Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Ifall ni inte råkar vara så hemma i det japanska språket, så finns här Google-översättningar av två av sidorna på Rayqual-sajten. Observera att Google uppenbarligen inte heller är speciellt hemma i detta språk - de får det till att adaptrarna kommer att börja levereras i juli, så fort som Sony börjar sälja sina nya "spegel-lösa flygplan"... :)

http://translate.google.com/transla...om/rayqual/&prev=_t&rurl=translate.google.com

http://translate.google.com/transla...om/rayqual/&prev=_t&rurl=translate.google.com

Såg att dom kommer med M-adapter...precis vad jag önskar till Nex-kameran.

Kan man få tag i dessa Rayqual-adaptrar i tex England eller nått annat EU-land??
 
Ja, det är många som har önskat sig ett digitalt hus som är billigare än Leica M9 att montera sina Leica-objektiv på...

Blir säkert inga problem med att köpa Rayqual-adaptrar i Europa. Robert White säljer redan deras hittillsvarande program:
http://www.robertwhite.co.uk/products.asp?PT_ID=522&P=Rayqual--Lens-Adaptor-Rings

Rayqual-adaptrarna är inte direkt snorbilliga, men de är å andra sidan tillverkade i Japan med den höga kvalitet som man förväntar sig av de bästa japanska produkterna.
 
Som väl alla har förstått är det min uppfattning att NEX-kamerorna kommer att bli en väldig succe. Minsta kameran med största sensorn måste bara vara ett vinnande koncept!

Här är den första indikeringen på detta:

Fr.o.m. idag och t.o.m. den 27 juni finns det möjlighet att förbeställa NEX-kameror på Sony Style Hong Kong. Alla de NEX-5 kit med dubbla objektiv som de reserverat för denna tid var slut på mindre än 3 timmar...
http://www.sonystyle.com.hk/ss/product/alpha/nex_5_e.jsp#package
 
Senast ändrad:
Nu har det kommit upp priser på svenska Sony Style också (dock bara på NEX-3 ännu så länge).

NEX-3 med 16/2,8 pannkaksobjektiv har ett rekommenderat pris på 5.900 SEK.
Med standardzoomen DT 18-55/3,5.5,6 blir priset 6.500 kr.
Husen levereras i svart, rött eller silver (men jag har sett även blått på bilder ute på nätet).

Leverans i slutet av juni vid förbeställning (kostnadsfri leverans).
 
Senast ändrad:
Det intressanta är ju också kompaktkamerafördelarna i en systemkamera. Jag är nu sedan tre dagar i Grekland med min nya Sony TX5, som jag köpte i stället för HX5v som inte kunde levereras (vad f-n håller Sony på med som inte kan leverera världens mest efterfrågade kompaktkamera på två månader??!!??!?. Hoppas inte NEX blir samma fiasko för Sony.)

Hur som helst, min D300 är med den också tillsammans med 3 objektiv. men jag har inte tagit en bild med den... I stället frossar jag i panoramabilder och HDR osv och HD-filmar massor med antiskak och AF...Och tänker mer och mer på hur läckert det vore att ha en NEX5 som kan allt det som gör den här fotosemestern extra kul (utom att TX5:an kan gå under vatten förstås). Och vad det är som skulle göra det värt att ha kvar D300.an...

Har inte riktigt funderat klart. och jag kommer gå ut med D300:an någa tidiga morgnar för fotande som kompakten inte klarar, men NEX? Den är inte lika stöt- och stänktålig, ingen optisk sökare. men jag kan inte sätta en pannkaka på D300 och låta de nglida ner i en ficka...

Jävligt intressant i alla fall att fundera på ens fotande och behov och lust och glädje.
 
Det intressanta är ju också kompaktkamerafördelarna i en systemkamera. Jag är nu sedan tre dagar i Grekland med min nya Sony TX5, som jag köpte i stället för HX5v som inte kunde levereras (vad f-n håller Sony på med som inte kan leverera världens mest efterfrågade kompaktkamera på två månader??!!??!?. Hoppas inte NEX blir samma fiasko för Sony.)

Hur som helst, min D300 är med den också tillsammans med 3 objektiv. men jag har inte tagit en bild med den... I stället frossar jag i panoramabilder och HDR osv och HD-filmar massor med antiskak och AF...Och tänker mer och mer på hur läckert det vore att ha en NEX5 som kan allt det som gör den här fotosemestern extra kul (utom att TX5:an kan gå under vatten förstås). Och vad det är som skulle göra det värt att ha kvar D300.an...

Har inte riktigt funderat klart. och jag kommer gå ut med D300:an någa tidiga morgnar för fotande som kompakten inte klarar, men NEX? Den är inte lika stöt- och stänktålig, ingen optisk sökare. men jag kan inte sätta en pannkaka på D300 och låta de nglida ner i en ficka...

Jävligt intressant i alla fall att fundera på ens fotande och behov och lust och glädje.

