Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Nu har jag hunnit kika mer på fenomenet. Min kamera har lite hyss för sig så det kanske är dags att besöka en verkstad. Bla har den på alldeles eget bevåg bytt från rå till rå+jpg vid ett tillfälle och vid ett annat bytt från enbild till kontinuerlig matning. Alternativt har jag på något sätt lyckas slå på dessa funktioner när kameran legat i fickan. Jag har ingen genväg definierad för dessa så jag måste i så fall lyckats knappa rätt i menyerna.....knappast troligt.

När det gäller AF så är det förmodligen en kombination en nybörjare med kameran, dvs jag och lite tokigheter i hur de har programmerat kameran relativt hur jag är van från mina Nikons/Panasonic/Canon/Fuji. Dvs de flesta andra märken förutom Sony :) Till att börja med så har jag låte svårt med skärpan på ögonen när motivet är närmare än en meter. Utan läsglasögon alltså. Speciellt svårt blir det i skumt ljus. Står jag och plåtar med Nex5n utan läsglasögonen så ser jag tillräckligt mycket för att komponera bilden men inte tillräckligt för att se om motivet är i fokus. Den gröna fokuslampan har jag missat men hittade den nu när jag lusläste manualen. Trodde i min enfald att den gröna fyrkanten markerade fokus. Här är användarfelet......

När det gäller programeringsfelet så har det hänt vid några tillfällen nu när jag testat mer ingående att kameran faktiskt indikerat att motivet är i fokus och AF är låst trots att motivet legat hej vilt ur fokus. Typ på månen istället för på frun. Avståndet mellan dem var väl ungefär 4000km eller så. Jag har enbart testat med den mittersta centrala AF punkten.

Med multiAF eller vad det nu heter så har jag andra erfarenheter. Tog en bild förra helgen på min son och några av hans kamerater framför en skog. Grabbarna stod med sina motocrosscyklar ca 5 meter framför mig. Skogen låg ca 400 meter bakom dem. Grabbarna tog upp ....70% av bilden och täckte hela den centrala ytan i bilden. Trots det valde kameradjä... att fokusera på skogen bakom.... Hade i och för sig stängt av ansiktsigenkänningsfunktionen men det här är ju löjligt.....

Jaha, det låter nog mest som någon vajsing. Om du inte redan har gjort så gör en reset tillbaks till fabriksinställningarna. (Antar att du testat det... men ifall att du inte har gjort det).

Det finns ett sätt att kolla om det är mjukvarufel. Något kan vara korrupt i den, Hade en Kodak Pro SLR/c, en 14 Mp FF med EF-fattning som betedde sig lite på det viset du beskriver. Då hjälpte det att ladda hem samma FW som redan fanns i kameran och ladda in den igen. Sedan fungerade den klockrent, Testa gärna det.

Putsa kontakterna försiktigt. Exemplet med bilden på din fru där gluggen innan omkomposition letar och letar innan den läser på ett så kontrastrikt motiv brukar ibland tyda på skit på kontakterna.

Alltså, jag har haft NEX-5 tidigare, har nu en NEX-7 och jag upplevde att 5:an skulle gått att sätta i tassarna på katten som skulle tagit en skarp bild. Jag tror inte pa hand- eller tasshavandefel som du beskriver det.

Diagnos från amatördoktorn: Troll i mjukvaran eller tjall i objektivets eller kamerans elektronik, alternativt kontakter som oxiderat eller löst linselement.

//Lennart
 
Jag är inte så lite "efter" men idag har jag för första gången fått testa min Pentax K->NEX-adapter!! Med ett nyinköpt Pentax M50 1.7 så har jag gått loss här hemma och WOW!!! Först NU förstår jag charmen med manuella gluggar och NEX!!! Det är ju hur enkelt som helst att fota med! Attans, nu åker jag på LBA........

Dessutom strålar solen och det är 7+ här på Sveriges framsida. :)
 
Gårdagens desperata försök i en kort fotopromenad bakom simhallen resulterade i några fåglar (tror de tävlade i vem som kunde stå på ett ben längst):
http://www.flickr.com/photos/snysop/6917979315/

Samt en trädsvamp:
http://www.flickr.com/photos/snysop/6917978171/

Vet inte om man kan se kvalitén då jag inte vet hur bra Flickr hanterar bilderna. I PSE tog jag "Save for web" -maximum jpg-kvalité och förminskade bilden. Jag är iaf grymt imponerad och önskar att jag hade ett tele med samma bildkvalité.

