Sony A550 har jag... Och den fick inget topp betyg.. Medans jag lätt kan säga att det är den bästa aps-c kamera Sony har byggt tills dagens datum som total helhet.. Jag har haft en bunt Sonykameror. Så lite jämförande kan jag säga att jag gjort.. Och NEX skall enligt allt som sagts vara lika bra men troligen även bättre än A550 prestandamässigt..
Jag läste precis på slutsatsen om A550 på CyberPhoto och omdömet lät ju och toppklassigt trots Bra köp, de förklarade ju även varför just de inte ansåg att den kunde få Toppklass av dem men att den säket kunde få det av en specifik användare.
Dessutom vet jag att dom inte håller Sony högt utav ett angivet skäl. Ett skäl jag tror spelar in stort.. Dom säger det själva i alla fall..
Sony lämnar inte "extra säljstöd" utöver den högsta rabatt-sattsen Cyber redan har... Vilket Canikon gör.. ... Så därav prioriterar dom inte säljandet utav Sony..Så cyber är stort ärliga med detta.. Vilket jag uppskattar... Men vilket högst troligt (enligt min "tro") också inverkar i deras klassningar.. Varför klassa upp en kamera man inte vill sälja helst??
Så det finns nog högst troligen en del "politiska ekonomiska" saker bakom deras klassningar också..
Jag tror dig inte. Det kan säkert stämma det där med säljstödet, det vet jag inget om. Men att CyberPhoto skulle besvära sig att testa en kamera utan syftet att faktiskt ärligt ta reda på om den är bra eller inte, tror jag inte. De har toppklassat en systemkamera från Sony och jag tycker inte mig se någon mobbning mot Sony.
Däremot testar de ju inte alla kameror utan främst de som är mest intressanta. De skulle kanske inte hinna testa alla men NEX-kamerora är så pass hypade att jag är rätt säker på att denna kamera kommer att testas (därför kommer jag invänta detta resultat).
Jag har kikat på kameror i flera månader, från början kompaktkameror och långzoomare. Under tiden mailade jag CyberPhoto för höra om modell X och Y skulle testas. De sa att det var många på gång men just de jag frågade om var intressanta. Någon kort tid efteråt var alla jag efterfrågade testade, samtliga fick Bra köp. Om de nu hade varit intresserade av bara sälja (endast en av dessa kameror var från Sony) så skulle de väl passat på att ge dem Toppklass eftersom de fått intresse för dessa kameror.
NEX-kamerorna kommer de säkert att jämföra med Olympus och Panasonic och den har ju betydligt mer videofinesser, alla saknar spegel osv. så de bör vara rätt lika på det sättet. Med andra ord ska det bli intressant att se hur bra den fotar gentemot dess konkurrenter. Videofinesser kommer inte räcka för att erövra stämpeln Toppklass - vilket jag tycker är rätt för det är ju en systemkamera.
Jag vill tro på deras tester, men som alltid ska man vara kritisk. Anledningen till att jag fått så stort förtroende för just CyberPhoto är helt enkelt för varje gång en kamera testats och fått ett visst resultat, så om jag googlar och läser fler tester och recensioner så stämmer allas åsikter överens i det stora hela. Det är det jag gillar, att jag inte läser ett test som hyllar eller sågar en kamera som på ett annat test gör det motsatta. Nu beror det givetvis på vilka som testar, men jag brukar se över CyberPhoto, PC, M3 mm. och även Fotosidan för privatpersoners åsikter etc.
Vad är Canikon? Slang för Canon vs Nikon? Ska vi återkoppla det jag just har skrivit om så får Nikons kompaktkameror inga toppklassiga stämplar av CyberPhoto. Bäst där får Canon och Panasonic utöver Leica (men dessa kompaktkameror från Leica är snordyra).
Jag kommer vänta tills CyberPhoto testat kameran, blir testresultatet som jag önskar så kommer jag att beställa den. Hoppas givetvis att den lever upp till mina förväntningar, för jag har velat ha en systemkamera i flera år och nu börjar jag bli trött på min kompaktkamera. Kommer bara vela vilket paket jag ska köpa dvs. vilket objektiv.
Måste bara återigen skriva att jag fullkomligt älskar de videos jag sett av NEX. Bilderna är också grymma men bilderna redigeras i mycket större omfattning. Å andra sidan har en hel del bilder från denna kamera lagts upp på Flickr.