Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
För långa teleobjektiv skulle jag välja en kamera där man har möjlighet till stabilisering i objektivet, då jag tycker att en stabiliserad sökarbild är väldigt trevligt. Där gissar jag att nya A77 har samma nackdel som föregångaren.
 
För långa teleobjektiv skulle jag välja en kamera där man har möjlighet till stabilisering i objektivet, då jag tycker att en stabiliserad sökarbild är väldigt trevligt. Där gissar jag att nya A77 har samma nackdel som föregångaren.

Det är sant. Frågan är om den nackdelen är dealbreaker med tanke på att man inte _bara_ fotar med tele. Kanske däremot om man fotar mestadels med långa telen.

Men eftersom A77 och ännu mer A77 II ska vara Sonys "sportiga" modell, så är ju då frågan om man någonsin når ända fram, så att säga. Sportfoto, liksom fågelfoto, fotas ju inte sällan med just långa tele. Visst, inte all sport och kanske inte lika extrema brännvidder som fågelfoto, men ändå åt det hållet. Vid vilken brännvidd skulle du säga att brytpunkten går där fördelarna med stabilisering i objektivet väger över fördelarna med stabiliseringen i huset? Antar att det då också finns ett visst spann där det är hugget som stucket...

Det blir ju dyrt att ha ett system för gluggar med exempelvis 300 mm och uppåt, och ett annat för gluggar mellan vidvinkel upp till 300. Då blir det ju hellre att sälja hela Sony-väskan och börja om från scratch. Det är väl lite ditåt jag känner att jag motvilligt är på väg... :-/
 
Det är sant. Frågan är om den nackdelen är dealbreaker med tanke på att man inte _bara_ fotar med tele. Kanske däremot om man fotar mestadels med långa telen.

Men eftersom A77 och ännu mer A77 II ska vara Sonys "sportiga" modell, så är ju då frågan om man någonsin når ända fram, så att säga. Sportfoto, liksom fågelfoto, fotas ju inte sällan med just långa tele. Visst, inte all sport och kanske inte lika extrema brännvidder som fågelfoto, men ändå åt det hållet. Vid vilken brännvidd skulle du säga att brytpunkten går där fördelarna med stabilisering i objektivet väger över fördelarna med stabiliseringen i huset? Antar att det då också finns ett visst spann där det är hugget som stucket...

Det blir ju dyrt att ha ett system för gluggar med exempelvis 300 mm och uppåt, och ett annat för gluggar mellan vidvinkel upp till 300. Då blir det ju hellre att sälja hela Sony-väskan och börja om från scratch. Det är väl lite ditåt jag känner att jag motvilligt är på väg... :-/

I den nya kameran skall även sökarbilden stabiliseras enligt:
http://www.sony.net/Products/di/en-gb/products/g2sw/feature.html?contentsTop=1
 
Ja, det är riktigt smart att stabilisera sökarbilden elektroniskt och sedan använda sensor-shift när själva bilden tas.

Däremot så tror jag att optisk stabilisering i objektivet är bättre än elektronisk vid filmning (för där används inte sensor-shift), så därför vill jag helst ha stabiliserade objektiv ändå.

Får man förresten croppning av bilden ändå vid filmning trots att man stänger av stabiliseringen i kameran? Det vet jag är en liten nackdel med A77 att man tappar en del vidvinkel vid filmning. Någon som sett något om detta i A77 II?

/Mats
http://biosommar.se/entry.php?entryid=222
 
Varför inte använda sensorskiftning hela tiden?

Funkar tydligen inte bra. Blir dels för varmt och slits plus att när bilden tas så sitter alltid sensorn centrerad och har full rörlighet pt ett håll. Annars kan den ev. redan vara i ytterläget och kan inte flyttas mer när det behövs.

Samma problem kan infinna sig med objektiv-stabilisering också, men den rörelsen kan göras större. Mitt (numera Stenis) Sigma 150-500 OS gjorde ibland "omtag" när det vandrat ut i kanten, vilket syntes i sökaren att det hoppade till. Det är ju inte så bra vid filmning.

