Ljusdans
Aktiv medlem
Jag är beredd att hålla med om att Sonys manual till nya kameran inte hjälper mycket till för att förstå hur de tänkt när de byggt in nya autofokusinställningen.
Vad som är lika illa är att när man köper kameran av Scandinavian Photo och Sonys egen tekniske expert var på plats, inte nämner eller lär ut vad som man skall tänka på.
I mitt fall hade jag min dotters förestående bröllop, och jag hade genom internet förstått att man har en funktion som låser fokus på ögonen - jättebra, det funkade för mig vid den stora festen.
Denna inställning hör inte till den nya funktionen, men är väldigt bra för sitt ändamål.
Vad jag därefter med mycket trial and error fick lära mig, var att man har ett gammalt system, samma som jag hade i A77. Dessutom har man ett helt nytt system som är helt enastående, men som bara fungerar när slutaren är satt i "C-läget". Här öppnade Garry Friedman mina ögon rätt ordentligt. Här menar jag att man köper en Porche, men när man inte förstår helt hur den funkar så är det alltjämt bara en väldigt bra VW Passat. De som säljer dessa produkter borde kunna ha en mindre demo tillgänglig !!!
Jag vill verkligen rekommendera Friedmans e-book, samt denna filmsnutt:
http://www.youtube.com/watch?v=306xXWy7Izw
Kan bara konstatera att en kamera som jag var väldigt nöjd med från första stund, nu har stigit i min aktning, och nu med rätt handhavande blivit +++++
//Bertil
Tittar på videon och blir lite besviken över att Sony fortfarande inte är bättre på motivföljande autofokus. Ser tyvärr inte våldsamt mycket smartare ut än på min A7: rätt vad det är vandrar följerutan iväg över halva sökaren.
Känns som att de tweakar till höger och vänster, men glömmer bort motivföljaralgoritmen... :-/