Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
A77 har 50% fler pixlar än D7000, så det är väl inte såå himla konstigt att den kan visa fler detaljer?

A77 II lär vara bättre på i stort sett allt dock, ungefär på samma sätt som jag tycker A6000 är bättre på allt än NEX-7. Även på A6000 finns det nu möjlighet att ställa in fördröjning på hur den ska hugga på autofokusen, och det är ju inte så dumt om något snabbt passerar i vägen för motivet - något många klagade på när det gäller A77.

På det hela taget är senaste generationen från Sony (A7, A6000 och A77 II) ett klart lyft, och kamerorna känns mycket mer färdiga än jag tycker varit fallet tidigare.

Jo det är förbaskat konstigt för att Sony SLT-systemet förlorar 30% ljus och är världsberömda för sin mycket dåliga brusstädning som varit för aggressiv genom åren, plus att dom flesta av Nikons modeller legat i framkant vad gäller färdiga jpegbilder direkt hur kameran.

Städar en kamera bruset allt för dåligt så kommer ju inte detaljerna fram då hjälper det väl inte om kameran så har 58mp.

Jag förstår inte riktigt; varför skulle det vara bättre att köra med lägre seriehastighet eller att stoppa efter ett par tre bilder?

Jag använder själv sällan serietagning, men alltid AF-C (i kombination med tumfokus).

Ja du är en trivsam kille du, själv skrev du för bara några dagar sedan att det fattar väl vem som helst att man kan stoppa efter 3-4 bilder och inte bara dra 10-12 bilder.

jag vet inte hur många gånger ni profotografer har skrivit att det är bättre att dra 3-4 bilder i taget kort uppehåll sedan 3-4 igen och så vidare. Jag förmodar att det har att göra med Raw invalt som tar lite mera plats. Och att det banne mig inte är så lätt att följa snabba motiv och dra i väg 10-12 bilder hela tiden.

Jag menar alltså att det rent tekniskt inte spelar någon roll om man tar tre eller tio bilder - däremot räcker det bildmässigt oftast med färre om man har något så när tajming :)

Sonys brusreducering tycker jag är förskräcklig, men inte jämförde väl FOTO bilder med den aktiverad? Utan brusreducering (och på låga ISO) är det helt naturligt om det blir fler detaljer från A77 än D7000. Jämför man A77 II och D7100 blir det nog klart jämnare.

(Jag kan för övrigt inte påminna mig att jag skrivit att det räcker med några få bilder i serie de senaste dagarna, men jag håller med om det ändå ...)

Edit: med en liten buffert är det förstås också bättre rent tekniskt att ta kortare skurar så att bufferten kan tömmas till kortet, så där har nog A77 II en stor fördel jämfört med den äldre (då skurarna kan bli längre)

Absolut rätt val!

Objektiven du redan har är mycket fina och matchar kameran perfekt.
Kameran är relativt tyst jämfört med DSLR då den inte har spegelrörelsen och har electronic first curtain, men helt ljudlös är den inte. Vet inte om det också finns ett tyst-läge med helt elektronisk slutare, kanske...
Den lär ha i stort sett klassledande lågljus-egenskaper, Nikon D7100 möjligen aningen bättre, men på marginalen. I jämförelse med din A300 är det som natt och dag och ett enormt lyft på alla sätt.

Komplettera gärna med ett billigt DT 50/1,8 SAM eller DT 35/1,8 SAM så kan du sänka ISO från t.ex. 3200 till 1000 jämfört med ditt 16-50/2,8 och ha kvar samma slutartid samt få lite mer fin oskärpebakgrund i kyrkan.

/Mats

Aha, tack för svaret!
Jag skall vänta tills den finns att klämma på. (Sen måste ju jag ju övertala en annan i hushållet om att det är läge för uppgradering också).
Beträffande 50 eller 35 1.8 så är det snarare så att jag behöver längre brännvidd. Jag sitter nämligen i regel långt bak. Ett 70-200 2.8 står på önskelistan men de är ju så dyra.

Helt elektronisk slutare fungerar såvitt jag inte förstått (ännu) med CMOS-sensor som i A77 II, så helt tyst går det inte att få den. Att stänga av första halvan av slutaren gör dock som Mats skriver skillnad :)

Vill du ha något som är nästan helt tyst är det kameror med centralslutare som gäller (som Fuji X100s eller Sony RX1), men då är det ju fast brännvidd så det är nog inte aktuellt.

Okej. Vi är också olika och fotar på olika sätt med olika inställningar, man blir van vid vissa manövrar och kanske dumt att inte prova andra sätt i bland.

På tal om antalet Rawbilder och buffertar så har väl inte dom billigare konsumentkameror under åren varit precis glänsande på den punkten, så smattra Rawbilder i en strid ström är inte alla förunnat.

//Bengt.

Städar en kamera bruset allt för dåligt så kommer ju inte detaljerna fram då hjälper det väl inte om kameran så har 58mp.

Börjar kanske bli lite tjatigt det här att jag bemöter dig när du talar om att "kameran städar brus".

Om man är ute efter hög detaljering så fotograferar man i raw och då städar ingen kamera något brus, utan det gör man själv i raw-konverteringen och då spelar det ingen roll hur bra/dåliga kamerans inbyggda algoritmer för att göra det vid konverteringen till jpeg om man inte använder dem. Detta är subjektivt och svårt/omöjligt att mäta, så det görs inte heller.

Olika sensorer genererar däremot olika mycket brus och av olika karaktär. Det går att mäta som ett förhållande mellan hur mycket korrekt information och felaktig (brus). Storheten är SNR, Signal-to-Noise-Ratio och uttrycks i procent. Ju mer förstärkning av signalen, desto mer brus och eftersom SLT tar bort en liten del av ljuset så måste man förstärka mer än på en kamera utan, så därför blir bruset lite högre pga detta, men även andra faktorer spelar in. Denna brusmängd har absolut ingenting att göra med någon "städning", vilket är något somgörs efteråt och därmed exakt likadant för alla kameror.

A77 är inte brusig. Den genererar mindre brus än Canon 7D t.ex. och tack vare den högre upplösningen är det enklare att behålla detaljerna vid reducering av det genom utjämning.

Den genererar aningen mer brus än Nikon D7100, ungefär motsvarande 2/3 EV. Alltså lite mer än vad som förloras av spegeln. A6000 är rätt likvärdig D7100, men om man jämför A77 med 16-50/2,8 och A6000 med 16-70/4 så är A77 aningen bättre. A77 är inte alls dålig och de där 30%-iga bortfallet av ljus är ingen stor del egentligen och A77 II lär bli bättre.

Du har ju själv en A77 och borde veta vilken fantastisk bildkvalitet den kameran ger. Vad har du fått det ifrån att den skulle vara så dålig? Den har dock några andra brister som jag stört mig på, men inte att den skulle vara brusig.

Jag gissar att A77 II kommer att ligga på liknande värden som Nikon D7100, aningen under. Sedan kommer Nikon släppa en D7200 som är ytterligare lite bättre, men i praktiken är det inte alls avgörande. För t.ex. webbpublicering kommer nog A77 II ge mycket fina bilder så högt som ISO 6400 och för print vid 3200, vilket absolut är tillräckligt för mig. Ett snäpp över dagens A77 som duger rätt gott och funkar för print vid ISO 1600 och för digitalt visade på sisådär 3200, enligt vad jag tycker förstås bäst att tillägga.

Känner man till kamerans begränsningar och skaffar hyggliga objektiv så blir nog A77 II ett perfekt redskap för mig och mitt fotograferande. Andra må ha andra krav och annan budget.

/Mats

Aha, tack för svaret!
Jag skall vänta tills den finns att klämma på. (Sen måste ju jag ju övertala en annan i hushållet om att det är läge för uppgradering också).
Beträffande 50 eller 35 1.8 så är det snarare så att jag behöver längre brännvidd. Jag sitter nämligen i regel långt bak. Ett 70-200 2.8 står på önskelistan men de är ju så dyra.

