Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja hur bra autofokusen fungerar blir onekligen spännande, och det av anledningen att C/N varit ensamma om att klara dom mera svåraste motiven som rört sig oregelbundet med bra fart.

Det har varit en tysk testare på SAR som visade på buffertskillnaden mellan A77 och A77 II, när han körde både Raw/Jpeg så tyckte jag att nya A77 II hämtade sig ganska så raskt när han kört tomt.


//Bengt.
 
Bra rapporterat Frederik!

Jag har inte provat den, men får ändå en klar uppfattning tror jag hur upplevelsen är utifrån vad du skriver . och den är bra!

Den vanliga A77an visar ju också senast tagna, vilket är rätt ok om det bara är 1/12s sedan, går utmärkt att följa motiv med det, men det blir en blackout emellan som är stor och därför blir det flimrigt. Det lilla jag såg av skärmen på youtube-filmen med jämförelse av buffert visade tydligt att mer tid av den som är mellan bilderna upptogs av att visa bilden istället för en svartruta. Alltså betydligt mindre blackouts. Tror inte den gamla A77 visar varje bild, utn bara var tredje typ och då är det avsevärt mer gammal information som visas. Om den nya visar varje bild uder sekvensen och utan blackout-tid emellan bilderna så är det ju mer aktuellt än på proffs-DSLR-husen ju.

Blackouts finns ju på DSLR också, så det kan vara samma, men på gamla A77 tror jag helt enkelt inte kamerans processor hann med i svängarna att visa bilden så snabbt, men att den nya kameran gör det.

Tror i ärlighetens namn inte att den gamla A77 hade CPU-kraft att bearbeta fokuseringsdata heller, så att det inte var någon kontinuerlig AF.

Vanliga DSLR gör ju fokusmätningen på största bländare, så det måste ju också bländas upp/ned mellan varje bild. SLT-kamerorna gör det ju vid F/3,5 istället, så det blir inte lika mycket att skifta. Möjligen att man minskar i exakthet då skärpedjupet är längre. Å andra sidan så ändrar ju en del objektiv fokusplan vid ändrad bländare.

Om man har riktigt ljusstarka objektiv så kan man inte dra nytta av den stora bländaren samtidigt med hög serietagingshastighet. Det är ju lite synd och en nackdel. Förstår inte riktigt varför Sony har valt enbart F/3,5 som enda fungerande bländare vid 12 fps, borde ju kunna vara vilken som helst så länge den är fast.

Vid lägre serietagningshastigheter, typ 8fps (som ändå är snabbare än konkurrenternas max) så görs det exponeringsmätning och upp/nedbländnng mellan varje bild. Det betyder ju faktiskt att det ändå inte är kontinuerlig AF-funktion, utan intermittent där också.

Den bakomliggande tekniken spelar ju egentligen ingen roll, utan det enda som betyder något är hur det fungerar i praktiken. Jag har en känsla av att det är nåt alldeles makalöst, typ i klass med Canon 1DX och Nikon D4S eller så, men det får tiden får utvisa när kompetenta testare lägger vantarna på den.

För min del så har jag aldrig använt kameror med sådan über-AF och har nog inte så särskilt stort behov av det heller, så just den aspekten är inte superviktig för mig.

Helt klart verkar det som att den stora ökningen i processorkraft gör att alla dessa saker hinns med på ett annat sätt och att det är det som gör att upplevelsen blir totalt annorlunda än A77. Ser fram emot att den finns tillgänglig. Planerna på A6000, Panasonic GH4, Nikon D7100/D610 osv är skrotade nu känns det och att det blir en A77II (Kanske en A6000 också som kpomplement om den droppar lite till i pris).

Väntar med iver på att Fröderberg och Agfors får lägga vantarna på den nya kameran i ett lite mer utförligt test.


/Mats

http://biosommar.se/entry.php?entryid=222
En enda röst mer för att gå upp till 3e-platsen.
(Blir visserligen jury-omröstning som avgör, men röstetalet spelar in.)
 
Tack för vänliga ord, Mats och andra! Ja, det skall bli verkligen intressant att se hur den presterar gällande sökaren i seriebildsläget och följande AF. Jag inväntar en jämförande test mot andra kameror med passande objektiv med stor spänning!
 
Bra rapporterat Frederik!

Jag har inte provat den, men får ändå en klar uppfattning tror jag hur upplevelsen är utifrån vad du skriver . och den är bra!

Den vanliga A77an visar ju också senast tagna, vilket är rätt ok om det bara är 1/12s sedan, går utmärkt att följa motiv med det, men det blir en blackout emellan som är stor och därför blir det flimrigt. Det lilla jag såg av skärmen på youtube-filmen med jämförelse av buffert visade tydligt att mer tid av den som är mellan bilderna upptogs av att visa bilden istället för en svartruta. Alltså betydligt mindre blackouts. Tror inte den gamla A77 visar varje bild, utn bara var tredje typ och då är det avsevärt mer gammal information som visas. Om den nya visar varje bild uder sekvensen och utan blackout-tid emellan bilderna så är det ju mer aktuellt än på proffs-DSLR-husen ju.

Blackouts finns ju på DSLR också, så det kan vara samma, men på gamla A77 tror jag helt enkelt inte kamerans processor hann med i svängarna att visa bilden så snabbt, men att den nya kameran gör det.

Tror i ärlighetens namn inte att den gamla A77 hade CPU-kraft att bearbeta fokuseringsdata heller, så att det inte var någon kontinuerlig AF.

Vanliga DSLR gör ju fokusmätningen på största bländare, så det måste ju också bländas upp/ned mellan varje bild. SLT-kamerorna gör det ju vid F/3,5 istället, så det blir inte lika mycket att skifta. Möjligen att man minskar i exakthet då skärpedjupet är längre. Å andra sidan så ändrar ju en del objektiv fokusplan vid ändrad bländare.

Om man har riktigt ljusstarka objektiv så kan man inte dra nytta av den stora bländaren samtidigt med hög serietagingshastighet. Det är ju lite synd och en nackdel. Förstår inte riktigt varför Sony har valt enbart F/3,5 som enda fungerande bländare vid 12 fps, borde ju kunna vara vilken som helst så länge den är fast.

Vid lägre serietagningshastigheter, typ 8fps (som ändå är snabbare än konkurrenternas max) så görs det exponeringsmätning och upp/nedbländnng mellan varje bild. Det betyder ju faktiskt att det ändå inte är kontinuerlig AF-funktion, utan intermittent där också.

Den bakomliggande tekniken spelar ju egentligen ingen roll, utan det enda som betyder något är hur det fungerar i praktiken. Jag har en känsla av att det är nåt alldeles makalöst, typ i klass med Canon 1DX och Nikon D4S eller så, men det får tiden får utvisa när kompetenta testare lägger vantarna på den.

För min del så har jag aldrig använt kameror med sådan über-AF och har nog inte så särskilt stort behov av det heller, så just den aspekten är inte superviktig för mig.

Helt klart verkar det som att den stora ökningen i processorkraft gör att alla dessa saker hinns med på ett annat sätt och att det är det som gör att upplevelsen blir totalt annorlunda än A77. Ser fram emot att den finns tillgänglig. Planerna på A6000, Panasonic GH4, Nikon D7100/D610 osv är skrotade nu känns det och att det blir en A77II (Kanske en A6000 också som kpomplement om den droppar lite till i pris).

Väntar med iver på att Fröderberg och Agfors får lägga vantarna på den nya kameran i ett lite mer utförligt test.


/Mats

http://biosommar.se/entry.php?entryid=222
En enda röst mer för att gå upp till 3e-platsen.
(Blir visserligen jury-omröstning som avgör, men röstetalet spelar in.)

Förstår inte att alla klagar på att den sista bilden visas i sökaren, det var det första jag stängde av. Är iofs möjligt att detta inte gick med de första firmwaren.
 
Du citerade mig, men jag klagade väl inte alls på det?
Menar ju tvärtom att det är bra.

Grejen är att "gamla" A77 inte hann med i svängarna, utan visar flera bilder tillbaka i tiden och med svartrutor emellan. Om A77 II klarar att visa varenda bild i efterhand och kan göra det utan luckor så är det ju fantastiskt och faktiskt bättre än DSLR som har blackout emellan.

/Mats

Ursäkta spammet, men snälla gå in och rösta på Lukas i SF Bio-tävlingen! Bara trekvart kvar nu.
http://biosommar.se/entry.php?entryid=222
 
Du citerade mig, men jag klagade väl inte alls på det?
Menar ju tvärtom att det är bra.

