ANNONS
Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Ungefär så och mycket mer. Det du beskriver är Ad-Hoc WiFi och det stöds, men jag antar att du har en trådlös router/AP hemma och då kan du ansluta kameran till nätet.

Det följer med ett program som du kan fjärrstyra kameran med, också som en App till smartphones, du kan fotografera och direkt lagra bilder i datorn istället för/också på minneskort mm. Den här bilden är från A77-manualen jag länkade till tidigare.

Visa bilaga 134983

Där hänvisas till “Wi-Fi Connection/One-touch (NFC) Guide” som innehåller mer detaljerad beskrivning.

/Mats

Nice! Givetvis har jag en router så detta verkar ju riktigt smidigt!
 
DxO Mark har redan publicerat sitt test av a77ii:
http://www.dxomark.com/Reviews/Sony...or-review-New-leader-in-the-semi-pro-category

Deras sammanfattning:
Although Sony is likely to be criticized for removing the GPS function, in just about every other detail the A77 II looks like an attractive update. The slight gains in sensor performance over its predecessor are welcome and place the A77 II on a level with rivals. Whether it’s enough to counter as yet unannounced models from Nikon and Canon, however, only time will tell.

Lika bra som de bästa konkurrenterna trots SLT-spegeln. Låter ju riktigt fint. Hur den står sig mot kameror som inte finns kan man ju alltid spekulera kring. Men det jag har sett och läst hittills om a77ii ser lovande ut. Ska bli spännande att läsa mer ingående tester och att klämma på kameran när den väl dyker upp i butiker. Är väldigt nyfiken på att titta på dess EVF och provköra autofokusen.
 
DxO Mark har redan publicerat sitt test av a77ii:
http://www.dxomark.com/Reviews/Sony...or-review-New-leader-in-the-semi-pro-category

Deras sammanfattning:
Although Sony is likely to be criticized for removing the GPS function, in just about every other detail the A77 II looks like an attractive update. The slight gains in sensor performance over its predecessor are welcome and place the A77 II on a level with rivals. Whether it’s enough to counter as yet unannounced models from Nikon and Canon, however, only time will tell.

Lika bra som de bästa konkurrenterna trots SLT-spegeln. Låter ju riktigt fint. Hur den står sig mot kameror som inte finns kan man ju alltid spekulera kring. Men det jag har sett och läst hittills om a77ii ser lovande ut. Ska bli spännande att läsa mer ingående tester och att klämma på kameran när den väl dyker
upp i butiker. Är väldigt nyfiken på att titta på dess EVF och provköra autofokusen.

Ok, jag hade hoppats på bättre iso-värde där. Eller hur fungerar skalan? Jämför man med gamla A580 så ligger den ju högre på den punkten. Men gör processorn att det blir bättre bilder ändå?
 
Som jag förstått det är deras ISO skala linjär och baseras på en utskriftsstorlek vid ett visst dpi som kräver 8mp filer.

Personligen, skulle jag uppgradera eller basera val ENDAST på ISO vill jag se en hel EV förbättring - d v s att om föregångaren eller konkurrenten har ett DXO ISO på 1000 så krävs DXO ISO på 2000 för att det skall vara intressant. Vid samma utskriftsstorlek tycker jag inte att gamla A77 var sämre i råformat än Canon som jag haft (j f 60D). Så visst, det är ju trevligt att A77II är bättre än A77, men gamla A77 var helt OK för mig så endast detta är ingen viktig faktor - men helheten är ändå väldigt tilltalande.
 
Som jag förstått det är deras ISO skala linjär och baseras på en utskriftsstorlek vid ett visst dpi som kräver 8mp filer.