Vill du ha nåt riktigt vasst så kika på Sony 135/1,8 ZA. Fast brännvid, men hiskelig bildkvalitet och 1 1/2 EV ljusstarkare än ett 70-200.

Ok, det är knappast heller särskilt billigt, men begagnade finns att hitta för kanske 7000 kr eller så.

/Mats

Vill du ha nåt riktigt vasst så kika på Sony 135/1,8 ZA. Fast brännvid, men hiskelig bildkvalitet och 1 1/2 EV ljusstarkare än ett 70-200.

Ok, det är knappast heller särskilt billigt, men begagnade finns att hitta för kanske 7000 kr eller så.

/Mats

Jag har det - det är helt fantastiskt! Skarpt på f/1,8 över hela bilden i stort sett. Härlig bokeh! Byggt i metall med metalljusskydd. Enda mindre minus är skruvdrift från kameran istället för SSM motor. Frågan är bara om brännvidden blir för lång på APS-C för porträtt, men det är en smaksak. På FF är det toppen. Aldrig ägt ett härligare objektiv!

Jag har det - det är helt fantastiskt! Skarpt på f/1,8 över hela bilden i stort sett. Härlig bokeh! Byggt i metall med metalljusskydd. Enda mindre minus är skruvdrift från kameran istället för SSM motor. Frågan är bara om brännvidden blir för lång på APS-C för porträtt, men det är en smaksak. På FF är det toppen. Aldrig ägt ett härligare objektiv!

Har också haft det och fick många smiiles varje gång man tittade på bilderna.
Makalöst underbar skärpa och bokeh.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/311876/2537698.htm

Låter lite väl mycket pga skruvdriften och är inte alldeles blixtsnabbt i fokuseringen då det är tunga glas som ska skyfflas, men känslan och byggkvaliteten och den fantastiska bildkvaliteten överväger.

Jag har ju gjort mig av med allt A-mount, men om jag går tillbaka så är det troligt att jag skaffar ett nytt sådant. Om de släpper en uppdaterad version med SSM så kan jag nog absolut inte motstå det, även om det kommer att kosta multum.

/Mats

Börjar kanske bli lite tjatigt det här att jag bemöter dig när du talar om att "kameran städar brus".

Om man är ute efter hög detaljering så fotograferar man i raw och då städar ingen kamera något brus, utan det gör man själv i raw-konverteringen och då spelar det ingen roll hur bra/dåliga kamerans inbyggda algoritmer för att göra det vid konverteringen till jpeg om man inte använder dem. Detta är subjektivt och svårt/omöjligt att mäta, så det görs inte heller.

Olika sensorer genererar däremot olika mycket brus och av olika karaktär. Det går att mäta som ett förhållande mellan hur mycket korrekt information och felaktig (brus). Storheten är SNR, Signal-to-Noise-Ratio och uttrycks i procent. Ju mer förstärkning av signalen, desto mer brus och eftersom SLT tar bort en liten del av ljuset så måste man förstärka mer än på en kamera utan, så därför blir bruset lite högre pga detta, men även andra faktorer spelar in. Denna brusmängd har absolut ingenting att göra med någon "städning", vilket är något somgörs efteråt och därmed exakt likadant för alla kameror.

A77 är inte brusig. Den genererar mindre brus än Canon 7D t.ex. och tack vare den högre upplösningen är det enklare att behålla detaljerna vid reducering av det genom utjämning.

Den genererar aningen mer brus än Nikon D7100, ungefär motsvarande 2/3 EV. Alltså lite mer än vad som förloras av spegeln. A6000 är rätt likvärdig D7100, men om man jämför A77 med 16-50/2,8 och A6000 med 16-70/4 så är A77 aningen bättre. A77 är inte alls dålig och de där 30%-iga bortfallet av ljus är ingen stor del egentligen och A77 II lär bli bättre.

Du har ju själv en A77 och borde veta vilken fantastisk bildkvalitet den kameran ger. Vad har du fått det ifrån att den skulle vara så dålig? Den har dock några andra brister som jag stört mig på, men inte att den skulle vara brusig.