I artikeln om NEX på PhotoclubAlpha så säger, om jag inte missminner mig, Sony-representatnten att DSLR-marknaden stagnerat. Man säger sig vara nöjda med sin marknadsandel på 15% i Europa men marknaden har alltså stagnerat. Ska man ta större marknadsandelar så kostar det mer på marginalen. Sony har ju länge varit starkare på kompaktsidan (som också är en "mogen marknad") än på DSLR-marknaden och de har funnits där länge, så det är väl inte förvånande det som nu sker. Många tekniker vandrar nu åt båda håll mellan kompakter och DSLR:er. Små ultrakompetenta kamerahus med stora möjligheter och stora sensorer samt möjligheternatt byta objektiv är förmodligen precis det många väntat på. Har de desssutom tröttnat på att Sony aldrig verkar leverera filmfunktioner i sina DSLR:er, så är det väl inte alltför otroligt att de köper en NEX istället för något ur nästa generation Sony DSLR:er. Intresset för en efterföljare till A700 faktiskt vänds till någon NEX-kamera istället.

Tillverkarna har nu äntligen fattat att alla faktiskt inte vill ha en stor och klumpig DSLR, hur bra bildkvalitet den än är kapabel till. Istället efterfrågas högkompetenta små kompakta kameror med extra allt. Nu är vi snart där. Man får Live View, panorering, HDR, filmning i full HD, makrofotografering med närgräns ner till några centimeter till hyfsad zoom redan i de bästa kompakterna idag (en sådan som du just köpt). I morgon kan de som nödvändigtvis vill få APS-C-stora sensorer, utmärkta mörkerprestanda när det gäller både brus och fokusering utan att försaka möjligheten att använda utbytbara objektiv av högsta kvalitet.

Jag har gjort samma erfarenhet som du gjort: släpat med mig en stor och klumpig DSLR KonicaMinolta 7D på semestern, vilken dessutom skulle det visa sig var förvånande skör. Var på en once in a life time fisketrip till Los Roches (marin nationalpark i Venezuela) och skulle fiska bonefish tillsammans med min son när min 7D lade av p.g.a. antiskakproblem. Bonefish fiskar man genom att vada i vattnet runt öarna i nationalparken. Jag upptäckte raskt att jag inte saknade min DSLR ett dugg. Hade jag haft den istället för min frus lilla Ricoh Caplio R5, så hade jag ändå inte kunnat ha den hängande runt halsen eftersom vattnet ofta nådde en bra bit upp på bröstet. Med Caplion i bröstfickan så hade jag exakt det jag behövde för att dokumentera det fiskafänget och det utan att få kramp i hans och nacke av att bära omkring flera kilo DSLR hängandes runt halsen hela dan. Kompakten blev en befrielse från det oket.

Först deppade och svor jag självfallet över min DSLR och visst skulle jag fått en aning bättre kvalitet med den men med de utmärkta ljusförhållanden som vi hade under fisket, så fungerade den lilla sensorn i kompakten helt tillfredställande, ja överaskande bra.

Jag tror de nya kamerorna som kommer nu kommer få fler än en DSLR-fotograf att tänka om. Jag är väldigt sugen på att köpa en NEX 5:a till min fru när den blir tillgänglig. Hon vill kunna ta både stillbilder med samma kvalitet som jag får ur mina DSLR:er men utan att behöva släpa på allt jag släpar på och framförallt allt vill hon kunna filma i full HD utan allt för mycket tekniskt strul. Vi har en digital filmkamera också men den har legat i byrålådan efter den enda resa den varit med på.

Om jag är lite taktisk, så räknar jag med att få låna hennes kamera lite - åtminstone de dagar jag ligger lite på plus. :)
 
Senast ändrad:
...
Har inte riktigt funderat klart. och jag kommer gå ut med D300:an någa tidiga morgnar för fotande som kompakten inte klarar, men NEX? Den är inte lika stöt- och stänktålig, ingen optisk sökare. men jag kan inte sätta en pannkaka på D300 och låta de nglida ner i en ficka...
....
Jo, en optisk sökare finns allt... :)

http://www.sony.se/hub/dslr/nex5-nex3/nex-tillbehoer

EVF håller de tydligen fortfarande på och jobbar med, så att den ska bli tillräckligt bra. Sony tycker tydligen inte att det som finns nu uppfyller deras krav... Allt enligt deras kända mantra:
IF/When we will do it, we will do it better.
 
...
Ska bli spännande att se hur köerna bildas - det har ju hänt tidigare att produkter med enorm efterfrågan sedan vid släpp inte sålt så bra... Det hoppas/tror jag dock inte i detta fallet. :)
...
Jag skulle för min del bli utomordentligt häpen ifall NEX-kamerorna inte skakar om fotovärlden, och säljer bra (typ jordskred). Jag skulle t.o.m. våga sätta den berömda hatten på detta....


...
Ingen i Sverige tar upp förhandsbokningar än vad jag har fått reda på - någon som vet?
Häromdan kom denna möjlighet upp på www.sonystyle.se, dock bara för NEX-3 ännu så länge. På min fråga efter NEX-5 så sa de att den bara skulle komma att distribueras via utvalda återförsäljare till att börja med. Att de inte själva var med bland dessa gjorde mig minst sagt perplex!

I mitten av juni skulle NEX-5 komma att distribueras via alla kanaler.
 
Jag skulle för min del bli utomordentligt häpen ifall NEX-kamerorna inte skakar om fotovärlden, och säljer bra (typ jordskred). Jag skulle t.o.m. våga sätta den berömda hatten på detta....

Men då gäller det att deras produktions- och distributionsapparat fungerar, vilket återstår att se... Som med HX5v verkar det ju bli problem mellan varven, att den kompakt som är nr 1 på Prisjakts intresselista inte kan distribueras på två månader är ju skrämmande... Talade m Cyberphoto om att de fått byta leverantör av Sony vilket gjorde det osäkert vilka produkter som denna skulle tillhandahålla...

Sten-Åke: precis, många vill ju ha den perfekta kompromissen mellan storlek och prestanda, och får man dessutom lite fringisar som HD-film, panorama osv är det bara att tacka. Jag har en gammal DV-Sony hemma som kostade 17 000 för 8-9 år sedan, TX5:an ger bättre bildkvalitet på en HD-TV (om än mindre zoomomfång och något skakigare bild). Min fru vill alltid att jag ska ta med den klumpiga gamla videokameran, nu hoppas jag hon tycker kompaktens film duger. Och med en NEX 5:a lär definitivt den gamla klumpen få gå i pension.

Överenskommelsen där hemma kommer vara: om jag får mer för D300-utrustningen än vad jag betalar för NEX-grejer så är jag hemma.. ;-)

Sedan, som sagt, får man se om Sony kan leverera också...
 
Men då gäller det att deras produktions- och distributionsapparat fungerar, vilket återstår att se... Som med HX5v verkar det ju bli problem mellan varven, att den kompakt som är nr 1 på Prisjakts intresselista inte kan distribueras på två månader är ju skrämmande... Talade m Cyberphoto om att de fått byta leverantör av Sony vilket gjorde det osäkert vilka produkter som denna skulle tillhandahålla...

Sten-Åke: precis, många vill ju ha den perfekta kompromissen mellan storlek och prestanda, och får man dessutom lite fringisar som HD-film, panorama osv är det bara att tacka. Jag har en gammal DV-Sony hemma som kostade 17 000 för 8-9 år sedan, TX5:an ger bättre bildkvalitet på en HD-TV (om än mindre zoomomfång och något skakigare bild). Min fru vill alltid att jag ska ta med den klumpiga gamla videokameran, nu hoppas jag hon tycker kompaktens film duger. Och med en NEX 5:a lär definitivt den gamla klumpen få gå i pension.

Överenskommelsen där hemma kommer vara: om jag får mer för D300-utrustningen än vad jag betalar för NEX-grejer så är jag hemma.. ;-)

Sedan, som sagt, får man se om Sony kan leverera också...

Lycka till i förhandlingarna med frugan! :)
 
Oj, vad Sony ställer till det! :)

Nu blir du ju tvungen att totalt lägga om stil och uppföra dig som en riktig gentleman i fortsättningen... :)

Jag är rädd för att du kommer få mer rätt än du har den blekaste aning om! Det kommer förmodligen att visa sig att det sociala priset kommer vara betydligt högre än priset för själva kamerautrustningen. Jag får nog ta mig en ordentlig funderare här.
 
Men då gäller det att deras produktions- och distributionsapparat fungerar, vilket återstår att se... Som med HX5v verkar det ju bli problem mellan varven, att den kompakt som är nr 1 på Prisjakts intresselista inte kan distribueras på två månader är ju skrämmande... Talade m Cyberphoto om att de fått byta leverantör av Sony vilket gjorde det osäkert vilka produkter som denna skulle tillhandahålla...
QUOTE]

Produktionen/distributionen fungerar nog som den ska o går nog för full maskin.

"nr 1 på Prisjakts intresselista" Hur tror du efterfrågan/intresselistan på den kameran ser ut totalt sätt i hela världen då??...Troligvis är efterfrågan på den kameran så stor att dom inte hinner med att producera i samma takt som efterfrågan är stor.

Även dom största företagen drabbas av lev-problem när efterfrågan på en produkt blir för stor.
 
Då Canon får leveransproblem pga efterfrågan är det ett possetivt tecken för att Canon är på rätt väg.. Och kön blir än långre av väntande kameraköpare som anser sig veta att dom väntar på nått gott....

Då Sony skapar efterfrågan så ter sig problemet att kunna leverera överallt samtidigt vara avgörande för om dom skall lyckas eller ej.

Lite förvånande skillnad i sätt att avläsa utfall från en efterfrågad produkt detta..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.