ANNONS
Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)
Det Sony kallar DMF har funnits i åratal på Canons och Nikons kameror (förutsatt objektiv med ultraljudsmotor), så jag tror inte fotograf Klum skulle vara så värst imponerad av just det. Jag tror också han skulle sakna en del av de längre teleobjektiven i Nikons utbud ;)

A77 II är en alldeles utmärkt kamera - i synnerhet när den ska betalas och man jämför hur mycket man får när man lättar på lädret jämfört med konkurrenterna. Jag tycker dock det blir lite fånigt att framhäva Sony (eller vilken tillverkare som helst) genom att påpeka att det minsann inte är så bra med de andra tillverkarna heller. Sonykameran klarar av att hävda sig på helt egna meriter enligt min uppfattning, och det är trots allt inte så många fotografer som ägnar sig åt den typen av fotografering Mattias Klum gör och har samma krav på utrustningen som han.

Jag tror det för de allra flesta hobbyfotografer (och det är ju främst till dylika A77 II är riktad) klarar sig alldeles utmärkt med Sonykameran och dess utbud av objektiv och tillbehör - största nackdelen som jag ser det är att det tyvärr kan vara ganska svårt att faktiskt få tag på dessa i Sverige eftersom de flesta återförsäljare inte håller något nämnvärt lager av Sonyprylar och utbudet på begagnatmarknaden är också ganska skralt.

Varför inte?

Förresten, menar du exakt när det gäller avståndsinställningen eller exakt när det gäller att rikta mot rätt del av motivet?

När det gäller, att rikta exakt mot rätt del av motivet, det är av egen erfarenhet, MF ger en snabb inställning, när det är frågan om en mycket liten del av bilden, där skärpan skall sitta perfekt, - men jag kan ha fel, det är helt frågan om, vilken funktion man är mest van vid.

Ni som haft kameran ett tag..................hur upplever ni bruset i dåligt ljus jämfört med gamla modellen? Det exemplar jag fick låna var för mig en stor besvikelse förutom autofokusen som var ett stort steg framåt. Håller mig till FF framöver (när det gäller systemkameror).

Brus: Fotar du jpeg är det en tydlig med kanske inte livsavgörande skillnad, fotar du råfiler är skillnaden mindre. Det jag noterade var att man har en smula bättre färgteckning på höga iso (typ nyansteckning i ett ansikte i svagt ljus) och att det fula lila bruset på riktigt höga iso dämpats en smula. Vi får nog acceptera att så länge vi håller oss till i grunden samma sensorteknik och samam utläsningsteknik så kommer nog brus och DR bara smyga sakta uppåt de närmsta åren - alla de "enkla" åtgärderna för att förbättra prestanda är gjorda och nu är det bara finpustning.

Allmänt: AF är ju som du själv noterat tydligt bättre, men jag tycker också sökarupplevelsen är dramatiskt mycket bättre. Plus att hela kameran känns lite mer responsiv (där var ju förra modellen rätt snabb redan).

Brus: Fotar du jpeg är det en tydlig med kanske inte livsavgörande skillnad, fotar du råfiler är skillnaden mindre. Det jag noterade var att man har en smula bättre färgteckning på höga iso (typ nyansteckning i ett ansikte i svagt ljus) och att det fula lila bruset på riktigt höga iso dämpats en smula. Vi får nog acceptera att så länge vi håller oss till i grunden samma sensorteknik och samam utläsningsteknik så kommer nog brus och DR bara smyga sakta uppåt de närmsta åren - alla de "enkla" åtgärderna för att förbättra prestanda är gjorda och nu är det bara finpustning.

Allmänt: AF är ju som du själv noterat tydligt bättre, men jag tycker också sökarupplevelsen är dramatiskt mycket bättre. Plus att hela kameran känns lite mer responsiv (där var ju förra modellen rätt snabb redan).

Tack för den informationen, ska testa "storebror" A99 snart gillar nämligen SONYs färger/kontrast..............................

Ett alternativ är att låta bli att skärskåda bilderna i 100% ;) Visst brusar det lite mer med APS-C, men när man tittar på en bild på mer normalt betraktningsavstånd ser det rätt bra ut ändå. Möjligen skulle A77 II kunna vara den kamera med 24 megapixel som brusar mest (p.g.a. SLT), men jag tror det är mycket svårt att se skillnad mellan den och t.ex. de tre olika sensorer Nikon använder.

FF har förstås sina fördelar, men en del gillar ändå det mindre sensorformatet tråden handlar om.

Tack för den informationen, ska testa "storebror" A99 snart gillar nämligen SONYs färger/kontrast..............................

Om det är Sony som intresserar dig mest, och framför allt FF-modeller så var kylig och vänta till nästa år, kan ju vara en ersättare till A99 på gång, och som Martin säger om EVF i A77II som är klart förbättrad, så tror jag att en ny A99 också får den nya EVF.

//Bengt.

I väntan på ordentliga tester så kan det vara intressant att läsa rapporter från verkligheten, t ex denna tråd på Dyxum:
http://www.dyxum.com/dforum/a77ii-wowsers-first-impression_topic109901.html

Det är användaren Photosopher som skaffat sig en a77ii och är väldigt nöjd med förbättringarna mot föregångaren, bl a då AF och sökaren.
Dock är det några saker som han ser som problematiska, den som tänkt använda Phottix Odin eller Quantum IV för blixtstyrning kan läsa om hans erfarenheter.

På sidan 3 i dyxum-tråden nämnd i ovanstående inlägg har sybersitizen gjort ett inlägg där han listar skillnader mellan a65, a77 och a77ii som svar på en a65-ägares funderingar på uppgradering.
Här nedan följer en kopia av jämförelsen mellan a77 och a77ii. Tycker den passar bra in i denna tråd som en påminnelse om vad som hänt i och med lanseringen av mkII.

And the A77II incorporates the following changes to the A77:

What's been added/enhanced?

1. Enhancements to the AF system
- 79 AF points (15 cross) vs. 19 AF points (11 cross)
- Center linear f/2.8 AF sensor
- Works in lower light (a difference of 1EV)
- AF/Release Priority (present in A77) now adds Balanced Emphasis
- AF Track Duration Level 1-5
- AF Range Control
- AF On (use any button for AF)
- Eye AF (not the same as Eye-Start AF!)

2. Improved low light performance and noise control
- High ISO NR has Off option

3. Wi-Fi and NFC connectivity
- supports different remote control options and tethering

4. Modified interfaces and controls
- Sony (multi-interface) hot shoe
- Mode Dial Lock (hardware)
- Dial Lock for front/rear dials (firmware)
- Flash exposure lock
- Auto ISO in 'M' mode
- AEL w/shutter On/Off
- Quick navigation
- Greatly expanded button programmability
- Zebra function
- Stabilized live view (and Focus Magnifier view) with shutter half-pressed
- Exposure bracketing range expanded to 3EV over 5 images
- Self timer 10s delay optionally allows 3 or 5 shots in succession
- IR Remote Mode is now separate from Drive Mode menu
- SteadyShot On/Off assignable to a button
- Audio level control
- Micro-B USB connector
- AF assist from pop-up flash
- Eliminates 'unnecessary extra cropping' in video (for electronic stabilization) if SS is not used
- Smart Zoom, Clear Image Zoom, and Digital Zoom functions
- Larger image buffer

5. Rear LCD and EVF
- 1.23m dot RGBW vs. 920k dot RGB
- Improved dynamic range and brightness adjustments
- Reported improvements to the EVF

What's been removed?

- Minolta/Sony iISO hot shoe
- Onboard GPS
- Infrared AF assist lamp
- 3D Sweep Panorama
- Mini-B USB connector

Nu har den kommit

Garry Friedmans e-book om Sony A77 II har kommit.
Plötsligt ramlade polletten ner om hur autofokusen fungerar och varför man måste ha klart för sig varför grundinställningen måste vara rätt inställd, och vad man kan åstadkomma med de olika inställningarna.
Det blir många timmars läsning.

// Bertil

Personligen föredrar jag att slipp köpa extra böcker, men det är förstås svårt att skriva manualer :)

Test av a77ii på gång på dpreview

Kikade lite på jämförelserna av kameror i olika klasser som dpreview nyligen har uppdaterat.
I klassen för entusiastsystemkameror skriver de att de håller på med ett test av a77ii, lite märkligt att de formulerar det som att de inte har haft chansen att testa den kameran ännu.
Nåja, det kommer väl så småningom...
http://www.dpreview.com/articles/4227562267/enthusiast-dslr-roundup/7

Trevligt att Gary Friedmans bok har släppts. Jag har den om a57 och det finns mycket matnyttigt där.

Dpreview prioriterar väl att skriva artiklar som får stor publik, och därmed stora annonsintäkter. Intresset för A77II lär väl bara vara stort hos en liten grupp entusiaster.

Men bra att de har kommit igång med ett test!

Dpreview prioriterar väl att skriva artiklar som får stor publik, och därmed stora annonsintäkter. Intresset för A77II lär väl bara vara stort hos en liten grupp entusiaster.

Men bra att de har kommit igång med ett test!

Ja dom är lite säregna dessa Sonymarsianer.

//Bengt.

CaNikon har sedan länge sina egna Friedman, och det är Svenska grabbar som finns i våra trådar, experter som kan svara på allt som har med CaNikon att göra, åratal av ständig användning ger en unik kompetens som CaNikon användare kan vara glada över, tänk bara på alla objektiv som dom provat på sina kameror under åren, egenköpta och tillfälligt lånade vid tester. dessa svenska Friedmans heter Magnus och Martin. Nu har jag aldrig jag läst några Friedmans böcker utan går på vad andra har sagt om hans böcker, inte omöjligt att Magnus och Martin är ännu bättre.

//Bengt

Magnus och Martin skriver inga användarhandböcker för kameror, men åtminstone Martin är utbildad för och har lång erfarenhet av detta (som teknisk skribent snarare än journalist alltså). Rent krasst skulle jag säga att Nikon inte har alls samma behov av detta som Sony - Nikons manualer är tämligen fullständiga och lättlästa. Canons manualer är sämre, och Sonys manualer är lite snällt sagt odugliga.

Det är synd det där med manualer när det gäller så pass avancerade kameror som A77 II just för att man lätt missar de där inställningarna som kan göra att en kamera som ter sig helt vansinnig plötsligt blir jättebra. Jag tror många tillverkare skulle tjäna på att lägga ner åtminstone några fler pengar på just dokumentation och översättning.

Jag vet inte om det är så med A77 II, men med den blixt jag köpte (HVL-F43M) var jag tvungen att rota runt på nätet för att inse hur den fungerar ihop med A6000 för fjärrstyrning. Jag hittade inte ett ord om det i manual för vare sig blixt eller kamera. Friedmans böcker är rätt ok, men jag tycker det är synd och skam att man ska behöva köpa en sådan för att kunna använda sin A77 II på bästa sätt. Det tyder på att Sony dels misslyckats lite med sitt användargränssnitt (det bästa är ju om man inte behöver manualer alls), men framför allt att de levererar undermålig dokumentation.l

Ang. nya manualen för A77 II

Jag är beredd att hålla med om att Sonys manual till nya kameran inte hjälper mycket till för att förstå hur de tänkt när de byggt in nya autofokusinställningen.
Vad som är lika illa är att när man köper kameran av Scandinavian Photo och Sonys egen tekniske expert var på plats, inte nämner eller lär ut vad som man skall tänka på.