Jag gissar att A77 II kommer att ligga på liknande värden som Nikon D7100, aningen under. Sedan kommer Nikon släppa en D7200 som är ytterligare lite bättre, men i praktiken är det inte alls avgörande. För t.ex. webbpublicering kommer nog A77 II ge mycket fina bilder så högt som ISO 6400 och för print vid 3200, vilket absolut är tillräckligt för mig. Ett snäpp över dagens A77 som duger rätt gott och funkar för print vid ISO 1600 och för digitalt visade på sisådär 3200, enligt vad jag tycker förstås bäst att tillägga.

Känner man till kamerans begränsningar och skaffar hyggliga objektiv så blir nog A77 II ett perfekt redskap för mig och mitt fotograferande. Andra må ha andra krav och annan budget.

/Mats

Inlägget hade ett par skopor av ironi för det var en följd av det tidigare inlägget där jag nämnde jämförelsen med D7000, jag spädde liksom på lite extra för att just vid jpeg var den lika bra som D7000, som då skall vara så omtalad för sin bildkvalitet. Jag är inte så bra ännu på Raw-hantering så jag kan inte delge dig några erfarenheter där i från och hävda med bestämdhet att så är det.

Om det nu är skillnader på olika sensor vilket det bevisligen är, så vet jag inte hur jag skriva för att det skall kännas bra för dig. Själv har jag nog läst snart 1 km fototester från en mängd testare både svenska och utlänska och alla talar envetet om brusstädning på ett eller annat sätt, algoritmer, programvaror och dyligt.

Sony HAR haft ett dåligt ryckte under lite äldre tider att ligga efter vad gäller lågljusegenskaper, jag menade då inte specifikt just A77 utan Sony överlag, A580 DSLR klarade sig dock bra som alla vet.

Även om du är skicklig på Raw så klarar du väl inte av gamla Sony A100 i något Rawprogram eller gör du det.

Varför innehåller en D4s enorma inställningsmöjligheter, om dom inte har någon betydelse alls för du fixar allting i dina Raw-program.

När Nikon D300 kom så innehöll den så många inställningsmöjligheter så att Foto hittade nya efter 3 veckor, varför brydde sig Foto om allt det skräpet, när man fixar det mesta i Raw-program.

Jag har skrivit 4 km text om goda egenskaper om A77 men du har bara läst 1 DM.

//Bengt.

Imponerad av A77 II

Jag har nu läst igenom manualen till A77 II och det finns massor som skvallrar om att det här är en alldeles makalöst fantastiskt bra kamera!

T.ex. det här om AF range-inställniong. Brilliant ju!
[AF Range Control]: You can restrict the autofocus range to focus on a
subject without interference from objects in the background and
foreground.
The [AF Range Control] function is assigned to the C (Custom) button in
the default settings.
• You can change the button to be assigned to the [AF Range Control] function by
selecting the MENU button t (Custom Settings) 6 t [Custom Key Settings]
t desired item.
• Press the C (Custom) button again to quit the [AF Range Control] function.
1Press the C (Custom) button.
2Set the maximum shooting distance with the
front control dial and set the minimum
shooting distance with the rear control dial,
and then press the C button again.

Vet inte ens om någon annan kamera har lika smidig inställning av detta. A99 har ju, men den är väl beroende av enbart vissa specifika objektiv för det och har lite knöligare inställning. Pro-husen från Canon och Nikon har väl inte heller detta utom när man använder värsta superduper teleobjektiven för 100 000 kr.

Det här är bara en liten grej, men det finns mycket. Kul läsning och kul kamera.
Bara den inte har någon super über-nackdel som sdabbar allt :), men jag tror inte det. Gissar att Sony nu för en gångs skull verkligen fått till det.

A-mount, I am back!

Pust, blir igen att bygga upp ett system, men den här gången har jag björnkoll på varenda pryl och vilka objektiv som är bra och vilka som inte är nåt att hänga i julgranen, så det blir hyggligt enkelt ändå.

