Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Jag är klart sugen på en NEX kamera skall erkännas. Såsom jag fotar så skulle den passa utmärkt tror jag.. Jag håller ju som dom flesta inte heller gör har jag sett i exifér på och ställer in allt i min kamera hela tiden.. Så därför lirar en NEX nog helt ok för min del... Och ända vara så smidig så den faktiskt skulle hänga med klart ofta också där inte väskan idag får hänga med...

Snudd jag funderar på att faktiskt sälja min A550 och objektiven för skaffa en Nex. Eller sälja bara A550 samt Tamron 17.50 f2,8 samt behålla 70-300 G SSM och invänta att NEX får funktionen att hantera SSM teleobjektivet.. Den finns ju redan sägs det.. Så .. Ja fasiken... Nån som är sugen på en A550 med tamron 17-50 f2,8 med garantier kvar samt få exponeringar +också kitobjektiv..? Så knallar jag på NEX´ta "resa" i kameravärlden.. :) :)

(Lite skoj men också fasiken lite alvar..)

Just "firm ware grejer" är där jag har min största kritik mot Sony.. Dom bygger in totalt onödiga begränsningar i tex min A550 . Autoisot har för få steg,, samt ej möjligt att justera brusreduseringen mer noga med fler val..

Och detta verkar vara en sak som även NEX kamerorna får en slev utav ..

Och detta fjolliga begränsande i firm ware utföranden är en sak jag inte kan fatta att dom gör.. Nu kanske Sony inte är ensamma om sådant. Men ändå.. Varför i helskotta begränsa en kameras firm ware då varenda användare som fotat en stund bara blir irriterad över sådant fjanteri..
Hmm... Det påminner mig om när jag köpte Sonys nya mirakelmaskin Minidisc (MZ-1) med inspelning 1993 (första modellen). Standarden medgav 256 tecken tecken för låtnamnet men spelaren begränsade detta till bara12 tecken helt utan anledning. Redan nästa modell hade inte denna begränsning. Man undrar om det är ett släktdrag hos några anställda ingenjörer på Sony eller någon slags obegriplig policy?

Detta har inte specifikt med Sony att göra - det är tyvärr en mycket utbredd policy bland många företag, där marknadsförarna har stort inflytande. Vilket de verkar ha i stort sett överallt... :-(

Självklart är det inte enbart Sony som har dito (larviga) begränsningar i firm ware... Men man får ju klaga på det märke man har så får dom andra gnälla på sina märken..

:) :)

Manuella inställningar

Hej på er,

Efter att inte följt tråden fick jag nu läsa igenom HELA tråden efter att ha fått intresse för dessa NEX.
Jag har idag en vattentät kompaktkamera från panasonic som i stort sett är underbar. Det faktum att den är vattentät är skäl nog att behålla den trots sina tillkortakommanden. Det som verkligen retar sk*iten ur mig ibland är att det inte finns något PASM-läge på den, vill man ha snabba slutartider får man ställa in den på "sport" vilket i glada stunder kan ge slutartider på 1/1000, tyvärr kan den lika gärna ta nästa bild (tagen en sekund efter) med 1/80 !!!!!
Vi dessa tillfälle vill man kasta den långt ut i vegitationen.
Har sett här i tråden att de manuella inställningarna på NEXen verkar halvbra... Är det för "dåligt" om man är van vid DSLR eller funkar det?
Jag ser att det skulle kunna vara ett bra komplement som just kompakt (även om den aldrig blir vattentät :)

//Björn

...
Det som verkligen retar sk*iten ur mig ibland är att det inte finns något PASM-läge på den, vill man ha snabba slutartider får man ställa in den på "sport" vilket i glada stunder kan ge slutartider på 1/1000, tyvärr kan den lika gärna ta nästa bild (tagen en sekund efter) med 1/80 !!!!!
...
En kompis till mig hade en långzoomare med precis samma karaktär. Han ville också ibland skeppa iväg den så långt bort i vegetationen som han orkade...

...
Har sett här i tråden att de manuella inställningarna på NEXen verkar halvbra... Är det för "dåligt" om man är van vid DSLR eller funkar det?
...
Nja, det är väl inte det att de manuella inställningarn på NEX-kamerorna är "dåliga" i sig, utan mera att när Sony har haft ambitionen att göra dessa kameror lätta att använda för nybörjare/kompaktkameraanvändare utan vetskap om vad bländare och slutare är för något och vilka effekter dessa har, så blir det mera menydykande för de som kan. Nybörjarna får hjälp med att justera slutare och bländare utan att de behöver ha den klassiska (och tidigare helt nödvändiga) grundkunskapen om dessa.

Således - mera knapptryckande för den som kan och vill köra manuellt. Gillar du inte detta så kan du förstås välja att vänta - det är troligt (fast ingen vet) att det kommer mer avancerade NEX-kameror längre fram som är mera lika vanliga DSLR-kameror när det gäller gränssnittet.

Många snackar om "manuellt" väldigt ofta. Medans då man tittar generellt sett så kör dom flesta på Auto eller A läget.... Thats it..

Och nu har jag inte läst så mycket om NEX direkt. Men är det svårt att fota Auto P läge samt A läget? Blir dom två fotolägena ( extrem)-grävande i menyer för ställa in?

Då kan jag förstå att det påtalas menyer osv.. Om inte dessa två lägen är besvärliga att komma åt så kan dom flesta ta sig en NEX och förmodligen bli rätt glada användare.. Jag tex är en sådan användare.. Nu räknar jag inte in då man skall använda HDR osv.. Därför redan med A550 så får man ju trycka sig fram till funktionen. Iofs via direktknapp. Men sedan måste man ju ändå ställa in i menyn man kommer fram till... Så jag antar NEX har något lite liknande sätt att slå igång sin HDR med..

Men som sagt. Är A samt P Autoläget inga problem för folk att slå igång så kan jag inte se nått "problem" med styra en NEX för dom flesta..

Även om dom flesta i momentarsfält verkar vara enbart manuellfotande alltid.. Så är denna typen av kamera-användare nog en försvinnande liten grupp av totalen..

Du får väl åka och klämma på en du också:)

I specen står det i alla fall :programautomatik + bländarautomatik + tidsautomatik + manuell
men det finns inget "vred" för det vad jag kan se. Kan man bara ställa in det lätt så är det ju inga problem...

Får bli efter helgen, nu skall jag koncentrera mig på snaps och dylikt

//Björn

Kan man ställa in A läget och justera bländaren så är det ju det allmänt ofta använda läget som dom flesta system kamera-användare nyttjar vad jag sett..

Så därmed täcks ju det stora majoriteten fotograferande in... Och sedan att där finns användare som vill styra allt varje bild och därför anser det blir problem så är det ju på rakaste Svenska stockholms-språket "enbart att skita i" .. Kameran är inte byggd för dessa användare.. Så enkelt och så enormt solklart är det..

Däremot för sådana som mig verkar den duga smärtfritt .. Men jag är ärlig och erkänner att jag är en fegisfotograf.. Jag använder P läget då jag vill vara idiotsäker att få en bild... I alla fall utomhus i solsken...

Däremot inomhus i mörka situationer. Där vill jag styra bländaren... Och det räcker för mig.. Måste kolla in en NEX vid tillfälle..

:)

Många snackar om "manuellt" väldigt ofta. Medans då man tittar generellt sett så kör dom flesta på Auto eller A läget.... Thats it..

Och nu har jag inte läst så mycket om NEX direkt. Men är det svårt att fota Auto P läge samt A läget? Blir dom två fotolägena ( extrem)-grävande i menyer för ställa in?

Då kan jag förstå att det påtalas menyer osv.. Om inte dessa två lägen är besvärliga att komma åt så kan dom flesta ta sig en NEX och förmodligen bli rätt glada användare.. Jag tex är en sådan användare.. Nu räknar jag inte in då man skall använda HDR osv.. Därför redan med A550 så får man ju trycka sig fram till funktionen. Iofs via direktknapp. Men sedan måste man ju ändå ställa in i menyn man kommer fram till... Så jag antar NEX har något lite liknande sätt att slå igång sin HDR med..

Men som sagt. Är A samt P Autoläget inga problem för folk att slå igång så kan jag inte se nått "problem" med styra en NEX för dom flesta..

Även om dom flesta i momentarsfält verkar vara enbart manuellfotande alltid.. Så är denna typen av kamera-användare nog en försvinnande liten grupp av totalen..