Objektivet jag använde var ett Tradera-fyndat Pentax M 50mm 1.7 (320kr inkl frakt och ett K1000-hus!) och den lilla godbiten återupplivade min kärlek till Nexen!! Kärleken som höll på att dö ut då en Pentax K5 hittat hem till familjen. Det enda tråkiga nu är att det är lättare att fokusera manuellt med Nexen än med Pentaxen. Får väl använda uteslutande AF-gluggar till Pentaxen.. ;)

PS Har inte gjort något mer än att dra ner lite på brightnessen på båda bilderna då de var (och fortfarande är) något överexponerade... Och motiven var det bästa jag kunde hitta bakom simhallen... :S
 
Hej alla!

Är ny här på fotosidan, dock inte ny fotograf.
Har just inhandlat en SONY NEX 5N som jag är mycket nöjd med. Före köpet har jag gogglat allt vad jag kunde hitta om den, och även på youtube...oj vilka filmer en del fått ihop med den..fantastiskt!
Så både foto och filmmässigt är det en höjdare, ja den slår till och med avancerade videokameror för proffsbuk (en del).

Dock, nu kommer en fundering, har endast sonys 18-55 objektiv. Inget fel på den så här långt. Och som zoom objektiv så har den samma ljusstyrka som andra objektiv i klassen. Men finns det anledning att invänta ett eventuellt annat zoom objektiv med bättre värden? Kanske finns det redan (E-koppling). Önska det fanns typ 18-150
 
Senast ändrad:
Kanske finns det redan (E-koppling). Önska det fanns typ 18-150
Det finns inte många objektiv till Nex men konstigt nog nästan det du önskar (fast det är aningen stort), alltså Sony E 18-200/3,5-6,3 OSS, testat här http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1344

Finns till skillnad från en del andra Nex-objektiv att handla direkt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=635227

PS det finns t.o.m. två att välja på eftersom Tamron gjort ett typ likadant, Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di III VC till Sony Nex, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-200nexsv
 
Hur zoomar jag i live viewen medans jag filmar? D.v.s. jag vill zooma bilden så jag kan lättare manuell fokusera. Fungerar i stillbild bra men inga knappar verkar svara när jag filmar. Tack på förhand.
 
Det finns inte många objektiv till Nex men konstigt nog nästan det du önskar (fast det är aningen stort), alltså Sony E 18-200/3,5-6,3 OSS, testat här http://www.slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1344

Finns till skillnad från en del andra Nex-objektiv att handla direkt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=635227

PS det finns t.o.m. två att välja på eftersom Tamron gjort ett typ likadant, Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di III VC till Sony Nex, http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18-200nexsv


Jo jag har sett detta objektiv, men lägga ner 7-8000 kr vet jag inte om det är värt - om man jämför kvalitetsskillnaden bildmässigt mellan 18-55 och 18-200. Vore intressant att se bildtest mellan dessa i samma brännvidd (max 55 då förstås)
 
Jo jag har sett detta objektiv, men lägga ner 7-8000 kr vet jag inte om det är värt - om man jämför kvalitetsskillnaden bildmässigt mellan 18-55 och 18-200. Vore intressant att se bildtest mellan dessa i samma brännvidd (max 55 då förstås)
Nä jag tror inte att 18-200 är mycket bättre än kitzoomen, kanske lite och den är stabilt byggd (men stor). Vill man ha en superzoom så är den bra men superzoomar är ju inte direkt kända för sin kvalitet utan snarare "tillräckligt bra" till mycket. Jag har en Sony 18-200 och är nöjd med den.
 
Jag har precis uppgraderat min NEX 5N till 1.01 men har inte kollat ännu om det är några skillnader i handhavandet. Bl a ska fokuseringen av rörliga objekt ha förbättrats vilket är välkommet.

/Torbjörn
 
Nä jag tror inte att 18-200 är mycket bättre än kitzoomen, kanske lite och den är stabilt byggd (men stor). Vill man ha en superzoom så är den bra men superzoomar är ju inte direkt kända för sin kvalitet utan snarare "tillräckligt bra" till mycket. Jag har en Sony 18-200 och är nöjd med den.
Tror du har fel. Det finns många som har rapporterat att bildkvalitén på 18-200 är märkbart bättre än för 18-55. Dessutom är bildstabiliseringen på 18-200 betydligt bättre då Sony tog fram detta objektiv med just video i åtanke. Därför finns både NEX FS100, NEX VG10 och VG20 att köpa med 18-200 som kitobjektiv.
 
Tror du har fel. Det finns många som har rapporterat att bildkvalitén på 18-200 är märkbart bättre än för 18-55. Dessutom är bildstabiliseringen på 18-200 betydligt bättre då Sony tog fram detta objektiv med just video i åtanke. Därför finns både NEX FS100, NEX VG10 och VG20 att köpa med 18-200 som kitobjektiv.
Jag menade bara att det beror på vilka ramar man använder för bra och dåligt. Jag tycker som sagt att den är bra men ingen glugg som är 18-200 kommer att vara super på allt, menade bara så, är nöjd ändå
 
Jag menade bara att det beror på vilka ramar man använder för bra och dåligt. Jag tycker som sagt att den är bra men ingen glugg som är 18-200 kommer att vara super på allt, menade bara så, är nöjd ändå
Mjo, och då hamnar diskussionen om vad som är bra eller _tillräckligt_ bra. Behoven och kraven är olika för var och en. Zoomar med stort omfång är i regel sämre, men det finns många parametrar att ta hänsyn till. För många är säkert kitzoomen 18-55 tillräckligt bra. Jag själv har lyckats klämma av vettiga bilder med denna. Men hade jag varit mer inriktad på video skulle nog en 18-200 kännas väldigt lockande trots väl tilltagen prislapp. Den går dock att handla på nätet för betydligt bättre priser än de vi har i svenska butiker, omkr $800. Jag har fasta analoggluggar till min NEX som kostar mer trots att de är helt manuella och saknar bildstabilisering. Men det är ju för att jag känner mig helt okej med att hantera kameran manuellt, och till viss del eftersträvar/står ut med de egenskaper gamla spegelreflexobjektiv har. Jag är fullt medveten om att många inte skulle vilja använda NEX-systemet på det sätt jag gör, men det är ju det som är det fina i kråksången. Enkelheten och det korta registreringsavståndet gör den så extremt flexibel.
 
Har precis kommit hem från en vecka i Lissabon. Tog med mig D700 18-35, 24-120, 70-200, 50/1,4, 24/2,8 och 85/2 samt Nex 5n med 18-55. Använde nästan enbart Nexen (med 24:an och 85:an då och då). D700:an låg faktiskt mest i säkerhetsskåpet på hotellet. Väl inlåst och det var oerhört befriande att slippa tyngden. Nexen hängde runt halsen mest hela tiden som en dj..la turist, som jag i och för sig var :) och oftast 85/2 nertryckt i fickan på jeansen eller 24/2,8. Vägde väl in på max 600 gram tillsammans.

Allt är dock inte guld som glimmar. Den käkar batteri till frukost som den värsta missbrukaren. Fick ladda batteriet varje kväll. En dag så tog det slut lite för tidigt medan de andra dagarna så kom jag hem med 10-15% kvar. Så ett extra batteri måste inköpas. Konstigt faktiskt då mina andra moderna kameror som tex D700 klarar lätt 1000 bilder på en laddning under samma förutsättningar. Nexen klarade max 200-250 samt lite filmning men det var inte mycket. Visserligen drar skärmen en hel del men ändå.....

Det är rätt hopplöst att se motivet på skärmen när solen skiner. Speciellt som jag behöver läsglasögon för att se på så nära håll. Kombinationen av starkt solljus och halvblind på kortare avstånd gör inte saken bättre. Trots detta så väger formatet och vikten lätt upp problemen.

Min kamera har en del hyss för sig. (Den är inlämnad på service nu). Bla så missar den påfallande ofta att hitta fokus. 15-20% av alla bilder jag tog blev suddiga. SUDDIGA! vilket jag inte såg initialt pga mina problem med att fokusera på nära håll. Dock kom jag på att konturframhävningen satt på röd gjorde susen. Det syntes tydligt när den fick knäpp och fokuserade helt uppåt väggarna.

Kameran ändrar då och då inställningarna helt själv och sist men inte minst så är något galet med orienteringssensorn. Var fjärde stående bild registrerades som liggande. Kameran visade dem rätt men inte LR3 eller Sonys egna programvara.

Ett annat fel som jag hittade men som inte är kamerans är att min Nex-Ai adapter läcker ljus. Köpte den från England via Ebay. Den läcker in lite ljus vid knappen för låsningen av AI optiken. Inte mycket men det syns tydligt på skärmen när objektivlocket är påsatt. En tumme över knappen fick fixa problemt under resan men jag måste fixa felet mer permanent nu när jag kommit hem.

Det som faktiskt ororar mig mest är dock Sonys support. Bedrövlig sådan på webben med urusel och knapphändig information. Oerhört stor skillnad med tex Nikons. Telefonnumret fick jag ringa flera gånger. Först en massa felmeddelanden och sedan bortkopplad ett par gånger innan jag kom fram. Fick sedan välidgt klart för mig att skicka kameran på egen bekostnad till verkstaden gick inte för sig. Jag var tvungen att vända mig till inköpsstället. Hos Nikon (igen) är det absolut inga problem att svänga förbi Lasses kameraservice och snacka direkt med teknikern. Var mest ute efter att korta ner tiden då jag vet hur det fungerar hos de stora kedjorna. De samlar på sig ett gäng reparationer och skickar sedan batchvis. Nu fick jag i och för skam för denna kunskap. Fick ett SMS från Elgiganten att kameran redan var skickad till verkstad efter en timme efter att jag var där. Jo jag köpte min från Elgiganten. Orsaken var enbart tillgängligheten. De var de enda som kunde leverera en kamera när jag köpte min.
 
Har precis kommit hem från en vecka i Lissabon. Tog med mig D700 18-35, 24-120, 70-200, 50/1,4, 24/2,8 och 85/2 samt Nex 5n med 18-55. Använde nästan enbart Nexen (med 24:an och 85:an då och då). D700:an låg faktiskt mest i säkerhetsskåpet på hotellet. Väl inlåst och det var oerhört befriande att slippa tyngden. Nexen hängde runt halsen mest hela tiden som en dj..la turist, som jag i och för sig var :) och oftast 85/2 nertryckt i fickan på jeansen eller 24/2,8. Vägde väl in på max 600 gram tillsammans.

Allt är dock inte guld som glimmar. Den käkar batteri till frukost som den värsta missbrukaren. Fick ladda batteriet varje kväll. En dag så tog det slut lite för tidigt medan de andra dagarna så kom jag hem med 10-15% kvar. Så ett extra batteri måste inköpas. Konstigt faktiskt då mina andra moderna kameror som tex D700 klarar lätt 1000 bilder på en laddning under samma förutsättningar. Nexen klarade max 200-250 samt lite filmning men det var inte mycket. Visserligen drar skärmen en hel del men ändå.....

Det är rätt hopplöst att se motivet på skärmen när solen skiner. Speciellt som jag behöver läsglasögon för att se på så nära håll. Kombinationen av starkt solljus och halvblind på kortare avstånd gör inte saken bättre. Trots detta så väger formatet och vikten lätt upp problemen.

Min kamera har en del hyss för sig. (Den är inlämnad på service nu). Bla så missar den påfallande ofta att hitta fokus. 15-20% av alla bilder jag tog blev suddiga. SUDDIGA! vilket jag inte såg initialt pga mina problem med att fokusera på nära håll. Dock kom jag på att konturframhävningen satt på röd gjorde susen. Det syntes tydligt när den fick knäpp och fokuserade helt uppåt väggarna.

Kameran ändrar då och då inställningarna helt själv och sist men inte minst så är något galet med orienteringssensorn. Var fjärde stående bild registrerades som liggande. Kameran visade dem rätt men inte LR3 eller Sonys egna programvara.

Ett annat fel som jag hittade men som inte är kamerans är att min Nex-Ai adapter läcker ljus. Köpte den från England via Ebay. Den läcker in lite ljus vid knappen för låsningen av AI optiken. Inte mycket men det syns tydligt på skärmen när objektivlocket är påsatt. En tumme över knappen fick fixa problemt under resan men jag måste fixa felet mer permanent nu när jag kommit hem.

Det som faktiskt ororar mig mest är dock Sonys support. Bedrövlig sådan på webben med urusel och knapphändig information. Oerhört stor skillnad med tex Nikons. Telefonnumret fick jag ringa flera gånger. Först en massa felmeddelanden och sedan bortkopplad ett par gånger innan jag kom fram. Fick sedan välidgt klart för mig att skicka kameran på egen bekostnad till verkstaden gick inte för sig. Jag var tvungen att vända mig till inköpsstället. Hos Nikon (igen) är det absolut inga problem att svänga förbi Lasses kameraservice och snacka direkt med teknikern. Var mest ute efter att korta ner tiden då jag vet hur det fungerar hos de stora kedjorna. De samlar på sig ett gäng reparationer och skickar sedan batchvis. Nu fick jag i och för skam för denna kunskap. Fick ett SMS från Elgiganten att kameran redan var skickad till verkstad efter en timme efter att jag var där. Jo jag köpte min från Elgiganten. Orsaken var enbart tillgängligheten. De var de enda som kunde leverera en kamera när jag köpte min.

Så fördelen är att den är lätt runt halsen men den är värdelös i övrigt? ;)
 
Så värdelös att jag lämnade min D700 hemma på hotellet och nästan enbart använde 5:an! Trots att mitt exemplar lider av en hel del fel....Tog nästan 900 bilder med den under veckan.

Konceptet och kameran är underbar men som vanligt är det hela tiden en kompromiss. Kameran är liten och smidig. Det är den största fördelen men det kostar i form av avsaknaden av en riktig sökare. Kunde i och för sig köpt en 7:a men då hade den kostat det dubbla och då jag inte har behovet av upplösningen i den så blev valet enkelt.

I ärlighetens namn så suger kameran i ergonomi och responsivitet om det är tex D700 vi jämför med. Långsam i menyer, seg AF och med en taskig ergonomi. Den är en kompromiss men det är en oerhört bra kompromiss för mina behov. Det finns dock motiv och situationer där jag alla gånger kommer att välja D700:an före Nexen. I andra fungerar Nexen minst lika bra....
 
Senast ändrad:
I ärlighetens namn så suger kameran i ergonomi och responsivitet om det är tex D700 vi jämför med. Långsam i menyer, seg AF och med en taskig ergonomi. Den är en kompromiss men det är en oerhört bra kompromiss för mina behov. Det finns dock motiv och situationer där jag alla gånger kommer att välja D700:an före Nexen. I andra fungerar Nexen minst lika bra....

NEX kommer nog aldrig att bli någon racer-kamera, dess fördelar ligger ju på andra områden.

Trots det kan den nog bli bättre än den är nu i alla fall. Tydligen så gör firmware-uppgradering till 1.01 för NEX-5n att AF blir betydligt snabbare. Alltid något.
http://www.sonyalpharumors.com/sony...test-with-new-firmware-nex-7-in-stock-status/


/Mats
 
Man behöver inte offra af och hantering för att man vill ha en mindre kamera. Nikon 1 och m43 klarar bägge delarna.
 
Man behöver inte offra af och hantering för att man vill ha en mindre kamera. Nikon 1 och m43 klarar bägge delarna.

Hur menar du då?
Ingen av de kamerornaa har väl ett AF-system som kan mäta sig me de snabbaste DSLRerna typ Nikon D3 som Magnus refererade till.

Det är ju inte så att NEX saknar AF på något sätt. Med LA-EA2 adaptern får man ju dessutom snabb phasedetect AF med Alpha-objektiv.


/Mats
 
Hur menar du då?
Ingen av de kamerornaa har väl ett AF-system som kan mäta sig me de snabbaste DSLRerna typ Nikon D3 som Magnus refererade till.

Det är ju inte så att NEX saknar AF på något sätt. Med LA-EA2 adaptern får man ju dessutom snabb phasedetect AF med Alpha-objektiv.


/Mats

Mankan (och andra) sa att AF är "seg" på NEX, det är den inte på 1 eller nyare Panasonic m43, inte sett kravbeskrivning att den ska vara lika eller snabbare än D3.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.