Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Först ett tack till Bertil och alla andra som delar med sig av sina erfarenheter av A77 II. Det är ofta intressant läsning för mig som har version 1.

Sedan en kommentar i kombination med en fråga angående AF och brusegenskaper.
Jag tycker min A77:a är ett lyft både vad gäller AF och brus jämfört med A700. Men i en del svåra ljusförhållanden, som exempelvis scenframträdanden av olika slag, där rätt exponering vid ISO 1600 ger en exponering på 1/30 - 1/60 sek och bländare 2,8 klarar inte AF att träffa rätt alla gånger. Detta även när motivet är relativt stillastående. Brusmässigt blir resultatet bra, men för att sätta skärpan måste jag gå över till manuell skärpa och fokusförstoring.
Alltså bättre brusegenskaper än AF.
Min fråga är hur A77 II klarar AF i sådana förhållanden?

En annan fråga jag har gäller blixten.
Bertil, du skrev att du tycker II:an fungerar bättre med blixt. Det jag undrar är om någon av er som har gått från A77 till A77 II har använt/provat trådlös blixt och märkt någon skillnad. Det här var en försämring på A77 jämfört med A700 som vore roligt att veta om Sony lyckats förbättra.
 
Ang.blixten med A77 II

Hej Mats
Jag har använt min blixt ganska mycket, och även på olika sätt. Jag har ju kollat in Gary Fong på Youtube, och han har ju gett mig en del idéer. Han vekar ju ha blivit ganska förmögen på sina plastburkar han sätter på blixten och härigenom dämpar högdagrarna och skuggspelet som kan uppstå. - Inte dumt. Jag som är lite småsnål kollade in sighten: linkdelight.com, och har köpt en del prylar därifrån, och som mer eller mindre kopierat Gary Fongs "Lightsfere". Detta ger väldigt mjukt ljus, när man plåtar sina vänner runt festbordet. Här är nya A77 II VÄLDIGT bra.

Är medlem i en av Sveriges äldsta folkdansföreningar SFV, och när vi befinner oss i en dåligt upplyst lokal med våra övningar, så räcker ju inte en blixt att lysa upp på ett bra sätt. Har då monterat min Sony HVLP 58, samt en gammal Mecablitz som slavblixtar i rummet, och tänder med kamerans egen blixt som master. Fungerar klockrent. Det enda man måste se upp med är att ljuset inte slår in för hårt, då våra damer som var undersköna, numera ser mer än åldriga ut då rynkorna framhävs i det hårda ljuset. Tveklöst. A77 II är mycket bättre med blixtljuset än gamla A77. Har även köpt radiostyrd trigger, men kamerans egen trigger visar sig räcka för mina behov

Även jag ägde en A700, men den gick hädan när jag skulle kolla ett örnbo och halkade långsamt ner i vattnet från en hal stenhäll. Den tog otroligt fina bilder i bra dagsljus, men de nya CMOS-sensorerna är vida överlägsna när det är ont om ljus, och det är det ju stor del av tiden. Har numer helt vant mig med EVF och kan inte tänka mig att gå tillbaka till den optiska sökaren. Bara det att ha "vattenpasset" i sökaren, gör ju att naturbilderna kommer hem med rak horisont. Man ser direkt om inställningarna verkar rätt. Vitbalansen avslöjar direkt om man behöver korrigera något. Jag vet motfrågan - men kör du inte i RAW? Jag kör mer än hälften i jpg - vardagsfoto. Så fort det verkar viktigt , ja RAW, och skall det vara beställda bilder JA. Kameran gör så himla bra bilder att numera krävs bara småjusteringar i LR för vardagsbilderna.

Nya A77 II. De nya sättet att köra autofokus i kamerans C-läge, med de nya "Lås på AF - flexibel punkt". Tog mig ett bra tag att fatta tänkesättet med denna funktion, men nu när jag förstår tanken med funktionen - den är toppen. Var ute vid Stockholms Ström idag och övade mig på skrattmåsarna. Kom hem med "bara godkända" bilder.
I S-läget så jobbar Eye-focus med knapptryckning parallellt med avtryckaren. också toppen. Återkommer i morgon med en skrattmås på "Sony över axeln" .
//Bertil
 
Med mitt gamla Minolta AF 135/2,8 klarar A77 II att sätta fokus i klart sämre ljus än vad A77 "Old" gör (har jämfört). Dessutom har det ju kommit en firmware-uppdatering till A77 II som ska förbättra detta ytterligare - 2,5 gånger snabbare AF vid dåligt ljus (siffran gäller för 16-50/2,8 SSM). Har ingen egen erfarenhet av denna FW-uppdatering.

INGEN kamera klarar att sätta AF rätt ALLA gånger! Inte ens på stillastående motiv. Sedan varierar AF-prestanda avsevärt mellan olika objektiv (även ifall de råkar ha samma max-ljusstyrka), men allra störst betydelse har förstås ens erfarenhet av fotosituationen ifråga, och hur väl man känner den använda kameran och vet hur dess AF ska optimeras för den aktuella situationen. Men oavsett detta skulle jag säga att du kommer att märka en tydlig förbättring med A77 II, speciellt efter att du uppdaterat den till senaste FW-versionen.

Använder inte blixt själv, men de få kommentarer jag sett har varit positiva.
 
Bertil: Det jag tycker är negativt med min A77 vad gäller trådlös blixt är att fördröjningen mellan kamerans inbyggda blixt och de trådlöst styrda gör att eventuella porträtt-offer hinner börja blunda. Det gör att väldigt få blixtporträtt blir användbara. Det känns också segt när man fotar.
Den användning som du beskriver, att lysa upp ett rum där något pågår fungerar rätt bra med A77, även om den sega känslan finns där också.
Hur uppfattar du fördröjningen i A77 II?

Gunnar: I den situation jag beskrev är det inte som att AF sätter skärpan ibland. Den sätter den lite på ett ungefär hela tiden. Det är så pass nära att det krävs kontroll med förstoring på skärmen för att upptäcka, men det är ändå inte riktigt skarpt. Att det handlar om fokus bekräftas av att det blir skarpt när jag går över till manuell fokus.
Det är därför jag undrar om A77II har så bra AF att sensorns högisoegenskaper utnyttjas.
 
Hej Mats
Jag har inte gjort några jämförande tester mellan båda kamerorna, men jag fick uppfattningen redan från första dagen att responsen med min HVL58AM (+ konverter) är betydligt bättre på den nya A77 II. Nu när du nu ställde frågan, tog jag fram blixt och kamera, i mitt dåligt upplysta vardagsrum. Körde blixten trådlöst. Den svarar direkt. Kan inte vara snabbare med kabel.
Däremot så är det så att vissa människor går inte att fotografera med blixt. De reagerar så himla snabbt att det alltid blir ögon-blink på dessa individer. Jag har en god vän jag alltid fotograferar utan blixt, annars blir det en bild jag måste dumpa. Blixten skickar ju en supersnabb förblixt som dessa människor hinner reagera på. Kolla gärna Gary Friedmans e-book om blixten till A77.

Helt klart är att nya kameran är mer korrekt med blixten. Gamla A77:an fick jag alltid ställa på -1,7EV på kamerans blixtinställning - även med senaste FW uppgraderingen till FW1,7.
Nya kameran kör jag utan någon korrigering på Blixtkorrigeringen.

Jag kan inte uttala mig om huruvida nya FW 2.0 till A77 II är si eller så mycket snabbare med autofokus. Kan bara konstatera att den gör väldigt bra jobb i svag rumsbelysning.
//Bertil
 
Tack för detta tips.
Jag har ju numera lärt mig det mesta genom trial and error.
Skulle gärna velat ha haft tillgång till denna manual i samband med att man köpte kameran.

I övrigt så kan jag inte säga annat än att kameran har bra kapacitet.
 
Sony verkar ha märkt att många tycker att manualen inte ger tillräckligt mycket hjälp när det gäller att använda autofokusen.
Jag läste i forumen på Dyxum och där var det flera glada miner över denna pdf där Sony förklarar och ger tips:
http://www.sony.net/Products/di/com...w/ILCA-77M2_4DFOCUS_Camera_Settings_Guide.pdf


Tack, mycket intressant. Inte hade jag uppfattat att det var så mycket att kunna ställa in, 6 st olika Case ungefär som hos Canon, det har jag inte läst av någon testare förut.


//Bengt.
 
Tack, mycket intressant. Inte hade jag uppfattat att det var så mycket att kunna ställa in, 6 st olika Case ungefär som hos Canon, det har jag inte läst av någon testare förut.


//Bengt.

Den manualen hade alla journalister som skrev omdöme om A77II behövt! Bra skit för att vara från Sony!
 
Den manualen hade alla journalister som skrev omdöme om A77II behövt! Bra skit för att vara från Sony!

Den är hjälpsam och trevligt gjord, mycket bra att de ger ut den.

Men för den som är van att jobba med olika AF-system så berättar den ärligt talat inte så mycket som du inte själv räknar ut ganska snabbt :)

Det Sony kallar "4D Focusing" är i praktiken ungefär samma sak som Canon och Nikon hållit på med i åratal. Till och med själva reglagen för att justera det (hur du väljer fokuspunkter, hur du ökar/minskar fördröjning m m) är ganska lika de som du hittar hos C & N. Det här gör inlärningskurvan ganska kort om du kört topp-AF-systemen hos C & N.

Det som är så roligt med Sony A77 II är att autofokusen verkligen är oerhört bra och att man lyckats komma ikapp C & N ganska kraftigt på det här området. Det jag (som sportfotonörd) uppskattar är att Sony här fått till ett fokussystem som både är oerhört reaktionssnabbt och tekniskt kompetent och samtidigt rimligt lättanvänt och intuitivt. Detta är en mycket svår balans som Sony ny lyckats bra med (något man inte alls lyckades lika bra i första A77).
 
Vän av ordning vill bara påpeka att nu är det inte någon som påstår i tråden att Sony på något vis är först med någonting vad gäller autofokus, även den som är måttligt intresserade av fotografering vet att C/N var mycket tidiga med riktigt bra autofokus.


Är det inte Canons 5DMKIII som har en 40 sidor lång del i sin manual som bara handlar om autofokus hur enkelt det sedan är att studera den vet jag förstås ingenting om, men det låter mastigt.


//Bengt.
 
Är det inte Canons 5DMKIII som har en 40 sidor lång del i sin manual som bara handlar om autofokus hur enkelt det sedan är att studera den vet jag förstås ingenting om, men det låter mastigt.


//Bengt.

Jo, det var en rejäl handledning, speciellt för den som ville finintonera sin AF efter personliga önskemål. I annat fall fanns det ett antal förinställda s k baskets (korgar) som man valde emellan för olika fotosituationer.

De var redan från början ganska väl avpassade för sitt ändamål och man behövde knappt öppna manualen för att få till ett hyfsat val av AF-basket. Rent, prydligt och inutivt. MEN manualen behövdes i en del fall just för att själv "programmera" in sina egna preferenser.

Så det tjocka kapitlet om AF i detta fall var inget "måste" att läsa för att få bra resultat redan från start eftersom menyn förklarade bra vad resp val innebar.

Det är mycket bra att Sony tagit efter delar av det konceptet, tycker jag.

Nu har jag iofs kört Canon och Nikon länge så det kanske kändes lättare för mig än för en fotograf som bara kört Sonys AF-system över lång tid. Men jag har ju också använt Sony under ett antal år.

Mvh//Lennart
 
Canon kallar de färdiga inställningspaketen för "case", men inte i betydelsen väska utan snarare fall (som i användningsfall). Jag tror det kom först i 1DX och sedan också i andra kameror.

Just den funktionen har Sony inte tagit efter (och ingen annan heller tror jag), vilket är lite synd eftersom det är enkelt och för det mesta fungerar bra. Däremot är det förstås bra att de nu har ungefär samma inställningsmöjligheter som de andra, och bra också att de släppt en beskrivning hur det fungerar för dem som inte är vana vid den typen av AF-system. Min A6000 saknar i princip helt sådana inställningar vilket gör att den inte kommer i närheten av A77 II eller liknande kameror när det gäller actionfoto (även om det hävdats annorlunda i en del tvivelaktiga tester på nätet).

A77 II är nog den mest prisvärda kameran av den här typen just nu.
 
Senast ändrad:
Canon kallar de färdiga inställningspaketen för "case", men inte i betydelsen väska utan snarare fall (som i användningsfall). Jag tror det kom först i 1DX och sedan också i andra kameror.

.

Bra att du korrigerade terminologin "in this case" :) Sålde min 5DMkIII för 2 år sedan och kom ihåg namnet fel.
Hursomhelst var/är det ett bra system.

//Lennart
 
Jag tycker oftast det är fånigt att korrigera språkfel, men kinde inte låta bli den här gången :)

Det går förstås bra att göra dessa inställningar helt manuellt i A77 II också, men det är onekligen praktiskt att kunna bunta ihop dem i paket som passar för olika tillfällen. I viss mån går det väl att göra med minnesbanker, men de kan inte alltid spara allt.
 
A77 II är nog den mest prisvärda kameran av den här typen just nu.

Både ja och nej. Ja i så måtto att den betingar ett relativt lågt pris jämförelsevis samt att prestandan är god.
Nej om man betänker att det ska till till objektiv också. Tänker vi action/sport så finns ju Canon EF 70-200/4 L för drygt 5000:- samt EF 200/2.8 usm II för c:a 6000:-. Vidare 70.200/2.8 L usm för c:a 10.000 och för samma pris EF 300/4 L IS usm och EF 400/5.6 för 11.000:-. samt EF 100/2.0 för c:a 4000:- och EF 85/1.8 usm för 3800.

Sonys priser på motsvarande gluggar (om de ens finns) är berydligt högre, Å andra sidan finns ju bra alternativ från tredjepartstillverkare. Men inte alla i A-fattning utan mest för för C/N

//Lennart
 
Skall gå tillbaka till den trevliga länken, skummade bara snabbt igenom, tycket mig uppfatta flera olika Case.


//Bengt.
 
Skall gå tillbaka till den trevliga länken, skummade bara snabbt igenom, tycket mig uppfatta flera olika Case.


//Bengt.

Japp, där finns massor av "cases" och det är säkerligen inspirerat av Canon. Skillnaden är att ett "case" här måste ställas in manuellt, medans det i Canon är färdigt (och man kan göra egna). Sony skulle säkert kunna lägga in det i en FW-uppgradering, men jag gissar att det snarare kommer i en ny kamera (om alls).
 
Okej. Canons lösning är ju mycket bra och smidig som det verkar, Sony påstod att dom haft med en 1DX kamera när dom testade A77II på olika sportarenor, kanske därav vissa liknelser. Canons system är väl patentskyddad inbillar jag mig så dom kanske inte kunde kopiera av systemet bara så där.


Då förstår jag att inga testare har berättat om olika Case då det inte finns några, trots det så hade jag inte uppfattat att det fans så många inställnings möjligheter som det tydligen gör, överraskande men trevligt att Sony ändå fick ur sig lite mer information.


//Bengt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.