Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Man ska nog inte titta för mycket på de objektiv som kamerorna introducerades med. Kamerorna i sig är kapabla till betydligt mer än vad bilderna som blivit presenterade från dessa objektiv kan visa.

Vill man så har ju t.ex IR redan exempelbilder utlagda med Sigma70-makron - där ser man vad kameran EGENTLIGEN kan göra när den bara toppas med rätt optik:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/NEX5/FULLRES/NEX5hSLI00200.HTM
och:
http://www.imaging-resource.com/PRODS/NEX5/FULLRES/NEX5hHOUSEM1.HTM

Motsvarande bildkvalitet torde inte vara omöjlig att uppnå med ganska enkla objektiv i pannkakedivisionen, iaf inte på F4-/5.6 (som ju ändå motsvarar F/0.7-F/1.0 i ljusgenomsläpp på en kompaktkamera...)

För de som väljer mellan µ4/3 och detta får man väl säga att det än så länge finns färre objektiv till Sony att välja på, men att detta med allra största säkerhet kommer räta upp sig. Jag förväntar mig faktiskt att Sigma / Tamron / Tokin också kommer med dedikerade µ4/3 och kompakt crop - objektiv efter hand som marknaden rotar sig.... Spegel-4/3 tror jag inte de någonsin kommer med dedikerad (minmerad storlek) optik till - de tror ganska säkerligen precis som jag att detta är ett kameraformat med ganska kort bäst-före-datum. Vem vill ha en kamera med halva bildkvalitepotentialen, samma storlek som en mindre systemkamera och objektiv i dyr-klassen på dagens världsmarknad? För samma/dyrare pris? Inte ens Olympus/Panasonic själva har ju mer än fyra fem verkliga nykonstruktioner - det mesta är ju crop- eller t.o.m FF-optik med lätta modifieringar i bakdelen av optiken.

En annan fördel med E-mount är ju då att det öppnar nya vägar för adaptering av t.ex Minolta MD/MC, Nikons gamla mätsökarobjektiv, Contax G och Rollei - fabrikat som har gott om RIKTIGT kompetent optik - väl i klass med Sony/Zeiss bästa idag! - som för tillfället inte har någon som helst avsättning på dagens marknad - och därför kan köpas till fantastiskt låga priser.

Sony BEHÖVER dock en högkvalitetsnormal eller vidvinkel med full automatik ganska snart för att få snurr på försäljningen. Efter vad jag sett av vidvinkeldelen på normalzoomen så skulle denna också behöva en ganska snabb omkonstruktion.
 
I det mesta du skriver har jag samma uppfattning som du, Peter. Vill bara tillägga att enligt de rykten som är i svang så kommer NEX-7 att ha en EVF. Okänt om det kommer att bli ett separat tillbehör (dock sannolikast) eller inbyggd i kameran.

T.o.m. NEX-3 och NEX-5 kommer ju att kunna förses med en extern optisk sökare.

Med detta vill jag givetvis inte på något sätt påskina att NEX-kamerorna därmed kommer att kunna ersätta DSLR-kamerorna i allt...
 
Tillägg:
Även dessa bilder jag länkade till ovan lider dock ganska illa av "konsument-anpassning" - grälla färger, "konstig" skärpning och överdriven lokal kontrast jmf skärpan. Med en extern råkonverterare och en lite mer finkänslig hand i omvandlingen så håller bilderna LÄTT Leica M8-höjd. På många sätt t.o.m högre.
 
Då passar det ju bra att NEX-seriens registeravstånd bara är otroliga 18 mm(!) Leica har 27,95 mm, så det bör ju inte vara några som helst problem med att göra en adapter för Summicron-objektiv etc. Kanske en Summilux t.o.m.? Eller varför inte slå till med en Noctilux 50/0,95 när man ändå är på gång... :)

Leicas bajonettfattning har ju en ganska liten diameter, så det skulle kunna gå. Kan bli rejäl vinjettering dock (men det är ju inte alltför svårt att fixa detta i ett bildbehandlingprogram numera).
 
Jag måste lägga mig i diskussionen lite..
Den enda fördelen med en liten kamera är att den är...liten. När man väl fiskat upp den och ska använda den är litenheten ALLTID en nackdel. Ergonomin finns helt enkelt inte där, men det kan givetvis variera något. Möjligen också att diskretionen kan vara en fördel ibland.

Det allra bästa vore en Canon Ixus i fickan som vecklas ut till en 5DM2 med allt vad det innebär av stabilitet, ergonomi, sökare och reglage.

