avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Det följer förmodligen med en adapter till kameran skulle jag tro. Det gör det ju till A99.
/Mats
/Mats
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har tyvärr läst flera rapporter på Dyxum om att blixtskoadaptern inte är pålitlig om man har en av Sonys större blixtar, vilket jag har. Den sitter helt enkelt inte fast tillräckligt bra och blixten kan ramla av kameran.
Jag hoppas innerligt att Sony släpper en förbättrad adapter innan jag köper en kamera med den nya blixtskon.
Känns som en bagatell i sammanhanget.
(...)
/Mats
Njae... inte för mig. Jag har blixten Sony HVL-F56AM och den kostade ungefär som en halv a77ii. För mig är det mycket pengar för en hobby, så jag har ingen större lust att se den blixten dråsa i backen.
Är det nu äntligen dags månne för en AF som verkligen fungerar även för högt ställda krav i videosammanhang - är det det det handlar om?
As with still shooting, Translucent Mirror Technology enables full-time phase-detection AF, ensuring accurate focus tracking with fast-moving subjects during video capture.
The camera has a number of additional features for serious movie makers, including three-level AF tracking sensitivity adjustment, a pro-style Zebra function and audio level metering. There’s also the addition of a clean HDMI® output that allows viewing on an external monitor and recording to an external storage device without compression
Previously, Sony said the A77 could shoot just 13 large/extra fine JPEG, 17 large/fine JPEG, 13 raw, or 11 raw+JPEG frames in a burst.
The Sony A77 II absolutely demolishes its predecessor, capturing 53 large/extra fine JPEG, 60 large/fine JPEG, 26 raw, or 25 raw+JPEG frames in Continuous Advance Priority AE mode (12 fps). That means raw shooters can shoot for twice as long, and JPEG shooters will get almost four times as many shots in a burst.
Nu kommenterar jag bara en detalj här och svaret är inte i första hand riktat direkt till Sten-Åke utan en mer allmän kommentar.
Det jag upplever att många ofta glömmer är att en AF som är briljant för stillbild inte nödvändigtvis är speciellt bra för video (och tvärtom). Stillbilds-AF kan vara hur ryckig som helst utan att det gör något, så länge den hittat rätt i det ögonblick bilden tas - men en ryckig AF för video blir oerhört irriterande. Till video vill man ha mjuka fina fokusrörelser och det får hellre gå relativt långsamt att fokusera om, bara rörelsen är mjuk och (viktigast av allt) AF stannar mjukt och distinkt där den vill ha fokus utan att tveka lite fram och tillbaka först.
Det krävs helt enkelt helt olika programmering för att styra video-AF jämfört med stillbilds-AF. Nu är det inte alls otänkbart att Sony (som ju definitivt kan en del om video) har löst detta elegant i A77 II, men har de fokuserat (...) väldigt mycket på stillbilds-AF kan effekten paradoxalt nog bli att det fungerar lite sämre för video.
Många kloka ord har sagts som är tankvärt här.
Mina generella funderingar:
1. A- mount på objektiv kan ändå vara, i det väldigt långa loppet, vara idé att ha kvar eller satsa på istället för E-mount på ett sätt: längsta registeravstånd vinner. Om Sony lanserar en "XYZ" mount om 10 år är det mer sannolikt att objektiv med längre registeravstånd kan adapteras än objektiv med kort registeravstånd på samma sätt som sker med Leica R och Contax idag.
2. Mycket av framgången för A77II hänger på hur AF är i praktiken. Med rätt processor och algoritmer har en kontinuerlig signal till AF sensorn då spegeln inte fälls upp teoretiska möjligheter att slå även en mer avancerad SLR i prestanda, men hur kameran står sig mot konkurrenterna blir spännande. Ser fram emot ett test med A77II med Sony 70-200/2,8 SSM II mot D7100 med AF-S 70-200/2,8 VR II och 70D med 70-200/2,8 L IS USM II och även 5DIII med samma objektiv. Detta blir ett bra praktiskt test gärna på en fotbollsmatch.
1. Intressant tanke men det är ju det kortaste registeravståndet som ger möjlighet att använda i princip alla andra tillverkares objektiv.
Min poäng var det att på OBJEKTIVEN är det LÄNGSTA registeravståndet mest flexibelt. Därav den långsiktiga potentialen för störst kompatibilitet. E mount OBJEKTIVEN har väldigt kort registeravstånd och blir sårbarare om Sony byter fattning eller lägger ner.
Objektiv består, kameror kommer och går. Om tio år kanske fina A-mount objektiv från idag duger men A7 och A7r är då omoderna.
Så visst, moden kommer och moden går och det har gjorts system tidigare med mindre formfaktor främst på 70-talet. Men under den digitala perioden har systemkameror för entusiaster länge bara blivit blaffigare och mer otympliga över tid tills nu ...