/Mats
http://biosommar.se/entry.php?entryid=222
 
Det var en retorisk fråga. Det finns alltså kameror som gör så. Även i videoläge.

Jag gissar på att SSS-tekniken, som ju Sony förstås vill återanvända, har begränsningar av historiska skäl. Skulle man hitta på den nu skulle den antagligen ha färre begränsningar.
 
Jag gissar på att SSS-tekniken, som ju Sony förstås vill återanvända, har begränsningar av historiska skäl. Skulle man hitta på den nu skulle den antagligen ha färre begränsningar.

Vad menar du med historiska skäl? All teknik går väl att vidareutveckla och gamla begränsningar "plockas bort"?
 
För långa teleobjektiv skulle jag välja en kamera där man har möjlighet till stabilisering i objektivet, då jag tycker att en stabiliserad sökarbild är väldigt trevligt. Där gissar jag att nya A77 har samma nackdel som föregångaren.

Det finns flera modeller stabiliserade Sigma som man kan ha med adapter även till både NEX 7 och A7r. Jag hade mitt stabiliserade Sigma 150-500mm för A-mount på safari senast i januari i år (med stabiiserad sökarbild) tillsammans med min NEX 7 (funkade utmärkt och jag har haft stor glädje av det). Jag sålde faktiskt mitt Sony 70-400mm just för att det saknade stabilisering ihop med mina nya kamerahus.

Med Sonys adapters så får man ju fasdetekt-AF även med dessa hus och dessutom mikrojustering. Så det handlar inte nödvändigt om kameran i Sony-system utan om objektiv och adapters ihop också.

Men i princip håller jag med Anders även om Sony och Sigma faktiskt har givit oss en öppning här om vi är öppna för den. Canon och Nikon har en fördel här för de har en bättre AF men det jag har nu räcker långt på en APS-C.

Jag har även ett Sigma 17-70mm A-mount med Sigmas OS-stabilisering, så det finns faktiskt en del sådana objektiv för de som är intresserade av det. 17-70:an är dock enbart för APS-C även om den också kan köras på min A7r men då beskuret till 16 Mpixel. På NEX 7:an är det i sin naturliga APS-C miljö men det är väl stort för min smak idag även om det funkar riktigt bra.
 
Senast ändrad:
Det är sant. Frågan är om den nackdelen är dealbreaker med tanke på att man inte _bara_ fotar med tele. Kanske däremot om man fotar mestadels med långa telen.

Men eftersom A77 och ännu mer A77 II ska vara Sonys "sportiga" modell, så är ju då frågan om man någonsin når ända fram, så att säga. Sportfoto, liksom fågelfoto, fotas ju inte sällan med just långa tele. Visst, inte all sport och kanske inte lika extrema brännvidder som fågelfoto, men ändå åt det hållet. Vid vilken brännvidd skulle du säga att brytpunkten går där fördelarna med stabilisering i objektivet väger över fördelarna med stabiliseringen i huset? Antar att det då också finns ett visst spann där det är hugget som stucket...

Det blir ju dyrt att ha ett system för gluggar med exempelvis 300 mm och uppåt, och ett annat för gluggar mellan vidvinkel upp till 300. Då blir det ju hellre att sälja hela Sony-väskan och börja om från scratch. Det är väl lite ditåt jag känner att jag motvilligt är på väg... :-/

Det är ingen dealbreaker om man nöjer sig med Sigmas stabiliserade A-mounts och jag är dessutom rätt säker på att vi får efterföljare till det Sony FE 70-200mm f/4.0 G OSS som ju just har OSS-stabilisering i objektivet. Jag tror vi får ett Sony FE 70-400mm f/4.0 G OSS vad det lider också och då har ni er stabiliserade sökarbild där. Sony E-mount är Sony som gör en CaNikon till slut eller hur?
 
Jag klämde på A77 II på Scandinavian Photos mässa idag och blev väldigt imponerad. Specifikationerna på sökaren är samma men sannolikt med högre uppdateringsfrekvens, även inomhus, så var sökarbilden levande och hade jag inte vetat att det var en EVF skulle jag trott att det var en OVF och d u syns ju det faktiskta skärpedjupet exakt angivet - något som inte stämmer under f/2,5 i de flesta OVF med standardmattskivor. Antalet fokuspunkter och deras spridning är enorm. Skillnaden mot A99 intill var slående trots att den har en fin EVF från föregående generation (i stort samma som A77 första modellen).
 
Jag klämde på A77 II på Scandinavian Photos mässa idag och blev väldigt imponerad. Specifikationerna på sökaren är samma men sannolikt med högre uppdateringsfrekvens, även inomhus, så var sökarbilden levande och hade jag inte vetat att det var en EVF skulle jag trott att det var en OVF och d u syns ju det faktiskta skärpedjupet exakt angivet - något som inte stämmer under f/2,5 i de flesta OVF med standardmattskivor. Antalet fokuspunkter och deras spridning är enorm. Skillnaden mot A99 intill var slående trots att den har en fin EVF från föregående generation (i stort samma som A77 första modellen).

Trevlig rapport som motsats till allt negativt A77 II kan tänkas ha och vad som felas den. Det finns ju andra märken att välja på ingen behöver låsa sig till Sony.
 
Håller med. Verkar MYCKET lovande. Tack Fredrik.
(Jag råkade vara på Kungsholmen idag alldeles intill och hade tid över, men visste inte om den här mässdagen, annars hade jag såklart också gått dit).

Jag tror att A77 II kan vara nåt alldeles extra bra. Precis som A77 skulle varit om den inte hade haft de där mindre bra egenskaperna jag beskrivit förr. A77 är ju unik och helt fantastisk på många sätt och om A77 II kommer tillrätta med hanteringen och EVFen plus ett otroligt AF-system så kan det inte vara annat än en vinnare, Hoppas verkligen verkligen att det inte finns nån malört i bägaren den här gången.

Bengt, vad är allt det dära negativa med A77 och som felas den som du har hört?

Visst är det massa gnäll om ditten datten på diverse fora, men silar man det så verkar det inte vara särskilt insatta personer som uttalar sig. Väldigt fokus på bildkvaliteten och ISO av nån anledning då detta är nästan oväsentligt i sammanhanget. IQ är redan top-notch på A77 och den lär bli något snäpp bättre i II-an, så knappast nåt att orda om. Hanteringen och EVFen är det viktiga. Är jag ensam om dessa åsikter?

P.S.
Snälla, gå in och rösta på Lukas i SF Bios recensent-tävling.
http://www.biosommar.se/entry.php?entryid=222

Vinner han den så blir det en A77 II, garaneterat :).
Tack alla ni som redan röstat, men gå in och rösta en gång till. Det går tydligen att rösta fler gånger och det har satts i system och det är tufft i toppen, han har nu blivit nedpetad till tredje plats. I morgon avgörs det.
D.S.


/Mats
 
Nä precis ingen reklam sånt är förbjudet om man inte räknar upp alla andra märken samtidigt.

Med vänlig hälsning. /Lennart Erik Edlund
 
Mats: Nej helt riktigt smågnäll är inget att bry sig om, det finns överallt om alla märken. Inte minst jag själv har väl precis som du reagerat på lite underligheter, men faktiskt då mera på A99 och framförallt på den långa fördröjningen vid blixtfotografering.

Så här i efterhand kan jag tycka att gamla A77 kunde nog inte ha blivit bättre just vid den tiden, Sony hade som sagt valt ett annat spår ( SLT ) och fick för bråttom, A700 kom ju ganska så tidigt och trogna kunder väntade på en ersättare.


Svårigheten med följande autofokus har vi som sagt debatterat i andra trådar, och det framgick där att det inte är så lätt, A77 II har fått en färgkänslig autofokus som kanske är mycket avgörande för att hitta och hålla fast ett rörligt motiv. Vi får väl vänta och se tills A77 II har blivit testad ordentligt.


Självklart finns det säkert saker som inte alla kan tycka om med en kamera, menyerna har väl fått en del kritik under åren, vissa finesser som inte borde vara med utan bara tar onödig plats, knepiga översättningar osv.


//Bengt.
 
Mats: Nej helt riktigt smågnäll är inget att bry sig om, det finns överallt om alla märken. Inte minst jag själv har väl precis som du reagerat på lite underligheter, men faktiskt då mera på A99 och framförallt på den långa fördröjningen vid blixtfotografering.

Att klaga på fördröjningen med trådlös blixt i A99 är inte smågnäll. Det är en viktig funktion där Sony tidigare legat i världsklass och haft en stor fördel gentemot vissa andra märken. I A99 var det så dåligt att det i praktiken blev helt oanvändbart vid många situationer.

Det finns berättigade synpunkter på vissa allvarliga fel i A77 och A99.

Däremot att menyerna har dålig översättning till svenska, att programmet för uppdatering av firmware kunde gjorts annorlunda, att det vid någon sorts extremfall skulle ge ghosteffekter från spegeln eller att bildkvaliteten blir lidande av lite ljustapp osv. är snarare det som jag kallar smågnäll.


Svårigheten med följande autofokus har vi som sagt debatterat i andra trådar, och det framgick där att det inte är så lätt, A77 II har fått en färgkänslig autofokus som kanske är mycket avgörande för att hitta och hålla fast ett rörligt motiv. Vi får väl vänta och se tills A77 II har blivit testad ordentligt.

Det där är inte något konstruktionsfel, utan snarare ganska väntat. Sony har aldrig varit i närheten av Canon och Nikon när det gäller funktionalitet med AF och olika inställningar osv. Istället har de sysllat med trams som "smile-shutter" och annat. Sony har inte haft samma tradition att arbeta tätt tillsammans med yrkesfotografer för att få fram det effektivaste verktyget. Dras tekniska kunnande att bygga bra sensoer och elektronik och att programmera dessa ör det dock alls inget fel på.

Nu med A77 II verkar det som att Sony tagit till sig av den kritiken och ansträngt sig för att bygga världens bästa autofokus med rätt funktionalitet i praktisk användning och som ur ett tekniskt perspektiv drar nytta av de fördelar som SLT-tekniken ger. Det här är mycket lovande anser jag!

Självklart finns det säkert saker som inte alla kan tycka om med en kamera, menyerna har väl fått en del kritik under åren, vissa finesser som inte borde vara med utan bara tar onödig plats, knepiga översättningar osv.

Som sagt smågnäll över oviktiga saker. Det är struntsamma.


/Mats

PS. Snälla rösta på Lukas! Rösta igen om ni det går och ni redan röstat. Ikv'll avgörs det.
http://biosommar.se/entry.php?entryid=222 D.S.
 
Det fanns ingen chans att testa AF på rörliga motiv i praktiken på Scandinavian tyvärr, det skall bli spännande om någon kan göra en framtida test med A77II med 70-200/2,8 G SSM II mot 70D och D7100 med motsvarande gluggar. Vid maxfart är det lättare att följa rörliga motiv med kameran då den visar upp senast tagen bild vid serietagning så, paradoxalt nog, är det lättare med EVF att följa rörliga motiv i sökaren vid hög hastighet än låg. Det är i o f s möjligt att Sony löst det vid väldigt låga bps men så var inte fallet med A77. Hur som helst AF i praktiken blir en spännande test. Teoretiskt har ju en kontinuerlig matning av data till AF sensorn som i A77 II en fördel över intermittent matning som hos klassiska DSLR.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.