Jag håller med de som säger att hela poängen med kameror som dessa försvinner helt om objektivet gör dem klumpigare än att de inte går ner i en normalstor jackficka.

Jag köper en nex-5 direkt, men hellre då med en 24mm fast glugg som är optiskt bättre än vad de visat hittills.
 
Sony har ju sagt att det kommer Zeiss-gluggar till NEX-kamerorna, så det lär knappast bli några problem att välja optiskt bättre objektiv.

Yes har också läst detta...dock lär dom blir dyra och frågan är om folk är beredda att lägga så stora summor på objektiv som endast passar kameror med e-fattning.
 
. Jag förväntar mig faktiskt att Sigma / Tamron / Tokin också kommer med dedikerade µ4/3 och kompakt crop

Frågan är dock om dessa tredjepartstillverkare kommer att göra nått för att minska storleken på objektiven för att dom skall vara mer anpassade för dessa mindre kameror...allt som hittills kommit från Sigma till 4/3 är av samma storlek och vikt som motsvarande objektiv till övriga format i deras lineup..bara fattningen som skiljer..förhoppningsvis så växer marknaden såpass mycket att det blir lönsamt för dom att även anpassa storleken/vikten för dessa små kameror.
 
Sony har ju sagt att det kommer Zeiss-gluggar till NEX-kamerorna, så det lär knappast bli några problem att välja optiskt bättre objektiv.

En gissning är då att det är Sonygluggar det står Zeiss på.. Jag har ett par sonykameror(video) det är så med (kompakt+videokamera) och visst, optiken är riktigt bra.
 
Hur roligt och användbart är 16mm då...knappast ett allroundobjektiv för majoriteten av användarna som kolla på denna kameran.

Visst är dom mindre men inte väldigt mycket mindre än vanliga dedikerade APS-C objektiv.

Jag sällar mig till "klart gluggarna ska va' små"-partiet. Och gärna små fasta, jag har kört enbart fasta till SLR lika länge som jag haft zoomar. Vanan sitter i. Det blir samma sak som om jag till äventyrs skulle köpa en Leica M8 eller M9, skulle aldrig köpa en zoom till dem.

Jag skulle också kunna tänka mig att använda 16 mm, alltså motsv 24 mm, lite som allround i många lägen. Just nu håller jag nämligen på att utforska min nyinköpta kompakt, Sony TX5, som har zoomomfång 25-100. Förvånande nog märker jag att jag gärna stannar kvar i vidvinkelläget för allmänt fotande. Vet inte riktigt hur det kommer sig, men en sak är tydlig: jag zoomar mycket lättare med fötterna med skärmen som sökare än med ögat i min D300. Intressant tycker jag! Det gör ju en NEX med fasta än mer attraktiv.

Sedan vill man ha en zoom för filmandet förstås... Det här kommer inte bli billigt...
 
Det som tredjepartstillverkarna kommit med till 4/3 är inte sällan exakta kopior på FF/FX/crop-optik fast med annan infästning - precis som tidigare nämnts. Det skiljer inte en mikrometer någonstans i optikplaneringen - och det är här hela storleksvinsten kan/ska göras.

Samma har ju förresten även Olympus själva gjort - Deras 35-100F/2 är ju större och tyngre än sitt orginal - den Oly 70-200 F/2.8 som konstruktionen bygger på är ganska stor och klumpig.
Olympus 35-100F/2 : 97 x 214 x 1650gr
Nikon 70-200F/2.8VR : 87 x 209 x 1550gr

Märkbart större än FF-motsvarigheten och ger mindre än halva ljusgenomsläppet till sensorn. Om bara Oly hade fått WC'n (ombyggnationen av bakdelen av objektivet) att fungera som den ska hade objektivet varit ett 35-100F/1.4. Som det är nu kunde dom lika gärna utgått från ett 70-200F/4 orginalrecept, och minskat måtten med 30% och vikten med 50% (och hade då varit i storlek med Canons 70-200F/4IS istället!). De hade inte förlorat någon ljusstyrka, och antagligen inte någon bildkvalitet på det heller!

Vill man jämföra med Panasonics 20F/1.7 så går den att rakt av ersätta med ett 28F/2.4 - inte speciellt svårt att göra bra/kompakt när man slipper lite på retrofokusplaneringen.
Den 35F/2 som skulle motsvara Pana/Leica 25F/1.4 är heller inte speciellt avancerad, och behöver definitivt inte kosta 12.000kr som Pana-gluggen gör. Den går med allra största säkerhet att göra en bra bit mindre också. Nikons variant, planerad för NikonF (46.5mm bajonettavstånd) säljer ju för 1995:-, och är lika bra (på DX) som Leican (på 4/3) på motsvarande bländare. Den är t.o.m en tredjedels EV snabbare - till 20% av priset .

Så visst finns möjligheten. Och för försäljningen skull hoppas jag verkligen att ett par anpassade, kompakta helautomatiska objektiv dyker upp snarast möjligt efter introduktionen. Det gör mig inte det minsta om de inte har följande fri fokus för att vara anpassade för filmning.
 
Yes har också läst detta...dock lär dom blir dyra och frågan är om folk är beredda att lägga så stora summor på objektiv som endast passar kameror med e-fattning.
Ber att få anmäla en fullständigt avvikande uppfattning. :)

Förutsatt att NEX-kamerorna kommer att bli en framgång (och jag bedömer att de kommer att sälja som "hot cakes") och blåsa Oly/Panny och Samsungs spegellösa system ur vattnet samt skicka Canon, Nikon och Pentax-konstruktörerna tillbaka till ritbordet, så kommer det säkerligen att säljas en massa Zeiss-objektiv med E-fattning.

Det skulle förvåna mig mycket ifall det som CaNikon har på gång när det gäller spegellösa system ligger ens i närheten av en sådant radikalt koncept som Sonys NEX-system nu visar prov på. För CaNikon har säkert också spegellösa kameror på sina ritbord (mera osäkert när det gäller Pentax dock - de har ju valt att gå åt andra hållet med sitt 645-projekt).

Det har ju sålts åtskilliga Zeiss-objektiv till A700-kamerorna, och den sensor som sitter i NEX-kamerorna är ju BÄTTRE än denna, så det kommer säkerligen att finnas folk som har tillräckligt med både pengar och intresse för att köpa Zeiss-gluggar med E-fattning. Det blir i så fall den andra fattningen där det kommer att gå att få Zeiss-objektiv med autofokus, autoexponering, autobländare, EXIF etc. samt även antiskak (med NEX-7, verkar det som).

Ovanstående innebär inte på något sätt att jag för egen del kommer att ha råd med att köpa några Zeiss-gluggar, eller ens någon NEX-kamera överhuvudtaget. Fast jag har en känsla av att det förr eller senare kommer att bli oundvikligt... :)
 
Senast ändrad:
En gissning är då att det är Sonygluggar det står Zeiss på.. Jag har ett par sonykameror(video) det är så med (kompakt+videokamera) och visst, optiken är riktigt bra.
Tror inte att man behöver gissa - det kommer SÄKERT att stå både Sony och Zeiss på dessa gluggar. Det gör det ju på alla Zeiss-gluggar här i världen som klarar AF, autoexponering, autonedbländning, (antiskak), EXIF etc. :)
 
Tror inte att man behöver gissa - det kommer SÄKERT att stå både Sony och Zeiss på dessa gluggar. Det gör det ju på alla Zeiss-gluggar här i världen som klarar AF, autoexponering, autonedbländning, (antiskak), EXIF etc. :)

Hur är det med Zeiss-märkta gluggar egentligen? Jag har för mig att de kan tillverkas av vem som helst men att Zeiss samarbetar i konstruktionen och med kvalitetssäkringen för produktion. Någon som vet?
 
Nä, inte av vem som helst. Det måste finnas ett avtal.

Den enda DSLR-tillverkaren som har detta är Sony (det förlängdes nyligen med 5 år). Detta innebär att vare sig Canon, Nikon, Pentax, Olympus eller någon annan kan få Zeiss-objektiv med autofokus etc. till sina system under denna tid.

De Zeiss-objektiv som finns till Canon, Nikon och Pentax är faktiskt pirattillverkade av Zeiss. :)
 
Nä, inte av vem som helst. Det måste finnas ett avtal.

Den enda DSLR-tillverkaren som har detta är Sony (det förlängdes nyligen med 5 år). Detta innebär att vare sig Canon, Nikon, Pentax, Olympus eller någon annan kan få Zeiss-objektiv med autofokus etc. till sina system under denna tid.

De Zeiss-objektiv som finns till Canon, Nikon och Pentax är faktiskt pirattillverkade av Zeiss. :)

Vad menar du med pirattillverkade...att dom inte är ihopskruvade i Tyskland/fabriken i Oberkochen av Zeiss?? I såfall är SonyZeiss objektiven också pirattillverkade för dom skruvas ihop i Japan.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.