Personligen, skulle jag uppgradera eller basera val ENDAST på ISO vill jag se en hel EV förbättring - d v s att om föregångaren eller konkurrenten har ett DXO ISO på 1000 så krävs DXO ISO på 2000 för att det skall vara intressant. Vid samma utskriftsstorlek tycker jag inte att gamla A77 var sämre i råformat än Canon som jag haft (j f 60D). Så visst, det är ju trevligt att A77II är bättre än A77, men gamla A77 var helt OK för mig så endast detta är ingen viktig faktor - men helheten är ändå väldigt tilltalande.

Aha. Well, min gamla A300 får 538 poäng där så då blir det precis dubbla värdet vilket alltså är ett steg. Typ 2.8 till 3.5 om jag fattar rätt?
 
Nej, det är 1:2,8 till 1:4,0 som blir ett EV-steg. Skalan är alltså geometrisk.

Här är en del av av den bländarskala som används nuförtiden (det har funnits åtskilliga andra längre tillbaka i tiden), angiven med ett steg mellan varje bländarstorlek.

0,5-0,7-1,0-1,4-2,0-2,8-4,0-5,6-8,0-11-16-22-32-45-64-90
 
Nja....70D som får pyttemindre än A77II vid DXO gällande just isoparametern klarar sig fint mot D7100 vid alla olika Iso-tester man läst om, Nu har jag inte kollat SNR-parametern hos DXO mellan dom men där kan man se vissa skillnader i bland.

Sammanväger man testerna som kommer efterhand under året efter nysläppande an en kameramodell så tycker jag mig i alla fall se att skillnader runt 2-300 ( Med DXO-siffror i tanke ) inte visar på några större skillnader, ser ut som att dom också kan vara ännu större ju högre dom ligger hos DXO.


//Bengt.
 
A 77 II visning

Var inne och kollade Scandinavian Ph. Visning den juni.


12:00




Sony demodag




När

Tor, den 5 juni, 12:00 – 18:00


Var

Scandinavian Photo AB, Norr Mälarstrand 78, Stockholm, Sverige (karta)


Beskrivning
Vi välkomnar Sony hit att visa sommarens nyheter, RX100MIII, A77M2 och har vi tur så har även A7S kommit för er att klämma och känna på.

Välkomna att ställa alla era frågor till Sonys representant Sebastian Wivallius.

Plats: Scandinavian Photo, Norrmälarstrand 78
Tid: 12-18
Pris: gratis

Ingen anmälan krävs.
 
Aha. Well, min gamla A300 får 538 poäng där så då blir det precis dubbla värdet vilket alltså är ett steg. Typ 2.8 till 3.5 om jag fattar rätt?

DxO:s mätvärden är bra. En absolut måttstock man faktiskt rättvist kan jämföra olika kameror med där mätningarna görs lika för alla och även över tid.

Det är dock viktigt att ha en förståelse vad de olika värdena representerar och vad man själv anser viktiga egenskaper för hur man fotograferar. Det samlade poängvärdet tycker inte jag säger speciellt mycket, för det beror som sagt på vad man är ute efter och man kanske viktar de olika egenskaperna på annat sätt än vad DxO gör.

Först lite klargörande:
Ett bländarsteg, EV, motsvarar en fördubbling eller halvering av ljusmängden. För att få samma exponering finns två variabler, bländare och slutartid. För att få önskad ljusstyrka i bilden vid en given exponering kan man också ändra bildsensorns känslighet genom att ändra signalförstärkningen, det är det man gör när man ändrar ISO-värdet.

Alla dessa tre variabler kan alltså ändras och skalorna för alla är i EV-steg så att om man t.ex. har samma slutartid, men ändrar bländaren ett steg så behöver man förstärka ett steg med ISO-värdet.

Slutartid och ISO-värde är enkla, för att det är linjära värden där varje steg är en fördubbling. T.ex.:
Slutartid: 1/100, 1/200, 1/400, 1/800, 1/1600 osv.
ISO: 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400 osv.

Bländarvärdet däremot baseras på den ljusinsläppande ytans storlek och är ett mått på förhållandet mellan brännvidden och bländaröppningens diameter och anges därför i bråkform. I den skalan ändras stegen med en faktor roten ur 2, dvs. 1,41 ungefär. T.ex:

1,0 - 1,4 - 2,0 - 2,8 - 4,0 - 5,6 - 8,0 - 11 - 16 - 32

Värdena är avrundade, men 2,8 x 1,41 = 3,95 vilket anges till 4 osv.

Kamerorna har dessutom oftast möjlighet att ställa in delar ev dessa värden i halvsteg eller mindre.

En viktig sak att betänka vid bländarvärdena är att det inte tar hänsyn till hur stor bildcirkel som objektivet levererar. Därför får man alltså ett steg högre exponering på en FF-kamera än en APS-C då man har samma bländartal och slutartid och kan således ha ett EV lägre förstärkning (ISO) för att få samma ljustyrka i bilden, men man måste såklart ha ett objektiv med 1,5 gånger så lång brännvidd för att det ska vara helt jämförbart.

En annan sak som en del verkar förbise här är vilket utbud av objektiv som finns. T.ex. tycker en del att A6000 är bättre än A77 och ger mindre brus, men skillnaden är inte så stor, bara c:a 2/3 EV och då det inte finns någon ljusstarkare normalzoom än F/4 till E-mount, medan det är standard med F/2,8 till A77 så ger ett sådant paket en fördel till A77.

Nu har A77 II släppts och då är det vettigt att jämföra den med de senaste kamerorna från Canon och Nikon och där beror det som sagt på vilka egenskaper man prioriterar.

Sonys sensorer är kända för att i jämförelse med Canons ge högre dynamic range, DR, vid låga ISO-tal. Dvs förmågan att i samma bild kunna fånga ett större intervall från ljut till mörkt. Det är viktigt för t.ex. landskapsfotografer som använder stativ, små bländare och låga ISO-tal. Om man däremot fotograferar sport eller annat som kräver högre ISO så är det inte så viktigt alls att kameran ger högre DR vid ISO 50-100. Själv fotograferar jag sällan med lägre ISO än 800 och merparten av bilderna tas med ISO 400-3200. Eftersom DxO viktar DR så högt så är därför inte totalpoängen så viktig för just mig.

Lågt brus vid högre ISO däremot är önskvärt för mig, men kan som sagt inte alls vara så viktigt för någon annan som inte använder högre ISO så ofta.

Här är en jämförelse i signal/brusförhållande mellan Sony A77 II, Canon 70D och Nikon D7100.
Brus.jpg

I princip jämt skägg. Ingen skillnad egentligen som är så pass stor att det har någon praktisk betydelse.

Här är en jämförelse i DR för samma kameror:
DR.jpg

Där kan man se att Nikon är strået vassare än de andra och att vid låga ISO så halkar Canon efter.

Den parametern är väldigt viktig för vissa och påverkar DxOs totalvärde kraftigt, men för mig personligen så lägger jag inte så stor vikt alls vid det.

Graferna har två varianter, Screen och Print.
Skillnaden är att Screen-värdet visar pixelnivå, medan Print är en normaliserad bild skalad till 8 megapixel. Det gör att en kamera med högre upplösning får en fördel vid Print eftersom nedskalningen gör att artifakter såsom brus även det skalas ner och minskar. Jag anser absolut att Print-värdet är det enda rättvisande.


/Mats
 
Scandinavianphoto har nu fått in en "bunt" med A77 II (20st) så det är bara att slå till för "försökskaninerna" ;-). Har blivit lovad ett låne "X" av den lokale handlaren (blir test under oktober), funkar den som jag vill så blir det en i hjulklapp :).
 
Min A77ii kom i onsdags (enbart hus, beställt från sony.se). Helt kort kan jag sammanfatta mina intryck med frasen "same same but different". Mycket är lika men mycket är också bättre. Jag är mycket nöjd med min uppgradering från min gamla A77, utifrån mina behov.

Mina fragmentariska intryck i relation till gamla modellen:

1. Sökaren är verkligen ljusstarkare och mer klar på något sätt. Inga problem att använda den i solsken, verkligen ett stort plus.
2. En konfigurerbar C-knapp istället för ?-knapp. Hurra!
3. Zooma in och ut stegvis i tagen bild med AEL- och AF/MF-knappen gillar jag. Att snurra på bakre hjulet för att zooma funkar fortfarande men det skippar jag framöver.
4. Konfigurerbar meny via Fn-knappen. Mycket användbart att kunna nå de vanligaste menyfunktionerna lite snabbare.
5. Knappen för exponeringskompensation kan ställas om till annan funktion. Gött!
6. Tre minnesplatser direkt på funktionsratten. Hur bra som helst, nu använder jag minnesplatserna vilket aldrig blev av med A77:an.
7. Lås på funktionsratten. Kvittar för min del men det är nog inte helt fel.
8. Att ställa in avståndsintervall för autofokus är guld värt för mina långsamma skruvdrivna objektiv, men det gör nytta med min 70-400 också.
9. Manualen får tummen ner. Allt står inte med, man är hänvisad till en ologiskt uppbyggd hjälpguide på nätet.
10. Menu-knappen leder till ännu fler menyval än tidigare, samtliga kamerans funktioner verkar numera kunna ställas in den vägen.
11. Överföring via WiFi till PC är långsamt, till mobil har jag inte provat ännu. Programvaran PlayMemories krävs för överföring till PC.
12. Stänger man av bildstabilisering för video försvinner beskärningen av bilden.
13. En del av kamerans JPEG-funktioner kräver fortfarande att man manuellt ställer om från RAW eller RAW+JPEG. Trist! Men som väl är kan man laborera Fn-menyn så att man slipper dyka in via Menu-knappen för att byta läge.
14. RAW-bildkvaliteten för högre ISO kollade jag i Dxo Optics 9.5 (all processing avstängt). Brusstrukturen vid ISO6400 är inte så kromafläckig som tidigare. Ingen enorm förbättring men ändå tydligt om man jämför sida vid sida med gamla A77:an. (Not: Jag fick trixa med ExifTool för att Dxo skulle acceptera RAW-filer från A77ii, jag ändrade Camera Make till SLT-A77V).
15. JPEG-bildkvaliteten för högre ISO är märkbart bättre, skulle gissa på ett stegs förbättring i förhållande till A77. Subjektivt? Jag vet, men nu kan jag använda jpeg också, vilket jag undvek innan. Sony har spottat upp sig rejält sedan 2011, det märks.
16. Den nya processorn gör allt märkbart snabbare när det gäller bildbehandlingen, vid t ex HDR-, panorama- eller multiframe-funktionerna.
17. Autofokus? Jodå, mycket bättre! Att ha större täckning och med mer af-punkter gör livet enklare som amatörfotograf. Spårning vid autofokus funkar också bättre. Och fokuspunkter syns på ett bättre sätt i sökaren och displayen.
18. Tethering via Camera Remote Control funkar smidigt, v3.3 krävs.

Nu kommer jag inte på mer. Får sluta skriva och gå ut och fotografera istället. :)
 
Aha, redan ute till kund. Ja vill gärna se några bilder från den ... typ innebilder i gammal kyrka :)

Var inne och klämde på en A6000 i helgen och den är ju trevlig men vill gärna ha kvar mina a-objektiv. Vilken beslutsångest.
Tack Mats också för utläggningen ovan, nu förstår jag lite mer hur det hela hänger ihop.
 
Aha, redan ute till kund. Ja vill gärna se några bilder från den ... typ innebilder i gammal kyrka :)

Var inne och klämde på en A6000 i helgen och den är ju trevlig men vill gärna ha kvar mina a-objektiv. Vilken beslutsångest.
Tack Mats också för utläggningen ovan, nu förstår jag lite mer hur det hela hänger ihop.

Jag är också sugen på A77II, men måste prova den själv först. Allt hänger på hur jag upplever den i hanteringen. Bildkvalitetsmässigt och funktionsmässigt är jag helt övertygad om att den rockar, det gör ju även den befintliga A77.

Skillnaden i bild, brus osv jämfört med din A300 är relativt stor. C:a 1 EV i brus och två EV i DR.
http://www.dxomark.com/Cameras/Comp...T-Alpha-77-II-versus-Sony-Alpha-300___953_341

Det här gäller ju i raw-format om du själv bildbehandlar. Om du av någon anledning väljer att fotografera direkt i jpeg så blir skillnaden ändå större eftersom den inbyggda bildbehandlingen i kameran har förbättrats radikalt. Kan tom vara så bra att även en raw-förespråkare som jag kan dra nytta av jpeg direkt från kameran vid vissa tillfällen :)

Skillnaden mellan A300 och A77II ligger dock mer på att A77an är en helt annan klass av kamera med bättre hantering, en kraftig uppgradering. Jag har också velat hit och dit ich funderat på A6000, men det är så mycket frågetecken runtomkring detta, särskilt ang. objektiven. Bara Sonys originaloptik ger den snabba AFen och det verkar vara en del jox med distorsionskorrigering osv, samt att det är rätt skralt med vissa objektiv, t.ex. ljusstarka zoomar.

Om A77II funkar bra i hanteringen så köper jag nog en sådan. Får ta mig till Scandinavian på torsdag och prova.

/Mats
 
Kunde inte låta bli.......

Beställde ett A77 hus M2 från Scandinavianphoto.
Hoppas att man lever upp till vad som visas på youtube, i så fall kan det vara en väldigt kompetent kamera.
// Sven-Olof
 
Uppackad o glad

Hämtade kameran och har provkört lite. Menyerna var lite sådär vid en första koll, Men sökaren klart bättre, steady shot verkar bra mycket bättre, AF är bättre, Mycket mindre brus, har bara kollat på storbildsteve men ser en klar förbättring på ovan sagda.
Surt sa räven om att köpa de första dyra exemplaren men det var det nog värt..

// Sven-Olof
 
Hämtade kameran och har provkört lite. Menyerna var lite sådär vid en första koll, Men sökaren klart bättre, steady shot verkar bra mycket bättre, AF är bättre, Mycket mindre brus, har bara kollat på storbildsteve men ser en klar förbättring på ovan sagda.
Surt sa räven om att köpa de första dyra exemplaren men det var det nog värt..

// Sven-Olof

Oh, trevligt. Vi (och då talar jag för alla oss här på fotosidan) vill se inomhusbilder från en gammal kyrka ;-)
 
Ibland säljs kamera+objektiv-kombinationer för ett lägre pris än enbart kamerahuset.

Om du lägger en beställning och säljaren sen hävdar att det var tryckfel så är det värsta som kan hända dig att beställningen annulleras. I bästa fall står säljaren för det annonserade priset.

Du kan ju alltid slänga iväg ett brev till Scandinavian Photo och fråga om det är sant.

Lockande att köpa, men jag har redan ett Minolta AF 50/1.7 så jag skulle hellre köpa enbart kamerahuset till motsvarande låga pris, dvs det där priset reducerat med priset för ett AF 50/1.4. :)
 
Ibland säljs kamera+objektiv-kombinationer för ett lägre pris än enbart kamerahuset.

Om du lägger en beställning och säljaren sen hävdar att det var tryckfel så är det värsta som kan hända dig att beställningen annuleras. I bästa fall står säljaren för det annonserade priset.

Du kan ju alltid slänga iväg ett brev till Scandinavian Photo och fråga om det är sant.

Hej
OK, mail skickas och jag väntar på svar ...
Nu kommer jag inte kunna sova inatt. oj oj oj.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.