ANNONS
Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är beredd att hålla med om att Sonys manual till nya kameran inte hjälper mycket till för att förstå hur de tänkt när de byggt in nya autofokusinställningen.

Vad som är lika illa är att när man köper kameran av Scandinavian Photo och Sonys egen tekniske expert var på plats, inte nämner eller lär ut vad som man skall tänka på.

I mitt fall hade jag min dotters förestående bröllop, och jag hade genom internet förstått att man har en funktion som låser fokus på ögonen - jättebra, det funkade för mig vid den stora festen.

Denna inställning hör inte till den nya funktionen, men är väldigt bra för sitt ändamål.

Vad jag därefter med mycket trial and error fick lära mig, var att man har ett gammalt system, samma som jag hade i A77. Dessutom har man ett helt nytt system som är helt enastående, men som bara fungerar när slutaren är satt i "C-läget". Här öppnade Garry Friedman mina ögon rätt ordentligt. Här menar jag att man köper en Porche, men när man inte förstår helt hur den funkar så är det alltjämt bara en väldigt bra VW Passat. De som säljer dessa produkter borde kunna ha en mindre demo tillgänglig !!!

Jag vill verkligen rekommendera Friedmans e-book, samt denna filmsnutt:

http://www.youtube.com/watch?v=306xXWy7Izw

Kan bara konstatera att en kamera som jag var väldigt nöjd med från första stund, nu har stigit i min aktning, och nu med rätt handhavande blivit +++++

//Bertil

Tittar på videon och blir lite besviken över att Sony fortfarande inte är bättre på motivföljande autofokus. Ser tyvärr inte våldsamt mycket smartare ut än på min A7: rätt vad det är vandrar följerutan iväg över halva sökaren.

Känns som att de tweakar till höger och vänster, men glömmer bort motivföljaralgoritmen... :-/

Tittar på videon och blir lite besviken över att Sony fortfarande inte är bättre på motivföljande autofokus. Ser tyvärr inte våldsamt mycket smartare ut än på min A7: rätt vad det är vandrar följerutan iväg över halva sökaren.

Känns som att de tweakar till höger och vänster, men glömmer bort motivföljaralgoritmen... :-/

Tror att Friedman bara visade en liten del, Fokusrutan beskriver Friedman som användbar endast vid låg hastighet, A77old hade samma fokusruta och den var totalt obrukbar, att Sonys tekniker bara kan implementera en så totalt mycket dålig funktion går över mitt förstånd, en typ av leksak som enbart förvirrar för användaren, i A77old beskrivs den visserligen som fokustracking, denna tokgrej är min absoluta favorit bland kamerablunders.

Denna märkliga funktion behöver man dock inte bry sig om, den har inte med den riktiga autofokusen att göra egentligen, Friedman visade nog bara hur dålig den är, Friedman är ju sådan att han också visar på dåliga saker med Sonykameror ( kom ihåg det märkliga blixtsystemet med A99 som Friedman förevisade )

Som sagt så används inte denna ruta vid avancerade autofokusinställningar som A77II också har, givetvis skulle dom ha plockat bort den om dom haft någon skam i kroppen.

//Bengt.

Tja... Jag vet inte. Titta och döm själv. 5.45 in demonstrerar han rektangelfokus, 10 min in är det följande fokus utan rektangel.

Som redan har påpekats så är manualen till a77ii i tunnaste laget. Sony har dock en on-line guide som är lite matigare.
Att ha en guide on-line att klicka sig runt kan vara praktiskt, men ibland vill man ha riktiga dokument, antingen utskrivna på papper eller hemma på filservern. En tjänstvillig användare på Dyxum har skapat en pdf av on-line guiden och lagt upp den för nedladdning.

Länk till tråden:
http://www.dyxum.com/dforum/sony-a77ii-online-help-guide-as-pdf_topic107385.html

Har man en något så när modern telefon eller rentav en liten surfplatta kan man spara och läsa manualen i den (så gör jag med alla manualer jag tror mig behöva läsa mer än en gång)

I en del av instegskamerorna gör flera av tillverkarna ett ganska bra jobb med att bygga in riktigt hjälpsamma och utförliga guider direkt i kamerorna. Typ att när du är vid en viss inställning i menysystemet trycker du på en hjälpknapp och får direkt där på skärmen en ofta utförlig och bra förklaring till den inställning du kikar på och vad den har för effekter. Nu är det här ofta riktat till dem som vill lära sig grunderna (tid, bländare osv). Jag är lite förbryllad att ingen av tillverkarna verkar ha insett att även entusiaster och rent av yrkesfotografer nog gärna vill ha hjälp att tolka och förstå olika inställningar på ett liknande sätt.

