hornavan
Aktiv medlem
Du som vet allt, hur skulle jag veta att Sony inte tillåter uppdateringar på M1?Nä, om FW-uppdatering var viktigt för dig skulle du inte köpt en Mac med M1.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du som vet allt, hur skulle jag veta att Sony inte tillåter uppdateringar på M1?Nä, om FW-uppdatering var viktigt för dig skulle du inte köpt en Mac med M1.
Ja, jag menar att ett så stort företag självklart borde ha medel för att anpassa ett så pass enkelt program som en FW-installerare. Arrogans, dålig framförhållning och planering är nog det som felar.Är det verkligen så självklart?
Vad jag hört och läst så går det inte så lysande bra för någon systemkameratillverkare numera, eftersom en stor del av fotograferandet bland "vanligt folk" sker med mobiltelefoner numera, och systemkamerans tveksamma framtid har tidigare diskuterats ingående på Fotosidan. Det går förresten inte så värst bra för Sonys mobiltelefontillverkning heller. De drar hela tiden ned antalet länder där de säljer sina telefoner, och som ägare av en Sonymobil och registrerad i deras svenska kunddatabas fick jag nyligen information om att Sonymobile lägger ned sin svenska kundorganisation och alla registrerade kunder overförs till Sony Europe. Eftersom Sony även tillverkar (Windows-) datorer kanske den lilla mjukvaruavdelning de har råd med att behålla i första hand satsar på Windows, eller i alla fall så är det där de har sin kompetens, och med det i åtanke så är kanske inte kombinationen Sonykamera + Mac särskilt lyckad. Men på det stora hela så går det väl inte så väldigt dåligt för Sony, om de drog ned lite på aktieutdelningen och prioriterade om lite så skulle de nog kunna fixa ett kamerauppdateringdsprogram som fungerar på en ny mac också, kan man tycka, men de vill väl isolera olika enheter från varandra så att var och en är självbärande och så att inte en enskild produktlinje som det inte går bra för äter upp all vinst från andra delar.
Eftersom Sony även tillverkar (Windows-) datorer
Det sålde Vaio till samma aktör (JIP) som köpt Olympus kameraavdelning, så datorerna heter Vaio, utan Sony före. De behöll en liten andel, men jag vet inte om de har kvar den fortfarande.Det här stämmer inte såvitt jag vet, de la ner sin Vaio utveckling 2014 och har mig veterligen inte producerat några datorer sedan dess. Inte för konsumenter iaf.
Du kunde troligen frågat SonyDu som vet allt, hur skulle jag veta att Sony inte tillåter uppdateringar på M1?
PSDu som vet allt, hur skulle jag veta att Sony inte tillåter uppdateringar på M1?
Nej, Sony lär inte läsa detta, men tråden kan varna presumtiva köpare av Sonys kameror så att de istället väljer en kamera från en bättre tillverkare.PS
Jag förstår att du är besviken att det inte funkar som du hade hoppats!
Men jag tror inte att allt gnäll i den här tråden på hur dåligt det är av Sony (vilket det är) hjälper ett dugg. De fixar inte detta en sekund tidigare för att det osar syra här i tråden.
Sony styrs av sina marknadskslkyler, inte av trådarna i ett forum i Sverige.
MEn Sony har vad jag vet aldrig utvecklat datorer med macOS så den lilla klicken Windowsprogramemrare som inte längre kunde jobba med Vaio kanske blev överflyttade till att arbeta med uppdateringsprogramvaran för kamerorna i stället. Dvs fortfatande ingen mac-kompetens.Det här stämmer inte såvitt jag vet, de la ner sin Vaio utveckling 2014 och har mig veterligen inte producerat några datorer sedan dess. Inte för konsumenter iaf.
Förstår inte varför du är så envis med att bortförklara Sonys beteende? Har du aktier i Sony, eller? De har redan viss Mac-kompetens eftersom de utvecklar för den plattformen. Om den sedan inte är tillräcklig så är det bara att anställa nån som kan sin sak bättre. Inte svårt.MEn Sony har vad jag vet aldrig utvecklat datorer med macOS så den lilla klicken Windowsprogramemrare som inte längre kunde jobba med Vaio kanske blev överflyttade till att arbeta med uppdateringsprogramvaran för kamerorna i stället. Dvs fortfatande ingen mac-kompetens.
… och när en tillräckligt stor del av marknaden slutar köpa Sony kommer man att vakna på huvudkontoret i Japan.Nej, Sony lär inte läsa detta, men tråden kan varna presumtiva köpare av Sonys kameror så att de istället väljer en kamera från en bättre tillverkare.
Det går inte att köra Mac-appar på en Windows- eller Googledator.Med det resonemanget är även en windows/ eller google-dator en ersättare. Om/när det är dags för ny dator.
Eller sälja skiten och köpa nåt bättre…… och när en tillräckligt stor del av marknaden slutar köpa Sony kommer man att vakna på huvudkontoret i Japan.
Fram till dess kanske man trots allt får gå in till grannen och fråga om man får låna Windows-datorn för att köra en uppdatering av sin kamera.
Den här typen av programmering bör man (dvs Sony) kanske outsourca.Förstår inte varför du är så envis med att bortförklara Sonys beteende? Har du aktier i Sony, eller? De har redan viss Mac-kompetens eftersom de utvecklar för den plattformen. Om den sedan inte är tillräcklig så är det bara att anställa nån som kan sin sak bättre. Inte svårt.
Huvudsaken är att de som läser tråden får upp ögonen för problemet så att de kan planera för att gå runt det.… och när en tillräckligt stor del av marknaden slutar köpa Sony kommer man att vakna på huvudkontoret i Japan.
Låter som ett väldigt dyrt alternativ för att det just för närvarande inte går att göra en firmware uppdatering på en M1 MacEller sälja skiten och köpa nåt bättre…
Nä så kan det vara. Man måste välja vilka funktioner som är viktiga för en när man sätter ihop komponenterna till sitt system.Det går inte att köra Mac-appar på en Windows- eller Googledator.
… eller låta bli att bry sig.Huvudsaken är att de som läser tråden får upp ögonen för problemet så att de kan planera för att gå runt det.
Det är helt klart ett alternativ. Och Hornavan övervägde väl det i ett av trådens tidiga inlägg.Eller sälja skiten och köpa nåt bättre…
Vad blir bättre av outsourcing, mer än att det är flera skikt av personer som ska ha betalt?Den här typen av programmering bör man (dvs Sony) kanske outsourca.