Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Det förvånar mig att ingen tycks bry sig särskilt mycket att det inte går att använda sökare och blixt samtidigt på NEX5.
För mig är detta ett mycket större problem än hur långsam min laddare är eller vem som uppfann batteriet.
Antingen får jag sikta på NEX7 eller skita i Sony.
 
Johan, du och de andra får ursäkta mig.
Ja mycket tråkigt att sökare + blixt inte går att använda samtidigt. Undrar om någon tredjepartstillverkare kommer ut med en så kallad pass through så man kan ha både blixt + sökare samtidigt. Tror inte det :-(
 
Det förvånar mig att ingen tycks bry sig särskilt mycket att det inte går att använda sökare och blixt samtidigt på NEX5.
För mig är detta ett mycket större problem än hur långsam min laddare är eller vem som uppfann batteriet.
Antingen får jag sikta på NEX7 eller skita i Sony.

För mig så är det en ickefråga. Blixten lär komma till mycket litet användning för mig. Använde den knappt på min D300 och då 5:an är bättre på höga iso så.....

Har just nu inte heller någon tanke på att köpa sökaren men vem vet om jag ändrar mig i sommar när solen skiner.

För mig så är det alltså ingen större sak. Då har jag mer funderingar kring den än så länge rätt opålitliga AF i min 5:a. Får testa Aspmans förslag...
 
Det förvånar mig att ingen tycks bry sig särskilt mycket att det inte går att använda sökare och blixt samtidigt på NEX5.
För mig är detta ett mycket större problem än hur långsam min laddare är eller vem som uppfann batteriet.
Antingen får jag sikta på NEX7 eller skita i Sony.

Ja, det är ju rätt kasst faktiskt.
På NEX-5 kan du inte ansluta den externa sökaren alls oavsett om du har blixt eller inte, så där är det ett icke-issue.

På NEX-5N så finns det en extern sökare som är riktigt bra, samma som i NEX-7 och A65 och A77. Däremot är den ohyggligt ful och kostar så mycket att NEX-5N plus sökare kostar nästan precis lika mycket som NEX-7 och då är det inte riktigt någon vits anser jag. Tillbehörsblixtarna till NEX-5 och 5N, både den simpla medföljande och den förlängda tillbehörsbliten kan inte heller utnyttja WL-protokollet, så det är rätt värdelöst. Den minst sagt udda specialblixtskon kan inte heller använda andra tillbehör för detta.

Tyvärr behöver man en F20 till NEX-7an för att köra trådlöst, men den kameran har i alla fall en vettig inbyggd blixt, en riktig blixtsko och sökare redan från början, så det är i princip den enda vettiga NEX-modellen om man är ute efter detta.

Så, du har rätt. Det är NEX-7 som gäller eller att man går och handlar sig en Canon eller Nikon spegellös minikamera med stor högupplöst sensor om de får för sig att utveckla nån sån någon gång i framtiden...


/Mats
 
Jag visste inte att SONY hade mycket med LI ION förutom att ASAHI lyckades övertyga SONY att ha det i sina produkter flera år efter upptäckten! Du ger alltid SONY kredit för allt möjligt. Jag tycker att det är väldigt oseriöst och framför allt respektlöst mot de som tog fram produkterna. Att SONY sen sätter sitt namn på produkten när den serietillverkas är en annan sak. Hoppas du förstår det.
Och jag sa att om det är mer än en cell så balanseras batterierna. Det gäller för LI-ION också. Vet inte varför du blandar in LI-PO. LI-PO används framför allt när man vill dra en hög strömstyrka, och ja de balanseras också om det är mer än en cell och man inte vill döda batterierna i förtid.

Att SONY är snåla är väl knappast något som har undgått en. Ett solklart exempel är ju just en svagström laddare för NEX5. 4H laddning är ju 1/4 C. 1C laddning är ju vä'ldigt vanligt idag. Jaja tur att laddaren inte är en så kallad timer laddare.

Nä, Gunnar skrev inte alls en massa dravel, snarare korrekta fakta. Han har rätt och du har fel.

Är väl inget fel att ge cred till ett företag som gör något bra? I det här fallet så är Sony bra het enkelt.

Sony är fortfarande den enda tillverkaren som använder en teknik som InfoLithium(r), vilken lagrar information inne i batteriet hur mycket som laddas i respektive ur och kan visa ett värde på den återstående kapaciteten som stämmer.

