Mankan G
Aktiv medlem
Ja den är seg jämfört med D700/D3 som jag är van vid. Fungerar dock alldeles utmärkt till vardagsfotografering. Men inte skulle jag drömma om att ta med mig en Nex/m43 eller en Nikon 1 istället för en D700 med grepp eller D3 på crossbanan när det hettar till ordentligt och jag har krav på mig att leverera bilder till kunder.Mankan (och andra) sa att AF är "seg" på NEX, det är den inte på 1 eller nyare Panasonic m43, inte sett kravbeskrivning att den ska vara lika eller snabbare än D3.
Det går att skrämma upp en Nikon 1 i hisnande bps. Samma sak med Nex 5n men det är ändå inte samma sak som med D700+MB10/D3/7D/1D etc. Med D700 + grepp får jag i princip 100% skarpa bilder i serier på 8 bps tagna på nära håll med "omöjliga" motiv som rör sig i en rasande fart. Det går inte med Nexen eller de m43 som jag testat. Skulle förvåna mig om det gick med Nikon 1 även om den tycks utklassa de flesta i klassen.
Vad man måste skilja på är inital AF och hur bra den är på att följa motiv. Tex så var D300 rätt seg initialt men lysande på att följa svåra motiv när den väl startat. 7D är precis tvärtom. Riktigt snabb initialt men sämre på följande AF (om än väldigt lite är väl bäst att tillägga så att ingen Canotaliban blir sur). Nex 7 hade en initial AF som var klar på 0,3-0,32 sekunder eller så i senaste FOTO. Snabbt nog för de flesta och ungefär i samma klass som många DSLR av bättre sort. Hur 5:an är vet jag inte men den känns ungefär lika rask. Dock är den inte i närheten av samma hitrate med svårare motiv som dessutom rör på sig. Det är en STOR skillnad.
Det spelar ingen roll. För mig så är valet enkelt. På crossbanan följer D700 med, speciellt när jag tar bilder åt kunder. På nästan alla andra evanemang så ligger den hemma och Nexen är med istället. Nexen är däremot väldigt seg när man bläddrar i menyer och bland bilder. Tom min gamla D100 är klart rappare men det är inget som stör när man plåtar.
Senast ändrad: