Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Visst är det kul o filma men med NEX3/5 så är man låst till Auto...det går endast att kompensera +/- 2steg...inte ens låsning av exponering är möjligt... så är det kreativ filmning man är ute efter så är dessa två kameror inte speciellt bra.

Nu är jag inte filmnörd på det sättet, utan jag konstaterar bara:
- jag har aldrig haft tid o tålamod att fibbla med exponeringen ens på gamla snordyra DV-kameran
- redan lilla TX5 ser bättre ut på min platt-tv än min gamla DV-kamera
- film i dåligt ljus, som kompakter, även Sony HX5v kritiseras för ser också MYCKET bättre ut än gamla 17000-spänns kameran. Vad bluddrar folk om? T o m TX5 är överlägsen i nattljus
- med dessutom stor sensor och Sonys fungerande AF under filmning samt en helt OK autoljusmätning kommer filmerna bli hur bra som helst med mina mått mätt

Kort sagt: jag tror NEX kommer ge hur jävla bra filmer som helst för mig.

Tack Gunnar för uppgiften om panoramaupplösning, det kommer bli så häftigt! Jag är ju hopplöst kär i den funktionen redan nu.
 
Nu är jag inte filmnörd på det sättet, utan jag konstaterar bara:
- jag har aldrig haft tid o tålamod att fibbla med exponeringen ens på gamla snordyra DV-kameran
- redan lilla TX5 ser bättre ut på min platt-tv än min gamla DV-kamera
- film i dåligt ljus, som kompakter, även Sony HX5v kritiseras för ser också MYCKET bättre ut än gamla 17000-spänns kameran. Vad bluddrar folk om? T o m TX5 är överlägsen i nattljus
- med dessutom stor sensor och Sonys fungerande AF under filmning samt en helt OK autoljusmätning kommer filmerna bli hur bra som helst med mina mått mätt

Kort sagt: jag tror NEX kommer ge hur jävla bra filmer som helst för mig.

Tack Gunnar för uppgiften om panoramaupplösning, det kommer bli så häftigt! Jag är ju hopplöst kär i den funktionen redan nu.

Hur du filmar/har tänkt att filma hade jag inte en aning om så det va just därför jag informerade om dessa brister/avsaknader av inställningsmöjligheter.Visst ger dessa två kameror utmärkt filmkvalite...inget snack om den saken..dock tycker jag möjligheten till en så simpel funktion som att låsa exponeringen skulle vara med då det är mycket användbart även för den som inte är filmnörd eller filmar speciellt kreativ.

Panoramafunktionen verkar riktigt bra och användbar.
 
...
Tack Gunnar för uppgiften om panoramaupplösning, det kommer bli så häftigt! Jag är ju hopplöst kär i den funktionen redan nu.
Det tycks du inte vara alldeles ensam om, det är många som har blivit imponerade av den (hittills) unika smidigheten, snabbheten och enkelheten när det gäller att få fram panoramabilder med rejäl kvalitet!
 
Peter, jag håller tummarna för att videofunktionen på någon av de kommande NEX-kamerorna ska ha de funktioner du vill ha!

För min egen del räcker det som de nuvarande NEX-kamerorna klarar av mer än väl. Vad jag skulle önska i de mera avancerade modllerna för egen del, däremot, är ett användarinterface som mera liknar DSLR- än kompaktkameror, för att kunna jobba snabbare. Det interface som finns nu gör det unikt lätt för kompaktkameraanvändare att utnyttja NEX-kamerorna (mycket vettigt i och för sig), fast det gör dem lite långsammare att använda för oss som "kan" kameror.
 
Vilket också är vad jag oroar mig för med 3/5 - det finns ju kompaktkameror idag där man har snabb och enkel kontroll över grundparametrarna, om 3/5 på något sätt står dessa efter är det egentligen katastrof. Detta för att kameran har större sensor, och alltså reagerar betydligt snabbare på användarinput....
På en kompaktkamera kan du dra i spakarna ganska hårt innan du ser någon skillnad öht, på en kamera med större sensor ser du oftast skillnad även mellan de minsta "hacken" i inställningarna.

Panoramabilderna jag sett är katastrofalt dåliga!

-ingen distortionskorrektion, bilderna "passar" inte i varandra i montaget
-dålig lokal exponeringskorrektion - man ser tydliga mörkare/ljusare ränder i skarvarna.

Så om Sony släpper en vidvinkel med perfekt korrigerad distortion och vinjettering så visst... Men inte för tillfället.
 
Peter, jag håller tummarna för att videofunktionen på någon av de kommande NEX-kamerorna ska ha de funktioner du vill ha!

För min egen del räcker det som de nuvarande NEX-kamerorna klarar av mer än väl. Vad jag skulle önska i de mera avancerade modllerna för egen del, däremot, är ett användarinterface som mera liknar DSLR- än kompaktkameror, för att kunna jobba snabbare. Det interface som finns nu gör det unikt lätt för kompaktkameraanvändare att utnyttja NEX-kamerorna (mycket vettigt i och för sig), fast det gör dem lite långsammare att använda för oss som "kan" kameror.

Det gör jag också Gunnar...visst filmfunktionen som den är nu fungerar utmärkt för vanligt dokumenternade av tex för semestern eller liknande och ger utmärkt bildkvalite men om man vill filma lite kreativ,fånga stämningen/ljuset som råder på en viss plats mm så måste det till manuella inställningar.

Håller med dig Gunnar..jag hade gärna sett en lite mer avancerad modell likt en DSLR i gränssnitt för den lite mer kunniga användaren...jag tycker många av dom funktionerna som en lite kunnigare användare använder sig av ligger lite väl långt in i vissa menyer på Nex-3/5
 
Jag vill väl då lägga till att förenklingen av funktionalitet säkert passar den allra största delen av kunderna alldeles utmärkt. Vi är nog en ganska liten andel som vare sig vill eller kan dra nytta av en mer direktstyrd kamera.

Så på det sättet ingen kritik mot 3/5, mina egna kommentarer gällde mig själv personligen.

Det jag tycker är synd är att det på väldigt många sätt är funktionsmängden som styr utpriserna på dagens kameror, inte hur bra de är, eller hur bra de presterar. Jag är ganska övertygad om att skillnaden i utveckings/produktionskostnad mellan en "bantad" version på en toppmodell och toppmodellen själv är betydligt mindre än vad utpriserna skulle kunna peka på.

Det borde alltså inte vara speciellt svårt att göra en enkel, bra kamera med bra mekanisk- och bildmässig kvalitet till ett ganska lågt pris. Utgå från en A550 och stryk/förminska "extra" funktioner, sluta med en kamera i GH1-storlek. Kundpotentialen till en sådan här kamera är säkert inte mindre än den för en enskild mindre säljande modell i Sony's DSLR-sortiment.
 
Panoramabilderna jag sett är katastrofalt dåliga!

-ingen distortionskorrektion, bilderna "passar" inte i varandra i montaget
-dålig lokal exponeringskorrektion - man ser tydliga mörkare/ljusare ränder i skarvarna.

Så om Sony släpper en vidvinkel med perfekt korrigerad distortion och vinjettering så visst... Men inte för tillfället.

Joakim, funderar på om du verkligen sett panoramas skapade med de senaste modellerna? Dvs HX5v, TX5 kanske ett par till? Jag glor igenom mina och generellt är de helt fria från exponeringsskillnader och synliga skarvar. Dessutom är hanteringen av människor i rörelse ofta felfri. Däremot är havshorisonter ibland felmonterade.

Sedan med den låga upplösningen är det inget för finsmakare förstås som vill dra upp dem. Jag är nöjd med att för albumet kunna få tex 30 cm breda panoraman över Chania hamn med folk i rörelse, felfria osynliga skarvar utan att behöva göra någon efterbehandling. Kommer aldrig sitta och klistra panoraman i datorn f ö.

Men om NEX klarar dubbla upplösningen är det strålande!
 
Det jag såg var filer direkt från NEX5, men å andra sidan kanske man kan hoppas att detta var firmware-relaterat. Kameran var ett ganska tidigt förserie-exemplar. Men skarvarna var som sagt mer än lite tydliga - ska se om jag hittar materialet i röran här.

Efter en provklämning tog jag precis beslutet att vänta med NEX, och köpte en H20 att ha som "stoppa i fickan kamera" i stället. De 2000:- jag betalade för den kanske t.o.m betalar sig själv om jag väntar tills efter fotokina med att välja en NEX-modell (om jag inte chansat fel och efterfrågan kommer bli större än tillverkningen - vem vet hur Sony planerat...)
Femman var dock alldeles för "besvärlig" att köra manuellt med. Den är en större version på en enklare kompaktkamera, knappast något som intresserar en entusiast vad det gärller kontrollmöjligheter.

Det nya nikon-patent som som nyligen "publicerats" ser ärligt talat inte så intressant ut (tyvärr för deras del...). De optikval som tidigare patent pekat mot indikerar en utlysningscirkel som precis räcker till en 1/1"-sensor, dvs aningens mindre än 4/3".... Men deras kitzoom verkar fantastisk - samma storlek som Panasonics 14-45 (ytte-pyttig!), men med ett zoomomfång och ljusstyrka som liknar Sony's patent på 16-80F/2.8-3.5 till NEX
 
Det jag såg var filer direkt från NEX5, men å andra sidan kanske man kan hoppas att detta var firmware-relaterat. Kameran var ett ganska tidigt förserie-exemplar. Men skarvarna var som sagt mer än lite tydliga - ska se om jag hittar materialet i röran här.

Efter en provklämning tog jag precis beslutet att vänta med NEX, och köpte en H20 att ha som "stoppa i fickan kamera" i stället. De 2000:- jag betalade för den kanske t.o.m betalar sig själv om jag väntar tills efter fotokina med att välja en NEX-modell (om jag inte chansat fel och efterfrågan kommer bli större än tillverkningen - vem vet hur Sony planerat...)
Femman var dock alldeles för "besvärlig" att köra manuellt med. Den är en större version på en enklare kompaktkamera, knappast något som intresserar en entusiast vad det gärller kontrollmöjligheter.

Det nya nikon-patent som som nyligen "publicerats" ser ärligt talat inte så intressant ut (tyvärr för deras del...). De optikval som tidigare patent pekat mot indikerar en utlysningscirkel som precis räcker till en 1/1"-sensor, dvs aningens mindre än 4/3".... Men deras kitzoom verkar fantastisk - samma storlek som Panasonics 14-45 (ytte-pyttig!), men med ett zoomomfång och ljusstyrka som liknar Sony's patent på 16-80F/2.8-3.5 till NEX

Precis som dig Joakim kommit fram till samma sak....hade förbokat en Nex-5 men efter en tids funderande så bestämde jag mig för att avboka den just pgr av samma anledning som du anger....köpte istället en Sigma 50/f1,4 för pengarna och avvaktar med Nex-5an o se om det kommer en mer avancerad modell som är mer anpassad för entusiasterna /hur hela nex-systemet utvecklar sig.
 
Häromdan kom denna möjlighet upp på www.sonystyle.se, dock bara för NEX-3 ännu så länge. På min fråga efter NEX-5 så sa de att den bara skulle komma att distribueras via utvalda återförsäljare till att börja med. Att de inte själva var med bland dessa gjorde mig minst sagt perplex!

I mitten av juni skulle NEX-5 komma att distribueras via alla kanaler.

Det stämmer. Nex-5:an får endast säljas i fysiska butiker fram tills mtiten av juni runtom i hela Norden. Dvs inga internetbutik skall ha möjligheten att få sälja denna modell innan dess.
 
Målgruppen för de första nexorna är uppenbarligen point and shooters som inte vill/kan/orkar skruva bländare fram och tillbaka.
Det g-å-r att köra manuellt, men man tvingas in i ett ologiskt knapptryckningshelvete som ingen normal människa står ut med.

Jag kan förstå den allmäna entusiasmen för sonys koncept, men för någon som redan har en systemkamera (och som förstår de allmäna tekniska sambanden med bländare och slutartid) så lär de två första nexorna vara frustrerande små as - så nära och ändå så långt borta.

Sony har säkert sina skäl, de lär veta exakt på procenten hur kunderna använder sina prylar. Kanske täcker de in 80% av potentiella köparna med 3 och 5. Sedan släpper de en dubbelt så dyr entusiastmodell om nåt halvår med en EVF och som hanteras som en systemkamera.

Det enda jag gråter över är att fattningen som såg så stor ut inte riktigt verkar täcka en fullformatssensor (det är ett stift som verkar sitta lite för nära till). Och det är verkligen synd, en spegellös fullformatare hade varit rena porren. Men det är väl bara 3.28% av de potentiella köparna som frågar efter porr....
 
Tänkte lite på panoramafunktionen. Om man har kameran på en armlängds avstånd och snurrar runt sin egen axel så finns det väl inget program i värden som kan kompensera för de stora paralaxfelen som uppstår. De dåliga bilderna som ni har sett, är de verkligen tagna "på rätt sätt"?

Hur långt är det mellan skarvarna, hur många bilder används?
 
Tänkte lite på panoramafunktionen. Om man har kameran på en armlängds avstånd och snurrar runt sin egen axel så finns det väl inget program i värden som kan kompensera för de stora paralaxfelen som uppstår. De dåliga bilderna som ni har sett, är de verkligen tagna "på rätt sätt"?

Hur långt är det mellan skarvarna, hur många bilder används?

Sony anger att det är upp till 100 bilder som används, men hur datorn beräknar hur många bilder som behövs är svårt att säga. Det finns en kompensering för vinjettering och distorsion som funkar hyfsat, panoramas av hästskohamnen i Chania (är i Grekland som någon kanske noterat) blir oftast med nästan horisontell horisont trots att den använder 25 mm-läget, men ibland har havshorisonter blivit starkt böjda.

Nu blev jag riktigt sugen på att försöka ladda upp ett par panoramor härifrån, få se om jag kan få det att funka...

mvh Leo på Kreta
 
Nu laddade jag upp några panoramas - panoramor? - på min sida, se länk:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=280826

Titta gärna och bedöm. Jag har inte laddat upp sådana där processorn inte klarat att lappa ihop bilderna, t ex vissa horisonter eller snabbrörliga föremål. Att t ex fota en gata med bilar i full fart blir riktigt roligt, de blir avklippta på mitten...
 
Det ser bra ut Leo, inga av de effekter jag nämnde tidigare syns.

Ungefär på den platsen du står och fotar i hamnen har jag nog varit på ett ganska stort antal gånger... :) Har bott i Rethymnon och Hersonissos också. Det är en precis lagom ö att hyra en mindre offroad-cykel på (även om de alltid försöker pracka på en nåt 900-1100cc roadracingmoster för 3000kr/dygn utan gällande olycksförsäkring)...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.