Hoppas bara att mitt mantra om att A-mount är dött verkligen har slagit så man kan fynda begagnade objktiv för en spottstyver.

Nä, blir nog mest nya grejer. Nu är det klart i alla fall at Sigma 18-35/1,8 finns till Sony och 50/1,4 finns redan. Bara Sony får för sig att rea ut 135/1,8ZA också så blir det hur bra som helst.

/Mats

P.S. Tack alla ni som stod ut med mitt spam här i trådarna och som röstade på Lukas i biosommar-tävlingen. Hade behövt några få röster till. Tyvärr vann han inte utan kom på tredje plats så det blev två andra som blev de officiella recenscenterna, men han har blivit kontaktad av SF för att ev. få ett annat uppdrag och han har dessutom redan fått ett annat sommarjobb att göra en reklamfilm för Haninge Kommun, så det är rätt bra ändå :). Blir definitivt en A77 II till både mig och honom att dela på! D.S.

P.S.2. Vet att man inte får kommentera moderering i trådarna, men jag gör det ändå. Afe, är du inte lite väl drastisk som bara tvärt stänger en tråd sådär? Det var ju nästan helt On-Topic att reflektera lite över hur tester av A7r-tillbehören görs för att sedan gå tillbaka till ämnet. Stämningen är bra och trevlig och lite humor har väl aldrig skadat? Hursomhelst, Point Taken så vi vet var ribban ligger och skärper oss (ännu mer) i fortsättningen. Det finns en kontinuitet i tråden som är bra, så kan du inte öppna den igen, please? D.S.2.

Inlägget hade ett par skopor av ironi för det var en följd av det tidigare inlägget där jag nämnde jämförelsen med D7000, jag spädde liksom på lite extra för att just vid jpeg var den lika bra som D7000, som då skall vara så omtalad för sin bildkvalitet. Jag är inte så bra ännu på Raw-hantering så jag kan inte delge dig några erfarenheter där i från och hävda med bestämdhet att så är det.

Om det nu är skillnader på olika sensor vilket det bevisligen är, så vet jag inte hur jag skriva för att det skall kännas bra för dig. Själv har jag nog läst snart 1 km fototester från en mängd testare både svenska och utlänska och alla talar envetet om brusstädning på ett eller annat sätt, algoritmer, programvaror och dyligt.

Sony HAR haft ett dåligt ryckte under lite äldre tider att ligga efter vad gäller lågljusegenskaper, jag menade då inte specifikt just A77 utan Sony överlag, A580 DSLR klarade sig dock bra som alla vet.

Även om du är skicklig på Raw så klarar du väl inte av gamla Sony A100 i något Rawprogram eller gör du det.

Varför innehåller en D4s enorma inställningsmöjligheter, om dom inte har någon betydelse alls för du fixar allting i dina Raw-program.

När Nikon D300 kom så innehöll den så många inställningsmöjligheter så att Foto hittade nya efter 3 veckor, varför brydde sig Foto om allt det skräpet, när man fixar det mesta i Raw-program.

Jag har skrivit 4 km text om goda egenskaper om A77 men du har bara läst 1 DM.

//Bengt.

Ok, frid broder :)

Jag menade bara att poängtera att det är två skilda saker hur mycket brus som skapas och hur bra kameran är på att jämna ut det så att det inte syns lika mycket.

Det första är inte så mycket att göra åt, för det är som det äed den specifika sensorn och det är det som t.ex. DxO mäter. A77 är inte dålig alls där, ligger aningen över Canon 7D och alla XXD och XXXD utom 70D som ligger pyttelite före, så lite att det inte märks. Nikons senaste ligger däremot aningen bättre till, men det är inga jätteskillnader.

Den andra saken däremot, att reducera bruset i bildbehandlingen, beror på kamerans inbyggda algoritmer och inställningar om man fotograferar i jpeg och på raw-konverterarens algoritmer och skickligheten hos den som använder det om man fotar i raw. Fotar man i raw så är kamerans programvara för det helt ointressant för den används inte, utan det är exakt likadant oavsett vilken kamera man har.

Prova Adobe Camera Raw vet ja Bengt och labba lite med det. Blygsam som du är säger du att du inte är bra på raw, men det är du visst! Det är nämligen så barnsligt enkelt att brusreducera mycket bättre än kameran gör själv.

raw-noise.jpg

Zooma in till 100% på ett område med skuggor där brus härjar.
Gå till flik 3 och dra i spaken för luminance noise reduction tills bilden ser bäst ut. Bara att dra i spakarna och titta på bilden! Det är du visst bra på!!! I stort sett är det bara det enda reglaget. Det går att finlira lite med detail-reglaget och ser det ut som färgade prickar (inte så vanligt på Sony utom A550, men däremot mer vanligt på Canon) så kan man dra lite fram och tillbaka i Color Noise-reduction reglaget också och har man olika ytor i bilden som beter sig olika och har olika mycket brus så kan man "måla" med brusreduceringsreglaget också.

Jag vill avliva myten om att raw-bearbetning är svårt. Det är plättlätt så till den grad att jag hävdar att ditt påstående att du inte är bra på det är FEL! Det är du visst! Klarar du att titta på en bild och dra i ett reglage fram och tillbaka tills du tycker det ser bra ut så ÄR du bra på detta!!!

Sen, visst har i nyare Sony-kameror de interna algoritmerna blivit smartare och bättre och det finns absolut stort värde i att fotografera i jpeg ibland. Om det inte är så utmanande ljussituationer så klarar kameran av detta själv bra och då blir det en fördel t.ex. med att kunna ha större buffert vid 12 fps eller att få plats med mer på minneskorten.

I nyare Sony-kameror har brusreduceringen blivit klart bättre och smartare för att den analyserar bilden och lägger på olika mycket i olika områden beroende på exponering, så nuförtiden är den istället bättre än konkurrenterna istället för lite sämre som förut. A77 hör dock till den "gamla skolan" och har därför fått nedslag i det på tester, men det är inte så viktigt. Bara att strunta i. I besvärligt ljus då man måste presa kameran för att få ut bra bilder så är det raw som gäller och då spelar detta ingen som helst roll. I bra ljus fixar kameran det själv aldeles galant och då går det bra att plåta direkt i jpeg.

Jag har varit kritisk till vissa saker med A77 och gjorde mig som bekant av med kameran, ska inte dra det igen. Bildkvaliteten i A77 däremot har jag inte kritiserat! Den är ju helt fenomenal ju och i mitt tycke åtminstone bättre än både Canon och Nikon i färghanteringen. A77 är grymt bra och II-an lär knapast bli sämre.

Vet att du gillar din kamera och skrivit metervis gott om den som den förtjänar, men du tar också ibland lite okritiskt upp negativa saker som testare hittar. Angående brusreducering så har den inte varit särdeles bra hos Sony och det är såklart testarnas skyldighet att påvisa detta, men det är inte någon viktig egenskap och du kan nog absolut räkna dig själv till de fotografer som står över sådana saker för du vet ju nu hur simpelt det är att hantera det i raw. T.o.m, jag som är en klantig amatör tycker att jag har rätt bra koll på det och är inte "rädd" för raw, utan provar att dra i spakarna tills jag tycker det ser bra ut. Det är ju bara att prova och dra som man vill helt oförstörande och när man själv ttycker det ser bäst ut är man nöjd. Det är ju ens egen bedömning som är viktigast.

Tips: Se inte proffstestarna som för stora auktoriteter utan gaska upp dig och ge dig själv lite mer cred. Om du upptäcker något som går tvärs emot vad testarna skrivit så är det DU som har rätt och de som har fel, så simpelt är det!

/Mats

Tillägg till föregående inlägg.

Det där att FOTO efter flera veckor hittar ytterligare finesser och tar upp det. Jo, varför bryr de sig, jo för att okunniga kunder tror att det är viktigt

Tydligen tycker kameratillverkarna likadant eftersom de fyller kamerorna med alla dessa, i stort sett meningslösa, funktioner. De fördummar fotograferna med funktioner som smile-shutter och auto-portrait-framing osv. anser jag.

Visst, jag har full förståelse för att det finns folk som inte är alls intresserade av bildbehandling och bara vill knäppa kort och lägga upp på facebook. Tro mig, jag får ofta i uppdrag att "fixa" min frus bilder som hon tar med den fullständigt usla kameran i iPhone 4s som hon har. Det är verkligen rutten bildkvalitet och kräver stora ansträngningar för att få till bilden så den blir någotsånär fin. Och sen får hon kommentare på FB hur fina bilder hon tar(!)... Livet är orättvist :)

Hursomhelst tycker jag det inte är riktigt samma målgrupp som de som köper en A77. De senare har förhoppningsvis aningen högre ambitioner än att knäppa bilder med auto-inställningen i jpeg och publicera helt oredigerade. Särkilt vi som huserar här och diskuterar massa detaljer och dissikerar objektivens upplösningsförmåga osv. Nä, för "oss" (och absolut inkl. dig Bengt) så ÄR foto-tidningarnas vurm över allt dett bjäfs definitivt bullshit! Förstå det och plocka ner de här proffstestarna från piedestalen du satt dem på. Det är bara trams och skitfunktioner med alla de här jpeg-filtren i kameran. Nya A77 II har dessutom play memories appar som man kan använda för att förvränga bilden med. Man tar sig för pannan!

Visst kan det vara kul ibland, men det finns faktiskt diverse artistic filters i Photoshop att lattja med när man vill det, utan att förstöra originalbilden som man tar med kameran.

Tänk efter, hur ofta ser du i ett test av Canon EOS 1DX och liknande kameror att de tar upp såna saker som fiffiga finesser som auto portrait framing e.d. Nä, knappast för det tilltalar inte direkt målgruppen och enligt min mening så är det här bjäfset inte till för de som köper A77 heller.

DET ÄR BULLSHIT!

(Jag köpte förresten precis en skrivare, Samsung CLX-6260ND. Helt fantastisk maskin, men såna ser man aldrig några hetsiga forumdiskussioner om där olika personer försvara sina märken och modeller :) )

Det finns dock ett viktigt undantag!

Det är vid filmning. Där finns ju inte i dessa enklare kameror någon raw-filmningsmöjlighet. Går visserligen att "grada" en del från AVCHD-material också, men det är absolut bra bra att kunna göra bra inställningar i kameran.

Där har Canon en helt överlägsen funktion som jag inte begiper att de andra tillverkarna gjort sina versioner av, men det kanske finns numera tack vare app-stödet i nya A77 II, vem vet.? Det jag talar om är nedladdningsbara picture styles. Canon har ett program där man kan göra alla inställningar i datorn och sedan ladda in i kamera som ett valbart inställningsalternativ, hur genialiskt som helst. Funkar både för stillbild och för video, men det är vid filmning som det är riktigt värdefullt.

/Mats

Där har Canon en helt överlägsen funktion som jag inte begiper att de andra tillverkarna gjort sina versioner av, men det kanske finns numera tack vare app-stödet i nya A77 II, vem vet.? Det jag talar om är nedladdningsbara picture styles. Canon har ett program där man kan göra alla inställningar i datorn och sedan ladda in i kamera som ett valbart inställningsalternativ, hur genialiskt som helst. Funkar både för stillbild och för video, men det är vid filmning som det är riktigt värdefullt.

Hos Nikon heter motsvarande funktion Picture Control, du kan skapa och redigera sådana i kameran eller i programmet View NX (gratisprogrammet som medöljer kameror), och jag håller med dig, det är en grymt smidig funktion
a) om man av något skäl kör jpeg och vill få mer färdigbearbetade bilder direkt ur kameran och
b) när man kör video och vill göra så mycket grading som möjligt redan i kameran

Som en extra bonus finns det en massa färdiga Picture Controls och vad-nu-motsvarande-heter-hos-Canon som folk skapat och lagt upp så man kan ladda ned dem och använda.

Nu är det sent, jag är trött och minnet är dåligt, men har inte Sony haft en liknande funktion? Eller blandar jag ihop något där?

Sony har något de kallar "Creative Styles" som är 13 st. färdiga inställningar i kameran och man kan också justera kontrast, färgmättnad och skärpa på dem, men det finns inget program som man kan justera dessa i datorn och ladda in i kameran.

Vad jag vet. Jag kan ju ha missat det som jag gjorde på Nikon där det tydligen finns.

/Mats

Hur fungerar det här med wifi?
Kommer kameran upp som en trådlös hårddisk i finder (jag kör mac) eller måste man ha något specialprogram? Kan man använda datorns skärm som sökare?
Jag blir allt mer sugen på denna kamera men behöver ju lägga fram det för familjen också. En minskad kabel är värt mycket där!

Hur fungerar det här med wifi?
Kommer kameran upp som en trådlös hårddisk i finder (jag kör mac) eller måste man ha något specialprogram? Kan man använda datorns skärm som sökare?
Jag blir allt mer sugen på denna kamera men behöver ju lägga fram det för familjen också. En minskad kabel är värt mycket där!

Ungefär så och mycket mer. Det du beskriver är Ad-Hoc WiFi och det stöds, men jag antar att du har en trådlös router/AP hemma och då kan du ansluta kameran till nätet.

Det följer med ett program som du kan fjärrstyra kameran med, också som en App till smartphones, du kan fotografera och direkt lagra bilder i datorn istället för/också på minneskort mm. Den här bilden är från A77-manualen jag länkade till tidigare.

A77-WIFI.jpg

Där hänvisas till “Wi-Fi Connection/One-touch (NFC) Guide” som innehåller mer detaljerad beskrivning.

/Mats

Sony har något de kallar "Creative Styles" som är 13 st. färdiga inställningar i kameran och man kan också justera kontrast, färgmättnad och skärpa på dem, men det finns inget program som man kan justera dessa i datorn och ladda in i kameran.

Vad jag vet. Jag kan ju ha missat det som jag gjorde på Nikon där det tydligen finns.

/Mats

Har läst 200 sidor Friedmans manual för A7:eek:rna. Hör av mig om jag hittar något sådant. Har 400 sidor kvar så det tar nog ett tag.

Håller med om att man inte ska haussa RAW-tröskeln i onödan även om det verkligen finns väldigt många funktioner i dagens RAW-konverterare som man aldrig kommer upptäcka om man inte får någon form av hjälp med det (avser åtminstone Lightroom). Så visst går det att komma rätt långt med "trial and error" - metoden men man riskerar att missa en hel del möjligheter också och fastna i någon form av halvlärdhet i onödan. Det inser man rätt snart tycker i alla fall jag, om man plöjer någon av de mer ambitiösa instruktionsböcker som numera finns även i svensk översättning sedan några år tillbaka.

Ungefär så och mycket mer. Det du beskriver är Ad-Hoc WiFi och det stöds, men jag antar att du har en trådlös router/AP hemma och då kan du ansluta kameran till nätet.

Det följer med ett program som du kan fjärrstyra kameran med, också som en App till smartphones, du kan fotografera och direkt lagra bilder i datorn istället för/också på minneskort mm. Den här bilden är från A77-manualen jag länkade till tidigare.

Visa bilaga 134983

Där hänvisas till “Wi-Fi Connection/One-touch (NFC) Guide” som innehåller mer detaljerad beskrivning.

/Mats

Friedman har ansträngt sig en hel del för att förklara detta. Jag har plöjt det men faktiskt inte testat för jag tycker det funkar klart enklare med Sonys dedikerade fjärrutlösare och det tetheringprogram jag använder. Visst kan man använda sin telefon både som fjärr och som router men det är ju betydligt kortare startsträcka med en vanlig USB-kabel och tetheringprogrammet tycker i alla fall jag. Ju simplare ju bättre. Det behöver ju inte nödvändigtvis vara bättre bara för att det är häftigare och nyare - och roligare eller att det helt enkelt går.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar