FlyerOne
Aktiv medlem
Avsåg förstås att skriva "böjelser" här, vet inte hur det kunde bli "böjningar"...Verkar alltid gå att hitta nåt sätt att använda sig av sin NEX på - oavsett vilka böjningar man råkar ha...
---
.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Avsåg förstås att skriva "böjelser" här, vet inte hur det kunde bli "böjningar"...Verkar alltid gå att hitta nåt sätt att använda sig av sin NEX på - oavsett vilka böjningar man råkar ha...
---
Kul och bra kameran men hualigen så ofta AF missar. Och grovt på väldigt enkal objekt...
Jag har gjort precis som du sa. Endast centrumpunkten. Mitt problem är att jag börjat se lite dåligt på nära håll på gamla dar Se där, ett problewm med LV. Funkar galant när jag tittar i en sökare men inte lika bra med armarna utsräckta och jag glor på en liten skärm.Hur bär dig åt? Centrumpunkt och vänta liiite grann. Upplevde att den akustiska signalen kom lite för tidigt på den tiden jag hade en NEX-5. 1/10 sek extra brukade räcka.
//Lennart
Är det skarpt någonstans? Svårt att seEtt exempel även om det inte är det bästa...Siktade på människorna i förgrunden. Omfokuserade sedan med låst AF
Är det skarpt någonstans? Svårt att se
Ett exempel även om det inte är det bästa...Siktade på människorna i förgrunden. Omfokuserade sedan med låst AF
Ett exempel även om det inte är det bästa...Siktade på människorna i förgrunden. Omfokuserade sedan med låst AF
Men Magnus, vaffö' håll' du di' NEX på utsträckta armar framfö' deg fö' ?---
Funkar galant när jag tittar i en sökare men inte lika bra med armarna utsräckta och jag glor på en liten skärm.
---
Jag tycker att det alltför ofta blir så här när man skalar ner bilden till dessa max 400 p/bildbredd, oavsett hur skarp bilden än var innan. Nån som vet hur man ska göra för att undvika det.
Tvärtom vill jag påstå. Har du Photoshop brukar många använda sig av metoden:
1/ öppna dialogruta med bildstorlek
2/ Se till att vyn som öppnas har följande ifyllt med "X" och ändra värdet till 400 överst.
3/Välj bikubisk skarpare tryck OK.
Finns andra metoder, men är man inne i bildbehandlingsprogrammet så kan man göra en kopia med Spara som efter att man behandlat ursprungsbilden färdig. Alternativt ta en skärmdump på den nedskalade bilden. Med skärmdump åker dock givetvis inte EXIF med vilket kan vara en nackdel om fler vill kolla kamerainställningar man använt.
//Lennart
Jag tycker att det alltför ofta blir så här när man skalar ner bilden till dessa max 400 p/bildbredd, oavsett hur skarp bilden än var innan. Nån som vet hur man ska göra för att undvika det.