Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Nåväl, Sony listar två områden de har förbättrat med FW Ver. 2.00.


1) Ökad autofokushastighet.

Ser vi förstås gärna, men det vore kul ifall de kunde uttrycka sig något mera detaljerat...


2) XAVS C-formatet tillagt, utöver de befintliga AVCHD och MP4.

För egen del ägnar jag mig nästan aldrig åt att filma, men det här är tydligen bra... När jag berättade det för en filmintresserad kompis slog han klackarna i taket. :)

Tydligen är XAVS C ett professionellt format som är betydligt lättare att jobba med och redigera än AVCHD-formatet, samtidigt som det ger betydligt bättre bildkvalitet.
 
Jag vet att Lennart Aspman ansåg objektivet bra, men kan inte minnas om han ställde det mot C/N bästa likvärdiga.

//Bengt.

Sett till pris, prestanda, byggkvalitet med viss vädertätning står jag givetvis fortfarande fast vid att denna zoom med hög ljusstyrka och SSM-drift är ett bra objektiv. Köpt i i combo med A77 en utmärkt allroundglugg.

Svårt att se skillnad mellan den och Sony/Zeiss 24-70/2.8 ZA vid samma brännvidder på en APS-C.

//Lennart
 
Som du så väl mins var A550 kvickare än efterföljaren A580, och A77old är bevisat mycket rapp vad gäller autofokus, så kanske bara kanske så är nya A77II så förbättrad på all annan kraft, och större buffert, att den tappat några tiondelar, vilket dom åtgärdar nu med FW.

//Bengt.
Jodå, jag minns som sagt mycket väl att A550 var/är kvickare än den efterkommande A580. Jag har fortfarande kvar min gamla kära A550, som var den kamera som verkligen frälste mig...

Det var den kamera som då för mig blev den absolut roligaste att fota med bland samtliga andra hundratals kameror jag äger/har ägt i mitt liv. Det var främst den briljanta kombinationen av Liveview + utvinklingsbar skärm + snabb autofokus som öppnade nya fotografiska världar för mig. Detta är f.ö. något som marknadens övriga kameratillverkare hittills har lyckats med exakt noll gånger på sina "tjockkameror" (Sony har löst detta problem TVÅ gånger). :)

A580 hade betydligt fler nya funktioner än A550, vilket fick vissa att byta upp sig till den förstnämnda. För mig personligen var dessa funktioner inte värda priset av att den i stället blev segare i nästan allt. Den skulle ha behövt få även betydligt mer datakraft för att fortsätta att vara lika responsiv som A550.

I jämförelse med A550 och A580 har A77 Old som sagt i sin tur såväl avsevärt fler funktioner samtidigt som den har klart snabbare AF än dessa båda.

Förstår därför varför du här gör analogin att det skulle kunna vara så att A77 II, som har ännu fler funktioner och möjligheter än föregångaren, därför skulle kunna ha blivit segare.


Detta kan jag dementera!

A77 II är snabbare och kraftfullare i ALLT (som jag har pillat med i alla fall). Följande AF (objekt som rör sig mot eller från kameran) upplever jag subjektivt som bättre än på A77 Old. Och spårande AF (objekt som vinglar omkring i sökaren) har i ett steg gått från att ha varit närmast värdelös i tidigare Sonymodeller till att bli bättre än allt i närheten av A77 II:s prisklass som fanns på marknaden när den kom. Har jämfört lite med kompisars D7000 och EOS 7D med motsvarande standardzoom. Har inte gjort någon direkt jämförelse med Nikon D4s eller Canon EOS 1D X, men det vore ju orimligt att begära att A77 II skulle vara bättre än dessa 5-6 dyrare kameror (måhända i någon/några grenar), och EOS 7D Mk II har jag inte haft i min hand ännu.

T.ex. klarar bufferten i A77 II att lagra ca 60 JPEG-bilder med 12 bild/sek innan den går ner i hastighet (A77 Old klarade ca 17 JPEG-bilder), men framförallt är den kumulativa fördröjningen inte längre märkbar. Med A77 Old så blir bildserien som slängs upp i sökaren mer och mer fördröjd ju längre serier man tar, men icke så med A77 II (åtminstone inte något som för mig vid praktiskt bruk varit märkbart). A77 II klarar också AF vid flera stegs sämre ljus än A77 Old. EVF:en är inte heller alls lika grynig vid lågt ljus. Alla som fortfarande vandra omkring i okunnighetens och mörkrets dal må behöva upplysas om att A77 Olds EVF ändock är vida bättre än marknadens samtliga OVF-värstingkameror vid dåligt ljus. :)

Med A77 Old går det fortfarande att se och fokusera när man i OVF:erna inte ens ser vem man har framför sig. EVF:ens uppdateringsfrekvens är tydligt snabbare såväl vid bra som vid dåligt ljus med A77 II.

Orsaken till att II:an både kan mer och är snabbare än föregångaren är att den fick en betydligt kraftfullare processor än A77 Old (vilket A580 uppenbarligen inte fick gentemot A550). Hur många gånger snabbare/kraftfullare? Det går knappast att ge en exakt siffra, eftersom det beror på uppgiften den har att syssla med. Det har tippats på minst 3-4 gånger, och det är den säkert, och ända upp till 15-20 gånger (men riktigt så många gånger vassare tror jag knappast att den är).
.
 
Det var den kamera som då för mig blev den absolut roligaste att fota med bland samtliga andra hundratals kameror jag äger/har ägt i mitt liv. Det var främst den briljanta kombinationen av Liveview + utvinklingsbar skärm + snabb autofokus som öppnade nya fotografiska världar för mig. Detta är f.ö. något som marknadens övriga kameratillverkare hittills har lyckats med exakt noll gånger på sina "tjockkameror" (Sony har löst detta problem TVÅ gånger). :)
Men Gunnar, vi har ju konstaterat flera gånger förut att det där inte stämmer ...

Sony var ju inte ens först med den kombinationen.
 
Jag skulle förstås ha skrivit - först med att ge en i praktiken användbar funktion. Sökaren på E-330 var väldigt mörk. Och seriebildshastigheten i liveview-läge? Var det inte bara enbildstagninng där?

Hade Olympus varit först med ett koncept som fungerade bra i praktiken, så borde de väl ha kunnat sälja ett antal miljoner sådana kameror på samma sätt som Sony gjorde, i stället för att lägga ner tillverkningen?

Jag kommer inte på några fler exempel än E-330 (och Sonys Quick AF Liveview är definitivt INTE likt E-330), men du kanske känner till några andra exempel som fungerar/har fungerat?


PS Med detta vill jag inte alls påstå att Olympus inte varit innovativa, för det har de varit. Enligt min mening klart mer än de nuvarande båda stora...

PS2 Och det stämmer absolut att det var denna Sony-kamera som öppnade nya fotovärldar för mig, och var den som dittills i mitt liv var var roligast att fota med. Tills A77 kom, då blev den min nya drömkamera. Tills A77 II kom förstås... Efter fem minuter med den i handen hade A77 Old bleknat bort betänkligt, trots att jag dessförinnan var helt inställd på att köpa den senare med 16-50/2,8 SSM för det då tillfälliga sanslöst låga priset av 8.500 kr (när jag enbart hade läst specifikationerna) och att det var vansinnigt att betala dubbla priset bara för en ny modell. Men kompisen fattade vartåt det barkade innan jag gjorde det själv... Det blev till att fortsätta spara.
.
 
Senast ändrad:
Nya firmware 2.0 installerad

Jag har nu jobbat igenom processen att uppgradera firmware. Sonys variant att man skall först ladda ner programvaran, därefter ansluta kameran,läsa läsa instruktionen- efter ett tag koppla ifrån (med säker borttagning), men inte dra ur sladden, - och sedan matar datorn in uppgraderingen. vänta,vänta och sen verkar det vara klart - men man kan inte känna sig helt säker.
Inget jobb för dyslektiker...
Hur som helst, efter andra försöket gick det, och har nu, bara helt snabbt gått runt i lägenheten och fotograferat tavlor på väggarna i ursuselt ljus.
Autofokusen jobbar felfritt, där gamla A77:an skulle ha tänt orange-lampan.

Skall bli kul att ha den nya programvaran när man skall ut och fotografera mina 4-åriga tvillingar - barnbarn i morgon eftermiddag. Lucia på dagis blir i morgon em, i stället för på Luciadagen.

Hörs

Bertil
 
Förbättrad AF vid dåligt ljus har du alltså kunnat konstatera. Tänkbart att den kan ha blivit 2,5 gånger bättre där, i jämförelse med några okända ingångsvillkor...


Klart värdefullt att du ger denna snabbguide över hur man uppgraderar firmware på (i alla fall denna) Sony-kamera. Det underlättar när det blir dags för oss andra att ta oss igenom denna (alldeles i onödan) knöliga procedur!

Men den som vill bli fin får lida pin, heter det ju...

Fenomenet är i och för sig inte så ovanligt. Det finns företag som är briljanta antingen när det gäller det ena eller det andra, men det är sällsynt med bådadera - alltså att någon ligger i framkant både när det gäller hårdvara och mjukvara.

I Sonys fall är det det ena. :)

En hel del av Sonys mjukvaror är definitivt knöliga att använda, fast ibland köper de in något bra (vanligen externt utvecklat) som håller s.k. proffskvalitet, har jag sett.
 
Även jag uppdaterade min a77/2 men tycker att bilderna oftare blir sämre nu än innan.
1 ex; är dock osäker om det är brus lr skakoskärpa, iso 1600, exp 1/60, lins 16-50/2,8
mvh jensa
 

Bilagor

  • _DSC1590_zps4337fb4c.jpg
    _DSC1590_zps4337fb4c.jpg
    85.9 KB · Visningar: 49
Intryck av nya FW 2.0

Min uppfattning är att jag fått betydligt fler bilder med bra skärpa - men...
I och med att kameran har fler inställningsmöjligheter, så måste man vara noga med om man skall plåta i C-läget, eller i S-läget.
C-läget utnyttjar det nya läget med att låsa AF på flexibel punkt. Perfekt på fågel eller körande bilar mm. I detta läget har man ju hela det egna menysortimentet - 5 alternativ. Nästan alltid min stående inställning utomhus.
S-läget utnyttjar man det gamla autofokusläget med låsning på ansikten. Perfekt för inte allt för livliga ungar. När kameran lagt grön kvadrat runt det tänkta ansiktet så har man garanterat skarpt ansikte.
Helt klart för min del, så klarnade ganska mycket efter jag gått igenom Garry Friedmans A77 II e-bok. Prisvärd läsning.
Mitt barnbarn Emil 4 år fick flygplan i julklapp. Snacka om at lyckan lyser i ögonen...
//Bertil
 

Bilagor

  • Julafton_14-46.jpg
    Julafton_14-46.jpg
    83.9 KB · Visningar: 38
Snabbt autofokus På A77 II

Var ute och besökte en god vän, vars granne hade en glad hund. Fick tillfälle att testa följande autofokus. Jättekul att få en serie där skärpan sitter bra. Dagsljuset avtar ju snabbt så här års, varför ISO fick skruvas upp till 1000, 1/200 sec, f 5,6, Tamron 18-270 vid 120 mm.
 

Bilagor

  • Stensätter-6.jpg
    Stensätter-6.jpg
    89.6 KB · Visningar: 79
Sony A77 II. Eye-autofocus

Sammanfattning av 6 månader tillsammans med A77 II
Som jag beskrivit tidigare så köptes den nya A77 II in, inför min dotters stundande bröllop i början av juni 2014.
Jag var ju ganska väl förtrogen med min gamla A77:a, och konstaterade att allt var ju egentligen sig likt, men ändå inte…
Det stora elddopet blev ju bröllopet. Kameran gjorde sitt jobb, 4 dagar gammal, och här visade sig blixten HVL 58 AM tillsammans med blixtskoadaptern att kameran jobbar betydligt bättre med blixten än min gamla A77:a. (Ändå hade ju gamlingen blivit ordentligt mycket bättre med sista FW uppgraderingen till 1,07.)
Den nya autofokusen kördes då på bröllopet med ”Flexibel punkt” i C-läget.
Asiktsavkänning aktiv. Denna funktion funkade ju även på gamlingen, men betydligt rappare nu än på gamlingen.
Vad som retar mig nu efterhand var att de som säljer kameran inte kunde lära ut den otroligt förnäma funktionen Eye-autofocus. Trots att jag ställde den frågan direkt till Sonys kille Sebastian när han hade demo hos Scandinavian Photo, så hänvisades till ”Eye-start autofocus”, vilket är något helt annat. Jag hade ju läst om funktionen men visste inte hur att hantera densamma. ( nu vet jag)
Nu skall det ju sägas att ljusförhållandena en solig dag i juni är ju är på topp, så att misslyckas då ”går inte”. Under middagen, då jag satt vid honnörsbordet, togs kameran över av min måg och andra dotter. De stängde av min fina blixt och körde hela middagen med autoISO – ”blixten behövdes ju inte”.
Nu skall ärligt sägas att det blev väldigt fina bilder ändå, och här visade ju kameran att den hade väldigt bra kompetens i halvdåligt ljus. Lite mer Ligtroom-jobb än förväntat men ändå så har vi nu ett härligt bröllopsalbum i bokform. Verkligen kul start för den nya kameran.
Långsegling ner till Kiel med lånad IF-båt. Här kör jag med mitt Tamron 18-270. Ett otroligt prisvärt och allsidigt objektiv. Fantastiska naturupplevelser, blandat med goda hamnar längs Danska kusten. Drakflygare vid Kåseberga, som dödsföraktande flyger rätt in i ett åskmoln, blev rätt spektakulära bilder.
Havsörnar och fiskgjusar är ju annars tacksamma att sätta på bild. Här kan jag bara konstatera att A77 II har ett otroligt bra och snabbt autofocus. Fokusbegränsaren är ju mycket bra, då man slipper att objektivet söker över hela skalan och snabbt återtar fokus, då fågeln glidit åt sidan i sökaren.
Lyckan var ju en augustidag att stå på Riddarholmskajen i Gamla Stan med mitt Sigma 120-400, för att öva på flygande måsar, så kommer havsörnen in över Tegelbacken. Som att stå på första parkett med kameran klar för tagning. Åter ett bevis på det snabba autofokus kameran förfogar över. Det blev en av mina skarpaste havsörnsbilder på flygande objekt.
Gary Friedmans e-book om A77 II, som kom på senhösten blev en bra tankeställare. Han visar ju väldigt tydligt hur man tänkt när man skapat nya autofokusfunktionen. Det är ju egentligen två olika funktioner, som arbetar var för sig beroende om man jobbar i S-läget eller i C-läget. Något som jag som glad amatör inte tagit så hårt på tidigare.
Numera då man är på fest, och tar bilder på släkt och vänner, så klämmer jag samtidigt på knappen så att ”eye-focus” hoppar in. Vilken härlig funktion. Kanonskärpa på ögonen. Inte på örsnibbarna som annars ofta förekommit. I synnerhet då man vill briljera med stor bländare och suddig bakgrund. Denna funktion är ju sådan att vilken amatör som helst numera kan framstå som fotoproffs. Synd bara att Sony inte marknadsför funktionen. Att läsa om den i manualerna är ju näst intill omöjligt.
EYE FOCUS ÄR EN TOPPFUNKTION .
Bevistade min systers födelsedag i Vaxholm igår. Samtliga bilder som togs med funktionen blev ett under av skärpa – på ögonen.
Detta är ju en halvdold funktion, som finns i A77 II, som jag verkligen vill rekommendera.
Skärpning Sony. Denna funktion måste marknadsföras bättre.
Är jag nöjd med min A77 II. Jomenvisst
 
Trevlig berättelse om nya A77II kul att läsa, 18-270 zoomen är det någon ny utgåva eller den gamla varianten, vad jag kommer i håg så var inte betygen så där överväldiga om jag inte mins alldeles galet, spelar så klart mindre roll om man själv bara tycker objektivet är okej, det sägs ju allmänt numera att objektiv som fungerar lite sämre på äldre kameror får sig ett lyft med nya modeller som har lite flera pixlar.



//Bengt.
 
Även jag är toknöjd med A77'2, enda jag kan gnälla över är batteri kapaciteten så jag ska köpa batteri grepp åxå till denna kamera.

mvh jens
 
Sammanfattning av 6 månader tillsammans med A77 II
Som jag beskrivit tidigare så köptes den nya A77 II in, inför min dotters stundande bröllop i början av juni 2014.
Jag var ju ganska väl förtrogen med min gamla A77:a, och konstaterade att allt var ju egentligen sig likt, men ändå inte…
Det stora elddopet blev ju bröllopet. Kameran gjorde sitt jobb, 4 dagar gammal, och här visade sig blixten HVL 58 AM tillsammans med blixtskoadaptern att kameran jobbar betydligt bättre med blixten än min gamla A77:a. (Ändå hade ju gamlingen blivit ordentligt mycket bättre med sista FW uppgraderingen till 1,07.)
Den nya autofokusen kördes då på bröllopet med ”Flexibel punkt” i C-läget.
Asiktsavkänning aktiv. Denna funktion funkade ju även på gamlingen, men betydligt rappare nu än på gamlingen.
Vad som retar mig nu efterhand var att de som säljer kameran inte kunde lära ut den otroligt förnäma funktionen Eye-autofocus. Trots att jag ställde den frågan direkt till Sonys kille Sebastian när han hade demo hos Scandinavian Photo, så hänvisades till ”Eye-start autofocus”, vilket är något helt annat. Jag hade ju läst om funktionen men visste inte hur att hantera densamma. ( nu vet jag)
Nu skall det ju sägas att ljusförhållandena en solig dag i juni är ju är på topp, så att misslyckas då ”går inte”. Under middagen, då jag satt vid honnörsbordet, togs kameran över av min måg och andra dotter. De stängde av min fina blixt och körde hela middagen med autoISO – ”blixten behövdes ju inte”.
Nu skall ärligt sägas att det blev väldigt fina bilder ändå, och här visade ju kameran att den hade väldigt bra kompetens i halvdåligt ljus. Lite mer Ligtroom-jobb än förväntat men ändå så har vi nu ett härligt bröllopsalbum i bokform. Verkligen kul start för den nya kameran.
Långsegling ner till Kiel med lånad IF-båt. Här kör jag med mitt Tamron 18-270. Ett otroligt prisvärt och allsidigt objektiv. Fantastiska naturupplevelser, blandat med goda hamnar längs Danska kusten. Drakflygare vid Kåseberga, som dödsföraktande flyger rätt in i ett åskmoln, blev rätt spektakulära bilder.
Havsörnar och fiskgjusar är ju annars tacksamma att sätta på bild. Här kan jag bara konstatera att A77 II har ett otroligt bra och snabbt autofocus. Fokusbegränsaren är ju mycket bra, då man slipper att objektivet söker över hela skalan och snabbt återtar fokus, då fågeln glidit åt sidan i sökaren.
Lyckan var ju en augustidag att stå på Riddarholmskajen i Gamla Stan med mitt Sigma 120-400, för att öva på flygande måsar, så kommer havsörnen in över Tegelbacken. Som att stå på första parkett med kameran klar för tagning. Åter ett bevis på det snabba autofokus kameran förfogar över. Det blev en av mina skarpaste havsörnsbilder på flygande objekt.
Gary Friedmans e-book om A77 II, som kom på senhösten blev en bra tankeställare. Han visar ju väldigt tydligt hur man tänkt när man skapat nya autofokusfunktionen. Det är ju egentligen två olika funktioner, som arbetar var för sig beroende om man jobbar i S-läget eller i C-läget. Något som jag som glad amatör inte tagit så hårt på tidigare.
Numera då man är på fest, och tar bilder på släkt och vänner, så klämmer jag samtidigt på knappen så att ”eye-focus” hoppar in. Vilken härlig funktion. Kanonskärpa på ögonen. Inte på örsnibbarna som annars ofta förekommit. I synnerhet då man vill briljera med stor bländare och suddig bakgrund. Denna funktion är ju sådan att vilken amatör som helst numera kan framstå som fotoproffs. Synd bara att Sony inte marknadsför funktionen. Att läsa om den i manualerna är ju näst intill omöjligt.
EYE FOCUS ÄR EN TOPPFUNKTION .
Bevistade min systers födelsedag i Vaxholm igår. Samtliga bilder som togs med funktionen blev ett under av skärpa – på ögonen.
Detta är ju en halvdold funktion, som finns i A77 II, som jag verkligen vill rekommendera.
Skärpning Sony. Denna funktion måste marknadsföras bättre.
Är jag nöjd med min A77 II. Jomenvisst


Gamla A77 hade en del knepiga översättningar, bland annat att det gick att aktivera en minnesfunktion så att man kom tillbaka till senaste menyrad, vilket var bra då man var inne och testade. erfarna testare gav kritik för att den inte fans, men klurige Lennart Aspman som ägde en A77 under en tid han hittade givetvis var man kunde aktivera funktionen.
 
Batterigrepp A77

Även jag är toknöjd med A77'2, enda jag kan gnälla över är batteri kapaciteten så jag ska köpa batteri grepp åxå till denna kamera.

mvh jens

Jag köpte detta från Kina till "gamlingen" som jag sedan flyttat över till nya.
Har fungerat väldigt bra för mig, och jag har numera köpt en hel del från den sajten, utan problem.
lycka till. I alla fall "rätt pris" som de säger i Småland.
Bertil

http://www.linkdelight.com/014868-Battery-Grip-for-Sony-SLT-A77V-SLT-A77-2x-NP-FM500H-Batteries.html
 
Tamron 18-270

Trevlig berättelse om nya A77II kul att läsa, 18-270 zoomen är det någon ny utgåva eller den gamla varianten, vad jag kommer i håg så var inte betygen så där överväldiga om jag inte mins alldeles galet, spelar så klart mindre roll om man själv bara tycker objektivet är okej, det sägs ju allmänt numera att objektiv som fungerar lite sämre på äldre kameror får sig ett lyft med nya modeller som har lite flera pixlar.



//Bengt.

Detta är ett objektiv jag har haft i två år, och verkar vara en senare version, som heter Di II, med Piezo drive. Har rekommenderat det till fler "knäppisar" som är lika nöjda. Förra året i Rom och Pompeji var det verkligen toppen.
Ber att få återkomma med bifogade bilder.
//Bertil
 
Bilder med Tamron 18-270

Bläddrade i samlingen. Här är några jag tog vid en promenad på Långholmen den 16 december. December var ju mild, så rosorna blommade alltjämt.
Detta är s.k.vardagsbilder som är tagna i jpg, och minimalt efterarbetade i LR.
Återkommer gärna om det är fler som vill ha inputs om detta universalobjektiv.
//Bertil
 

Bilagor

  • Långh_dec-4.jpg
    Långh_dec-4.jpg
    72.3 KB · Visningar: 50
  • Långh_dec-11.jpg
    Långh_dec-11.jpg
    80.2 KB · Visningar: 38
  • Långh_dec-27.jpg
    Långh_dec-27.jpg
    98 KB · Visningar: 44
  • Långh_dec-28.jpg
    Långh_dec-28.jpg
    86.9 KB · Visningar: 37
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.