Bengf
Aktiv medlem
Hehe, folk behöver lite olika tid för att bli frälsta...
Jag glömmer i bland bort att Sony kameror används inte bara i Sverige, kan vara några fler än jag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hehe, folk behöver lite olika tid för att bli frälsta...
Jag vet att Lennart Aspman ansåg objektivet bra, men kan inte minnas om han ställde det mot C/N bästa likvärdiga.
//Bengt.
Jodå, jag minns som sagt mycket väl att A550 var/är kvickare än den efterkommande A580. Jag har fortfarande kvar min gamla kära A550, som var den kamera som verkligen frälste mig...Som du så väl mins var A550 kvickare än efterföljaren A580, och A77old är bevisat mycket rapp vad gäller autofokus, så kanske bara kanske så är nya A77II så förbättrad på all annan kraft, och större buffert, att den tappat några tiondelar, vilket dom åtgärdar nu med FW.
//Bengt.
Men Gunnar, vi har ju konstaterat flera gånger förut att det där inte stämmer ...Det var den kamera som då för mig blev den absolut roligaste att fota med bland samtliga andra hundratals kameror jag äger/har ägt i mitt liv. Det var främst den briljanta kombinationen av Liveview + utvinklingsbar skärm + snabb autofokus som öppnade nya fotografiska världar för mig. Detta är f.ö. något som marknadens övriga kameratillverkare hittills har lyckats med exakt noll gånger på sina "tjockkameror" (Sony har löst detta problem TVÅ gånger).
Sammanfattning av 6 månader tillsammans med A77 II
Som jag beskrivit tidigare så köptes den nya A77 II in, inför min dotters stundande bröllop i början av juni 2014.
Jag var ju ganska väl förtrogen med min gamla A77:a, och konstaterade att allt var ju egentligen sig likt, men ändå inte…
Det stora elddopet blev ju bröllopet. Kameran gjorde sitt jobb, 4 dagar gammal, och här visade sig blixten HVL 58 AM tillsammans med blixtskoadaptern att kameran jobbar betydligt bättre med blixten än min gamla A77:a. (Ändå hade ju gamlingen blivit ordentligt mycket bättre med sista FW uppgraderingen till 1,07.)
Den nya autofokusen kördes då på bröllopet med ”Flexibel punkt” i C-läget.
Asiktsavkänning aktiv. Denna funktion funkade ju även på gamlingen, men betydligt rappare nu än på gamlingen.
Vad som retar mig nu efterhand var att de som säljer kameran inte kunde lära ut den otroligt förnäma funktionen Eye-autofocus. Trots att jag ställde den frågan direkt till Sonys kille Sebastian när han hade demo hos Scandinavian Photo, så hänvisades till ”Eye-start autofocus”, vilket är något helt annat. Jag hade ju läst om funktionen men visste inte hur att hantera densamma. ( nu vet jag)
Nu skall det ju sägas att ljusförhållandena en solig dag i juni är ju är på topp, så att misslyckas då ”går inte”. Under middagen, då jag satt vid honnörsbordet, togs kameran över av min måg och andra dotter. De stängde av min fina blixt och körde hela middagen med autoISO – ”blixten behövdes ju inte”.
Nu skall ärligt sägas att det blev väldigt fina bilder ändå, och här visade ju kameran att den hade väldigt bra kompetens i halvdåligt ljus. Lite mer Ligtroom-jobb än förväntat men ändå så har vi nu ett härligt bröllopsalbum i bokform. Verkligen kul start för den nya kameran.
Långsegling ner till Kiel med lånad IF-båt. Här kör jag med mitt Tamron 18-270. Ett otroligt prisvärt och allsidigt objektiv. Fantastiska naturupplevelser, blandat med goda hamnar längs Danska kusten. Drakflygare vid Kåseberga, som dödsföraktande flyger rätt in i ett åskmoln, blev rätt spektakulära bilder.
Havsörnar och fiskgjusar är ju annars tacksamma att sätta på bild. Här kan jag bara konstatera att A77 II har ett otroligt bra och snabbt autofocus. Fokusbegränsaren är ju mycket bra, då man slipper att objektivet söker över hela skalan och snabbt återtar fokus, då fågeln glidit åt sidan i sökaren.
Lyckan var ju en augustidag att stå på Riddarholmskajen i Gamla Stan med mitt Sigma 120-400, för att öva på flygande måsar, så kommer havsörnen in över Tegelbacken. Som att stå på första parkett med kameran klar för tagning. Åter ett bevis på det snabba autofokus kameran förfogar över. Det blev en av mina skarpaste havsörnsbilder på flygande objekt.
Gary Friedmans e-book om A77 II, som kom på senhösten blev en bra tankeställare. Han visar ju väldigt tydligt hur man tänkt när man skapat nya autofokusfunktionen. Det är ju egentligen två olika funktioner, som arbetar var för sig beroende om man jobbar i S-läget eller i C-läget. Något som jag som glad amatör inte tagit så hårt på tidigare.
Numera då man är på fest, och tar bilder på släkt och vänner, så klämmer jag samtidigt på knappen så att ”eye-focus” hoppar in. Vilken härlig funktion. Kanonskärpa på ögonen. Inte på örsnibbarna som annars ofta förekommit. I synnerhet då man vill briljera med stor bländare och suddig bakgrund. Denna funktion är ju sådan att vilken amatör som helst numera kan framstå som fotoproffs. Synd bara att Sony inte marknadsför funktionen. Att läsa om den i manualerna är ju näst intill omöjligt.
EYE FOCUS ÄR EN TOPPFUNKTION .
Bevistade min systers födelsedag i Vaxholm igår. Samtliga bilder som togs med funktionen blev ett under av skärpa – på ögonen.
Detta är ju en halvdold funktion, som finns i A77 II, som jag verkligen vill rekommendera.
Skärpning Sony. Denna funktion måste marknadsföras bättre.
Är jag nöjd med min A77 II. Jomenvisst
Även jag är toknöjd med A77'2, enda jag kan gnälla över är batteri kapaciteten så jag ska köpa batteri grepp åxå till denna kamera.
mvh jens
Trevlig berättelse om nya A77II kul att läsa, 18-270 zoomen är det någon ny utgåva eller den gamla varianten, vad jag kommer i håg så var inte betygen så där överväldiga om jag inte mins alldeles galet, spelar så klart mindre roll om man själv bara tycker objektivet är okej, det sägs ju allmänt numera att objektiv som fungerar lite sämre på äldre kameror får sig ett lyft med nya modeller som har lite flera pixlar.
//Bengt.