Sedan är det ju kombon hus/objektiv som är det viktiga och inte bara huset Det kan ju vara så att Canons objektiv är snabbare trots allt. Jag vet inte om det är så men det är ju alltid en faktor att ha i minnet. Jag tyckte t.ex. inte mitt 70-400mm G var någon racer när jag hade det men i övrigt var jag rätt positiv till det och ganska nöjd med de bilder jag fick med det. Hade det på ett par safaritripper bl.a. ---
Det är definitivt inte så att Canons objektiv generellt har snabbare AF. Jag hade ett Canon EF-objektiv som var långsammare på min EOS 1D (äldre version) än Sonys lågpriskitobjektiv på ett Sony-hus i konsumentklassen. Det Canon framför allt har är som bekant ett stort urval av snabba superteleobjektiv. Men dessas priser är väl deras största begränsning...
AF var väl OK på gamla 70-400 mm G, men den nya AF 70-300/4,5-5,6 G SSM II har fått en nyare och avsevärt vassare AF-motor. Enligt Sony är II:ans AF fyra gånger snabbare än den tidigare versionen, som du har. Tror att få skulle känna att den nya versionens AF bara är "sådär".
---
Smarta tillverkare bygger system så att kamerans AF-basfunktion är hyfsat bra och funkar för de flesta situationer med följande AF. Det borde väl vara lock on AF som skulle ha den rollen. Face detection kräver ju att användaren kalibrerar kameran mot ansikten för att den ska komma till sin rätt fullt ut. Det finns ju massor av rekommendationer här på FS att stänga av face detection och det är väl synd om den funtionen inte kommer till sin rätt för att man inte fattar hur den funkar. ---
Detta är en vanlig missuppfattning. Face detection kräver INTE ALLS att man ska spara något ansikte först. Denna funktion letar efter något ansiktsliknande - vilket nylle som helst.
Det är Face Recognizion som kräver att man registrerar ett eller flera ansikten, förstås. Då kommer kamerans AF att leta efter just det ansikte man har valt, och ignorerar alla andra.
Det finns många Face Detection-systems som är väldigt långsamma och osäkra, och dessa stänger även jag av. Men den tekniska utveckingen står som bekant inte stilla, och idag är rekommendationen att alltid stänga av Face Detect föråldrad. Jag har funnit att Face Detection på A77 II i vissa fall är bekvämt och fungerar alldeles utmärkt (har dock ännu inte försökt på snabbt rörliga objekt - tror inte att tekniken är framme där riktigt ännu).
--- Risken är ju annars som Gunnar säger att folk gör bort sig som inte tränat på hur kameran funkar. Just AF är ju en funktion som är väldigt komplex i dag i de flesta tillverkares mest avancerade modeller. Många litar blint på den och det bör man kanske inte göra. Innan man börjar lita på den bör man dessutom kolla upp att kameran och objektiven man använder verkligen funkar ihop och fokuserar som de ska. Alla gör ju tyvärr inte det. ---
Det första man behöver komma underfund med när det gäller vilka krav man kan ställa på sina grejers AF, är att det inte existerar EN ENDA kamera/objektiv-kombination som alltid sätter AF rätt. Oavsett utrustning, och oavsett hur bra samkalibrerade grejerna är.
.