Nu är ju hjälpen i själva kamerorna för mer avancerade funktioner dessvärre ofta snarare av typen att ett menyalternativ "Fokusspårning" utförligt och klargörande förklaras med "Här ställer du in fokusspårning". Näha! Tänka sig ...

I takt med att allt fler kameror får inbyggd wifi vore ju en för mig självklar användning av det att när jag bläddrar fram ett menyalternativ i kameran så kan hjälpavsnittet för just det menyalternativet visas i min smartfon/platta. Vore väl knappast direkt rocket science att ordna en sådan koppling.

Tja... Jag vet inte. Titta och döm själv. 5.45 in demonstrerar han rektangelfokus, 10 min in är det följande fokus utan rektangel.

Lite tvetydigt tycker jag nu när jag tittat om, Han säger som att AF jobbar utan synlig ruta men den liksom finns där ändå, Wide och singelfokus kommer han att välja tycker jag mig uppfatta. Tester i köket är väl ingen hit precis, finns på Youtube en fotbollsspelare som springer ganska fort och rör sig lite i sidled ingen mästartest men ändå något.

Dpreview håller väl på med en jämförelsetest mellan A77II, 7DMKII och NX1 får väl se vad dom kommer fram till.

//Bengt.

Känns som att Friedman helt hoppar över "Lock-On AF: Expand Flexible Spot"-läget (puh!) som jag gissar är det du hittade på tuben:
https://www.youtube.com/watch?v=n0PC-_FJZvk

Det ser ju vassare ut, och mer som det fungerade på min Nikon.

Kan inte begripa varför Sony är så dåliga på att rensa bort gammalt skräp ur menyerna. Lite som att fler menyval är bättre än bättre.

Martin Hagfors har testat A77II i Fotosidans Magasin, och han ger överlag bra betyg för autofokusen, D7100 som har en mycket bra följande autofokus är väl något lite bättre på att hitta tillbaka till det rörliga motivet som jag uppfattade hans framställan, samtidigt är A77II något lite bättre att fånga en snabb motorcykelåkare.

A77II skall i December enligt SAR få en ny FW som skall göra A77II bättre på att ta autofokus vid mörker, Inte omöjligt att kameran samtidigt får en del justeringar som förbättrar AF ytterligare. Sony har i bland gjort förbättringar som dom inte talar om.

Någon testfirma nämnde att A77II också skulle känna av färger som skulle hjälpa vid AF mins inte vilken det var nu, så kameran har många inställningar vad gäller autofokus så det är nog en del att lära sig innan man får till det.

Sonymanualer är häpnadsväckande dåliga på att förklara ordentligt hur allt fungerar, flera rapporter beskriver även hur dåligt insatta Svenska Sony gubbar är på kunna sina kameror.

Canon brukar släppa mycket rediga genomgångar av Autofokusen av duktiga fotomänniskor ute på nätet, så Sony har en del att lära.

//Bengt.

Martin Hagfors har testat A77II i Fotosidans Magasin, och han ger överlag bra betyg för autofokusen, D7100 som har en mycket bra följande autofokus är väl något lite bättre på att hitta tillbaka till det rörliga motivet som jag uppfattade hans framställan, samtidigt är A77II något lite bättre att fånga en snabb motorcykelåkare.

A77II skall i December enligt SAR få en ny FW som skall göra A77II bättre på att ta autofokus vid mörker, Inte omöjligt att kameran samtidigt får en del justeringar som förbättrar AF ytterligare. Sony har i bland gjort förbättringar som dom inte talar om.

Någon testfirma nämnde att A77II också skulle känna av färger som skulle hjälpa vid AF mins inte vilken det var nu, så kameran har många inställningar vad gäller autofokus så det är nog en del att lära sig innan man får till det.

Sonymanualer är häpnadsväckande dåliga på att förklara ordentligt hur allt fungerar, flera rapporter beskriver även hur dåligt insatta Svenska Sony gubbar är på kunna sina kameror.

Canon brukar släppa mycket rediga genomgångar av Autofokusen av duktiga fotomänniskor ute på nätet, så Sony har en del att lära.

//Bengt.