Grejen är att "gamla" A77 inte hann med i svängarna, utan visar flera bilder tillbaka i tiden och med svartrutor emellan. Om A77 II klarar att visa varenda bild i efterhand och kan göra det utan luckor så är det ju fantastiskt och faktiskt bättre än DSLR som har blackout emellan.

/Mats

Ursäkta spammet, men snälla gå in och rösta på Lukas i SF Bio-tävlingen! Bara trekvart kvar nu.
http://biosommar.se/entry.php?entryid=222

Ok, då förstår jag du menade. Jag har ju funktionen avstängd och därmed uppstår inte problemet...
 
Ok, då förstår jag du menade. Jag har ju funktionen avstängd och därmed uppstår inte problemet...

Nu var det så länge sedan jag hade en A77, så jag kommer inte riktigt ihåg vilka instllnngar man kunde välja och hur de blev.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med avstängd. Hur blir det då?
Är sökaren då helt svart medan du tar din serie, eller? Det kan väl knappast vara bra och är väl ingen lösning på "problemet", vilket det nu är. Då kan man ju lika gärna blunda när man fotogaferar.

/Mats
 
Nu var det så länge sedan jag hade en A77, så jag kommer inte riktigt ihåg vilka instllnngar man kunde välja och hur de blev.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med avstängd. Hur blir det då?
Är sökaren då helt svart medan du tar din serie, eller? Det kan väl knappast vara bra och är väl ingen lösning på "problemet", vilket det nu är. Då kan man ju lika gärna blunda när man fotogaferar.

/Mats

Eftersom jag inte har märkt något av detta då jag fotar i serie (det gör jag iofs rätt sällan) så tänkte jag att dessa problem kanske kunde ha något att göra med preview (vilka visas både på skärmen och sökaren) och den har jag avstängd. Kan ju dock ha helt fel.
 
Ok, då är det klarare.
Jag kommer ärligt tagat inte ihåg precis hur det var, så vi får väl se hur det blir i den nya modellen. Det är det viktigaste.

/Mats
 
Jag gick ut och rev av 12 bilder på en buske ( ingen fågel eller katt i sikte )- ett litet flimmer hinner jag uppfatta, men ingen svart bild. 12b/s går ruskigt snabbt vill ja lova, avtryckaren är känslig på gamla A77 så man får vara försiktig att hinna ta fokus först annars razzlar det bara till.

Jag har effekt av och skärmen infälld, lugnaste bilden då. enligt andra tester så drar väl A77 av 13bider på 1,1-1,2 sekunder.

//Bengt.
 
Jag har en gammal A300 som jag tycker mycket om men den är 6 år nu så det kan ju vara läge för en uppgradering. Jag fotar en hel i kyrkor och skulle verkligen uppskatta en tystare kamera. Och bättre iso såklart. Är A77 mk2 rätt för mig? Jag har 16-50 2.8 zoomen till gamla A77 och ett sigma 105 2.8.
 
Gamla A77 upplever jag att ha skapligt dämpad ljud, inte tror jag nya behöver vara sämre, men man får nog prova när det finns möjlighet. Nya A77 II ser mycket lovande ut tycker jag och blir nog en fin kamera.


//Bengt.
 
Jag har en gammal A300 som jag tycker mycket om men den är 6 år nu så det kan ju vara läge för en uppgradering. Jag fotar en hel i kyrkor och skulle verkligen uppskatta en tystare kamera. Och bättre iso såklart. Är A77 mk2 rätt för mig? Jag har 16-50 2.8 zoomen till gamla A77 och ett sigma 105 2.8.

Absolut rätt val!

Objektiven du redan har är mycket fina och matchar kameran perfekt.
Kameran är relativt tyst jämfört med DSLR då den inte har spegelrörelsen och har electronic first curtain, men helt ljudlös är den inte. Vet inte om det också finns ett tyst-läge med helt elektronisk slutare, kanske...
Den lär ha i stort sett klassledande lågljus-egenskaper, Nikon D7100 möjligen aningen bättre, men på marginalen. I jämförelse med din A300 är det som natt och dag och ett enormt lyft på alla sätt.

Komplettera gärna med ett billigt DT 50/1,8 SAM eller DT 35/1,8 SAM så kan du sänka ISO från t.ex. 3200 till 1000 jämfört med ditt 16-50/2,8 och ha kvar samma slutartid samt få lite mer fin oskärpebakgrund i kyrkan.


/Mats
 
Fast om man inte fotar sport utan ffa vill ha en tystare kamera kan väl någon utgående A77 eller A65 vara en bättre affär än nya A77II? Det skiljer ju 6000:- demellan och mer i kit med 16-50/2,8. A77 t ex har även den en tyst elektronisk förstaridå som möjlighet.
 
Nu går det faktiskt att fota sport med A77, och det gör det med kameror som är sämre än A77 också. Det kräver en annan teknik bara, A77 är ruskigt snabb rent initialt att sätta fokus, så man får träna mera och göra mera fokusomtag. Jämfört med dom bästa på marknaden så är den inte lika hjälpsam för den saknar en del hjälpinställningar, så kör man 8b/sekund eller 12 så får man inte lika många keepers som dom bästa.

A77 är väl årsbarn med Nikon D7000 som klarade 5b/s tror jag det var, och med den hastigheten ökar chansen till lite flera skarpa bilder, Martin har jämfört A77 med D7000 och A77 var inte sämre än den. Nu kom Nikon med D7100 och en förbättrad autofokus, där får väl A77 II ett tufft möte som blir spännande att vänta på.

//Bengt.
 
Nu går det faktiskt att fota sport med A77, och det gör det med kameror som är sämre än A77 också. Det kräver en annan teknik bara, A77 är ruskigt snabb rent initialt att sätta fokus, så man får träna mera och göra mera fokusomtag. Jämfört med dom bästa på marknaden så är den inte lika hjälpsam för den saknar en del hjälpinställningar, så kör man 8b/sekund eller 12 så får man inte lika många keepers som dom bästa.

A77 är väl årsbarn med Nikon D7000 som klarade 5b/s tror jag det var, och med den hastigheten ökar chansen till lite flera skarpa bilder, Martin har jämfört A77 med D7000 och A77 var inte sämre än den. Nu kom Nikon med D7100 och en förbättrad autofokus, där får väl A77 II ett tufft möte som blir spännande att vänta på.

//Bengt.

Helt sant - och jag har gjort det själv. Vad jag syftade på var kanske dåligt uttryckt: om man inte behöver den vassaste AF som Sony har, och kan leva med lite högre brus (i JPEG i varje fall) så kan man gott fundera på t ex A77 som ersättare till A300 istället för A77II och spara en del pengar.
 
Vad som överraskade mig när Foto testade A77 med FW 1.03 jag har i dag 1.07. och jämförde mot D7000 och iso 3200 i jpeg. så mycket överraskande visade A77 på fler detaljer än D7000, skillnaden dem i mellan var mycket liten men ändå en liten skillnad, men i rättvisans namn så är D7000 betydligt bättre vid Raw-hantering än A77.

Gamla A77 är bättre än sitt ryckte som relativt tidig SLT kamera av semiproklass ( den fick extra Display på ovansidan vilket enligt Sten Åke kännetecknar en semiprovmodell )

//Bengt.
 
A77 har 50% fler pixlar än D7000, så det är väl inte såå himla konstigt att den kan visa fler detaljer?

A77 II lär vara bättre på i stort sett allt dock, ungefär på samma sätt som jag tycker A6000 är bättre på allt än NEX-7. Även på A6000 finns det nu möjlighet att ställa in fördröjning på hur den ska hugga på autofokusen, och det är ju inte så dumt om något snabbt passerar i vägen för motivet - något många klagade på när det gäller A77.

På det hela taget är senaste generationen från Sony (A7, A6000 och A77 II) ett klart lyft, och kamerorna känns mycket mer färdiga än jag tycker varit fallet tidigare.
 
Som litet tillägg kan jag väl säga att jag använder mest AF-S singelskott och mittpunkt, mycket sällan jag kör med flerbildsläge, sedan kan man så klart stoppa efter 3-4 bilder vilket många gånger är bättre.

//Bengt.
 
Jag förstår inte riktigt; varför skulle det vara bättre att köra med lägre seriehastighet eller att stoppa efter ett par tre bilder?

Jag använder själv sällan serietagning, men alltid AF-C (i kombination med tumfokus).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.