Annons

Sony, inget för Mac-ägare.

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det verkligen så självklart?
Vad jag hört och läst så går det inte så lysande bra för någon systemkameratillverkare numera, eftersom en stor del av fotograferandet bland "vanligt folk" sker med mobiltelefoner numera, och systemkamerans tveksamma framtid har tidigare diskuterats ingående på Fotosidan. Det går förresten inte så värst bra för Sonys mobiltelefontillverkning heller. De drar hela tiden ned antalet länder där de säljer sina telefoner, och som ägare av en Sonymobil och registrerad i deras svenska kunddatabas fick jag nyligen information om att Sonymobile lägger ned sin svenska kundorganisation och alla registrerade kunder overförs till Sony Europe. Eftersom Sony även tillverkar (Windows-) datorer kanske den lilla mjukvaruavdelning de har råd med att behålla i första hand satsar på Windows, eller i alla fall så är det där de har sin kompetens, och med det i åtanke så är kanske inte kombinationen Sonykamera + Mac särskilt lyckad. Men på det stora hela så går det väl inte så väldigt dåligt för Sony, om de drog ned lite på aktieutdelningen och prioriterade om lite så skulle de nog kunna fixa ett kamerauppdateringdsprogram som fungerar på en ny mac också, kan man tycka, men de vill väl isolera olika enheter från varandra så att var och en är självbärande och så att inte en enskild produktlinje som det inte går bra för äter upp all vinst från andra delar.
Ja, jag menar att ett så stort företag självklart borde ha medel för att anpassa ett så pass enkelt program som en FW-installerare. Arrogans, dålig framförhållning och planering är nog det som felar.
 
Du som vet allt, hur skulle jag veta att Sony inte tillåter uppdateringar på M1?
PS

Jag förstår att du är besviken att det inte funkar som du hade hoppats!
Men jag tror inte att allt gnäll i den här tråden på hur dåligt det är av Sony (vilket det är) hjälper ett dugg. De fixar inte detta en sekund tidigare för att det osar syra här i tråden.

Sony styrs av sina marknadskslkyler, inte av trådarna i ett forum i Sverige.
 
PS

Jag förstår att du är besviken att det inte funkar som du hade hoppats!
Men jag tror inte att allt gnäll i den här tråden på hur dåligt det är av Sony (vilket det är) hjälper ett dugg. De fixar inte detta en sekund tidigare för att det osar syra här i tråden.

Sony styrs av sina marknadskslkyler, inte av trådarna i ett forum i Sverige.
Nej, Sony lär inte läsa detta, men tråden kan varna presumtiva köpare av Sonys kameror så att de istället väljer en kamera från en bättre tillverkare.
 
Det här stämmer inte såvitt jag vet, de la ner sin Vaio utveckling 2014 och har mig veterligen inte producerat några datorer sedan dess. Inte för konsumenter iaf.

MEn Sony har vad jag vet aldrig utvecklat datorer med macOS så den lilla klicken Windowsprogramemrare som inte längre kunde jobba med Vaio kanske blev överflyttade till att arbeta med uppdateringsprogramvaran för kamerorna i stället. Dvs fortfatande ingen mac-kompetens.
 
MEn Sony har vad jag vet aldrig utvecklat datorer med macOS så den lilla klicken Windowsprogramemrare som inte längre kunde jobba med Vaio kanske blev överflyttade till att arbeta med uppdateringsprogramvaran för kamerorna i stället. Dvs fortfatande ingen mac-kompetens.
Förstår inte varför du är så envis med att bortförklara Sonys beteende? Har du aktier i Sony, eller? De har redan viss Mac-kompetens eftersom de utvecklar för den plattformen. Om den sedan inte är tillräcklig så är det bara att anställa nån som kan sin sak bättre. Inte svårt.
 
Nej, Sony lär inte läsa detta, men tråden kan varna presumtiva köpare av Sonys kameror så att de istället väljer en kamera från en bättre tillverkare.
… och när en tillräckligt stor del av marknaden slutar köpa Sony kommer man att vakna på huvudkontoret i Japan.

Fram till dess kanske man trots allt får gå in till grannen och fråga om man får låna Windows-datorn för att köra en uppdatering av sin kamera.
 
… och när en tillräckligt stor del av marknaden slutar köpa Sony kommer man att vakna på huvudkontoret i Japan.

Fram till dess kanske man trots allt får gå in till grannen och fråga om man får låna Windows-datorn för att köra en uppdatering av sin kamera.
Eller sälja skiten och köpa nåt bättre…
 
Förstår inte varför du är så envis med att bortförklara Sonys beteende? Har du aktier i Sony, eller? De har redan viss Mac-kompetens eftersom de utvecklar för den plattformen. Om den sedan inte är tillräcklig så är det bara att anställa nån som kan sin sak bättre. Inte svårt.
Den här typen av programmering bör man (dvs Sony) kanske outsourca.
 
Eller sälja skiten och köpa nåt bättre…
Låter som ett väldigt dyrt alternativ för att det just för närvarande inte går att göra en firmware uppdatering på en M1 Mac :)

Visst är det dåligt att Sony inte implementera stöd för M1 än men för mig personligen allafall finns det en hel drös med punkter viktigare än just denna när man väljer en kamera. Uppdatera firmware är ju inte något man gör på daglig basis direkt.

De allra flesta har nog antingen en intel mac/windows burk själva eller känner någon som har det för de fåtal tillfällen det kommer en ny firmware.

Men vi får hoppas att Sony får arslet ur vagnen snart uppdaterar sin applikation.
 
Huvudsaken är att de som läser tråden får upp ögonen för problemet så att de kan planera för att gå runt det.
… eller låta bli att bry sig.

Till min kamera (Canon) har det inte kommit någon ny FW på flera år. Möjligheten att uppdatera FW hemma vid skrivbordet är inte vad som är avgörande för mitt val av kamera (eller dator).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.