Bra rapporterat Frederik!
Jag har inte provat den, men får ändå en klar uppfattning tror jag hur upplevelsen är utifrån vad du skriver . och den är bra!
Den vanliga A77an visar ju också senast tagna, vilket är rätt ok om det bara är 1/12s sedan, går utmärkt att följa motiv med det, men det blir en blackout emellan som är stor och därför blir det flimrigt. Det lilla jag såg av skärmen på youtube-filmen med jämförelse av buffert visade tydligt att mer tid av den som är mellan bilderna upptogs av att visa bilden istället för en svartruta. Alltså betydligt mindre blackouts. Tror inte den gamla A77 visar varje bild, utn bara var tredje typ och då är det avsevärt mer gammal information som visas. Om den nya visar varje bild uder sekvensen och utan blackout-tid emellan bilderna så är det ju mer aktuellt än på proffs-DSLR-husen ju.
Blackouts finns ju på DSLR också, så det kan vara samma, men på gamla A77 tror jag helt enkelt inte kamerans processor hann med i svängarna att visa bilden så snabbt, men att den nya kameran gör det.
Tror i ärlighetens namn inte att den gamla A77 hade CPU-kraft att bearbeta fokuseringsdata heller, så att det inte var någon kontinuerlig AF.
Vanliga DSLR gör ju fokusmätningen på största bländare, så det måste ju också bländas upp/ned mellan varje bild. SLT-kamerorna gör det ju vid F/3,5 istället, så det blir inte lika mycket att skifta. Möjligen att man minskar i exakthet då skärpedjupet är längre. Å andra sidan så ändrar ju en del objektiv fokusplan vid ändrad bländare.
Om man har riktigt ljusstarka objektiv så kan man inte dra nytta av den stora bländaren samtidigt med hög serietagingshastighet. Det är ju lite synd och en nackdel. Förstår inte riktigt varför Sony har valt enbart F/3,5 som enda fungerande bländare vid 12 fps, borde ju kunna vara vilken som helst så länge den är fast.
Vid lägre serietagningshastigheter, typ 8fps (som ändå är snabbare än konkurrenternas max) så görs det exponeringsmätning och upp/nedbländnng mellan varje bild. Det betyder ju faktiskt att det ändå inte är kontinuerlig AF-funktion, utan intermittent där också.
Den bakomliggande tekniken spelar ju egentligen ingen roll, utan det enda som betyder något är hur det fungerar i praktiken. Jag har en känsla av att det är nåt alldeles makalöst, typ i klass med Canon 1DX och Nikon D4S eller så, men det får tiden får utvisa när kompetenta testare lägger vantarna på den.
För min del så har jag aldrig använt kameror med sådan über-AF och har nog inte så särskilt stort behov av det heller, så just den aspekten är inte superviktig för mig.
Helt klart verkar det som att den stora ökningen i processorkraft gör att alla dessa saker hinns med på ett annat sätt och att det är det som gör att upplevelsen blir totalt annorlunda än A77. Ser fram emot att den finns tillgänglig. Planerna på A6000, Panasonic GH4, Nikon D7100/D610 osv är skrotade nu känns det och att det blir en A77II (Kanske en A6000 också som kpomplement om den droppar lite till i pris).
Väntar med iver på att Fröderberg och Agfors får lägga vantarna på den nya kameran i ett lite mer utförligt test.
/Mats
http://biosommar.se/entry.php?entryid=222
En enda röst mer för att gå upp till 3e-platsen.
(Blir visserligen jury-omröstning som avgör, men röstetalet spelar in.)