Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Min Nex-5 sätter iallafall fokus när det är dåligt ljus aningen bättre än vår D7000 vi har på jobbet. Blev uppriktigt snopen när jag märkte det, så jag testade dem sida vid sida en massa gånger, och Nikonen sjönk i mina ögon.... Sen att fokusen är långsam är en annan sak, men träffsäker tycker jag nog att den är.
 
Hur bär dig åt? Centrumpunkt och vänta liiite grann. Upplevde att den akustiska signalen kom lite för tidigt på den tiden jag hade en NEX-5. 1/10 sek extra brukade räcka.

//Lennart
Jag har gjort precis som du sa. Endast centrumpunkten. Mitt problem är att jag börjat se lite dåligt på nära håll på gamla dar :) Se där, ett problewm med LV. Funkar galant när jag tittar i en sökare men inte lika bra med armarna utsräckta och jag glor på en liten skärm.

Ska se om jag kan få fram ett exempel.
 
Ett exempel även om det inte är det bästa...Siktade på människorna i förgrunden. Omfokuserade sedan med låst AF
 

Bilagor

  • 00053.jpg
    00053.jpg
    13.9 KB · Visningar: 270
Ett exempel även om det inte är det bästa...Siktade på människorna i förgrunden. Omfokuserade sedan med låst AF

Ser inte alls bra ut. Om du ställer om i menyn till enbart MF och kör med inzoomad MF-assist och fokuserar på ett bestämt område så det ser skarpt ut och sedan riktar om kameran ska ju inte skärpeinställningen ändra sig. Därefter komponera om bilden som du vill ha den är mitt tips.

Blir resultatet liknande tror jag att det finns ett fel någonstans som inte kan skyllas på försämrad syn. Jag skulle i så fall, i dina kläder ta och vandra till närmsta affär och vänligen be att få jämföra med annat kamerahus alternativt objektiv för att kolla om det föreligger någon felaktighet på ditt exemplar. Kan nämligen inte tro att det föreligger något handhavandefel så pass erfaren fotograf som du är.

Mvh
//Lennart
 
Ett exempel även om det inte är det bästa...Siktade på människorna i förgrunden. Omfokuserade sedan med låst AF

Jag tycker att det alltför ofta blir så här när man skalar ner bilden till dessa max 400 p/bildbredd, oavsett hur skarp bilden än var innan. Nån som vet hur man ska göra för att undvika det.
 
Jag tycker att det alltför ofta blir så här när man skalar ner bilden till dessa max 400 p/bildbredd, oavsett hur skarp bilden än var innan. Nån som vet hur man ska göra för att undvika det.

Tvärtom vill jag påstå. Har du Photoshop brukar många använda sig av metoden:

1/ öppna dialogruta med bildstorlek
2/ Se till att vyn som öppnas har följande ifyllt med "X" och ändra värdet till 400 överst.
3/Välj bikubisk skarpare tryck OK.

Finns andra metoder, men är man inne i bildbehandlingsprogrammet så kan man göra en kopia med Spara som efter att man behandlat ursprungsbilden färdig. Alternativt ta en skärmdump på den nedskalade bilden. Med skärmdump åker dock givetvis inte EXIF med vilket kan vara en nackdel om fler vill kolla kamerainställningar man använt.

//Lennart
 

Bilagor

  • nedskalning.JPG
    nedskalning.JPG
    54.7 KB · Visningar: 236
Tvärtom vill jag påstå. Har du Photoshop brukar många använda sig av metoden:

1/ öppna dialogruta med bildstorlek
2/ Se till att vyn som öppnas har följande ifyllt med "X" och ändra värdet till 400 överst.
3/Välj bikubisk skarpare tryck OK.

Finns andra metoder, men är man inne i bildbehandlingsprogrammet så kan man göra en kopia med Spara som efter att man behandlat ursprungsbilden färdig. Alternativt ta en skärmdump på den nedskalade bilden. Med skärmdump åker dock givetvis inte EXIF med vilket kan vara en nackdel om fler vill kolla kamerainställningar man använt.

//Lennart

Tack Lennart. Punkt 3 har jag inte vetat om/ tänkt på tidigare, jag ska prova detta till nästa gång jag lägger upp en bild, det blir oftast i tråden "På dagen för ett år sedan"
 
Jag tycker att det alltför ofta blir så här när man skalar ner bilden till dessa max 400 p/bildbredd, oavsett hur skarp bilden än var innan. Nån som vet hur man ska göra för att undvika det.

Min exempelbild var inte den bästa men..... det beror inte på någon nerskalning. Den är inte skarp någonstans i hela bilden. Kameran (eller jag) jag missat totalt. Återkommer mer i ämnet inom kort
 
Nu har jag hunnit kika mer på fenomenet. Min kamera har lite hyss för sig så det kanske är dags att besöka en verkstad. Bla har den på alldeles eget bevåg bytt från rå till rå+jpg vid ett tillfälle och vid ett annat bytt från enbild till kontinuerlig matning. Alternativt har jag på något sätt lyckas slå på dessa funktioner när kameran legat i fickan. Jag har ingen genväg definierad för dessa så jag måste i så fall lyckats knappa rätt i menyerna.....knappast troligt.

När det gäller AF så är det förmodligen en kombination en nybörjare med kameran, dvs jag och lite tokigheter i hur de har programmerat kameran relativt hur jag är van från mina Nikons/Panasonic/Canon/Fuji. Dvs de flesta andra märken förutom Sony :) Till att börja med så har jag låte svårt med skärpan på ögonen när motivet är närmare än en meter. Utan läsglasögon alltså. Speciellt svårt blir det i skumt ljus. Står jag och plåtar med Nex5n utan läsglasögonen så ser jag tillräckligt mycket för att komponera bilden men inte tillräckligt för att se om motivet är i fokus. Den gröna fokuslampan har jag missat men hittade den nu när jag lusläste manualen. Trodde i min enfald att den gröna fyrkanten markerade fokus. Här är användarfelet......

När det gäller programeringsfelet så har det hänt vid några tillfällen nu när jag testat mer ingående att kameran faktiskt indikerat att motivet är i fokus och AF är låst trots att motivet legat hej vilt ur fokus. Typ på månen istället för på frun. Avståndet mellan dem var väl ungefär 4000km eller så. Jag har enbart testat med den mittersta centrala AF punkten.

Med multiAF eller vad det nu heter så har jag andra erfarenheter. Tog en bild förra helgen på min son och några av hans kamerater framför en skog. Grabbarna stod med sina motocrosscyklar ca 5 meter framför mig. Skogen låg ca 400 meter bakom dem. Grabbarna tog upp ....70% av bilden och täckte hela den centrala ytan i bilden. Trots det valde kameradjä... att fokusera på skogen bakom.... Hade i och för sig stängt av ansiktsigenkänningsfunktionen men det här är ju löjligt.....
 
Senast ändrad:
Här är ett annat exempel. Det är på min fru. Pekade med den centrala AF punkten mitt på hennes ansikte och kameraskrället tog god tid på sig att fokusera. Den höll på ett par gånger med att vela mellan bakgrunden och hennes ansikte innan den till slut valde ansiktet. Observera att bilden är omkomponerad efter att AF låste......
 

Bilagor

  • _DSC0358.jpg
    _DSC0358.jpg
    61 KB · Visningar: 813
Det finns roliga saker med Nex 5an också..... satt lite uttråkad i lördags på Naturhistoriska riksmuseet och lekte med kameran. Tog denna bild på iso6400 och blev imponerad.. Först hela och sedan ett utsnitt i 100%.... iso 6400!! Jisses

All skärpa avstängd. I övrigt så ...råfil och LR3. Inga som helst justeringar gjorda. Bara lek!
 

Bilagor

  • liten.jpg
    liten.jpg
    57.9 KB · Visningar: 796
  • Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    31.4 KB · Visningar: 794
Ok. Det var lite fusk.... använde funktionen där kameran tar 6 bilder eller nu hur många det är och kombinerar dem till en enda..... Hur som helst så blev det riktigt bra...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.