Här är kanske den nya FW : http://www.sonyalpharumors.com/sony-china-already-lists-the-super-new-a77ii-firmware-update/

A77old som kom 2011 var betydligt kvickare med 16-50/2,8 än sina föregångare A700 och A580, Att Sony nu säger 2,5 ggr snabbare med nya FW vet jag inte hur man skall förhålla sig till. Jag brukar vänta på att Foto får möjlighet att testa hastigheten och hoppas på att dom får tillgång till ett ljusstarkt objektiv som 16-50/2,8 som också då verkar vara trimmat för bra AF speed.

Sony har inte så många objektiv som också skall svara upp mot 24Mp och A-mount fattning, 16-50/2,8 var väl en befrielse som kom i grevens tid, första vädertätade och bra motor, nu är ändå inte 16-50/2,8 något toppklassat objektiv eller ens i närheten av det, priset var hyggligt och vi Sonyägare blev väl ganska så nöjda ändå. A6000 blev testat med ett mera skruttigt ljussvagt objektiv, kan ju vara bra också att veta vad simpla kitobjektiv mäktar med.

//Bengt.

--- Att Sony nu säger 2,5 ggr snabbare med nya FW vet jag inte hur man skall förhålla sig till. ---
Man kan utgå från att detta inte gäller generellt, allt beror ju på vad man jämför med. I ett inlägg nånstans (antagligen SAR) hävdar någon från Kina (där uppdateringen först publicerades) att AF:en blir 2,5 gånger snabbare med Sony 16-50/2,8 SSM. Det förefaller mig något optimistiskt - sagda objektiv har snabb AF redan innan någon firmware-uppgradering.

--- Jag brukar vänta på att Foto får möjlighet att testa hastigheten och hoppas på att dom får tillgång till ett ljusstarkt objektiv som 16-50/2,8 som också då verkar vara trimmat för bra AF speed. ---
Hehe, ja du brukar väl se den tidningen som din fotohusgud. :)

Men enligt min mening finns det ingen enstaka tidsskrift eller testsite som man kan ha som rikslikare. Och just Fotos sätt att mäta utgör verkligen ingen "världsnormal". Vad jag vet använder Foto i princip fortfarande samma AF-mätmetod de tog fram för ett par decennier sedan, och den säger faktiskt inte särskilt mycket om AF-prestanda vid praktisk användning av kamerorna, särskilt inte av dagens.

... 16-50/2,8 var väl en befrielse som kom i grevens tid, första vädertätade och bra motor, nu är ändå inte 16-50/2,8 något toppklassat objektiv eller ens i närheten av det, priset var hyggligt och vi Sonyägare blev väl ganska så nöjda ändå. ---
Mig förefaller det som att du ibland ger uttryck för något jag skulle vilja kalla Sony-mindervärdeskomplex... :)

"Inte ens i närheten av något toppklassat objektiv"?
Har du råkat få ett dåligt exemplar, kanhända? Min erfarenhet är tvärtom att detta 16-50 SSM-objektiv inte har den karakteristiska "zoomluddighet" man vanligen ser, och att det ger tydligt bättre bildkvalitet än de närmast motsvarande ljusstarka zoomobjektiven från Canon och Nikon.
.

ANG inlägg 492.

Poängen med Fotos test av hastighet är flera, bland annat att den är trots allt är lika i stort sett ( det brister i bland med att det inte används likvärdiga objektiv av olika anledningar )- Dom använder en kontrastrik och väl belyst tavla, så alla märken får möjlighet till bästa förutsättningar ( reservation då för ej likvärdiga objektiv )

Nr 2. jag känner inte till någon annan sajt som så tydligt klockar hastighet

Problem Nr 3 är att det är svårt att uppge en hastighet på känsla, råkar han/hon/hen vara väldigt förtjust i sin kamera, så ge dej på att den då är riktigt snabb. DÄRFÖR BRA MED MÄTBAR FAKTA.

Foto har ALDRIG påstått att detta prov säger allt om verklig hastighet ute i verkliga livet, och som sagt jag vet inga andra testsajter som visar mätbara fakta.

Jag var nöjd med mitt 16-50/2,8 inga konstigheter där. Teknikoraklet Joakim anser att Fotos MTF-tester är mycket trovärdiga, och där fick inte 16-50/2,8 några toppbetyg, inte dåligt generellt men inte eller något superobjektiv ( om det objektivet kanske var lite sämre vet jag inte, det kan ju vara så att några objektiv inte presterar lika ) för övrigt så har jag bara sett Fotos test av objektivet inga andra Svenska tidningar.

Jag vet att Lennart Aspman ansåg objektivet bra, men kan inte minnas om han ställde det mot C/N bästa likvärdiga.

För mig fungera objektivet bra, jag klagar inte på det viset, Foto fick väl tillgång till ett som var en aning sämre bara.

//Bengt.

DÄRFÖR BRA MED MÄTBAR FAKTA.
Detta kan inte sägas nog ofta. Förutom mätvärden bör en seriös testare också redovisa mätmetoden så att läsaren har en chans att utvärdera hur pålitliga mätvärdena är.

Sen vill man (åtminstone jag) förstås dessutom ha subjektiva omdömen om kameran, men också då med en redovisning av grunden för omdömet. Har vi samma grund så är omdömet värdefullt, och har vi inte samma grund så behöver jag inte fästa någon vikt vid just det omdömet.

Vad gäller FOTOs AF-hastighetsprov så är det tämligen klart redovisat vad som mäts, och hur, så jag håller med dig om att det är ett intressant test, och att man givetvis inte kan använda resultatet för att bedöma en kameras hela autofokusprestanda.

Hastighets test i studio har flera fördelar än man kan tro i första läget, tester i verkliga livet förutsätter att testaren verkligen är noggrann och observant över vädrets skiftningar, går solen snabbt i moln när andra kameran tas upp för test mot något föremål springande eller hoppande, har motivet samma klädsel enfärgat vit eller randig tröja, har ena motorcrossåkaren lite mer skit på skjortan, kanske autofokusen tar snabbare. Fällorna är många, testaren får bara ha kameran under kanske 4-5 dagar och det regnar tre dagar.

Dom flesta kamerorna är ganska så snabba i dag, även kontrastdetekfokus verkar att gå mot en ny vår, sedan kommer så klart en mängd andra viktiga punkter, som AF i mörker, följande fokus, hålla kvar fokus osv.

Inte alltid jättelätt ens för dom bästa, 2004 kom 20D som klarade 5bps med 8mp visserligen inte så bra följande vid den tiden men ändå, det tog 10 år innan nästa värsting klarade det dubbla 7DMKII.

Autofokus har väl Martin döpt om till assistfokus tror det var eller något liknande.

//Bengt.

Tack för informationen om firmware Ver. 2.00 till A77 II, Bertil!

A77old som kom 2011 var betydligt kvickare med 16-50/2,8 än sina föregångare A700 och A580, Att Sony nu säger 2,5 ggr snabbare med nya FW vet jag inte hur man skall förhålla sig till. ---
Det visar sig nu att uppgiften om 2,5 gånger snabbare AF inte kommer från Sony, så man bör därför förhålla sig misstänksamt till detta...

Man kan utgå från att detta inte gäller generellt, allt beror ju på vad man jämför med. I ett inlägg nånstans (antagligen SAR) hävdar någon från Kina (där uppdateringen först publicerades) att AF:en blir 2,5 gånger snabbare med Sony 16-50/2,8 SSM. Det förefaller mig något optimistiskt - sagda objektiv har snabb AF redan innan någon firmware-uppgradering. ---
Vad jag kan se kommer uppgiften från en överoptimistisk Sony-fanboy(?) från Kina, som senare citerades av Andrea på SAR. Som också är överoptimistisk ibland. :)
.

Mera skojigt för oss Sonyägare, Chris/Jordan´s korar 2014 års kameror finns på SAR, dom ser också dom spegellösa stora framfart, nämner yrkesfolk som använder A7r vid landskapsfoto osv, det kunde man inte tro för några år sedan. berömmet för den lilla A6000 tar aldrig slut.

//Bengt.

Tack för informationen om firmware Ver. 2.00 till A77 II, Bertil!

Det visar sig nu att uppgiften om 2,5 gånger snabbare AF inte kommer från Sony, så man bör därför förhålla sig misstänksamt till detta...

Vad jag kan se kommer uppgiften från en överoptimistisk Sony-fanboy(?) från Kina, som senare citerades av Andrea på SAR. Som också är överoptimistisk ibland. :)
.

Som du så väl mins var A550 kvickare än efterföljaren A580, och A77old är bevisat mycket rapp vad gäller autofokus, så kanske bara kanske så är nya A77II så förbättrad på all annan kraft, och större buffert, att den tappat några tiondelar, vilket dom åtgärdar nu med FW.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar