Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Som Leica M9 menar du?

Olle

Personligen tror jag att vi inom en inte alltför lång framtid kommer att få se exempelvis en NEX med 24x36 mm sensor. Några mm högre och med EVF.

Detta har varit Leicas domäner, men jag tror att det finns ett viss efterfrågan på en sådan här kamera i en annan, lägre prisklass.
 
Jag fick nyss ett mail från Sonys reklamavdelning.. Och där står det som så här..
Använd ditt existerande -objektiv
NEX-5/NEX-3 är kompatibla med de flesta av dina DSLR-objektiv*. Så nu kan du njuta av att kunna ha oändliga möjligheter i alla slags fotosituationer, utan att storleken och vikten av en DSLR hindrar dig.
Har ju läst att af skall funka med några objektiv. Och inte med andra..Medans det står att af inte funkar under reklamen med liten text.. Rörigare än detta är svårt att finna...

Vad fasen är det som gäller nu..? Funkar A-mount? . Ja det gör det tydligen.. Men funkar AF? Eller funkar AF med bara några objektiv? Och i sådana fall vilka??
Säkerligen står svaren någonstans. Men leta fram dom bland alla olika jag läst känns ogörligt..
Så är det någon som VET vad som gäller här?
 
Jag fick nyss ett mail från Sonys reklamavdelning.. Och där står det som så här..

Har ju läst att af skall funka med några objektiv. Och inte med andra..Medans det står att af inte funkar under reklamen med liten text.. Rörigare än detta är svårt att finna...

Vad fasen är det som gäller nu..? Funkar A-mount? . Ja det gör det tydligen.. Men funkar AF? Eller funkar AF med bara några objektiv? Och i sådana fall vilka??
Säkerligen står svaren någonstans. Men leta fram dom bland alla olika jag läst känns ogörligt..
Så är det någon som VET vad som gäller här?

Ja objektiv med A-mount funkar om man använder sig av adaptern som finns att köpa som tillbehör...med adaptern fungerar alla funktioner utom AF...Sony(detta är vad dom själva sagt)har valt att stänga AF med A-mount + adapter via mjukvaran i kameran tillsvidare pgr av att dom va inte nöjda med tillförlitligheten/prestandarden...men så fort dom har fått det till att fungera tillfredställande/som det är tänkt att fungera så ska det gå att låsa upp funktionen(AF) med en uppdatering av kamerans mjukvara...när eller om en sådan kommer kan dock bara Sony svara på.
 
Vad fasen är det som gäller nu..? Funkar A-mount? . Ja det gör det tydligen.. Men funkar AF? Eller funkar AF med bara några objektiv? Och i sådana fall vilka??
Säkerligen står svaren någonstans. Men leta fram dom bland alla olika jag läst känns ogörligt..
Så är det någon som VET vad som gäller här?
Objektiv med A-fattning kan monteras med Sonys adapter.
Adaptern ger automatisk styrning av bländaren.
De förseriekameror som visades vid presentationen och som lånats ut till journalister klarar, med adaptern, att fokusera många A-objektiv som har inbyggd fokusmotor.
Sony är inte helt nöjd med hur AF fungerar med A-objektiven och har tagit bort AF-möjligheten på de kameror som levereras nu.
Sony fortsätter att arbeta med AF och har sagt att AF kan komma i en senare firmware-uppdatering.
 
Dom är väl byggda för P&S folk främst väl.. Eller har jag fattat helt fel ?..
Jo det var nog Sonys syfte. Problemet kanske är att de som recenserar *inte* är P&S-folk. Svårt att få bra recensioner då... Jag tror att Sony av just detta skäl borde ha börjat uppifrån, med en "NEX-9" som skulle fått alla recensenter på knäna, sen skulle de ha levererat 5an och 3an.
 
Dom är väl byggda för P&S folk främst väl.. Eller har jag fattat helt fel ?..
Dpreview har ju kommenterat det där och menar att NEXen har problem både som entusiastkamera och P&S (autolägena stänger av hög-ISO-läge, överexponerar etc.).

Tror inte Sony lär ändra gränsnittet nämnvärt, men hoppas de lyssnar på kritiken och att nästa firmware utökar en del av funktionerna i alla fall, som t.ex. AF med Alpha-adaptern och att manuellt exponeringsläge funkar vid video. Jag skulle kunna tänka mig en NEX-5a om den bara var jobbig att använda, men just nu känns den för nerlåst också.
 
Dom är väl byggda för P&S folk främst väl.. Eller har jag fattat helt fel ?..

Visst är det så Torbjörn och det är nog Sonys syfte också...men eftersom kamerorna kanske främst riktar sig till dom som vill ta steget upp till nått som är lite mer avancerat än ren P&S så dom borde nog trotts allt tänkt lite mer på användarna som vill lära sig "ta kontroll" över kameran och dom lite mer avancerade användarna..så som det är nu så är kamerorna väldigt bökiga att använda när man "går utanför" auto/programlägerna och i auto/programlägerna är dom lite för låsta....menar varför inte en dedikerad meny för manuellt läge där man kom åt alla inställningar snabbt och lätt(tex likt den skärmbilden man får upp på A700/850/900) så hade kameran varit perfekt och lättanvänd även för den som vill ta steget utanför autolägerna alt den mer avancerade användaren...tror kamerorna hade tilltalat en betydligt större grupp ifall dom hade tänkt lite längre än till "bara" P&S.
 
Jo det var nog Sonys syfte. Problemet kanske är att de som recenserar *inte* är P&S-folk. Svårt att få bra recensioner då... Jag tror att Sony av just detta skäl borde ha börjat uppifrån, med en "NEX-9" som skulle fått alla recensenter på knäna, sen skulle de ha levererat 5an och 3an.

Nej recensenterna jämför dessa två kameror med vad som redan finns i segmentet och om man bortser från sensorn så är dom andra modellerna/tillverkana bättre på dom flesta punkterna när det kommer till användandet för den som vill ta steget utanför autolägerna alt dom mer avancerade användarna....det hade räckt med att Sony hade stoppat in en dedikerad m-meny där alla inställningar gick att komma lätt o smidigt så hade mycket av kritiken försvunnit.
 
Just "firm ware grejer" är där jag har min största kritik mot Sony.. Dom bygger in totalt onödiga begränsningar i tex min A550 . Autoisot har för få steg,, samt ej möjligt att justera brusreduseringen mer noga med fler val..

Och detta verkar vara en sak som även NEX kamerorna får en slev utav ..

Och detta fjolliga begränsande i firm ware utföranden är en sak jag inte kan fatta att dom gör.. Nu kanske Sony inte är ensamma om sådant. Men ändå.. Varför i helskotta begränsa en kameras firm ware då varenda användare som fotat en stund bara blir irriterad över sådant fjanteri..

Det är inte ok att ett märke som vill slå på en dominerad marknad att agerra såsom om dom var nr 1 alt 2 på marknaden. Utan man bör i det läget vara i alla fall noga med att inte bygga in onödige firm ware hinder i användandet.

Så då Sony får kritik i sådana frågor får dom skylla sig själva.. Är man i lägre hirrakin stående samt korkad så får man också inse man får stryk.. Enbart dom i hirarkin överst har i världen "rätten" att vara urkorkade och ändå bli "förlåtna" .. Gäller för människor likväl som för kameror.. Samt överallt annars också i världen.

Sådant ingår i grundkurs för en marknads/teknikavdelning då nya saker tas fram att ha i åtanke..
 
Just "firm ware grejer" är där jag har min största kritik mot Sony.. Dom bygger in totalt onödiga begränsningar i tex min A550 . Autoisot har för få steg,, samt ej möjligt att justera brusreduseringen mer noga med fler val..

Och detta verkar vara en sak som även NEX kamerorna får en slev utav ..

Och detta fjolliga begränsande i firm ware utföranden är en sak jag inte kan fatta att dom gör.. Nu kanske Sony inte är ensamma om sådant. Men ändå.. Varför i helskotta begränsa en kameras firm ware då varenda användare som fotat en stund bara blir irriterad över sådant fjanteri..

Det är inte ok att ett märke som vill slå på en dominerad marknad att agerra såsom om dom var nr 1 alt 2 på marknaden. Utan man bör i det läget vara i alla fall noga med att inte bygga in onödige firm ware hinder i användandet.

Så då Sony får kritik i sådana frågor får dom skylla sig själva.. Är man i lägre hirrakin stående samt korkad så får man också inse man får stryk.. Enbart dom i hirarkin överst har i världen "rätten" att vara urkorkade och ändå bli "förlåtna" .. Gäller för människor likväl som för kameror.. Samt överallt annars också i världen.

Sådant ingår i grundkurs för en marknads/teknikavdelning då nya saker tas fram att ha i åtanke..


Håller med dig Mayro vad du säger om Sonys taktik,dock inget ont om deras kameror ! Du Mayro ! Jag var på MediaMarkt och som vanligt tog det bara 2 sec innan man var på deras fotoavdelning och gissa vilken kamera jag inte kunde hålla fingrarna ifrån? Sony A55........................! Förstår hur jävla nöjd du är med den ! MVH. Jonas !
 
Lite reklam....David McLain och Nex3/5...kul o se att Sony verkar satsa hårt och anlitar/anställer en så duktig och känd fotograf som David för att promota dessa kameror.

Attract:

http://www.youtube.com/watch?v=kwi3s_-jVDo&feature=related

Creative Control:

http://www.youtube.com/watch?v=oPFClA63mhM

HD Video:

http://www.youtube.com/watch?v=mjfG78xGfjU

Sweep Panorama:

http://www.youtube.com/watch?v=SSrYXjtrI40

Available Light:

http://www.youtube.com/watch?v=wz5PJvNVx5U

Davids hemsida för den som inte känner till honom:

http://www.davidmclain.com/index.html
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.