Nej bländare ändrar man via hjulet då men om du nu skulle vilja exponeringskompensera +/-(vilket man använder sig av rätt ofta i A-läget) så måste du in o gräva i menyn göra din kompenseringsändring där och sedan tillbaka till A-läget...lite omständigt och jobbigt då det är minst 2-4 steg bara för att ta sig till menyn för exponeringskompensation..visade det sig att man kompenserade för mycket/lite ja då få man glatt göra om proceduren...som sagt det blir något jobbigt om man använder sig av exponeringskompensationen mycket i kombination med A-läget.

Det finns som sagt inte någon egen/dedikerad funktionsmeny för PASM-lägerna vilket är synd.

Om man nu inte använder sig av exponeringskompensationen så kan man lika väl använda iAuto och använda sig av bakground defocus så bestämmer kameran allt utom bländare.

Senast ändrad:
Skit i mitt inlägg ovan ang A-läget...gick inte att ta bort/redigera det nu...hur som helst så kom jag på i efterhand att man inte behöver gå in i menyn om man vill exponeringskompensera så A-läget funkar utmärkt...såg en video på detta för ett tag sedan i nån test på en site..ska se om jag hittar länken.

Jisses vilken hype denna kamera sätter igång, trots allt skäll den får av testarna. Jag har stora problem att se guldet i den. Liten kamera med överdimensionerade gluggar som verkar ha ogenomtänkt handhavande. Det känns nästan som många tycks tro att Nexen är den slutliga lösningen som alla väntat på....Jag skulle nog tro att det kommer ut fler kameror på marknaden....

Nex konceptet är riktigt spännande, tänk vad underbart att äntligen få systemkamerakvalitet i en kompaktare kamera!

Nu hoppas jag bara på FF sensor i en spegellös kamera, hoppas bara det hinner komma i tid innan min D3 är avskriven om 3 år :D

Jag ska aldrig sätta bildkvalite i första rummet igen, from nu är det bara så liiiiten som möjligt som gäller. Är så jädrans trött på att släpa runt på D3:an! Den dödar min kreativitet totalt.

Det var därför jag sålde min D3x o kör idag med 5D mark 2 samt D700. Kommer det en ff i ett kamera hus som 400D Canon eller liknande så köper jag den på en gång.

Jisses vilken hype denna kamera sätter igång, trots allt skäll den får av testarna. Jag har stora problem att se guldet i den. Liten kamera med överdimensionerade gluggar som verkar ha ogenomtänkt handhavande. Det känns nästan som många tycks tro att Nexen är den slutliga lösningen som alla väntat på....Jag skulle nog tro att det kommer ut fler kameror på marknaden....

A550 får massa skit av dessa sk "Testare".. Och enligt mig snackar dom en massa skit helt enkelt.. Och då NEX har prestanda lika eller bättre än A550 så tvekar jag inte en sekund att ha stor nyfikenhet av dessa nya kameror..

Den dagen "Testare" skriver trovärdigt skall jag bry mig om vad dom skriver.. Men omdömmen som jag ibland snudd tror skrivs på Canikons säljkontor medans dom kanske tar en fika med marknadsförarna där innehar rätt låg nivå av trovärdighet i mina ögon sett..

Jösses vilken lång tråd! Jag är riktigt sugen på denna kamera och det blir troligen en NEX-5 för mig beroende på vad CyberPhoto har att skriva om kameran.

Ett solklart val för mig som vill ha massa videofinesser och dessutom ska gå från kompaktkamera till systemkamera. Jag har ett intresse men också något lat, så det känns skönt att det är mycket automatiskt vilket i varje fall gör att den kan följa med på många äventyr. Storleken är även den fantastiskt!

Visserligen beror smidigheten på vilket objektiv man använder, men "pannkaksobjektivet" är lysande att ha med på fester, aktiviteter, konsert osv. när du inte vill bära runt på något tungt. Den tar i hästlängder bättre bilder än någon kompaktkamera. Samtidigt har jag möjlighet att byta objektiv för fota vid speciella tillfällen (fågelskådning, hundshow, porträtt).

Sist men inte minst, monteringsadaptern LA-EA1 verkar ge möjlighet till ett ännu större utbud av objektiv.

Den enda kamera som intresserar mig utöver denna är Panasonic Lumix DMC-GF2, frågan är om den kommer att erbjuda mer videofinesser och bli likvärdig NEX-5. Å andra sidan undrar jag om utbudet av objektiv är lika bra för den som för NEX-5 (kanske tvärtom?).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar