Aha. Well, min gamla A300 får 538 poäng där så då blir det precis dubbla värdet vilket alltså är ett steg. Typ 2.8 till 3.5 om jag fattar rätt?
DxO:s mätvärden är bra. En absolut måttstock man faktiskt rättvist kan jämföra olika kameror med där mätningarna görs lika för alla och även över tid.
Det är dock viktigt att ha en förståelse vad de olika värdena representerar och vad man själv anser viktiga egenskaper för hur man fotograferar. Det samlade poängvärdet tycker inte jag säger speciellt mycket, för det beror som sagt på vad man är ute efter och man kanske viktar de olika egenskaperna på annat sätt än vad DxO gör.
Först lite klargörande:
Ett bländarsteg, EV, motsvarar en fördubbling eller halvering av ljusmängden. För att få samma exponering finns två variabler, bländare och slutartid. För att få önskad ljusstyrka i bilden vid en given exponering kan man också ändra bildsensorns känslighet genom att ändra signalförstärkningen, det är det man gör när man ändrar ISO-värdet.
Alla dessa tre variabler kan alltså ändras och skalorna för alla är i EV-steg så att om man t.ex. har samma slutartid, men ändrar bländaren ett steg så behöver man förstärka ett steg med ISO-värdet.
Slutartid och ISO-värde är enkla, för att det är linjära värden där varje steg är en fördubbling. T.ex.:
Slutartid: 1/100, 1/200, 1/400, 1/800, 1/1600 osv.
ISO: 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400 osv.
Bländarvärdet däremot baseras på den ljusinsläppande ytans storlek och är ett mått på förhållandet mellan brännvidden och bländaröppningens diameter och anges därför i bråkform. I den skalan ändras stegen med en faktor roten ur 2, dvs. 1,41 ungefär. T.ex:
1,0 - 1,4 - 2,0 - 2,8 - 4,0 - 5,6 - 8,0 - 11 - 16 - 32
Värdena är avrundade, men 2,8 x 1,41 = 3,95 vilket anges till 4 osv.
Kamerorna har dessutom oftast möjlighet att ställa in delar ev dessa värden i halvsteg eller mindre.
En viktig sak att betänka vid bländarvärdena är att det inte tar hänsyn till hur stor bildcirkel som objektivet levererar. Därför får man alltså ett steg högre exponering på en FF-kamera än en APS-C då man har samma bländartal och slutartid och kan således ha ett EV lägre förstärkning (ISO) för att få samma ljustyrka i bilden, men man måste såklart ha ett objektiv med 1,5 gånger så lång brännvidd för att det ska vara helt jämförbart.
En annan sak som en del verkar förbise här är vilket utbud av objektiv som finns. T.ex. tycker en del att A6000 är bättre än A77 och ger mindre brus, men skillnaden är inte så stor, bara c:a 2/3 EV och då det inte finns någon ljusstarkare normalzoom än F/4 till E-mount, medan det är standard med F/2,8 till A77 så ger ett sådant paket en fördel till A77.
Nu har A77 II släppts och då är det vettigt att jämföra den med de senaste kamerorna från Canon och Nikon och där beror det som sagt på vilka egenskaper man prioriterar.
Sonys sensorer är kända för att i jämförelse med Canons ge högre dynamic range, DR, vid låga ISO-tal. Dvs förmågan att i samma bild kunna fånga ett större intervall från ljut till mörkt. Det är viktigt för t.ex. landskapsfotografer som använder stativ, små bländare och låga ISO-tal. Om man däremot fotograferar sport eller annat som kräver högre ISO så är det inte så viktigt alls att kameran ger högre DR vid ISO 50-100. Själv fotograferar jag sällan med lägre ISO än 800 och merparten av bilderna tas med ISO 400-3200. Eftersom DxO viktar DR så högt så är därför inte totalpoängen så viktig för just mig.
Lågt brus vid högre ISO däremot är önskvärt för mig, men kan som sagt inte alls vara så viktigt för någon annan som inte använder högre ISO så ofta.
Här är en jämförelse i signal/brusförhållande mellan Sony A77 II, Canon 70D och Nikon D7100.
I princip jämt skägg. Ingen skillnad egentligen som är så pass stor att det har någon praktisk betydelse.
Här är en jämförelse i DR för samma kameror:
Där kan man se att Nikon är strået vassare än de andra och att vid låga ISO så halkar Canon efter.
Den parametern är väldigt viktig för vissa och påverkar DxOs totalvärde kraftigt, men för mig personligen så lägger jag inte så stor vikt alls vid det.
Graferna har två varianter, Screen och Print.
Skillnaden är att Screen-värdet visar pixelnivå, medan Print är en normaliserad bild skalad till 8 megapixel. Det gör att en kamera med högre upplösning får en fördel vid Print eftersom nedskalningen gör att artifakter såsom brus även det skalas ner och minskar. Jag anser absolut att Print-värdet är det enda rättvisande.
/Mats