pannkaksobjektiv? Skulle vara kul att jämföra dem med.
 
Dom bara tramsar.. Skit i tester .. Kameran kommer ta dom bilder du vill den skall. Och den går att styra på dom sätt man oftast använder en kamera på.. Det räcker ..

och prestanda är bra.. Allt annat är "tull" som dom säger i grannlandet.. massa typist tjafs för spela allan ball. Kameran är inte tänkt som en prokamera någonsin där användaren skall ratta med allt i parti och minut.. Utan den är en P&S kamera med systemkameraprestanda som dessutom går att styra med manuella grejer.. Och där det folk använder mest såsom A läger är utan problem åtkomligt.. osv osv..


Annars om du skall gå på tester och deras svammel så skippa denna sony och gå och köp sådant som får höga vitsord ... Enklare än så kan det inte bli..


:)
 
Hm... Hur bra är Panasonics pannkaksobjektiv? Skulle vara kul att jämföra dem med.

Det ska visst vara helt otroligt skarpt och bra. Synd den inte passar Sonyn. Dessutom har den i mitt tycke klart vettigare brännvidd mot sensorstorleken. Sonypankisen är alldeles för vidvinklig tycker jag för vardagsbruk.
 
Jag vill och känna på den i verkligheten, men den verkar inte finns på mina lokala elektronikbutiker. Verken OnOff, Expert, Siba eller Elgiganten dyker upp ännu i Prisjakt. Så antar att de inte har dem?

Någon som vet om det finns någon butik i Halmstad som har den inne?

Enligt rykte så kommer de endast finnas tillgängliga på sonycenter till att börja med, så du får leta upp närmsta sonybutik...
 
Japp visst är det så...det är ju bara när man vill göra vissa inställningar/ändra nån parameter i dessa lägen som det kan/blir lite grävande i menyerna.
Känner lite som dig också Björn trotts att jag inte har klämt på den...antar att det va ett demo-ex som du fick klämma på...du vet inte om den fanns hemma o köpa över disk alt beställa över nätet o få den hemlevererad "direkt"??

Tror de fanns hemma (sonycenter Malmö), jag tyckte han sa det i butiken. Jag kan ha haft otur, men de verkar inte vara så sjukt serviceminded på Sonycenter. De verkar tycka det e roligare att prata i telefon osv. De hade ett 135 1,8 hemma som jag gärna hade känt på också men då sprang de iväg för att svara i telefon så jag orkade inte stå och vänta på dem hur länge som helst. Lite synd eftersom de hade bra pris på det objektivet också, ibland fattar jag inte hur de prioriterar...

Åter till NEXen, jag testade med 18-200-objektivet och det var trevligt. Filmläget fungerade också riktigt bra. Min totala upplevelse är att den är kvick i menyer och att bilderna blir hyffsat skarpa.

Som en liten paralell så tror jag videokameramarknaden kommer dö snart. Kommer förmodligen bara finnas grejjer för professionell broadcasting osv kvar. Jag investerade dyra pengar på en videokamera för ett år sedan. Full HD, tripla sensorer osv.
Nu när vi kom hem efter en semester så hade jag filmat en del med denna kamera samt en del filmsnuttar med min kompaktkamera som förvisso bara kör 720p (men den kostade en tredjedel av vad jag betalade för filmkameran). Skillnaden på kvaliten var så pass liten att jag sålde av min videokamera. Visst var det lite bättre (framför allt ljudet) men också bilden. Jag kunde dock inte försvara bildkvaliten så mycket så det var värt att spara på videokameran. Passade på att sälja medans den fortfarande var värd några pengar.
Om jag inte hade haft något att filma med så hade jag nog alla gånger köpt en NEX istället. Mest på grund av att man faktiskt får en otroligt bra kamera med på köpet.
Hade jag inte haft någon kamera alls, eller om jag av någon konstig anledning endast fick ha en enda kamera så hade NEXen varit något, men ...jag släpar gärna med mig min a700 trots sin storlek och när jag väl inte kan ha med den så vill jag hellre ha något riktigt litet - precis som min lilla FT1:a som dessutom klarar sand och vatten - jag har aldrig tagit så mycket strand som nu :)

//Björn
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.