Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Ehhh? DOF betyder depth of field och det betyder skärpedjup. Nex följer alla optiska lagar precis som vilken annan kamera som helst. Mao så får du samma skärpedjup med Nex som med vilken annan kamera som helst under förutsättning att alla faktorer som brännvidd, avbildningsskala etc är likvärdiga... Så sätter du på ett 50 mm macro på en D7000 eller en Sony DSLR ur aps klassen och på en Nex, använder samma avstånd och bländare som blir bilden identisk med avseende på skärpedjup....

Så jag gissar att du avser något helt annat eller?
 
Sorry...
Dåligt skrivet av mig.
Det jag saknar är när jag kör med manuella objektiv via adapter bländar man ju ner dessa och ser resultatet med en gång. På min A700 finns en DOF knapp där amn ser någosånär ev skärpdjup.
Finns denna funktionen på Nex-5.. Jag har inte hittat dennna!
 
Sorry...
Dåligt skrivet av mig.
Det jag saknar är när jag kör med manuella objektiv via adapter bländar man ju ner dessa och ser resultatet med en gång. På min A700 finns en DOF knapp där amn ser någosånär ev skärpdjup.
Finns denna funktionen på Nex-5.. Jag har inte hittat dennna!

Jag har ingen NEX-5, men tillbaks till din grundfråga. OM funktionen finns på 5:an så måste den logiskt fungera med LA-EA1 också eftersom bländarstyrningen finns i den adaptern.

//Lennart
 
Samtliga NEX bländar ner direkt, så det man ser på skärmen är i stort sett vad man får. Det finns vad jag vet inget sätt att ändra detta beteende. De två Sony-adaptrar, LA-EA1 och LA-EA2, ändrar dock detta och håller alltid bländaren öppen tills fotot tas (LA-EA2 för att fasdetekteringen ska fungera, varför LA-EA1 gör det vet jag inte). Det verkar tyvärr inte som att det går att förhandsgranska skärpedjupet med adaptrarna, vilket verkar vara en designmiss av Sony. Se här för lite diskussion om detta.
 
Samtliga NEX bländar ner direkt, så det man ser på skärmen är i stort sett vad man får. Det finns vad jag vet inget sätt att ändra detta beteende. De två Sony-adaptrar, LA-EA1 och LA-EA2, ändrar dock detta och håller alltid bländaren öppen tills fotot tas (LA-EA2 för att fasdetekteringen ska fungera, varför LA-EA1 gör det vet jag inte). Det verkar tyvärr inte som att det går att förhandsgranska skärpedjupet med adaptrarna, vilket verkar vara en designmiss av Sony. Se här för lite diskussion om detta.

Bra, då vet vi det. Fast egentligen skulle detta kunnat ha lösts via en knapp på adaptern eftersom det handlar om springbländare.

Men med exempelvis den enklaste Nikonadaptern (som saknar all kommunikation och egentligen bara är en korrigerare av registeravståndet+bajonettfattning för F) och manuell F-glugg torde saken bli en annan då bländare ställs manuellt på objektivet och man får se skärpedjupet direkt.

//Lennart
 
Tack för infon
Där ser man
Kör nexen med både M42, M39 och Konica adaptrar funkar kanon. Konica 40 mm är stört skön.
Det var nu när jag skulle köra mitt 50 mm macro som jmförelse.
Var på vippen att köpa en nex-7 när cyber hade 900 kr rabatt häromdan. Vilken tur att jag inte hade täckning för det. Känner att DOF knapp vill jag ha. Känner att det är då en EDF blir bra. Man ser hur bilden blir....
 
Nu har jag fått tillbaka min 5:a. Har inte hunnit testa den ännu så resultatet får jag återkomma om.

Några reflektioner dock: Jag gillar inte att vara tvungen att kontakta företaget jag köpte prylen av. Vill mycket hellre prata med tekninkern direkt som jag gör med Nikon. Att få en fråga av servicemottagaren när jag som "riktigt" fotograf påstår att AF är osäker som lyder: " är du säker på att AF är påslagen?". Jag förstår att de måste fråga för det dyker säkert upp en och annan pappskalle men det känns inte förtroendegivande. Hur i hela friden skall frågeställaren skriva ner korrekt info till verkstaden när man får frågor som denna..... Likaså brukar det ta extra tid vid reparationer när man måste ta omvägen via någon återförsäljare. Skam fick dock denna åsikt då det gick hyffsat snabbt.

Ett annat aber är att kameran kom tillbaka med den gamla mjukvaran. Den nya kom samma dag som jag lämnade in min kamera. Verkstaden fick kameran först några dagar senare. Trots det kom den alltså tillbaka med fw1.0. Det tycker i alla fall jag att verkstaden borde ha fixat.

Nästa "issue" rör Sonys webplats. Oerhört rörig och känns enbart fokuserad på försäljning. Väldigt lite på service och support. Klent med info och faktiskt svårt att hitta rätt. Dessutom fick jag försöka ett par gånger innan jag lyckades ladda hem den nya firmwaren. Blev timeout fem sex gånger först.

Uppgraderingen till 1,01 då....? Sisådär. Fungerade inte med min W7/64. Var tvungen att kila upp till dotterns w7/32. Hur i hela friden kan Sony skriva ett så pass kritiskt program enbart för 32 bitars windows? Några felkoder under försöken innan jag lyckades med uppdateringen....
 
Nu har jag fått tillbaka min 5:a. Har inte hunnit testa den ännu så resultatet får jag återkomma om.

Några reflektioner dock: Jag gillar inte att vara tvungen att kontakta företaget jag köpte prylen av. Vill mycket hellre prata med tekninkern direkt som jag gör med Nikon. Att få en fråga av servicemottagaren när jag som "riktigt" fotograf påstår att AF är osäker som lyder: " är du säker på att AF är påslagen?". Jag förstår att de måste fråga för det dyker säkert upp en och annan pappskalle men det känns inte förtroendegivande. Hur i hela friden skall frågeställaren skriva ner korrekt info till verkstaden när man får frågor som denna..... Likaså brukar det ta extra tid vid reparationer när man måste ta omvägen via någon återförsäljare. Skam fick dock denna åsikt då det gick hyffsat snabbt.

Ett annat aber är att kameran kom tillbaka med den gamla mjukvaran. Den nya kom samma dag som jag lämnade in min kamera. Verkstaden fick kameran först några dagar senare. Trots det kom den alltså tillbaka med fw1.0. Det tycker i alla fall jag att verkstaden borde ha fixat.

Nästa "issue" rör Sonys webplats. Oerhört rörig och känns enbart fokuserad på försäljning. Väldigt lite på service och support. Klent med info och faktiskt svårt att hitta rätt. Dessutom fick jag försöka ett par gånger innan jag lyckades ladda hem den nya firmwaren. Blev timeout fem sex gånger först.

Uppgraderingen till 1,01 då....? Sisådär. Fungerade inte med min W7/64. Var tvungen att kila upp till dotterns w7/32. Hur i hela friden kan Sony skriva ett så pass kritiskt program enbart för 32 bitars windows? Några felkoder under försöken innan jag lyckades med uppdateringen....

Måste man det när det gäller NEX? Mina dslr och gluggar från Sony har jag pratat direkt med en tekniker på Assist Workshop i Linköping om.

År det månne 2 olika tilvägagångssätt när det gäller service på "vanliga" Sony och Nex?

//Lennart
 
Ingen aning faktiskt. Bara att när de äntligen svarade på telefonnumret som finns på Sony.se så hävdade de att jag var tvungen att gå till butiken där jag köpte min kamera.

Det är ingen ko på isen egentligen. Min kamera blev ju reparerad utan mankemang. Dock är upplevelsen av supporten inte riktigt i den klass som jag förväntar mig av ett företag av Sonys storlek.

För mig så är supporten nästan viktigare än köpupplevelsen. Det är oerhört viktigt att ett företag tar hand om reklamationer, service och support på ett smidigt och snabbt sätt. Jag gillar inte hur jag blev behandlad av Sony. Skall inte behöva ringa 5-10 gånger bara för att komma fram. Sedan en massa väntetid för att sedan blir ombedd att kontakta ett annat företag som i sin tur hänvisar tillbaka eller till en helt onavigerbar hemsida där dokumentet jag skulle fylla i saknades...... Till slut tröttnade jag och åkte till Elgiganten där jag köpte min kamera. Fick prata med en individ som knappast visste vad en kamera är för något. Fick information om att jag löpande skulle få info via sms om status. Inte ett enda sms kom förrän den var klar.

Men som sagt. De skötte det hela sedan på ett sätt som var helt acceptabelt... Så skam fick jag. :)
 
Macroobjektiv till NEX 5N?

Hej!
Någon som har förslag på bra o fungerande macroobjektiv med eller utan adapter eller mellanringar? Gärna nåt pan cake alternativ. Det viktigaste är att det inte blir för tungt.
/Eva-Lena
 
Hej!
Någon som har förslag på bra o fungerande macroobjektiv med eller utan adapter eller mellanringar? Gärna nåt pan cake alternativ. Det viktigaste är att det inte blir för tungt.
/Eva-Lena

Sigma 50/2.8 EX DG är skarpt och kan avbilda i skala 1:1. Adapter behövs. Finns i A-mount för Sony, och för Nikon, Canon, Pentax och även Olympus (osäker på Oly-fattning).