I mitt fall hade jag min dotters förestående bröllop, och jag hade genom internet förstått att man har en funktion som låser fokus på ögonen - jättebra, det funkade för mig vid den stora festen.
Denna inställning hör inte till den nya funktionen, men är väldigt bra för sitt ändamål.

Vad jag därefter med mycket trial and error fick lära mig, var att man har ett gammalt system, samma som jag hade i A77. Dessutom har man ett helt nytt system som är helt enastående, men som bara fungerar när slutaren är satt i "C-läget". Här öppnade Garry Friedman mina ögon rätt ordentligt. Här menar jag att man köper en Porche, men när man inte förstår helt hur den funkar så är det alltjämt bara en väldigt bra VW Passat. De som säljer dessa produkter borde kunna ha en mindre demo tillgänglig !!!
Jag vill verkligen rekommendera Friedmans e-book, samt denna filmsnutt:

http://www.youtube.com/watch?v=306xXWy7Izw

Kan bara konstatera att en kamera som jag var väldigt nöjd med från första stund, nu har stigit i min aktning, och nu med rätt handhavande blivit +++++

//Bertil

Man kan undra om kameratillverkarna tänkt på hur mycket de förlorar på att de som testar helt nya kameror inte förstår sig på allt, p.g.a. usla medföljande manualer. AF-Systemet i A77 II är ett exempel på något jag tror man verkligen måste förstå för att utnyttja maximalt, liksom drösvis med andra funktioner.

Som testare blir det mycket trial and error, och det hjälper inte alltid ens att fråga leverantören som jag förstått det.

Magnus och Martin skriver inga användarhandböcker för kameror, men åtminstone Martin är utbildad för och har lång erfarenhet av detta (som teknisk skribent snarare än journalist alltså). Rent krasst skulle jag säga att Nikon inte har alls samma behov av detta som Sony - Nikons manualer är tämligen fullständiga och lättlästa. Canons manualer är sämre, och Sonys manualer är lite snällt sagt odugliga.

Det är synd det där med manualer när det gäller så pass avancerade kameror som A77 II just för att man lätt missar de där inställningarna som kan göra att en kamera som ter sig helt vansinnig plötsligt blir jättebra. Jag tror många tillverkare skulle tjäna på att lägga ner åtminstone några fler pengar på just dokumentation och översättning.

Jag vet inte om det är så med A77 II, men med den blixt jag köpte (HVL-F43M) var jag tvungen att rota runt på nätet för att inse hur den fungerar ihop med A6000 för fjärrstyrning. Jag hittade inte ett ord om det i manual för vare sig blixt eller kamera. Friedmans böcker är rätt ok, men jag tycker det är synd och skam att man ska behöva köpa en sådan för att kunna använda sin A77 II på bästa sätt. Det tyder på att Sony dels misslyckats lite med sitt användargränssnitt (det bästa är ju om man inte behöver manualer alls), men framför allt att de levererar undermålig dokumentation.l

Jag ser ju i Nikontrådarna att nya köpare av kameran inte kan förstå allt även om manualen är generellt bättre än andras, jag menar att Magnus och Martin behöver inte skriva böcker även om det så klart vore trevligt, dom finns ju här i trådarna och har ofta hjälpt till när någon undrar över vissa kamerafunktioner.

Första A77 har väl lite dåliga översättningar, men det är bara några få, kom man underfund med dom så fungerar kameran riktigt bra och är inte alls särskilt svår att använda, en fadäs var att testare inte trodde att det gick att komma direkt tillbaka till senaste menyrad om man varit inne och provat en inställning. men det fann Lennart Aspman som vid tiden ägde en A77, översättningen var lite tokig så det var lätt att missa.

Har man använt ett och samma kamera märke under många år och sedan går in i en affär och provar en helt annan modell, så kan det så klart inte vara klockrent att begripa sig på allt som den tillverkaren har tänkt sig att modellen skall användas.

Jag har hittat Sony-tips om bland annat A77, där ägare skriver om saker man funnit i kamerans menyer en del kommer väl från Friedmans böcker också.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar