Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Jag är övertygad om att Sony själva tror väldigt mycket på sitt NEX-system. De har ju skapat en ny produkt som de ännu så länge är helt ensamma om - den minsta kameran med den största sensorn - stor APS-C sensor i en systemkamera med kompaktkamera-storlek. De håller säkert på att bygga upp en rejäl produktionskapacitet för dessa kameror.

Ifall jag har rätt i min egen uppfattning så kommer efterfrågan dock att bli större än vad t.o.m. Sony själva hoppas - och i så fall kan jag GARANTERA dig att det kommer att bli långa leveranstider...
 
Om man inte vill vänta och vänta, så finns förstås möjligheten att förbeställa. På Sony Style kan man dock bara beställa NEX-3 ännu så länge (egendomligt nog), men när jag kollade på Sony Center Stockholm så gick det att förbeställa även NEX-5 där. De räknade med leverans redan under nästa månad för förbeställda ex.

Priser inkl den lilla blixten:
7.000 kr NEX-5 med 16/2,8
7.600 kr NEX-5 med 18-55/3,5-5,6
8.800 kr NEX 5 med 16/2,8 + 18-55/3,5-5,6

Dubbelobjektiv-satsen verkar ju speciellt tilltalande.
 
...
Överenskommelsen där hemma kommer vara: om jag får mer för D300-utrustningen än vad jag betalar för NEX-grejer så är jag hemma.. ;-)
...
Det bör det ju inte vara några som helst problem att få (se priserna ovan), så då är du ju i hamn. Har du mycket Nikon-prylar hemma så kanske du t.o.m. kan behålla din D300 fast med ett något bantat system, ifall du skulle vilja.
:)
 
Förefaller som att Sony verkligen tror på sin produkt...

Vilket jag för min del anser att de gör alldeles rätt i, som sagt. :)
 
Senast ändrad:
Ursäkta om jag stör tråden lite. Orkar inte läsa alla 15 sidorna just nu, men jag undrar om någon vet vilka objektivadapters som kommer att finnas tillgängliga för NEX-systemet. Undrar t e x om gluggar med Sony/KM-fattning kan användas på något sätt. Såväl skruvdrivna som SSM-modeller.

Möjligt att detta tagits upp tidigare i tråden. Ber som sagt var om ursäkt isåfall.
 
Någon som vet vad Nex7:an kan tänkas innehålla, kanske värt att vänta in den modellen, Sony har fått lite mera tid att fila på förbättringar.
 
...
Möjligt att detta tagits upp tidigare i tråden. Ber som sagt var om ursäkt isåfall.
Jo, det har tagits upp tidigare. Kort - det finns en adapter där alla Alpha-objektiv kan användas. AF är inte enablat just nu, men Sony jobbar med att fixa detta för SSM och ev. också för SAM-objektiven. Autoexponering, autonedbländning, EXIF etc. fungerar med alla. Skruvdrivna objektiv sm AF kommer inte att funka i denna vända.

Adaptrar för manuell fokus kommer till
Canon, Nikon, Pentax, Leica och Yashica
Se #199,
 
Tänkte nämna att sony-center på regeringsgatan i stockholm har en NEX3 för demo, själv lade jag en beställning på en NEX5 med pannkakan. Leverans i mitten av juni, kan vara värt att nämna att de troligen kunde leverera nex5 med 18-55 redan nästa vecka..
 
Tänkte nämna att sony-center på regeringsgatan i stockholm har en NEX3 för demo, själv lade jag en beställning på en NEX5 med pannkakan. Leverans i mitten av juni, kan vara värt att nämna att de troligen kunde leverera nex5 med 18-55 redan nästa vecka..

För demo??? Vad gör jag här i Grekland?

Har upptäckt mer o mer hur kul det är att filma och NEX lär bli riktigt bra där. Plus panorama osv, börjar mer o mer känna att NEX-konceptet passar mig perfekt med tanke på hur inmponerande redan lilla TX5 är. Undrar bara om panoramorna får högre upplösning än ca 1000 px vertikalt med tanke på den stora sensorn, hittar inte den uppgiften.

Sedan en reflektion: varför, Tobbe m fl, är det förbjudet att kritisera Sony enligt er? Det sista blev ju direkt löjligt, att det inte är en brist att inte kunna leverera en kamera som utlovat i två månader. Jag tycker det är lika illa och inte ett dugg charmigt vare sig det handlar om Nikon, Canon eller Sony. Vad gör enligt er att det är OK just för att det handlar om Sony???
 
Förefaller som att Sony verkligen tror på sin produkt...

Vilket jag för min del anser att de gör alldeles rätt i, som sagt. :)

Sony är ju inte precis kända för att sakna självförtroende. Ibland går det åt pepparn men ibland går det 'ganska' bra... Walkman, CD och Playstation är ju inte produkter som fetfloppat precis..
NEX kan nog gå hyfsat bra, om de bara kan få fram riktigt bra optik till dem.
 
För demo??? Vad gör jag här i Grekland?

Har upptäckt mer o mer hur kul det är att filma och NEX lär bli riktigt bra där. Plus panorama osv, börjar mer o mer känna att NEX-konceptet passar mig perfekt med tanke på hur inmponerande redan lilla TX5 är. Undrar bara om panoramorna får högre upplösning än ca 1000 px vertikalt med tanke på den stora sensorn, hittar inte den uppgiften.

Sedan en reflektion: varför, Tobbe m fl, är det förbjudet att kritisera Sony enligt er? Det sista blev ju direkt löjligt, att det inte är en brist att inte kunna leverera en kamera som utlovat i två månader. Jag tycker det är lika illa och inte ett dugg charmigt vare sig det handlar om Nikon, Canon eller Sony. Vad gör enligt er att det är OK just för att det handlar om Sony???

Visst är det kul o filma men med NEX3/5 så är man låst till Auto...det går endast att kompensera +/- 2steg...inte ens låsning av exponering är möjligt... så är det kreativ filmning man är ute efter så är dessa två kameror inte speciellt bra.

För min del är det ok att kritisera ovs vilket märke det än gäller o jag har själv kritiserat Sony för vissa saker/punkter när det gäller olika kameror mm....ang att dom inte kan leverera i tid pgr av att efterfrågan är så stor tycker jag personligen är helt ok ovs märke....visst irriterande när man inte få sakerna på utlovad tid men som sagt förstårligt...Sony kanske inte har fått upp full fart på den nya fabriken/produktionen för dessa kameror så att dom verkligen kan köra på full fart/producera såpass mycket så att dom ligger i nivå med efterfrågan.
 
...
Adaptrar för manuell fokus kommer till
Canon, Nikon, Pentax, Leica och Yashica
Se #199,
Här skulle det ha stått:
Adaptrar för manuell fokus kommer till Canon, Nikon, Pentax, Leica och Contax/Yashica från bl.a. Rayqual.
Se mina inlägg #199, #200 och #202 i denna tråd.

Medan jag satt och skrev detta igår så stängdes datorn plötsligt ner. Har inte riktigt råd till att ha Internet i bostaden så jag får sitta och skriva på diverse bibliotek, och dessa har tidsbegränsningar. Fem minuter inna biblioteket stänger, så släcks datorerna ner.
 
För demo??? Vad gör jag här i Grekland?
...
Haha! Det är till att vara på fel plats vid fel tid... :)


...
. Undrar bara om panoramorna får högre upplösning än ca 1000 px vertikalt med tanke på den stora sensorn, hittar inte den uppgiften.
...
Har för mig att upplösningen för panorambilderna blir 12.416 x 1.856.


...
Sedan en reflektion: varför, Tobbe m fl, är det förbjudet att kritisera Sony enligt er? Det sista blev ju direkt löjligt, att det inte är en brist att inte kunna leverera en kamera som utlovat i två månader. Jag tycker det är lika illa och inte ett dugg charmigt vare sig det handlar om Nikon, Canon eller Sony. Vad gör enligt er att det är OK just för att det handlar om Sony???
Det är naturligtvis inte alls förbjudet att kritisera Sony. Det som Torbjörn (och jag själv ibland också) kan reagera på är att vi har funnit en häpnadsväckande snedvridning när det gäller hur man så ofta ser på Canon och Nikon versus Sony. Funktioner som Minolta eller Sony har haft länge förbigås med obemärkthet, men höjs till skyarna när de så småningom kommer i någon av CaNikons modeller. CaNikons tillkortakommanden slätas ofta över eller omnämns överhuvudtaget inte alls, medan minsta lilla dammkorn på Sony förstoras upp så att den modellen är "oanvändbar".

Givetvis är det inte alltid så här illa, men ifall man dels har tillräcklig insyn i de olika systemen och dels har fått upp ögonen för detta, så blir man både förbluffad och upprörd över sakernas tillstånd. De flesta tidskrifter och kommersiella testsajter ger sken av att ägna sig åt konsumentupplysning, medan det i själva verket i alldeles för hög grad handlar om köpt journalistik! Vare sig det handlar om att de stora märkena står för de största annonsintäkterna, CaNikon användarna är många fler och köper därför flest lösnummer och prenumerationer, eller skänker mest priser till fototidskrifternas tävlingar (lätt att se att Canon dominerar där).
 
Någon som vet vad Nex7:an kan tänkas innehålla, kanske värt att vänta in den modellen, Sony har fått lite mera tid att fila på förbättringar.
Nej, det finns INGA uppgifter från Sony om några andra modeller än NEX-3 och NEX-5, alla data som finns ute om något annat är enbart spekulationer. Förutom att de båda modeller som finns nu bara är början på NEX-systemet.
 
Men ifall du vill hålla tillgodo med rykten, så säger dessa att NEX-7 antagligen kommer att presenteras vid Photokina i september i år, att den kommer att ha antingen en inbyggd eller en extern EVF (Electronic ViewFinder) och att det också kommer E-mount Zeiss-gluggar då (givetvis med full AF, AE, EXIF etc.).
 
Iofs inte riktigt sant, skillnaderna angående sensorn i sjuan redogjorde utvecklingsavdelningen (representerade av T.Suzuki / Wakabayashi från Sony VP/Dev) förvånansvärt (för branschen) ingående för på ISSCC. De nämnde också att det skulle finnas betydligt större möjligheter både för direktstyrning av funktioner via hårdvirat interface (knappar/vred) samt via fjärrstyrningsfunktioner (video remote). Samt att sjuan antagligen kommer ha 1080p via hdmi ut direkt i LV... :) Sen saknas ju bara en bra 720P AMOLED 7-10" skärm och ett bra funktionellt designad remote, så har RED kursat.

Sony Malmö har en femma till mig i slutet på nästa vecka, men de kunde inte garantera att de kameror de får in är certifierade som "produktion", inte "beta". Oberoende av vilket så brukar det ju gå ganska fort att komma fram till om man står ut med interfacet - just nu verkar det onekligen som att jag kommer invänta fotokina i september och eventuellt se om man kan få tag på ett mässexemplar av sjuan.
 
Verkar lovande - NEX-7:an!

Fast då kommer den väl tyvärr (eventuellt) att hamna i 12-15.000 kronorsintervallet (betonar - ren spekulation från min sida), och i så fall får det nog ändå bli en liten NEX-5 för mig också så småningom - helst med en pannkaka med något längre brännvidd - någonstans mellan 24 och 30 mm skulle passa mig bäst.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.