Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony, inget för Mac-ägare.

Produkter
(logga in för att koppla)
Att Apple är jäkligt duktiga på att bygga in begränsningar på vad du kan göra med deras saker och att folk köper det ändå och i efterhand kanske inser att det inte var det smartaste köpet men oftast då skyller på det andra bara för Apple funkar ju bara...

Det har fortfarande ingenting med TS problem att göra, väl..?


/ Kiwi
 
Det har fortfarande ingenting med TS problem att göra, väl..?


/ Kiwi


Jo, för de förväntar sig en funktionalitet baserat på varumärket att det bara skall fungera. Som sagt flera ggr nu, båda företagen är experter på inlåsning och exemplet med Iphone och inte kunna använda minneskort är just en sådan där Apple har krystade förklaringar varför det inte är möjligt. Då har vi inte adresserat problemet med att kunna flytta filer som man själv vill med Iphones.

TS problem är att inte ha läst på innan utan bara förutsatt att det skall funka. Vilket sällan är fallet när man har med dessa företag att göra.
 
Jo, för de förväntar sig en funktionalitet baserat på varumärket att det bara skall fungera.

Visste inte att TS räknades som pluralis. Men hur som helst: Oavsett vilket märke TS köpt, så tror jag förväntningen är att det ska gå att utföra en så pass enkel sak som att uppdatera mjukvaran i en produkt utan alltför stora hinder.

Sony valde ett sätt som säkert många teknikanalfabeter uppskattar: Koppla in kameran till datorn och välj »uppdatera« i programvaran (enkelt uttryckt). Du får kalla detta för »inlåsning« om du vill, men i mitt perspektiv är det ett sätt att förenkla för sina användare. Fast då gäller det förstås att programvaran underhålls och anpassas efter rådande omständigheter, vilket de verkar ha misslyckats med i det här fallet.

Personligen tycker jag att de hellre borde ha valt den lösning som Canon har, dvs att installera FW via minneskortet. Men inte för att det skulle innebära »mindre inlåsning«, utan för att det är en sak mindre som behöver fungera. Och det skulle innebära att man till och med skulle kunna få ett minneskort skickat till sig av supporten eller någon snäll medmänniska.


Som sagt flera ggr nu, båda företagen är experter på inlåsning och exemplet med Iphone och inte kunna använda minneskort är just en sådan där Apple har krystade förklaringar varför det inte är möjligt. Då har vi inte adresserat problemet med att kunna flytta filer som man själv vill med Iphones.

TS problem är att inte ha läst på innan utan bara förutsatt att det skall funka. Vilket sällan är fallet när man har med dessa företag att göra.

Att du ens nämner att det inte går att sätta in externa minneskort i iPhone, verkar ju mer vara ett tecken på att du vill klaga på företagen i sig. Men deras »inlåsningsstrategier« har ju ingenting med TS problem att göra!


/ Kiwi
 
Jo, för de förväntar sig en funktionalitet baserat på varumärket att det bara skall fungera. Som sagt flera ggr nu, båda företagen är experter på inlåsning och exemplet med Iphone och inte kunna använda minneskort är just en sådan där Apple har krystade förklaringar varför det inte är möjligt. Då har vi inte adresserat problemet med att kunna flytta filer som man själv vill med Iphones.

TS problem är att inte ha läst på innan utan bara förutsatt att det skall funka. Vilket sällan är fallet när man har med dessa företag att göra.
Fel, fel, fel säger jag.
Om jag har en dator och köper en kamera då vid köptillfälle finns ingen information att kommande uppgraderingar av kamerans FW kommer inte att fungera med denna dator. Det finns inget företag som skyltar med sådan info.
Så skyll inte på TS.
 
Det är mitt fel att jag har kört med Mac sedan 1990 och det är mitt fel att jag köpte en Sonykamera för fem år sedan.
Det fattar väl vilken människa som helst. Hur dum kan man bli?

Eftersom jag inte gillar att ha fel skyller jag, helt felaktigt på Sony och Apple.
Det är såklart mitt fel att jag inte kan uppdatera firmware i kameraskrället.

Dock kommer jag fortsätta insistera att alla mina gamla och ev nya prylar, i framtiden skall informera mig, minst fem år i förväg att de tänker jävlas med mig. Och hur.

