Jag visste inte att SONY hade mycket med LI ION förutom att ASAHI lyckades övertyga SONY att ha det i sina produkter flera år efter upptäckten! Du ger alltid SONY kredit för allt möjligt. Jag tycker att det är väldigt oseriöst och framför allt respektlöst mot de som tog fram produkterna. Att SONY sen sätter sitt namn på produkten när den serietillverkas är en annan sak. Hoppas du förstår det.
Och jag sa att om det är mer än en cell så balanseras batterierna. Det gäller för LI-ION också. Vet inte varför du blandar in LI-PO. LI-PO används framför allt när man vill dra en hög strömstyrka, och ja de balanseras också om det är mer än en cell och man inte vill döda batterierna i förtid.
Att SONY är snåla är väl knappast något som har undgått en. Ett solklart exempel är ju just en svagström laddare för NEX5. 4H laddning är ju 1/4 C. 1C laddning är ju vä'ldigt vanligt idag. Jaja tur att laddaren inte är en så kallad timer laddare.
Nä, Gunnar skrev inte alls en massa dravel, snarare korrekta fakta. Han har rätt och du har fel.
Är väl inget fel att ge cred till ett företag som gör något bra? I det här fallet så är Sony bra het enkelt.
Sony är fortfarande den enda tillverkaren som använder en teknik som InfoLithium(r), vilken lagrar information inne i batteriet hur mycket som laddas i respektive ur och kan visa ett värde på den återstående kapaciteten som stämmer.
Visst kan det under vissa förutsättningar, dvs att man laddar batteriet fullt och sen sätter det i kameran och använder tills det är slut, fungera vettigt även på t.ex. en Nikon som Mankan påpekat. Däremot om man använder samma batteri omväxlande mellan flera kameror så kom tillbaka och visa hur bra det funkar.
Eller två stycken batterier i ett batterigrepp så att det intelligent använder först det ena fullt ut och sedan växlar äöver till det andra.
Berätta gärna hur "bra" det funkar på en Canon eller Nikon...
Infolithium hjälper också till att noggrannare indikera när batteriet är fulladdat så man får en mer korrekt indikation på att laddningen är klar så att man får upplevt snabbare laddtid när man laddar ett halfullt batteri, men framförallt är det som sagt bra för att avgöra återstående kapacitet.
Snabbar upp själva laddtiden för ett urladdat batteri gör det däremot inte, utan där är det laddströmmen som är avgörande.
Vanlig laddström för Li-Ion är c:a 0,5C och jag håller inte med dig att det skulle vara vanligt med 1C, utan snarare extremt ovanligt med 1C skulle jag vilja påstå pga explosionsrisken. Ska man göra det så behövs mer övervakningselektronik i själva batteripacket (inte bara i laddaren) som dels är fördyrande, men också tar värdefull plats. Det finns knappast någon vettig anledning att konstruera det så, utan bättre då att ha flera batterier.
Helt klart dock att batteriet till NEX och A33/35/55 är underdimensionerade. Det har Sony fått massiv kritik för med rätta. En kompromiss för att få ner storleken som inte blev helt lyckad.
När det gäller DSLR-kamerorna som använder NP-FM500H är det en annan femma. De har total överlägsen batteritid jämfört med konkurrenterna, även om de andra anger samma nominella kapacitet och att man på Sony använder LiveView i betydligt högre utsträckning så får du på en Sony A580 3 gånger så många bilder på en laddning jämfört med Canon 600D.
/Mats