Photocon
Aktiv medlem
Nu har jag hunnit kika mer på fenomenet. Min kamera har lite hyss för sig så det kanske är dags att besöka en verkstad. Bla har den på alldeles eget bevåg bytt från rå till rå+jpg vid ett tillfälle och vid ett annat bytt från enbild till kontinuerlig matning. Alternativt har jag på något sätt lyckas slå på dessa funktioner när kameran legat i fickan. Jag har ingen genväg definierad för dessa så jag måste i så fall lyckats knappa rätt i menyerna.....knappast troligt.
När det gäller AF så är det förmodligen en kombination en nybörjare med kameran, dvs jag och lite tokigheter i hur de har programmerat kameran relativt hur jag är van från mina Nikons/Panasonic/Canon/Fuji. Dvs de flesta andra märken förutom Sony Till att börja med så har jag låte svårt med skärpan på ögonen när motivet är närmare än en meter. Utan läsglasögon alltså. Speciellt svårt blir det i skumt ljus. Står jag och plåtar med Nex5n utan läsglasögonen så ser jag tillräckligt mycket för att komponera bilden men inte tillräckligt för att se om motivet är i fokus. Den gröna fokuslampan har jag missat men hittade den nu när jag lusläste manualen. Trodde i min enfald att den gröna fyrkanten markerade fokus. Här är användarfelet......
När det gäller programeringsfelet så har det hänt vid några tillfällen nu när jag testat mer ingående att kameran faktiskt indikerat att motivet är i fokus och AF är låst trots att motivet legat hej vilt ur fokus. Typ på månen istället för på frun. Avståndet mellan dem var väl ungefär 4000km eller så. Jag har enbart testat med den mittersta centrala AF punkten.
Med multiAF eller vad det nu heter så har jag andra erfarenheter. Tog en bild förra helgen på min son och några av hans kamerater framför en skog. Grabbarna stod med sina motocrosscyklar ca 5 meter framför mig. Skogen låg ca 400 meter bakom dem. Grabbarna tog upp ....70% av bilden och täckte hela den centrala ytan i bilden. Trots det valde kameradjä... att fokusera på skogen bakom.... Hade i och för sig stängt av ansiktsigenkänningsfunktionen men det här är ju löjligt.....
Jaha, det låter nog mest som någon vajsing. Om du inte redan har gjort så gör en reset tillbaks till fabriksinställningarna. (Antar att du testat det... men ifall att du inte har gjort det).
Det finns ett sätt att kolla om det är mjukvarufel. Något kan vara korrupt i den, Hade en Kodak Pro SLR/c, en 14 Mp FF med EF-fattning som betedde sig lite på det viset du beskriver. Då hjälpte det att ladda hem samma FW som redan fanns i kameran och ladda in den igen. Sedan fungerade den klockrent, Testa gärna det.
Putsa kontakterna försiktigt. Exemplet med bilden på din fru där gluggen innan omkomposition letar och letar innan den läser på ett så kontrastrikt motiv brukar ibland tyda på skit på kontakterna.
Alltså, jag har haft NEX-5 tidigare, har nu en NEX-7 och jag upplevde att 5:an skulle gått att sätta i tassarna på katten som skulle tagit en skarp bild. Jag tror inte pa hand- eller tasshavandefel som du beskriver det.
Diagnos från amatördoktorn: Troll i mjukvaran eller tjall i objektivets eller kamerans elektronik, alternativt kontakter som oxiderat eller löst linselement.
//Lennart