Till er som verkligen har fattat det här; vad skall jag köpa för kamera och dator, som aldrig kommer att ge mig några problem?
 
Det är mitt fel att jag har kört med Mac sedan 1990 och det är mitt fel att jag köpte en Sonykamera för fem år sedan.
Det fattar väl vilken människa som helst. Hur dum kan man bli?

Eftersom jag inte gillar att ha fel skyller jag, helt felaktigt på Sony och Apple.
Det är såklart mitt fel att jag inte kan uppdatera firmware i kameraskrället.

Dock kommer jag fortsätta insistera att alla mina gamla och ev nya prylar, i framtiden skall informera mig, minst fem år i förväg att de tänker jävlas med mig. Och hur.

Till er som verkligen har fattat det här; vad skall jag köpa för kamera och dator, som aldrig kommer att ge mig några problem?
Aldrig några problem vet jag inte, men som påpekats är det flera andra tillverkare som använder metoden att lägga en fil på minneskortet för att sedan initiera uppdateringen från kamerans menysystem.
 
Men kom igen. Är själv systemutvecklare och högst intresserad av teknik, har uppdaterat mina Sony kameror på min mac men för att få lite perspektiv:

Kameran i fråga här verkar vara en A7III, samma som jag själv har. Den fick en uppdatering som rörde FTP tidigare i år, inget jag själv använder så lät jag bli den. Uppdatering innan dess kom 2019 alltså för snart två år sedan.

Som sagt, tror ingen försvarar att Sony inte uppdaterat sin applikation än men på vissa låter det som det är katastrof. Bara bränna alla Sony-kameror, värsta drama :)

Det är ju inte ens ett tillräckligt stort problem än för att det skall ha dykt upp några längre trådar om det på de stora foto-forumen så vitt jag har sett. De allra flesta har nog en alternativ lösning.

Men det är ju bra att det uppmärksammas (på en vettig nivå) och ju fler som köper M1 mac:ar desto större blir pressen på Sony att fixa det.

För även om jag själv inte är drabbad så hoppas jag såklart att Sony skärper sig och fixar detta snart men jag lämnar facklan och högaffeln hemma ;)

Jag tycker mig märkt att Sony aldrig patchar redan utgivna uppdateringar för nya processorer eller operativsystem. Tex funkade näst senaste uppdateringen till A7iii inte med senaste MacOS, ens för intel. Man fick snällt vänta till nästa uppdatering. Det kostar väl för mycket utvecklarresurser att patcha bakåt. Så om trenden följs lär nästa uppdatering funka med M1.

Sedan tror jag att Sony fuskat någonstans i utvecklingen. De har nog tagit icke-rekommenderade genvägar tidigare. Uppdateringen borde fungerat med apples x86-emuleringsmetod men nu gör den inte det och då kan man misstänka att det finns fundamentala problem med hur mjukvaran pratar med hårdvaran. Rena spekulationer, förstås men sånt är vi ju vana vid på FS.
 
Att Apple är jäkligt duktiga på att bygga in begränsningar på vad du kan göra med deras saker och att folk köper det ändå och i efterhand kanske inser att det inte var det smartaste köpet men oftast då skyller på det andra bara för Apple funkar ju bara...
macOS är Posixkompatibelt så man kan göra i stort sett vad som helst med en Mac …
Sony är dock inte långt efter och som jag tidigare skrivit, de har det oxå i sitt företags-DNA att låsa in sina användare.
Det enda jag kan komma på så här på rak arm är Memorystick men det var bra länge sen det var det enda alternativet till en Sonykamera.
(Min Sony-teve och Sony-"hembio" har jag inte heller märkt har begränsningar för vad man kan göra; andra Sonyprodukter har jag mycket begränsad erfarenhet av).
 
Det är mitt fel att jag har kört med Mac sedan 1990 och det är mitt fel att jag köpte en Sonykamera för fem år sedan.
Det fattar väl vilken människa som helst. Hur dum kan man bli?
Förlåt mig för att jag är så dum att jag inte tror att du själv har skapat problemet! ;)

Jag tror inte att det finns en enkel patentlösning för ditt problem. Om du inte kan vänta med att uppdaterat kameran så kan jag inte komma på någon lösning som inte redan har föreslagits i tråden.
Jag gissar att du inte har kvar din gamla Mac.
Till er som verkligen har fattat det här; vad skall jag köpa för kamera och dator, som aldrig kommer att ge mig några problem?
Om du köper en Nikon F (utan inbyggd exponeringsmätare) så är risken extremt liten att du kommer att få några problem. Du kommer inte heller att behöva köpa en dator så där är risken noll för framtida problem. :cool:
 
Jo, för de förväntar sig en funktionalitet baserat på varumärket att det bara skall fungera. Som sagt flera ggr nu, båda företagen är experter på inlåsning och exemplet med Iphone och inte kunna använda minneskort är just en sådan där Apple har krystade förklaringar varför det inte är möjligt. Då har vi inte adresserat problemet med att kunna flytta filer som man själv vill med Iphones.
Jag tror inte att alla Macköpare är så korkade att de förväntar sig att Apple ska lösa ett annat företags problem.
Att iPhone kör ett OS för dummies har inte med TS problem att göra.
 
Jo, för de förväntar sig en funktionalitet baserat på varumärket att det bara skall fungera. Som sagt flera ggr nu, båda företagen är experter på inlåsning och exemplet med Iphone och inte kunna använda minneskort är just en sådan där Apple har krystade förklaringar varför det inte är möjligt. Då har vi inte adresserat problemet med att kunna flytta filer som man själv vill med Iphones.

TS problem är att inte ha läst på innan utan bara förutsatt att det skall funka. Vilket sällan är fallet när man har med dessa företag att göra.

Jag använder minneskort till min iPhone och jag har flyttat filer helt på eget bevåg med den också.
 
Det är mitt fel att jag har kört med Mac sedan 1990 och det är mitt fel att jag köpte en Sonykamera för fem år sedan.
Det fattar väl vilken människa som helst. Hur dum kan man bli?

Eftersom jag inte gillar att ha fel skyller jag, helt felaktigt på Sony och Apple.
Det är såklart mitt fel att jag inte kan uppdatera firmware i kameraskrället.

Dock kommer jag fortsätta insistera att alla mina gamla och ev nya prylar, i framtiden skall informera mig, minst fem år i förväg att de tänker jävlas med mig. Och hur.

Till er som verkligen har fattat det här; vad skall jag köpa för kamera och dator, som aldrig kommer att ge mig några problem?
De prylarna finns inte. De som aldrig ger problem.

Tänk bara vad mycket problem det blir när man uppdaterar bara en av komponenterna i tv-anläggningen hemma.

Tyvärr hamnar det på oss som köper prylar att få helheter att fungera. Ingen av komponenttillverkarna kan ta på sig att säkerställa det åt oss

Men självklart kan man sur när det inte funkar som det borde! Jag är sur på Godox som ger som enda möjlighet att uppdatera FW genom en app som inte är certifierad på Windows plattform. Vad är det för kinesiska spionprogram som följer med när man passerar alla säkerhetsspärrar för att installera den appen?
 
Senast ändrad:
Vilken Iphone har plats för minneskort?
sb12 skrev "till" inte inte "i". Det finns minneskortläsare att koppla till en iPhone.
Vad minneskort till iPhone med ämnet att göra?
Jag skulle tro att Lostierna tycker att en lämplig metod att kopiera uppdateringsdata till ett minneskort (som är en del av proceduren för att uppdatera en kamera från flera andra tillverkare än Sony) är att göra det via en telefon.

Det är dock tämligen perifert för trådens ämne eftersom det ändå inte är Sonys metod för kamerauppdatering.
 
Förlåt mig för att jag är så dum att jag inte tror att du själv har skapat problemet! ;)

Jag tror inte att det finns en enkel patentlösning för ditt problem. Om du inte kan vänta med att uppdaterat kameran så kan jag inte komma på någon lösning som inte redan har föreslagits i tråden.
Jag gissar att du inte har kvar din gamla Mac.

Om du köper en Nikon F (utan inbyggd exponeringsmätare) så är risken extremt liten att du kommer att få några problem. Du kommer inte heller att behöva köpa en dator så där är risken noll för framtida problem. :cool:
Idag fick jag prova en PC för första gången i mitt liv, en kompis kom in med sin fina dator och nu är jag uppdaterad. Han visste inte ens om mitt problem.
jag har kvar en gammal MacBook Pro, men den är för gammal för att uppdatera med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.