Vidare finns ju E-mount snart i lager 50/3.5. Då behövs ingen adapter. Men jag är osäker på kvaliteten då jag inte provat något.
 
Vidare finns ju E-mount snart i lager 50/3.5. Då behövs ingen adapter. Men jag är osäker på kvaliteten då jag inte provat något.
Jag antar att du menar 30/3.5? Det finns en recension här. Den har fått hyffsade betyg när det gäller bildkvalitet, om man tar hänsyn till att den är relativt billig. Tyvärr så gör den korta brännvidden att den är lite svåranvänd som macro-objektiv.
 
Samtliga NEX bländar ner direkt, så det man ser på skärmen är i stort sett vad man får. Det finns vad jag vet inget sätt att ändra detta beteende. De två Sony-adaptrar, LA-EA1 och LA-EA2, ändrar dock detta och håller alltid bländaren öppen tills fotot tas (LA-EA2 för att fasdetekteringen ska fungera, varför LA-EA1 gör det vet jag inte). Det verkar tyvärr inte som att det går att förhandsgranska skärpedjupet med adaptrarna, vilket verkar vara en designmiss av Sony. Se här för lite diskussion om detta.

Men behöver man DOF-kontrollknappar i NEX? Focus Peaking ersätter väl det mesta av vad en DOF-testknapp gör fast utan att blända ner. Det finns dock ett annat problem med "vad man får också" även om det inte handlar om skärpedjupet

Jag hade svåra problem med denna funktion när jag var på safari. Jag hade exponeringskompensationen på -1 Ev för det var ljust och det gav till effekt att skärmen blev så pass svart att det var svårt att se ordentligt, så jag stängde av denna skärmeffekt helt. Effekt blir helt hopplös också om man exv kör med spotmätning.

Stänger av gör man i menyerna under "Live View Display" = "Setting Effects OFF" Det påverkar även EVF:en. Jag föredrar att EVF:en uppträder som en vanlig OVF och det är inget problem alls eftersom man ju direkt i sökaren ser om bilden exponerats riktigt. Att man stänger av effekterna i skärmvisningen påverkar inte Focus Peaking.
 
Senast ändrad:
Hej!
Någon som har förslag på bra o fungerande macroobjektiv med eller utan adapter eller mellanringar? Gärna nåt pan cake alternativ. Det viktigaste är att det inte blir för tungt.
/Eva-Lena

Olympus om 50 3.5 macro med adapter ska funka bra och inte väga så mycket. Spana flickr för bildexempel.
 
Tack för era svar. Av de olika förslag på macroobjektiv har inget bildstabilisering vad jag ser? Det är kanske en önskedröm att det ska vara både lätt och ha bildstabilisering.

Finns inget uttalat macroobjektiv med E-fattning på marknaden. Om stablisering är ett måste för dig får du gå omvägen via en Nikon eller cannonadapter och välja något av deras FF-objektiv/macro med VR eller IS och fokusera manuellt.

Hade det funnits ett Sigmamacro med OS och A-fattning så hade du kunnat få både AF och stablisering via adaptern LA-EA2, men bara adaptern sticker iväg till 4000:- eftersom den även erbjuder fasdetekterande AF. Lätt hade inte ekipaget blivit heller.

//Lennart
 
Finns inget uttalat macroobjektiv med E-fattning på marknaden. Om stablisering är ett måste för dig får du gå omvägen via en Nikon eller cannonadapter och välja något av deras FF-objektiv/macro med VR eller IS och fokusera manuellt.
//Lennart
Det blir lite trixande. Billigaste sättet att få ett stabiliserat makro är att köpa ett litet DSLR-hus och lämna Nexen hemma, själv kör jag med extern stabilisering i form av stativ
 
Det blir lite trixande. Billigaste sättet att få ett stabiliserat makro är att köpa ett litet DSLR-hus och lämna Nexen hemma, själv kör jag med extern stabilisering i form av stativ

Och det är nog det bästa alternativet intill dess Sony eller någon tredjepartstillverkare fixar ett macro med OSS i och E-fattning. Brännviden bör ju dessutom vara lite längre än det nuvarande 30/3.5 OSS.

Jag tror iofs att sådana objektiv är på gång. Sony har inte haft någon direkt arbetsro sedan katastrofen drabbade deras fabriker.
 
Fokus

Hej
Har precis fått hem min nex 5n funderar lite på autofucusen när man har den inställd på multi
Ska den då inte vissa vilken punkt den fokuserar på? på min blir det bara en grön ram runt hela bilden. Vill minnas att man såg det i affären när jag kollade på den. Kanske någon inställnings sak?
Någon som vet i fall det ska vara så här eller det är något fel?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.