Visst kan det under vissa förutsättningar, dvs att man laddar batteriet fullt och sen sätter det i kameran och använder tills det är slut, fungera vettigt även på t.ex. en Nikon som Mankan påpekat. Däremot om man använder samma batteri omväxlande mellan flera kameror så kom tillbaka och visa hur bra det funkar.

Eller två stycken batterier i ett batterigrepp så att det intelligent använder först det ena fullt ut och sedan växlar äöver till det andra.

Berätta gärna hur "bra" det funkar på en Canon eller Nikon...

Infolithium hjälper också till att noggrannare indikera när batteriet är fulladdat så man får en mer korrekt indikation på att laddningen är klar så att man får upplevt snabbare laddtid när man laddar ett halfullt batteri, men framförallt är det som sagt bra för att avgöra återstående kapacitet.

Snabbar upp själva laddtiden för ett urladdat batteri gör det däremot inte, utan där är det laddströmmen som är avgörande.

Vanlig laddström för Li-Ion är c:a 0,5C och jag håller inte med dig att det skulle vara vanligt med 1C, utan snarare extremt ovanligt med 1C skulle jag vilja påstå pga explosionsrisken. Ska man göra det så behövs mer övervakningselektronik i själva batteripacket (inte bara i laddaren) som dels är fördyrande, men också tar värdefull plats. Det finns knappast någon vettig anledning att konstruera det så, utan bättre då att ha flera batterier.

Helt klart dock att batteriet till NEX och A33/35/55 är underdimensionerade. Det har Sony fått massiv kritik för med rätta. En kompromiss för att få ner storleken som inte blev helt lyckad.

När det gäller DSLR-kamerorna som använder NP-FM500H är det en annan femma. De har total överlägsen batteritid jämfört med konkurrenterna, även om de andra anger samma nominella kapacitet och att man på Sony använder LiveView i betydligt högre utsträckning så får du på en Sony A580 3 gånger så många bilder på en laddning jämfört med Canon 600D.


/Mats
 
Dagens laddningsbara batterier 'är tillräckligt bra att de kan laddas med strömstyrka flertalet gånger över batterikapacaiteten. 1/4 C kanske var bra för tio år sedan. Nu finns det batterier som man kan ladda upp till 10C eller kanske mer. Så att ladda batterier åtmindstånde med samma strömstyrka som batterien tror jag knappast försämrar livslängden. Sen om det är mer än en cell så balancerar man ju de sista mah visst? Så den hjälper ju också att förlänga livslängden av batterierna. Att Canon har en laddare för 5000kr är ett skämt/stöld, likaså att SONY skickar med 50kr laddare med sina kameror.

Charge 10C på ett Li-Ion?
Det får du gärna visa någon referens på, jag är mycket intresserad av det!

Vanlig laddström är snarare max 1C och urladdning max 2C. Över detta är det mycket special med dyr och bulkig elektronik.

Här är ett datablad på en mycket bra högkapacitets Li-ion cell som referens:
http://www.batteryspace.com/prod-specs/5702_2.pdf


/Mats
 
Har lite annan hobby också. RC flyg! Där kör vi med Lipol accar. Vanligen två till 5 paralellt. Dessa är speciella högurladdnings accar typ 10 till 65 x kapasiteten (C). Dessa har laddats 1Ctyp till framtill ett år sedan då man började med 2C. Nu finns det speciella som klarar 10C.
Dessa har dock andra djur. Så en laddning på 0,5-1 C är nog rätt vanligt för vanliga Li celler.



Detta slöa laddandet kanske har med infotekniken att göra. Vet ej hur den funkar? Är det en krets som mäter strömmen och räknar? Då klarar ju denna kanske inte så mycket ström om den ska vara nogran på andra hållet?????

Li tekniken är svår att kapacitets mäta, funkar inte som traditionell batteriteknik, vilket vanligen görs med spänningen. Men Li tekniken har bara en liten skillnad i spänning när kapaciteten sjunker. Samma vid laddning när max spänningen erhålls är batteriet inte full laddat. Utan detta tar en stund till. Överstiger man max spänningen förstör man batteriet, ev med en liten brand X-(
 
Visst kan det under vissa förutsättningar, dvs att man laddar batteriet fullt och sen sätter det i kameran och använder tills det är slut, fungera vettigt även på t.ex. en Nikon som Mankan påpekat. Däremot om man använder samma batteri omväxlande mellan flera kameror så kom tillbaka och visa hur bra det funkar.

Eller två stycken batterier i ett batterigrepp så att det intelligent använder först det ena fullt ut och sedan växlar äöver till det andra.
Inga problem med min D700 och dotterns D300. Vi växlar batterier med varandra. Vi har bägge två grepp då och då och det fungerar hela tiden alldeles ypperligt att skifta mellan kameror och grepp. Tom när man råkar peta i ett "begagnat" batteri eller flyttar på det så följer återstående kapacitet i procent med till den nya kameran. Det stämmer hela tiden med verkligheten

Att växla mellan grepp och hus efter tycke o smak är inte heller något problem. Du väljer i menyn vilket batteri som skall användas först. Tar det slut eller om du plockar ur det så växlar kameran automatiskt till det andra. Med MB10 (greppet) så kan du använda en uppsjö batterier. EL3e som är originalbatteriet till D700/D300. AA i form av NiMh, vanliga skitceller, lithium etc. (du väljer själv vilken sort du har installerat i menyn) och till sist EL4 som är samma som sitter i D2 och D3 serien. Med AA eller EL4 får du 8 bps medan övriga ger 5, 6 resp 7 bps beroende på om du har en D700, D300 eller en D300S

Enda problemet är väl att med AA celler i greppet så fungerar inte intelligensen. Det visar fullt länge för att´helt plötsligt ta slut. Procentvisningen är också avstängd. Så intelligensen finns i EL3e och EL4 cellerna men inte i AA

När Nikon bytte från EL3 till EL3e (D100/D70 - D300/D700) så la dom till ett extra kontaktstift på batterierna just för att informationen om batteristatus skulle kunna överföras. Det går inte att köra en D700/D300 på ett EL3 batteri medan det går att köra en D100 på ett EL3e batteri. Det extra stiftet MÅSTE finnas för att en D300/D700 skall starta

Hur det fungerar på Canon får du fråga någon annan om men att det fungerar på Nikon kan jag således intyga.

BTW så har jag inte hittat någon procentsats på Nex5n eller har jag bara inte letat tillräckligt?!?!
 
Du skulle ju kunna fotografera den själv och publicera bilden här.


Mankan: Jag har en Canon Powershot SX 230HS med undervattenshus som ska säljas. Kameran är visserligen svart och silver, men går bra att använda under vatten ner till 40 m. djup (enl. specen, men det funkar betydligt djupare än så, har använt liknande hus på 60 meter utan problem).



/Mats

Känns lite överkurs för det jag skall ha den till. Mest som sol o strandkamera samt dyka lite i vattenbrynet. Jag är ingen dykare..... men tack för erbjudandet. Och jag vill ha en orange :)
 
Kanske redan varit uppe men då får ni ta frågan igen: Finns det en adapter till Nikon AI för Nexsystemet?

Jag sitter på en massa spännande optik från Nikon som skulle funka som en smäck på min Nex5.... Därav frågan..
 
Kul att fler hittat in i NEX-världen. Det har säkert sagts tidigare och det kan sägas igen, det är lättare att säga vilka objektiv som inte går att använda (mha adapter) än att lista upp alla som funkar! :) Själv har jag haft min NEX-5 i ett och ett halvt år nu och har snöat in på Tamron SP Adaptall, Contax Carl Zeiss SLR och Rollei Carl Zeiss. Mitt autofokuserande, bildstabiliserade kitobjektiv använder jag väldigt sällan.
 
Verkar alltid gå att hitta nåt sätt att använda sig av sin NEX på - oavsett vilka böjningar man råkar ha... :)

Man måste ju säga att NEX-systemet uppvisar en otrolig flexibilitet, och mer kommer förstås. Sony-gubbsen är ju helt klart inne på den idén nu. Innan de hade börjat leverera trodde de att det huvudsakliga intresset för NEX-arna skulle komma från kompaktkameraanvändare som ville ha bättre bildkvalitet, men inte en stor, tung och (förmodat) svåranvändbar DSLR-kamera. Sony experimenterar med att ta fram modeller och tillbehör för många olika användnings-områden, till skillnad från de andra. Oly och Panny kommer hela tiden ut med massor av nya modeller, men de är alla väldigt snarlika.
.
 
Senast ändrad:
Synd kvaliteten handhållet en mörk julaftonsnatt då vi satte ljus samt blommor till min fru ej syns. Men skit samma. NEX5an gör ett bra jobb utan stativ eller nått.. Go rolig kamera att enkel ha med ..
 

Bilagor

  • Kyrkan julafton natt.jpg
    Kyrkan julafton natt.jpg
    7.6 KB · Visningar: 328
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.